• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:04

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Topicstarter
Hi all,

Heb een Itho ECO HRU3 unit hangen in mijn -overmatig geisoleerde- huis (uit 2005).
Nu werd ik er onlangs op gewezen dat deze vaak slecht afgesteld zijn, en dat deze op elke verdieping zowel ingaand als uitgaand moet werken.

Ben daar een beetje mee aan de slag gegaan, maar het lijkt erop dat we op de eerste verdieping van onze drive-in woning alleen uitgaande ventilatie heb (alleen blazend).

Vragen zijn dus:
- Klopt het dat er altijd per ruimte/verdieping ingaande en uitgaande lucht moet zijn?
- Hoe kan ik goed testen welke leidingen waarheen gaan? Ben nu met een paar rokende lucifers aan de slag geweest, maar dat werkt niet best.

Het zou wel verklaren waarom het altijd binnen enkele minuten opgewarmd is in de woonkamer, terwijl de rest van het huis niet op te warmen is. Zelfs met de voetventielen van de radiators in de woonkamer bijna dicht.

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Normaal gesproken is er alleen afzuiging in (bij)keuken, badkamers en toilet.
Op de slaapkamers wordt alleen ingeblazen, de woonkamer heeft vaak beide.

het verschil tussen inblaas en afzuig is duidelijk te zien aan de ventielen, de vorm is heel anders.

Verder moet er een KOMO rapport zijn van je ventilatie dat het netjes is ingeregeld. Als het goed is heb je dit gekregen bij de oplevering van je woning. Daar staan de eisen en gemeten waardes op.

Nog even een tip, vervang de filters zeker 1x per jaar, maar het liefst frequenter.

[ Voor 5% gewijzigd door Oxellaar op 30-07-2015 12:46 ]

MG4 Luxury - Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:04

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Topicstarter
Ik heb inderdaad afzuiging in de badkamer (2e verdieping), wc (begane grond) en ex-keuken (begane grond).
Op de eerste verdieping was initieel geen keuken geplaatst, maar hier is later door de vorige bewoners wel een keuken geplaatst. Hier heb ik dus totaal geen afzuiging, maar alleen ingaande lucht.

Heb overigens ook geen komo rapport gekregen bij oplevering.
Sterker nog; heb eigenlijk helemaal niks ontvangen.

Ga de filters binnenkort inderdaad maar weer eens vervangen.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 06:47
Ik zou er een bedrijfje voor laten komen:

http://www.renewable-ener...n-mechanische-ventilatie/ (blog van Tweaker 'NielsTn' geloof ik.

YouTube: Install-tv: Inregelen woonhuisventilatie

Verkeerd binnenklimaat is erg ongezond.

[ Voor 6% gewijzigd door ThinkPad op 31-07-2015 08:31 ]

• Engineer Stewie
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 14-02 09:54
Als ik het goed heb wordt lucht in 'natte' ruimtes afgevoerd, dit zijn badkamers, keukens, washok, wc's...
In de droge ruimtes wordt lucht toegevoerd, kamers, leefruimte,...

Er is niets dat bepaald dat het per verdiep moet.