Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

VNC in WLAN zonder encryptie?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoe onveilig is het om VNC te gebruiken binnen je eigen WLAN met enkel een wachtwoord? Eerst dacht ik ik moet VNC gebruiken want je hoeft geen verbinding te maken met een third party server zoals dat het geval is met Teamviewer, maar omdat er enkel een wachtwoord wordt gebruikt bij VNC en geen end-to-end encryptie twijfel ik of je VNC zelfs wel veilig kan gebruiken in je eigen netwerk. Iemand een verhelderend antwoord hierop?

Ik wil namelijk graag m'n laptop bedienen vanaf mijn telefoon (BB Z10) als afstandsbediening voor de Chromecast. Het is een beetje een omweg maar het werkt :).

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 30-07-2015 12:12 ]

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 29-11 17:59

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Dat ligt er dan dus aan in hoeverre je de andere gebruikers van je WLAN vertrouwt. Of heb je het hier over een onbeveiligd WLAN?

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Verwijderd

Topicstarter
Andere gebruikers in de WLAN zijn geen probleem. WLAN is beveiligd met WPA2 AES.

• Axewi
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20:09
Dan is er toch geen probleem? De betaalde versies van VNC bieden encryptie https://www.realvnc.com/products/vnc/#features

Ook kan je met Teamviewer op ip connecten intern, je hoeft geen gebruik te maken van hun gateway.

Als de lat te hoog ligt kun je er nog altijd onderdoor lopen.

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Dan is er inderdaad weinig aan de hand.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Verwijderd

Topicstarter
Biedt de WPA2 AES voldoende bescherming?

@Axewi
Bedankt voor de tip over lokaal verbinden van Teamviewer die ga ik even bekijken :).

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Zo lang je daar een degelijk wachtwoord bij gebruikt wel ja. En als daar al iemand op inbreekt, dan zou ik me om andere zaken druk maken dan de VNC verbinding tussen je telefoon en je laptop.

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 02:01
Al ga je met een laptop met unprotected WiFi en een luisterende passwordless VNC server op Utrecht Centraal staan, dan nog verhonger je waarschijnlijk voordat je iemand vindt die er misbruikt van maakt.

Beetje realiteitszin mag wel. Wat overigens niet betekent dat je niet dat moet doen dat je rederlijkerwijs kunt uitvoeren om de boel een beetje af te schermen.

Zoals WPA2 om je thuisnetwerk af te schermen, en dat is prima.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor jullie input :). Als WPA2 genoeg is vind ik het prima. Ik draai de VNC als applicatie dus ik moet het handmatig aanzetten voordat de server actief wordt.
Pagina: 1