Binnenkort stap ik over van kabel naar glasvezel waarmee de hoofdaansluiting van de hoek van de woonkamer naar de meterkast verhuist. De meterkast zit naast een koof die door het hele huis loopt, dus een mooie plek om eindelijk eens een netwerk aan te leggen, met name omdat ik een computer en PS4 op zolder wil plaatsen en in de slaapkamer een tv wil ophangen die bij glasvezel dus aansloten wordt met UTP-kabels.
Hoe dan ook zie ik door de kabels het bos niet meer. Ik zou eenvoudig een kabeltje sus en een kabeltje zo kunnen trekken en die uit de muur kunnen laten steken. Ik wil echter een solide, vast netwerk aanleggen met contactdozen.
De vraag is nu wat ik hiervoor nodig heb. Ik heb al flink wat rondgekeken en denk dat ik met CAT6 een redelijk futureproof netwerk kan aanleggen.
Daarom mijn overweging:
Vanuit de meterkast naar elke kamer een tweetal UTP Cat6-kabels trekken. Welke kabel kan ik hiervoor het beste gebruiken? Van wat ik heb begrepen zit ik goed als ik kies voor een solide kabel met afgeschermde getwiste paren? (bijv. deze?)
Op de kamers wil ik opbouwdozen installeren van dit type: opbouwdoos
Zit ik dan goed qua materiaal?
Hoe sluit je de kabels in de opbouwdozen aan? Moet dit crossover?
Tips voor RJ-connectoren zijn welkom.
Vermoedelijk vraag ik naar de bekende weg, maar ik check en dubbelcheck liever voordat ik toch ergens de fout in ga of voor een eenvoudiger, goedkopere oplossing had kunnen kiezen. Alvast dank voor de reacties.
Hoe dan ook zie ik door de kabels het bos niet meer. Ik zou eenvoudig een kabeltje sus en een kabeltje zo kunnen trekken en die uit de muur kunnen laten steken. Ik wil echter een solide, vast netwerk aanleggen met contactdozen.
De vraag is nu wat ik hiervoor nodig heb. Ik heb al flink wat rondgekeken en denk dat ik met CAT6 een redelijk futureproof netwerk kan aanleggen.
Daarom mijn overweging:
Vanuit de meterkast naar elke kamer een tweetal UTP Cat6-kabels trekken. Welke kabel kan ik hiervoor het beste gebruiken? Van wat ik heb begrepen zit ik goed als ik kies voor een solide kabel met afgeschermde getwiste paren? (bijv. deze?)
Op de kamers wil ik opbouwdozen installeren van dit type: opbouwdoos
Zit ik dan goed qua materiaal?
Hoe sluit je de kabels in de opbouwdozen aan? Moet dit crossover?
Tips voor RJ-connectoren zijn welkom.
Vermoedelijk vraag ik naar de bekende weg, maar ik check en dubbelcheck liever voordat ik toch ergens de fout in ga of voor een eenvoudiger, goedkopere oplossing had kunnen kiezen. Alvast dank voor de reacties.