Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Benodigdheden/advies bedraad netwerk aanleggen

Pagina: 1
Acties:

• KlaasjeNL
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 21:31
Binnenkort stap ik over van kabel naar glasvezel waarmee de hoofdaansluiting van de hoek van de woonkamer naar de meterkast verhuist. De meterkast zit naast een koof die door het hele huis loopt, dus een mooie plek om eindelijk eens een netwerk aan te leggen, met name omdat ik een computer en PS4 op zolder wil plaatsen en in de slaapkamer een tv wil ophangen die bij glasvezel dus aansloten wordt met UTP-kabels.

Hoe dan ook zie ik door de kabels het bos niet meer. Ik zou eenvoudig een kabeltje sus en een kabeltje zo kunnen trekken en die uit de muur kunnen laten steken. Ik wil echter een solide, vast netwerk aanleggen met contactdozen.

De vraag is nu wat ik hiervoor nodig heb. Ik heb al flink wat rondgekeken en denk dat ik met CAT6 een redelijk futureproof netwerk kan aanleggen.

Daarom mijn overweging:

Vanuit de meterkast naar elke kamer een tweetal UTP Cat6-kabels trekken. Welke kabel kan ik hiervoor het beste gebruiken? Van wat ik heb begrepen zit ik goed als ik kies voor een solide kabel met afgeschermde getwiste paren? (bijv. deze?)

Op de kamers wil ik opbouwdozen installeren van dit type: opbouwdoos

Zit ik dan goed qua materiaal?
Hoe sluit je de kabels in de opbouwdozen aan? Moet dit crossover?
Tips voor RJ-connectoren zijn welkom.

Vermoedelijk vraag ik naar de bekende weg, maar ik check en dubbelcheck liever voordat ik toch ergens de fout in ga of voor een eenvoudiger, goedkopere oplossing had kunnen kiezen. Alvast dank voor de reacties.

• Giesber
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19-11 09:39
De gedachte van CAT6 te gebruiken lijkt mij goed: het is redelijk toekomstbestendig voor thuisgebruik, en de meerprijs tegenover CAT5E is klein. Afgeschremde kabel lijkt mij overbodig voor thuisgebruik, en de kabel die je suggereert heeft een groot nadeel: het is CCA (koper bekleed aluminium). CCA is een manier om goedkopere kabels te maken, alleen heeft de signaalkwaliteit hieronder te lijden. Ik zou het persoonlijk niet in mijn netwerk willen.

De opbouwdozen lijken mij op het eerste zicht in orde. Belangrijk hier is dat er een verschil is tussen CAT5 en CAT6 opbouwdozen, maar die je gekozen hebt zijn voor CAT6.

Wat het aansluiten betreft: dat moet niet crossover. Hier staat de volgorde van de kleuren beschreven. Ik heb mij laten vertellen dat de T568B standaard (de tweede kolom met de kleurtjes) het meest gebruikt wordt in Europa, dus dat is de veiligste keuze. Allebei de uiteinden moeten dus dezelfde volgorde hebben.

RJ connectoren kan je overal kopen, al zijn hier CAT6 connectoren weer aangeraden bij CAT6 kabels.

• Axewi
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20:09
Leesvoer: Wikipedia: Category 6 cable

Kort samengevat: blijf je onder de 50meter dan kan je cat6 gebruiken (wil je in de toekomst 10gbit) komt de kabel lengte daarboven moet je cat6a hebben.

Bij de door jou aangedragen kabel horen deze connectoren: http://www.kabelmaxx.nl/p...cat6-kabels-10-stuks.html?
Kwa kabel keuze zou ik bij bekende merken blijven om te voorkomen dat je kabels hebt die niet van koper zijn (is hier ergens een topic over op tnet), de door jou gekozen kabel is bijvoorbeeld aluminium bekleed met een laagje koper.

Wat betreft de wanddoos daar moet je een cat6 wanddoos voor hebben. Er staan in de wanddoos 2 manieren van aansluiten A en B, voor zover ik weet moet je manier B hebben.

Afbeeldingslocatie: http://netwerkproducten.com/content/wandcontactdozen/cat6-inbouwplaat.JPG

[ Voor 10% gewijzigd door Axewi op 30-07-2015 12:00 ]

Als de lat te hoog ligt kun je er nog altijd onderdoor lopen.

• SSoaker
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

SSoaker

Super-Soaker

Op SamenKopen.net staat nog een actie met UTP Cat6 kabel
Misschien interessant voor jou?

• DenBeke
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 29-11 09:13
Vergeet de 'lsa punch down tool' niet...

• luxan
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 26-11 11:22
En een kabel tester. Ow en lees dit artikel ook eens door. Een hoop goede informatie.

• KlaasjeNL
Giesber schreef op donderdag 30 juli 2015 @ 11:42:
De gedachte van CAT6 te gebruiken lijkt mij goed: het is redelijk toekomstbestendig voor thuisgebruik, en de meerprijs tegenover CAT5E is klein. Afgeschremde kabel lijkt mij overbodig voor thuisgebruik, en de kabel die je suggereert heeft een groot nadeel: het is CCA (koper bekleed aluminium). CCA is een manier om goedkopere kabels te maken, alleen heeft de signaalkwaliteit hieronder te lijden. Ik zou het persoonlijk niet in mijn netwerk willen.

De opbouwdozen lijken mij op het eerste zicht in orde. Belangrijk hier is dat er een verschil is tussen CAT5 en CAT6 opbouwdozen, maar die je gekozen hebt zijn voor CAT6.

Wat het aansluiten betreft: dat moet niet crossover. Hier staat de volgorde van de kleuren beschreven. Ik heb mij laten vertellen dat de T568B standaard (de tweede kolom met de kleurtjes) het meest gebruikt wordt in Europa, dus dat is de veiligste keuze. Allebei de uiteinden moeten dus dezelfde volgorde hebben.

RJ connectoren kan je overal kopen, al zijn hier CAT6 connectoren weer aangeraden bij CAT6 kabels.
De kabels lopen dadelijk langs een wirwar van verwarmingsbuizen, waterleidingen en stroomkabels. De meerprijs van afgeschermd ten opzichte van niet afgeschermd is volgens mij relatief klein. Dus is het in dat opzicht dan niet verstandiger om toch voor afgeschermd te kiezen?
Axewi schreef op donderdag 30 juli 2015 @ 11:44:
Leesvoer: Wikipedia: Category 6 cable

Kort samengevat: blijf je onder de 50meter dan kan je cat6 gebruiken (wil je in de toekomst 10gbit) komt de kabel lengte daarboven moet je cat6a hebben.

Bij de door jou aangedragen kabel horen deze connectoren: http://www.kabelmaxx.nl/p...cat6-kabels-10-stuks.html?
Kwa kabel keuze zou ik bij bekende merken blijven om te voorkomen dat je kabels hebt die niet van koper zijn (is hier ergens een topic over op tnet), de door jou gekozen kabel is bijvoorbeeld aluminium bekleed met een laagje koper.

Wat betreft de wanddoos daar moet je een cat6 wanddoos voor hebben. Er staan in de wanddoos 2 manieren van aansluiten A en B, voor zover ik weet moet je manier B hebben.

[afbeelding]
Bedankt voor de tip! Ik ben niet bekend in de wereld van kabels, dus heb ik geen idee wat bekende merken zijn. :? En met het oog op de toekomst wellicht toch direct cat6a aanleggen?
SSoaker schreef op donderdag 30 juli 2015 @ 11:49:
Op SamenKopen.net staat nog een actie met UTP Cat6 kabel
Misschien interessant voor jou?
Dank voor de tip. Ga ik naar kijken!
DenBeke schreef op donderdag 30 juli 2015 @ 12:11:
[...]

Vergeet de 'lsa punch down tool' niet...
Geen idee waar je het over had, maar google laat zien dat je die nodig hebt om de contactdozen aan te sluiten. Helemaal niet bij stilgestaan. Dacht dat ik alles wel kon fixen met een rj45 tang. :Z Thnx!
luxan schreef op donderdag 30 juli 2015 @ 12:19:
En een kabel tester. Ow en lees dit artikel ook eens door. Een hoop goede informatie.
Bedankt! Erg nuttige aanvulling. Had links en rechts inderdaad al wat gelezen over verschillende kwaliteit kabels. Ga dit ook eens doornemen.

[ Voor 85% gewijzigd door KlaasjeNL op 30-07-2015 12:32 ]

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:22

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Vwb die opbouwdozen: Laatst zelfs nog mee gewerkt, maar die hadden gewoon schroefverbindingen. Kwam gewoon van de bouwmarkt af vziw (niet zelf gekocht). En dat werkt prima :)
Als je toch met die contactdozen gaat werken, zou ik zelf gewoon twee kant en klare kabels van 20m Cat6a kopen waar ik 1 stekker afknipte. Dan is het een kwestie van trekken en afmonteren met een schroevendraaier :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 21:42
Er wordt zo weer lekker advies gegeven... Je wilt geen flexibele kabels trekken, maar stugge kabels. De flexibele zijn bedoeld om patch-kabels van te maken, patch kabels kan je overigens tegenwoordig beter kant-en-klaar kopen.

Een opbouwdoos met schroefverbindingen voldoet niet aan de CAT6 eisen, de kans dat je daar 10 GBit overheen gaat krijgen schat ik vrij laag in.

@TS, koop gewoon UTP kabel, de afgeschermde versies maken je leven alleen maar moeilijk met installatie. Verwarmingsbuizen en dergelijke kunnen het differentiële ethernet signaal niet verstoren en ook 230V spul heeft geen invloed.

• KlaasjeNL
Oilman schreef op donderdag 30 juli 2015 @ 12:35:
Er wordt zo weer lekker advies gegeven... Je wilt geen flexibele kabels trekken, maar stugge kabels. De flexibele zijn bedoeld om patch-kabels van te maken, patch kabels kan je overigens tegenwoordig beter kant-en-klaar kopen.

Een opbouwdoos met schroefverbindingen voldoet niet aan de CAT6 eisen, de kans dat je daar 10 GBit overheen gaat krijgen schat ik vrij laag in.

@TS, koop gewoon UTP kabel, de afgeschermde versies maken je leven alleen maar moeilijk met installatie. Verwarmingsbuizen en dergelijke kunnen het differentiële ethernet signaal niet verstoren en ook 230V spul heeft geen invloed.
Kun je ook een specifieke kabel aanbevelen? Is dit bijvoorbeeld wat?

Verder vraag ik mij af hoe je vervolgens 1 en ander aansluit op een router/switch in de meterkast. Op de verschillende kamers sluit ik de kabels aan op een contactdoos, maar in de meterkast? Daar alle binnenkomende (uitgaande) kabels voorzien van RJ-plug en in een router/switch pluggen of ook in de meterkast contactdozen plaatsen en middels patchkabels met het wereldwijde web verbinden?

[ Voor 16% gewijzigd door KlaasjeNL op 30-07-2015 13:05 ]

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 21:42
Geen idee, je hoort verschillende dingen over König, het is zeker geen top merk. Kijk hier eens voor je materiaal en gereedschap: https://netwerkproducten.com/ Hier worden enkel volledig koperen kabels verkocht.

• _H_G_
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 27-11 07:51
TS linkt net wel weer een FTP kabel ;) Nogmaals, wat Oilman al aan gaf: koop geen FTP. Je wil gewoon UTP CAT6 met volledig koperen draad. Je buizen en electriciteitskabels gaan echt geen invloed hebben.

Zoiets als https://netwerkproducten....eter-100-koper-p-982.html is inderdaad prima.

edit: als je het in de meterkast netjes wil afwerken, gebruik je een zogenaamd patchpaneel. Je wil aan stugge/installatiekabel eigenlijk geen RJ plugs knijpen (kan wel hoor. is maar de vraag hoe netjes jij het wil afwerken). en daarna inderdaad patchkabeltjes gebruiken.

[ Voor 28% gewijzigd door _H_G_ op 30-07-2015 13:19 ]

• KlaasjeNL
_H_G_ schreef op donderdag 30 juli 2015 @ 13:15:
TS linkt net wel weer een FTP kabel ;) Nogmaals, wat Oilman al aan gaf: koop geen FTP. Je wil gewoon UTP CAT6 met volledig koperen draad. Je buizen en electriciteitskabels gaan echt geen invloed hebben.

Zoiets als https://netwerkproducten....eter-100-koper-p-982.html is inderdaad prima.

edit: als je het in de meterkast netjes wil afwerken, gebruik je een zogenaamd patchpaneel. Je wil aan stugge/installatiekabel eigenlijk geen RJ plugs knijpen (kan wel hoor. is maar de vraag hoe netjes jij het wil afwerken). en daarna inderdaad patchkabeltjes gebruiken.
Dankje voor de tip. In het artikel "hoe herken je een slechte kabel" wordt in het lijstje met goedkope volkoperen Cat5E-kabels verwezen naar een Belden-kabel bij Sander Vunderink Projects. Nou zit dat bedrijfje hier in Hengelo en heb ik er al regelmatig bekabeling en ander installatiemateriaal gekocht. Zij verkopen ook een Belden Cat6-kabel. De omschrijving bij die kabel is een stuk beknopter, dus ik zal ze eens vragen of het om een kwalitatief vergelijkbare kabel, maar dan in Cat6 gaat. Een kleine 43 euro voor 100 meter is dan toch weer een stukje aantrekkelijker dan 100 meter voor 65 euro.

Zie ik het dan ook goed dat een volkoperen kabel in feite een stugge kabel is? En een goede Cat6-kabel is altijd AWG23? Of kan dit net als bij Cat5E ook AWG24 zijn?

Onder het mom van "goedkoop is duurkoop" heb ik een boodschappenlijstje samengesteld. Heb ik nu overal aan gedacht om kabels van de meterkast naar verschillende vertrekken te krijgen? Uiteindelijk gebruik ik tussen de modem/router/switch patchkabels die ik later aanschaf. Het gaat mij er in dit geval om of ik hieraan genoeg heb om een werkend, mooi afgewerkt netwerk te krijgen (met uitzondering van leidingen en kabelgoten uiteraard).

-UTP CAT6 netwerkkabel stugge kern 100 meter 100% koper
-LSA punch down tool met schaar (dogger)
-Techly Wandcontactdoos CAT6 2x utp opbouw (4x)
-Patchpaneel Cat6 met 24 x rj45 met kabelorganizer

[ Voor 24% gewijzigd door KlaasjeNL op 30-07-2015 13:59 ]

Pagina: 1