Interne HDD: Niet toegankelijk, toegang geweigerd? Wat doen?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theduke1989
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 23:12
Beste alle,

Op advies van een member van tweakers.net maar een apart topic aangemaakt.

Wat is mijn probleem?

1. Ik heb gisteren Windows 10 Pro NL geïnstalleerd op mijn primaire (dagelijkse gebruikers pc)
Voordat ik de installatie had uitgevoerd, heb ik alle bestanden waarvan ik dacht deze ''te back-uppen'' op een interne HDD te zetten, omdat ik toch maar een 120GB SSD heb.

2. Na de installatie blijkt nu me interne HDD waar al die bestanden dus opgeslagen zitten niet toegankelijk (geweigerd) te zijn. Mooi is dat, niks aan die methode gehad.

Nu mij vraag aan jullie, iemand nog enig idee wat te doen. Ik eigenlijk absoluut niet gaan formatteren.
Want er zitten echt wat bestanden op die ik terug moet krijgen.

Hier wat printscreens:
Afbeeldingslocatie: http://i58.tinypic.com/kd9a0z.png
Afbeeldingslocatie: http://i59.tinypic.com/33krx2a.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:27

DarkSide

theres no place like ::1

Kijk even naar je NTFS rechten.
En wie de eigenaar is. En dan even eigenaarschap overnemen zodat jezelf de eigenaar bent.

Weet niet of je een update of een clean install gedaan hebt.
Maar meestal is de eigenaar het probleem.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dipje2
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 23-07 23:31
Zonder het zelf te proberen, maar iets als:
code:
1
takeown /r /skipsl /d y d:\

Pas op dat dit een soort van het rechten-systeem 'reset' op de schijf. Voor thuis gebruik geen probleem (en op een data schijf geen probleem, je moet het niet in een Windows installatie doen of op een bedrijf-schijf met rechten-instellingen).

takeown 'take ownership'. Ongeacht wat de rechten op een map / bestand zijn, elke map / bestand heeft een 'owner', die mag alles met het bestand, waaronder 'zichzelf toegang' geven.
"/r" gaat alle submappen af, dus de hele schijf.
"/skipsl" sommige bestanden zijn geen echte bestanden, maar links naar ergens anders (misschien wel een andere schijf). Dit zegt van dat soort links af te blijven
"/d y" Als er een map voorbij komt waar hij niet mag, moet hij daar dan ook de owner resetten, dit zegt 'standaard ja'.

Je moet dit wel doen vanuit een command-prompt met admin-rechten.

Daarna kan je nog doen:
code:
1
cacls d: /c /t /e /g administrators:F

Dit geeft de groep 'administrators' volle rechten op de map en alles wat er in en onder zit (gaat de hele schijf af).
Daarna zou je nog kunnen doen:
code:
1
cacls d: /c /t /e /g <username>:F

Als je <username> vervangt door jouw inlognaam, krijgt jouw user ook volle rechten.

Right, dat allemaal gezegd hebbende... ik heb heel vaak mijn Windows complete clean opnieuw geinstalleerd en heb nog nooit de rechten hoeven de resetten op mijn data disks.. terwijl die wel gewoon NTFS formatted zijn.
Dus ik betwijfel of dit een rechten issue is eerlijk gezegd, en ik weet het zo snel dan ook niet wat het wel kan zijn.. behalve als je bepaalde dingen zoals encryptie ooit had aangezet op de schijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theduke1989
geprobeerd, alleen ik krijg daarna wel de mappen te zien.
Maar in de mappen krijg ik weer de melding toegang geweigerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:27

DarkSide

theres no place like ::1

Welke rechten staan er dan op de mappen. En wie is de eigenaar.
Je kan de rechten gaan claimen en dan incl subfolders etc.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Doe ajb helemaal niets en controleer eerst of de SMART in orde is. Als je een boel gaat proberen met iets als kabelfouten, kan dat je probleem alleen maar verergeren. Sluit dus eerst uit dat er hardwarematig iets aan de hand is. Als de SMART goed is, kun je daarna concentreren op softwarematige oorzaken zoals rechtenkwesties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theduke1989
Ik heb via een SATA-HUB CONTROLER de HDD aangesloten.
Op meerdere apparaten precies dezelfde fout.

Dus ik had de bovenstaande geprobeerd, ik kom er in door dus mij als eigenaar toe te wijzen, ik was meteen blij toen ik wel nu al me data kon terugzien.Maar ik heb ook op alle submappen gezet, maar ik kom dus niet verder dan de eerste map.

Maar nu met RECUVA geprobeerd, helpt me altijd uit de brand alleen deze keer niet.
Ik heb met ''DEEP SCAN'' proberen te doen 3x 2uur, hij ziet alles maar op het einde kan ik er niet in. :S
Dan zegt die weer dezelfde fout....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DarkSide schreef op donderdag 30 juli 2015 @ 11:49:
Welke rechten staan er dan op de mappen. En wie is de eigenaar.
Je kan de rechten gaan claimen en dan incl subfolders etc.
Dit werkte niet? Ik ga er vanuit dat als je de eerste mapjes doorkomt dat je inderdaad dit even moet doorvoeren naar alle onderliggende mappen, dat is ergens een vinkje ;) Ik zou in ieder geval voor al die mappen even goed kijken naar de rechten beschrijving in dat menu

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 31-07-2015 14:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• medionsucks
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 05-08 19:56
ook zoiets, een windows schijf die na fouten alle rechten heeft veranderd. Schijf niet toegankelijk via windows.

Oplossing: backup maken met acronis true image hd 2014. Deze backups kan je in browsen, uit kopiëren en je kunt ze zelfs mounten. Bij het kopiëren van bestanden worden meteen de rechten goedgezet.

ja ok topic uit 2015 maar ik kwam hier ook terecht, dus wie weet heeft de volgende er wat aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Bedankt Medionsucks acronis True Image 2018 heeft prima gewerkt.
Maar ik heb wat later dit filmpje op Youtube gevonden en zo de geweigerde HDD terug zichtbaar gekregen. Staat je PC in het nederlands gebruik "geverifieerde gebruikers ipv "authenticated users".
Pagina: 1