Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
Beste tweakers,

Bij ons programmeurscollectief heeft onlangs een incident plaatsgevonden wat ons er op wees dat geen van ons 7 kennis heeft van EHBO en BHV.
Gelukkig is alles met een sisser afgelopen en is er geen blijvend letsel, dit had echter heel anders kunnen aflopen.

N.a.v. dit incident wil ik dat 2 man uit ons collectief van 7, BHV en EHBO kennis gaan opdoen.
We hebben nog geen verplichting hiertoe, maar dat kan in de toekomst veranderen (stagiaires).

Ik kwam zelf deze cursus tegen en die leek me wel goed omdat die de mogelijkheid tot certificering biedt en zowel EHBO als BHV behandelt (veel BHV cursussen lijken zich enkel op BHV (evacuatie&calamiteiten) te richten).

Mijn vragen aan jullie hebben met name betrekking op geldigheid en certificatie:

-Na het succesvol afronden van een BHV cursus hoe lang ben je dan legit BHV-er? Ik lees tegengestelde eisen, zo formuleren 'Wij van WC-eend" (cursus aanbieders) dat deze slechts een jaar geldig zijn en ieder jaar opgefrist moeten worden. Ik lees echter ook dat de wet niet in een daadwerkelijke periode voorziet en dat jurisprudentie uitgaat van 3 jaar.

-Is een jaarlijkse opfriscursus dus vereist om CCV gecertificeerd te blijven? En vervallen dus je certificaten na 1 jaar + 3 maanden zonder opfriscurus, of kan je ook een jaarlijkse BHV toolbox meeting houden en daarmee voorzien in je verplichting.

Uiteraard gaat er een RI&E uitgevoerd worden voor wij 'werkgever' gaan worden. Helaas is er voor de ICT branche geen tool die van externe toetsing is ontheven :(

Meer informatie is uiteraard ook welkom.

Alvast bedankt,

MVG

[ Voor 5% gewijzigd door eL_Jay op 30-07-2015 10:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 217290

ik denk dat je met 2 uit 7 nog laag zit.
wat als in vakantie persoon 1 vrij is, en persoon 2 ziek wordt?
Ook al zit je met een redelijk kleine groep, 3 personen is toch veruit wel het minimum vaak. Waarvan ook vaak nog eens maar 1 tegelijk vrij mag hebben wil je de bhv/ehbo dekking ten alle tijden gegarandeerd willen hebben.

omtrent certificiering en dergelijke heb ik verder geen kennis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eL_Jay
Ik zal zelf een BHV cursus doen en woon vlak bij het kantoor. Hierdoor kan in geval van incident binnen ten alle tijden binnen 15 min op kantoor zijn (5 als ik aangekleed ben)

Zowieso hebben we erg variabele werktijden (24/7 bezetting soms) dus 100% dekking zal voor ons ondernemers niet lukken en hoeft in onze ogen ( en de ogen van de wetgever) ook niet. In eerste instantie willen gewoon intern wat EHBO en BHV kennis om in de toekomst juist te kunnen handelen. In onze ogen halen we die met 2 BHV-ers voldoende binnen.

Echter wanneer we medewerkers werkzaam hebben op locatie ontstaat er een wettelijke verplichting om BHV aanwezig te hebben. Dan zal of een van de BHV-ers op deze uren aanwezig moeten zijn of sturen we de medewerkers naar huis/flex-werkplek hier op Strijp-S. Dit is echter nog toekomstmuziek.

Primaire beweegreden is overigens morele plicht en niet juridisch kader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bundin
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Topinitiatief! Ik ben zelf BHV-er geweest en moest ieder jaar op herhaling. Een volledige(re) EHBO is wel een ander beest dan BHV. Als BHV-er heb ik 'levensreddend handelen' gehad, wat in mijn geval neerkwam op een paar uur wat uitleg met een videootje, een klein beetje oefenen met hulp van een lotusslachtoffer, een reanimatiepop en met een AED. Hoewel zeker beter dan niks, stelt het ook niet heel veel voor.

Ik zou zelf zeker een herhaling op jaarbasis aanraden, verplicht of niet. Wat je op dat dagje oppikt is ook gemakkelijk vergeten, zeker als je de kennis (gelukkig!) niet in de praktijk hebt hoeven brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bergie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23-04 14:55

Bergie

Lekker belangrijk...

Ik ben zelf ook bhv'er en krijg elk jaar een opfriscursus. Wat zeker niet verkeerd is want je vergeet het inderdaad allemaal zo weer. Heb het gelukkig ook nog nooit in de praktijk hoeven brengen.
Volgens mij is die jaarlijkse opfriscursus ook verplicht; het pasje wat je daarna krijgt is ook steeds maar een jaar geldig namelijk.

Maar het is sowieso nooit verkeerd om te leren reanimeren en hoe een AED gebruikt moet worden. Ook weten de instructeurs vaak wel verhalen uit de praktijk te vertellen (vaak zijn ze zelf ook ehbo vrijwilliger bij evenementen etc) en dat is ook zeker wel leerzaam.

Yamaha MT-09

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 21:46
eL_Jay schreef op donderdag 30 juli 2015 @ 10:47:

-Na het succesvol afronden van een BHV cursus hoe lang ben je dan legit BHV-er?
Ik ben BHV'er op werk. Ik krijg netjes een diploma/pasje na het behalen van de BHV cursus (zit ook EHBO bij). Deze is 1 jaar geldig. Op zich niet vreemd: mijn EHBO diploma verloopt na twee jaar ook als ik mijn herhalingslessen niet volg. Het ligt allemaal wel aan hoeveel lessen je volgt, bij wie, etc. Mijn advies: doe het gewoon elk jaar! En daarbij kun je elk jaar dezelfde twee kiezen, maar je kunt natuurlijk ook elk jaar twee anderen kiezen. Eventueel kan je het natuurlijk ook met het hele team een dag doen.
Uiteraard gaat er een RI&E uitgevoerd worden voor wij 'werkgever' gaan worden. Helaas is er voor de ICT branche geen tool die van externe toetsing is ontheven :(
http://www.nederlandict.nl/?ch=ICT&id=8313

http://www.rijksoverheid....ventarisatie-en-evaluatie
Volgens rijksoverheid hoeft hij niet te worden beoordeeld :)
Deze bedrijven hoeven de risico-inventarisatie en –evaluatie niet te laten beoordelen door een arbodeskundige. Voorwaarde is wel dat zij gebruikmaken van een erkend RI&E-instrument uit hun branche. Het Steunpunt RI&E biedt een groot aantal erkende RI&E-instrumenten.
Vanuit daar kom je op de link
http://www.rie.nl/voor-branches/

Dan kom je uit op http://www.rie.nl/instrumenten/ict/

[ Voor 23% gewijzigd door President op 30-07-2015 13:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eL_Jay
tweakerdennis schreef op donderdag 30 juli 2015 @ 13:26:
[...]

Ik ben BHV'er op werk. Ik krijg netjes een diploma/pasje na het behalen van de BHV cursus (zit ook EHBO bij). Deze is 1 jaar geldig. Op zich niet vreemd: mijn EHBO diploma verloopt na twee jaar ook als ik mijn herhalingslessen niet volg. Het ligt allemaal wel aan hoeveel lessen je volgt, bij wie, etc. Mijn advies: doe het gewoon elk jaar! En daarbij kun je elk jaar dezelfde twee kiezen, maar je kunt natuurlijk ook elk jaar twee anderen kiezen. Eventueel kan je het natuurlijk ook met het hele team een dag doen.

[...]

http://www.nederlandict.nl/?ch=ICT&id=8313

http://www.rijksoverheid....ventarisatie-en-evaluatie
Volgens rijksoverheid hoeft hij niet te worden beoordeeld :)

[...]

Vanuit daar kom je op de link
http://www.rie.nl/voor-branches/

Dan kom je uit op http://www.rie.nl/instrumenten/ict/
Helemaal top man, bedankt voor je reactie :)

De NL ICT RI&E is dus geen erkend RI&E, waardoor toetsing wel verieist is in geval van werkgeverschap.

Overigens heb ik er een gevonden die voor 20 euro extra 1 jaar extra certificering geeft :) (dus 2 totaal).
totaal komt op rond de 250 p.p excl. btw uit. Lijkt me een nette prijs.

[ Voor 7% gewijzigd door eL_Jay op 30-07-2015 13:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Laat je niet teveel leiden door de certificering en hun geldigheid want daarin is niets vastgelegd. Als veiligheidskundige kan ik je ook opleiden en een certificaat geven wat vijf jaar geldig is alleen voldoe je daarmee nergens aan. De wet zegt namelijk vooral en bovenal dat je voldoende opgeleid moet zijn en deze opleiding moet aansluiten bij de restrisico's die geinventariseerd zijn in de RI&E. Nu is dat voor IT ers niet zo heel erg bijzonder, maar je zal zien dat er wel behoorlijk wat aandachtspunten naar voren zullen komen met betrekking tot RSI. Misschien is het voor jullie wel veel goedkoper uiteindelijk om de RIE en de opleiding samen te doen. En jouw 5 minuten zijn te lang bij een hartstilstand hetgeen een van jullie grootste risico's is.
Succes. Overigens zijn jullie goed bezig. Je mag me best contacten voor meer info.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Estylicious
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 24-04 10:35
Als mede-veiligheidskundige kan ik het bovenstaande beamen. In de wet staat slechts dat je personeel voldoende opgeleid moet zijn op het vlak van levensreddende handelingen, evacuatie en brandbestrijding. De certficeringen heeft de commerciële tak er omheen bedacht. Je kunt bij wijze van spreken zelf je personeel opleiden (mocht je kundig genoeg zijn en dit kunnen aantonen) en hun certificeren op de achterkant van een bierviltje.
Ik ben niet tegen certficeringen hoor. Maar het is af en toe ergelijk hoe die kleine bedrijfjes schreeuwen dat van alles en nog wat verplicht is. Uit ervaring kan ik zeggen dat herhaling erg belangrijk is, een keer per jaar in eigenlijk wel minimaal.

Overigens is het inderdaad goed om inderdaad onderscheid te maken tussen EHBO en BHV, EHBO heeft een verplicht aantal lesuren per jaar (twaalf geloof ik, in tegenstelling tot BHV).

De RI&E voor een ICT bedrijf is ook verre van spannend. Som je risico's in je bedrijf op, hang er een risicoscore en maatregelen aan met een plan van aanpak en; voila een simpele RI&E is geboren. Er zal waarschijnlijk nooit iemand om de toetsing vragen. Mocht er al ooit iemand vragen om jullie RI&E dan zullen ze al versteld staan dat er iets is.

Je bent goed bezig inderdaad, dat verdient een compliment. Mocht je behoefte hebben aan pragmatisch advies dan mag je mij vanzelfsprekend ook pm-en.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:00

Mx. Alba

hen/die/zij

Als BHV-er kan ik bovenstaande ook beamen. De wet stelt alleen dat er voldoende opgeleid personeel moet zijn; hoe je dat doet mag je zelf bepalen. De meeste BHV-opleiders hanteren 1 jaar voor de geldigheid van hun BHV-certificaten. Nieuwe BHV-ers moeten een volledige dag op cursus, herhalingen zijn trainingen van een halve dag.

Uit mijn eigen ervaring weet ik dat het een paar jaar kan duren voor je echt in het automatisme valt. Pas bij de vierde BHV-training merkte ik dat de reanimatie op die pop eigenlijk volledig op de automatische piloot ging waardoor ik kon letten op het verbeteren van randzaken. Gelukkig nog nooit in de praktijk hoeven doen... Maar wel andere BHV-acties zoals de jaarlijkse ontruimingsoefening en een paar keer een collega die onwel werd of brandwonden (kopje thee maken is toch best risicovol!)... BHV is veel meer dan alleen reanimeren. Een BHV-er kijkt ook met een ander oog naar bepaalde situaties. Maar het grootste nut van BHV-ers is nog wel dat ze de "collectieve verlamming" doorbreken op het moment dat er iets gebeurt. Vaak zie je dat het publiek maar een beetje staat te staren in een noodsituatie en iedereen wacht op iemand anders om in actie te komen. De BHV-er heeft de verantwoordelijkheid om in zo'n situatie in de bres te springen en doorbreekt zo die impasse. Zo gebeurt het ook met enige regelmaat dat ik als eerste (en soms ook als enige) stop bij een verkeersongeval waar nog geen hulpverlening met blauwe lampen aanwezig is - terwijl alle andere weggebruikers stoïcijns doorrijden.

[ Voor 29% gewijzigd door Mx. Alba op 03-08-2015 11:33 ]

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:30

Qwerty-273

Meukposter

Mx. Alba schreef op maandag 03 augustus 2015 @ 11:28:
Zo gebeurt het ook met enige regelmaat dat ik als eerste (en soms ook als enige) stop bij een verkeersongeval waar nog geen hulpverlening met blauwe lampen aanwezig is - terwijl alle andere weggebruikers stoïcijns doorrijden.
Tja, het is dan wel in een ander land dus met andere regelgeving. Ik ken helaas zaken waar een persoon onwel werd / gewond raakte op straat. Er iemand die persoon eerste hulp heeft verleend, om vervolgens (succesvol) aangeklaagd te worden op basis van diefstal. Want een pakje sigareten of een niet bestaande telefoon waren niet meer bij het slachtoffer, en de beschuldigende vinger gaat dan onmiddellijk naar de eerste hulp verlener. Dat staat mij toch persoonlijk hier (niet in NL dus) in de weg om te stoppen en hulp te verlenen, zeker met de aanvulling dat je als "buitenlander" hier direct een tree lager staat in een eventuele rechtsgang..... Ik denk dan (helaas) eerder, laat iemand anders dat maar opknappen dan ik. Maar dat is allemaal redelijk off-topic.

Voor ehbo en bhv, is het van belang om het te herhalen, je zal het hopelijk nooit nodig in je omgeving. Maar je moet wel je kennis bij houden. Dingen die je op de middelbare school hebt geleerd en daarna nooit meer hebt geoefend of toegepast, zal je heel moeilijk kunnen herinneren en zeker niet snel kunnen toepassen. Dat is wel noodzakelijk in een noodgeval. Hoe basis die handelingen ook maar kunnen lijken op het eerste gezicht.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bundin
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Mx. Alba schreef op maandag 03 augustus 2015 @ 11:28:

Uit mijn eigen ervaring weet ik dat het een paar jaar kan duren voor je echt in het automatisme valt. Pas bij de vierde BHV-training merkte ik dat de reanimatie op die pop eigenlijk volledig op de automatische piloot ging waardoor ik kon letten op het verbeteren van randzaken. Gelukkig nog nooit in de praktijk hoeven doen... Maar wel andere BHV-acties zoals de jaarlijkse ontruimingsoefening en een paar keer een collega die onwel werd of brandwonden (kopje thee maken is toch best risicovol!)... BHV is veel meer dan alleen reanimeren. Een BHV-er kijkt ook met een ander oog naar bepaalde situaties. Maar het grootste nut van BHV-ers is nog wel dat ze de "collectieve verlamming" doorbreken op het moment dat er iets gebeurt. Vaak zie je dat het publiek maar een beetje staat te staren in een noodsituatie en iedereen wacht op iemand anders om in actie te komen. De BHV-er heeft de verantwoordelijkheid om in zo'n situatie in de bres te springen en doorbreekt zo die impasse.
Dit vooral. Ik merk nu bij mezelf dat ik automatisch scan naar vluchtwegen en blusmiddelen wanneer ik in een nieuw pand ben. Ook meegemaakt op werk dat bij een brandalarm iedereen bleef zitten (inclusief relatief onervaren bhv-ers) want het zal wel een oefening zijn en werk is werk. Dat werd voor mij een 'ik weet niet wat jullie doen, maar ik ben hier weg'. En toen kwam er pas beweging in de groep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Goed initiatief. Wel een kanttekening dat de 'EHBO' kant van een BHV opleiding zeer summier is.

Ik heb zelf een volwaardige EHBO cursus gevolgd bij het Rode Kruis. Dan heb je ook een europees erkend (Oranje Kruis) EHBO diploma. Er wordt ook veel langer stilgestaan bij de verschillende onderwerpen en je hebt ruim de tijd om het reanimeren te leren (AED is niet zo moeilijk). Daarnaast krijg je bij eventuele vervolging ook rechtshulp van het oranje kruis. Mits je certificaat geldig is (jaarlijkse herhalingscursus).

Met een volledige EHBO cursus mis je natuurlijk wel de brandveiligheid en ontruimingsdeel van een BHV cursus.
Qwerty-273 schreef op maandag 03 augustus 2015 @ 12:01:
Tja, het is dan wel in een ander land dus met andere regelgeving. Ik ken helaas zaken waar een persoon onwel werd / gewond raakte op straat. Er iemand die persoon eerste hulp heeft verleend, om vervolgens (succesvol) aangeklaagd te worden op basis van diefstal. Want een pakje sigareten of een niet bestaande telefoon waren niet meer bij het slachtoffer, en de beschuldigende vinger gaat dan onmiddellijk naar de eerste hulp verlener.
Heb je hier een bron/link voor? Ik ben wel benieuwd naar deze case. Overigens mag je als hulpverlener nooit iemands zakken doorzoeken (naar bijvoorbeeld medicijnen of een 'reanimeer mij niet kaartje'. Dat mag alleen de politie. Maar ook dat leer je gewoon op een (goede) EHBO cursus.
[/quote]
Bundin schreef op maandag 03 augustus 2015 @ 12:38:
Ook meegemaakt op werk dat bij een brandalarm iedereen bleef zitten (inclusief relatief onervaren bhv-ers) want het zal wel een oefening zijn en werk is werk. Dat werd voor mij een 'ik weet niet wat jullie doen, maar ik ben hier weg'. En toen kwam er pas beweging in de groep.
Kwestie van 1 keer meemaken dat het geen oefening/vals alarm is. Maar ja, die eerste keer kan al fataal zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:00

Mx. Alba

hen/die/zij

Skyaero schreef op maandag 03 augustus 2015 @ 12:57:
Goed initiatief. Wel een kanttekening dat de 'EHBO' kant van een BHV opleiding zeer summier is.
Dat klopt inderdaad. BHV en EHBO overlappen elkaar deels (levensreddende handelingen zoals reanimatie, ernstige bloedingen stoppen, etc. zitten in beide), maar waar EHBO dieper ingaat op de medische kant (wonden ontsmetten en verbinden, dat soort zaken), gaat BHV juist dieper in op het veiligheidsaspect (inclusief wat te doen bij brand, coördinatie van ontruiming, preventieve veiligheidsmaatregelen, etc.)

In de meeste kantoorsituaties is het niet nodig om EHBO'ers te hebben. BHV'ers zorgen voor de veiligheid van het personeel en als er iets gebeurt dat levens gered worden - wat daarbuiten valt laten ze over aan medisch personeel, ofwel door een ambulance op te roepen ofwel door mensen naar hun huisarts of de spoedeisende hulp te sturen voor niet-levensbedrijgende zaken. Voor een bedrijf dat nog geen BHV-organisatie heeft is het het meest efficiënt om eerst te zorgen voor een aantal BHV'ers - pas daarna komt eventueel EHBO in zicht.

De meeste BHV-opleidingscentra bieden trouwens ook rechtshulp aan BHV-ers als die in de problemen zouden komen aan de hand van levensreddend handelen. Gelukkig is dat in Nederland eigenlijk nooit nodig. De wet schrijft zelfs voor dat in geval van nood eenieder "naar vermogen" moet helpen. Je moet wel heel ver buiten je boekje gaan (bijvoorbeeld een voorwerp dat in iemand steekt eruit trekken terwijl je als BHV-er zou moeten weten dat je dat onder geen beding moet doen) om in de problemen te komen...

[ Voor 18% gewijzigd door Mx. Alba op 03-08-2015 14:03 ]

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eL_Jay
Dank voor de reacties.

Ik moet ze nog even verwerken, maar ik kom er zeker op terug.

Korte Reactie:
De tool die door NL ICT beschikbaar werkt helaas niet (de app functioneerd niet), dus ik moet nu even naar een andere tool zoeken.

Conclusie:
  • Het is aan te raden om in aanvulling van BHV cursus een EHBO cursus volgen
  • Certificering niet zo druk over maken, moreel kompas laten lijden (Als ik een EHBO cursus onderhoud hoef ik over 2 jaar waarschijnlijk nog maar eens in de 2 a 3 jaar voor mezelf op BHV en de wet is er niet heel duidelijk in)
  • Een werkende RIE tool vinden en daar met name de kantoormodule van uitvoeren.
Kan iemand nog iets zeggen over EHBO? Wederom een hoop aanbieders waardoor ik door de bomen het bos moeilijk kan onderscheiden. Of zal een basiscursus EHBO overal aan dezelfde minimumeisen voldoen?

offtopic:
Mijn achtergrond:
Ik heb de opleiding Bedrijfskunde (Management/Economie/Recht) gedaan, hier heb ik stage gelopen bij een bedrijf waar een ernstig bedrijfsongeval was gebeurt. N.a.v. een hoge boete moest er een RIE uitgevoerd worden en dat heb ik toen heel enthousiast gedaan (2011-2012). (metaal- en installatiebedrijf met buitendienst dus serieuze risico's).
Zodoende heb ik dus al wel die kritische blik. En die kennis heeft me ook geholpen bij de inventaris aanschaffen voor het kantoor. Want als programmeur is ergonomie in mijn ogen essentieel. Dus ik ben eigelijk al een beetje bezig als preventiemedewerker :P

Update EHBO:
De bij BHV verschafte EHBO cursus en certifcicaat zijn niet door het Rode Kruis ondersteund maar door de NIBHV!
Daarom wil ik dus een aanvullende EHBO cursus doen om het bredere spectrum te beheersen.
Het rode kruis onderscheidt een aantal typen EHBO cursussen.
http://www.rodekruis.nl/ehbo/cursusoverzicht
na telefonisch contact op te hebben gezocht blijkt een Rode Kruis 3* ster certificaat te staan voor de uitgebreide EHBO cursus. Dit lijk me de meest geschikte variant.

Deze variant zou een 3* certifcaat vertegenwoordigen
http://www.iedereenehbo.n...n=linkgenerator&cmp=11420
echter wanneer je naar de belasting kijkt is dat nogal raar aangezien er maar 4 praktijkuren voor staan, waar volgens het Rode Kruis dit een 20 uurs cursus zou moeten zijn :S

[ Voor 116% gewijzigd door eL_Jay op 04-08-2015 11:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefandepefan
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 23-04 12:10
Ik ben BHV'er (3 jaar ervaring) zonder EHBO en tot nu toe heb ik nog nooit die EHBO ervaring gemist. Misschien dat ik tot nu toe geluk heb gehad, maar bij de meeste medische gevallen, kwam het er op neer dat het persoon in kwestie naar het ziekenhuis/dokter moest, of dat er een ambulance langs kwam om diegene op te halen. Ofwel, vaak gevallen die jij als BHV'er zelf niet kan oplossen, want je bent geen dokter/specialist.

Wat wel belangrijk is, maar dat is al meerdere keren aangekaart, is herhaling van trainingen. Ik heb elk jaar een herhalingstraining van een dag en tussendoor nog een halve dag training. En ja, elke keer dat je bij zo'n training zit, denk je bij sommige oefeningen van "Oh ja!", of er is weer een nieuw aspect wat je nog niet wist.

Ook heb ik het idee dat je met de basis van BHV een hoop kan doen om mensen te helpen buiten werk om. Waar ik voorheen voorbij of weg liep van medische situaties, loop ik er nu op af en bij het opnemen van de situatie (ben ik hier nodig?) doe ik wat. Gelukkig is dat laatste nog niet van toepassing geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
eL_Jay schreef op dinsdag 04 augustus 2015 @ 09:52:
Update EHBO:
Deze variant zou een 3* certifcaat vertegenwoordigen
http://www.iedereenehbo.n...n=linkgenerator&cmp=11420
echter wanneer je naar de belasting kijkt is dat nogal raar aangezien er maar 4 praktijkuren voor staan, waar volgens het Rode Kruis dit een 20 uurs cursus zou moeten zijn :S
Dit is denk ik de goedkopere zelfstudie variant. Uiteindelijk doe je wel hetzelfde examen als bij het Rode Kruis. Er zaten bij mijn examen indertijd ook een paar van dit soort jongens en meisjes bij. Slagingskans is echter ontzettend laag. Die 20 uur praktijk heb je echt nodig. En voor het geld hoef je het niet te laten. Ik was 175 euro kwijt (inclusief examen) voor die 20 uur praktijk.

Mijn advies als je EHBO wilt doen: informeer wie de locale Rode Kruis vestiging inhuurt voor het geven van cursussen. Meestal is het een (gecertificeerd) ZZP-er. Of je volgt de cursus direct bij het Rode Kruis.
Pagina: 1