Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Windows Server of Windows 7 OS?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste mensen,

Op werk zit ik te denken voor een keuze voor Windows Server of een stabiele Windows 7 OS.
Ik zal gebruik maken van drie programma's, datzal zijn een mailserver, telefoonserver en wat camera software wat ik daarna gewoon van afstand kan zien/overnemen.

Tevens moet de hardware een 19" desktop/server uiterlijk hebben.
Ik dacht kwa hardware een i5 of i7 processor van de 3/4e generatie.
12 GB aan DDR3 RAM

En zit te twijfelen voor C: schijf daar de Windows Server/of OS komt te staan.
Het is de bedoeling dat dit gewoon normaal 5 jaar lang dag en nacht aan kan staan. Is het dan verstandig om dit opslag van om een SSD of HDD op te slaan? Voor de HDD ben ik bang dat dat bewegende delen ooit stuk kan gaan, dan bij de SSD met chip.

Alvast hartelijk dank iedereen.

• gasemans
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 28-11 20:45
Misschien eerst eens kijken wat de eisen zijn van de mailserver en telefoon server?

• Meekoh
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 17-11 22:19
Ik zou zeggen koop gewoon een van de goekopere Dell/HP servertjes ;)
Daarnaast is het wel nuttig om te weten hoeveel gebruikers je gaat hebben.
met 19" bedoel je zeker rackmountable?
Ook SSD's gaan stuk, dus ik zou gewoon wat snelle HDD's in een RAID mirror zetten.

Computer says no

• E.T.O.
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 28-11 14:06
Wat zijn de verdere requirements? Hoeveel mensen of concurrent gebruikers? Hoeveel opslag per mailbox? Hoeveel telefoonverkeer? Hoeveel camera's, en hoeveel historie?

Zonder additionele informatie kunnen we hier enkel maar raden of je voorgestelde hardware voldoende is...

Verwijderd

Topicstarter
Dank voor jullie reactie's.

Het moet gaan voor ongeveer 10 a 12 medewerkers.
Mailopslag wordt via een externe bedrijf opgeslagen.

Ik zal echter wel 1000GB HDD kopen voor backup. Waarbij er om de 2e weken de oude back-ups worden verwijderen. Telefoonverkeer gaat via VOIP.

Zullen 3 a 4 camera's gemonteerd worden, waarbij alle 3 of 4 benaderbaar moeten zijn via een kleine en degelijke camerasoftware, zodat ik dat van afstand kan zien,

Edit: Het gaat om dit telefoon centrale, kan geen specs ervan vinden. http://www.3cx.com/phone-system/windows-mac-softphone/

En mailserver gaat een nieuwe komen, waarbij 12 medewerkers een mailaccount hebben.
Per dag stuurt een medewerker ongeveer 30 mails, waarbij zeker 10 mails een bijlage bevatten als PDF van max 3mb.

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 30-07-2015 10:41 ]

• nielsl
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 02-11 21:53
With all due respect: Maar laat je hierover adviseren door een partij die je hiervoor betaalt. De overweging om voor een mail- en of telefonie server gebruik te maken van een Client OS, die sinds gisteren ook nog eens versie N-2 tov de laatste versie van het OS draait laat bij mij alarmbellen afgaan.

De requirements van de mailserver hangen niet enkel samen met de hoeveelheid mail die gebruikers versturen, elke mailserver gaat hier anders mee om. Welke mailserver ga je implementeren? Als je naar exchange kijkt, daar kun je hardware best practices voor vinden obv het aantal gebruikers. Maar kijk dan ook naar Exchange online, waarbij je (nagenoeg) geen technisch omkijken naar je mailomgeving hebt en qua kosten zeer interessant is/kan zijn.

Voor telefonie zou ik met een dergelijk aantal users ook kijken naar een hosted voip oplossing. Waarom moeilijk doen met een on premise centrale als je het zo bij nagenoeg elke telefonie provider uit de wolk kunt trekken.

Over het algemeen gesteld: Wat zijn je functionele requirements? Eén van de belangrijkste vragen is: Als het kapot is, vanaf wanneer wordt het echt kritiek? 2 uur? 4 uur? 2 dagen? een week? Voor de cloudoplossingen: Mag en wil je wel de cloud in, ga je om met dusdanig vertrouwelijke zaken dat dit vanuit wettelijke of zakelijke overwegingen onwenselijk is? Zulk soort requirements moeten ten grondslag liggen aan de keuze om een server te kopen, te huren, of iets in elkaar te draaien, uit de requirements volgt namelijk de solution, en niet andersom.

Verwijderd

Topicstarter
nielsl schreef op donderdag 30 juli 2015 @ 10:51:
With all due respect: Maar laat je hierover adviseren door een partij die je hiervoor betaalt. De overweging om voor een mail- en of telefonie server gebruik te maken van een Client OS, die sinds gisteren ook nog eens versie N-2 tov de laatste versie van het OS draait laat bij mij alarmbellen afgaan.

De requirements van de mailserver hangen niet enkel samen met de hoeveelheid mail die gebruikers versturen, elke mailserver gaat hier anders mee om. Welke mailserver ga je implementeren? Als je naar exchange kijkt, daar kun je hardware best practices voor vinden obv het aantal gebruikers. Maar kijk dan ook naar Exchange online, waarbij je (nagenoeg) geen technisch omkijken naar je mailomgeving hebt en qua kosten zeer interessant is/kan zijn.

Voor telefonie zou ik met een dergelijk aantal users ook kijken naar een hosted voip oplossing. Waarom moeilijk doen met een on premise centrale als je het zo bij nagenoeg elke telefonie provider uit de wolk kunt trekken.

Over het algemeen gesteld: Wat zijn je functionele requirements? Eén van de belangrijkste vragen is: Als het kapot is, vanaf wanneer wordt het echt kritiek? 2 uur? 4 uur? 2 dagen? een week? Voor de cloudoplossingen: Mag en wil je wel de cloud in, ga je om met dusdanig vertrouwelijke zaken dat dit vanuit wettelijke of zakelijke overwegingen onwenselijk is? Zulk soort requirements moeten ten grondslag liggen aan de keuze om een server te kopen, te huren, of iets in elkaar te draaien, uit de requirements volgt namelijk de solution, en niet andersom.
Dank voor je reactie.
Wat betreft VOIP hosting, dat wordt natuurlijk door een Host gedaan, maar volgens hen moet het ook deels via ons gebeuren, want elke computer krijgt een VOIP client opgestart op zijn PC. Daarbij moet het worden geïnstalleerd op onze server.

Waarschijnlijk ga ik Worldclient gebruiken van MDeamon. http://www.altn.com/Products/MDaemon-Email-Server-Windows/WorldClient-WebMail-MDaemon/

• nielsl
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 02-11 21:53
Volgens mij is die Worldclient de web client om de MDaemon mailserver heen. Is dat verschil je duidelijk? Daarnaast nogmaals de vraag wat de requirements zijn met betrekking tot beschikbaarheid, maar denk ook aan zaken als back-up. Hoe ga je dat vorm geven? Wat zijn de vereisten omtrent retentie?

Over VOIP: Kijk echt eens naar volledige hosted VOIP. Een VOIP server kan een uitdaging zijn, en als je er weinig verstand van hebt is een volledig gehoste VOIP instantie ideaal. Je hoeft dan alleen met je clients in te loggen en je betaalt je tikken. Vaak zit hier een meerprijs van een euro of 1 a 2 per account per maand aan vast. Voor 12 accounts dus E25,- per maand. In normaal zakelijk verkeer kan een IT'er daar gemiddeld 20 minuten aan uitgeven tegen een beetje commercieel tarief. Regulier onderhoud op je PBX zal waarschijnlijk meer tijd per maand kosten, en dan heb je het spullenboel nog niet eens ingericht. Mijn tip: Laat je hierin ondersteunen door een partij met kennis.

• YellowOnline
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 28-03-2023

YellowOnline

BEATI PAVPERES SPIRITV

Als iemand die tussendoor momenteel ook een VOIP opzet tussen alles door kan ik bevestigen dat dit iets is dat niet om te lachen is :) Ik kan een boek schrijven alleen al over de problemen met mijn trunk (gateway bij service provider, geen centrale). Maak het jezelf gemakkelijk en neem inderdaad een volledige gehoste VOIP voor zo'n kleine groep. Al vind ik dat je voor 12 mensen evenzeer een hosted e-mailoplossing nemen kan.

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:40

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Verwijderd schreef op donderdag 30 juli 2015 @ 10:10:
Beste mensen,

Op werk zit ik te denken voor een keuze voor Windows Server of een stabiele Windows 7 OS.
Ik zal gebruik maken van drie programma's, datzal zijn een mailserver, telefoonserver en wat camera software wat ik daarna gewoon van afstand kan zien/overnemen.
En toen was ik gestopt met lezen.

Je noemt 3 infrastructurele services maar noemt geen namen en/of requirements. Later in je antwoorden roep je iets over MDaemon en daaruit kan je al snel halen dat je dus geen Windows 7 kan inzetten, alleen al 4GB (minstens) RAM moet reserveren en ook, volgens de leverancier, minstens 2x RAID1 arrays moet hebben voor de data. Desondanks roep je dat de mail extern wordt gehost maar wil dan wel een wazige WorldClient inzetten terwijl dat alleen maar een web-interface is voor de MDaemon Mail Server. Zoals je zelf (en anderen) al leest in deze paar zinnen; it doesn't make a lot of sense.
En mailserver gaat een nieuwe komen, waarbij 12 medewerkers een mailaccount hebben.
Per dag stuurt een medewerker ongeveer 30 mails, waarbij zeker 10 mails een bijlage bevatten als PDF van max 3mb.
Zelfs in het gunstigste geval lees ik dat 1 medewerker per dag 30MB aan PDF's wegstuurt. Als dat allemaal in Sent Items moet worden bewaard gedurende de 5 jaar die jij aan de server eist, is dat 5 x 300 x 30MB = 45GB alleen al aan PDF's verzonden voor 1 medewerker. Als de overige medewerkers maar de helft versturen per jaar, is dat grofweg 70GB per jaar. Afhankelijk van het type bedrijf, ben je soms verplicht om alle mail 3 tot 10 jaar online te houden. Server moet 5 jaar mee dus zou je aan 350GB opslag zitten alleen al voor Sent Items en dan tel ik Inbox en overige meuk niet mee.

En toen had ik het nog niet eens over de requirements voor je VOIP-omgeving of je IP-cam omgeving/opslag. Ook gesprekken en video kunnen in sommige bedrijfsvoeringen als "bewijs" moeten dienen en door heel rustig door te tellen, kom ik rustig of 3 tot 10TB aan data in 5 jaar. Hiermee pak ik dan voor het gemak ook even 25GB aan documenten mee + 50GB aan groei in 5 jaar.

Ik geloof dat ik je toevallig steeds tegenkom en, met alle goedheid die in me zit als systeembeheerder: ga nou niet zelf ermee aan de slag. Iets zegt me (wederom) dat je er zonder T.net niet uit gaat komen om tot een 100% werkende omgeving te installeren/configureren. En als je dan ook nog eens voor exotische/bijzondere applicaties kiest, is sowieso de support door GoT (maar ook door andere partijen in NL) erg summier te vinden.

Iets zegt me dat je veel efficienter af bent met een "gewone" industry-standard Windows Server Essentials licentie, dan een stukje hardware erbij zoekt zoals Meekoh in "Windows Server of Windows 7 OS?" aanraadt en de mail en andere zaken gewoon lekker bij Office365 laat hosten.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Urk
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 25-11 03:50

Urk

Ik heb veel ervaring met MDaemon (prima mailserver) en zeker voor 12 users kan je MDaemon makkelijk draaien op Windows 7, echter zou ik toch eerder Windows Server 2012 R2 of eventueel Windows 2008 R2 (=win7 base) draaien.
Verder eens met de rest dat je verhaal wel erg vaag is. Je wilt MDaemon gebruiken maar de mail wel extern hosten, dat lijkt me een beetje vreemd. Wat Is daar de reden van en waarom zou je dan niet alles extern hosten?

• Razwer
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14-11 20:46
wow, wat een hobby plan. Wat Max met recht zegt: maak er niet zo'n knutsel plan van.
Ik sluit mij volledig aan bij wat Max zegt.
Mail-->office 365/exchange online
Server-->Server OS/hardware (HP verkoopt betaalbare microservers)

Daarnaast lees ik dat je backups op dezelfde machine wilt zetten?!?!? Mij ontgaat elke vorm van logica. Op zijn MINST back je up naar andere hardware, en eigenlijk (ook) offsite (danwel tapes/hdd mee naar huis/iron mountain oid, danwel online backup).

Newton's 3rd law of motion. Amateur moraalridder.

• E.T.O.
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 28-11 14:06
Ik denk dat C63 vooral tussen de regels door moet lezen dat hij terug naar af moet met het opstellen van z'n plan en eventuele uitwerking. Je wil geen half werk leveren voor deze medewerkers waardoor er (wettelijke) requirements niet gehaald kunnen worden.

Dus: make a plan!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:22

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ik denk dat C63 het maken vn plannen en de uitvoering daarvan beter aan anderen overr kan laten.
No offense, maar dit is echt klok klepel en in een kleinzakelijke oplossing levert dat alleen maar issues op.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Meekoh
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 17-11 22:19
Nogmaals, ga aub niet voor consumenten hardware!
Kijk bijvoorbeeld bij Buyitdirect of zo, daar heb je gewoon op MKB gerichte servers van bijvoorbeeld HP voor
grofweg 500 euro en koop er eventueel een extra reepjeDDR3 ECC geheugen bij en een grotere schijf en dan blijf je wel onder de 1000.
Zoals je ziet dat hoeft ook niet duur te zijn, echter je hebt wel het voordeel dat je over 5 jaar nog aan spare parts kunt komen. Of was je al van plan marktplaats af te struinen wanneer je moederbord met specifieke raid chipset het begeeft? Of gebruik in ieder geval Enterprise grade schijven in combinatie met de hobby-bob hardware. Consumenten schijven zijn echt niet gemaakt om 5 jaar 24/7 te draaien. Zelfs in mijn prive servertje (lab) dat op consumenten hardware draait is er al een disk overleden na 2 jaar gebruik. (lang leve RAID 1)

We warned you!

Computer says no

Pagina: 1