Sateliet internet in Afrika

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasZer
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 12-09 14:00
Hallo mensen,

heeft iemand van jullie ervaring met satelietinternet in Afrika? We hebben een klein bedrijfje in de middle of nowhere in Kenya. Nu willen we hier satelietinternet. Voordat ik alle bedrijven los ga benaderen vroeg ik me af of iemand al goede ervaringen heeft met een provider? Zo ja, welke?

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandos582
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 12-10 16:23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasZer
beste rolandos,

uiteraard heb ik zelf ook eerst gegoogled. Het gaat om een gebied waar geen bereik is met de telefoon en al helemaal geen aansluiting op het glasvezel net. Het moet dus wel via de satelliet (denk ik).

Omdat satellietinternet nieuw voor me is, hoopte ik of iemand goede ervaringen heeft met een bepaalde provider.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zjeeraar84
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 14:07
Volgens mij is mobiel internet 'de' manier van verbinden in Afrika. Is er geen 2G/3G/4G bereik daar?
Ik ben zeker geen expert op het gebied van internet via de satelliet. Vroeger was het volgens mij zo dat er alleen download mogelijk was via de satelliet, en upload alsnog via een landlijn moest. Maar toen ik net ging Googlen heb ik geleerd dat er tegenwoordig ook 2 richtingsverkeer mogelijk is met de satelliet :)
Ik zag dat GlobalTT internet levert via de satelliet in Kenia, zie hier een overzichtje met prijzen:
http://www.globaltt.com/en/getQuote.html

[ Voor 14% gewijzigd door zjeeraar84 op 30-07-2015 09:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik denk het het gemakkelijkst is om eerst eens te (laten) rondkijken wat andere organisaties in dat gebied hebben.

Er zijn zo te zien in Kenia ook vrij grote Motorola Canopy en WiMax oplossingen, die zijn vast aantrekkelijker dan satelliet internet qua prijsstelling. Eventueel zou je nog eens kunnen kijken of er wel een GSM-signaal is als je gebruik maakt van een opstelling in een mast en/of met een richtantenne.

Eventueel kun je ook nog gaan kijken naar een eigen straalverbinding, maar daar heb je natuurlijk afhankelijkheid voor met een tegenstation.

Let op: een schotel die wij herkennen als een satellietschotel kan ook voor draadloze communicatie gebruikt worden. In zo'n geval zal de schotel behoorlijk voorover hangen (want gericht op een punt op de horizon), als-ie voor satelliet gebruikt wordt dan zal die in Kenia vrijwel gericht omhoog kijken (de satellieten hangen boven de evenaar).

Kortom: meer opties dan satelliet internet waarschijnlijk, maar daar ze hebben ze dáár veel meer verstand van dan hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Volgens mij doet Microsoft ook diverse projecten in Afrika (Kenya)
http://www.microsoft.com/africa/4Afrika/
http://research.microsoft...ects/spectrum/pilots.aspx
http://techcabal.com/2015...ctivity-in-nanyuki-kenya/

Geen idee waar je precies zit in Kenya, maar er is heel veel info te vinden als je ff googled op "kenya internet projects/acces" e.d.

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08:51

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Stiekem denk ik dat je deze vraag veel, veel beter ter plekke in Kenya kunt stellen dan hier in NL. Wij weten misschien aardig wat over verschillende technologieen en hoe het hier werkt, maar wat daar mogelijk is, hoeveel het kost en hoe lang het duurt om voor elkaar te krijgen is een totaal ander verhaal.

Hou rekening dat je naast een uitvoerend bedrijf ook contacten (al dan niet gesmeerd) met de overheid moet hebben, en dat als je dat nalaat opeens onmogelijke bureaucratische hindernissen kunnen opdoemen. Omgekeerd kost een km kabel graven hier tienduizenden EUR, daar een fractie. Het kostenplaatje gaat er substantieel anders uitzien, en de enigen die daar iets over gaan kunnen roepen zitten daar op locatie, niet hier.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasZer
bedankt allemaal! ik zal de informatie goed doornemen voordat ik een beslissing neem.

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luxan
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 11-10 12:46
Houd er rekening mee dat satellite internet, net als mobiel internet, maar een beperkte dekking heeft per satelliet. Hierdoor kun je niet zomaar de ervaringen hier in Nederland gebruiken om uitspraken te doen over de kwaliteit van providers op het andere halfrond.
Er zijn uiteraard wel een aantal providers die wereldwijde dekking hebben maar die moeten daarvoor een netwerk van satellieten hebben en das gewoon duur. Dit zal je ook merken in de prijs. Dus, zoals dion_b al aangeeft, probeer lokaal informatie te zoeken. Ik zou beginnen met het benaderen van scholen, universiteiten en non-profit organisaties in de buurt. Benader bijvoorbeeld deze meneer eens. Hij heeft in 2011 een blog post over internet in Kenya geschreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmie1
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 12-10 20:21
Ik heb een neef in Kenia en die maakt gebruik van mobiel internet in en rond zijn huis. Heeft een antenne op zijn dak gezet en haalt op die manier enkele tientallen Mbits down en up binnen. Is veel aangenamer in gebruik dan satelliet vanwege het verschil in latency(ping).

Spiegeltje, spiegeltje aan de wand, wie heeft de mooiste telefoon van het land?

• BasZer
timmie1 schreef op donderdag 30 juli 2015 @ 16:21:
Ik heb een neef in Kenia en die maakt gebruik van mobiel internet in en rond zijn huis. Heeft een antenne op zijn dak gezet en haalt op die manier enkele tientallen Mbits down en up binnen.
daar heb je gelijk aan! Wij kunnen alleen bellen op die plek. Zou het mogelijk zijn (weinig verstand van :+ ) of wij een antenne op tien meter hoogte (of hoger) plaatsen en dan toch nog 3g kunnen ontvangen bijvoorbeeld?

Of als het er niet is dan is het ook niet ;)

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08:51

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Euh, je weet hopelijk dat Kenia marginaal groter is dan (Europees) Frankrijk... dat neef van timmie1 in locatie A iets kan zegt uitermate weinig over locatie B tenzij je weet dat A en B vlak naast elkaar liggen :o

Heb je al contact gehad met je mensen ter plekke???

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandos582
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 12-10 16:23
dion_b schreef op donderdag 20 augustus 2015 @ 21:54:
Euh, je weet hopelijk dat Kenia marginaal groter is dan (Europees) Frankrijk... dat neef van timmie1 in locatie A iets kan zegt uitermate weinig over locatie B tenzij je weet dat A en B vlak naast elkaar liggen :o

Heb je al contact gehad met je mensen ter plekke???
Beetje vergelijkbaar met Limburg en Groningen. Grote verschillen als het aankomt op internet.Alleen dan op stukken grotere grond. :)

Maarja ik sluit me aan bij iedereen, tenzij iemand toevallig iemand kent in Kenia in dezelfde omgeving, kunnen wij geen realistisch advies geven. Beetje hetzelfde als naar een onbekend land gaan waar je niks van kent, dan ga je ook naar een lokale gids. Een lokaal iemand zal je 100x beter advies kunnen geven.
Pagina: 1