[Advies]Nieuwe kast+mogelijk PSU stille PC

Pagina: 1
Acties:

• Amanoo
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 29-01 20:06

Amanoo

Cᴀᴛs ᴀʀᴇ ɴɪᴄᴇ.

Topicstarter
Ik zoek een?
kast
Ik wil in de eerste plaats een nieuwe kast. Mijn huidige kast in wat kabel management betreft rampzalig. Het panel waar het moederbord aan vast zit is erg massief, wat soms werken in de kast bemoeilijkt, en ik kan niet zeggen dat het erg stil is. Het is een flets lichtgevend ding met een side window. Zo een die 10 jaar geleden in was, en die ik toen ik een jaar of 15-16 was nog mooi vond. Ik heb verder 2 DVD branders (waarvan 1 met defecte brander, maar goede laser), 1 5.25" lade en een 3.5" USB3.0 front bay. Ik heb 1 SSD (met 3.5 inch brackets), en twee harde schijven, maar 1 daarvan gaat er binnenkort definitief uit. Ik wil er ook nog een tweede videokaart in de PC doen. De eerste heeft echter een 2,5 slots cooler, dus wellicht heb ik een PCIe verlengkabel nodig en moet de kast dus een kaart die zich buiten het oppervlak van een ATX bord ligt accomoderen. Ter verduidelijking heb ik nog wat foto's. Huidige specificaties staan onderaan.

*TL;DR*
Enfin, de nieuwe kast moet stil, een beetje goed ogend (niet te opvallend, zoals wat ik nu heb) en een beetje fijn wat betreft montage. Verder wil ik 2 a 3 5.25 inch front bays, een 3.5 inch front bay, en er moet een harde schijf en een SSD in. Verder is het misschien nodig om wat meer ruimte voor PCI(e) kaarten te hebben dan normaal nodig zou zijn voor een ATX bord. En donker, aangezien mijn front devices (DVD etc) ook zwart zijn en ik geen zin heb om die te verven of opnieuw te kopen.

voeding?
Verder heb ik wellicht een nieuwe voeding nodig. Dit weet ik niet zeker. Momenteel heb ik een 650 watt model, wat voor mijn doeleinden ongeveer nodig zou moeten zijn (aldus de PSU calculators). Ondertussen is de voeding wel een jaar of 6 oud, give or take (het was de tijd waarin Crysis mensen en hun portemonnee deed huilen, en je met een HD4870 iedereen stikjaloers maakte). Het betreft een Antec Earthwatts EA 650. Ook zie ik maar aansluitingen voor 1 videokaart, terwijl ik er een tweede bij wil doen.

Het zal in de toekomst een i5 3570, een GTX 770 en een AMD kaart (waarschijnlijk een tweedehandse 7870 of een R7 260, ligt er een beetje aan wat ik kan krijgen)

Wat is je budget?
Ik ga uit van zo'n 200 euro, maar dat is inclusief videokaart. Exclusief dus zo'n 120-150. Overigens kan ik waarschijnlijk BTW terug krijgen, dus dat brengt mijn budget inclusief BTW in ieder geval op zo'n 150 euro (met misschien wat rek). Dat is voor kast en PSU. Voor alleen de kast wil ik niet veel meer dan 100 euro uitgeven.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Als een nieuwe PSU aan te raden is, moet het natuurlijk een A-merk zijn. Wat kast betreft, Fractal Design spreekt mij op zich wel aan, maar ik kies even makkelijk een Corsair of een Cooler Master of zo. Zeker aangezien ik de indruk heb dat Fractal vaak wel erg weinig front bays heeft.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Een aardig groot bureau boven op de 3e verdieping.
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 3570K Boxed€ 258,20€ 258,20
1ASRock Z77 Extreme4€ 0,-€ 0,-
1Palit GeForce GTX 770 Jetstream 4GB€ 0,-€ 0,-
1Apevia X-Plorer Groen, Zwart€ 0,-€ 0,-
1Manjaro (Cinnamon)----
1Microsoft Windows 8 Pro (OEM) 64bit EN€ 0,-€ 0,-
1Scythe Mugen 2€ 0,-€ 0,-
1Scythe S1156 Mounting bracket voor Mugen 2€ 0,-€ 0,-
1Logitech G15 Gaming Keyboard€ 0,-€ 0,-
1Logitech G9X Lasermuis€ 0,-€ 0,-
1Crucial Ballistix Sport BLS2C4G3D1609ES2LX0CEU€ 52,01€ 52,01
1Antec Earthwatts EA 650€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 310,21

Kast
Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/VhagQoRPkTIicGPGrVAya8M9/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/HXi9qckDUNriiAKPLqprSY6O/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/GJGGjIlobm8rn10ban2qNOT6/thumb.jpg
Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/1hb3i438UZtHq47JYOKW8D4r/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/1DnLUX1LHz4YxoLvwyos2lUy/thumb.jpg

• Nip
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 12-02 17:17

Nip

Qua kast raad ik de Define R5 aan: pricewatch: Fractal Design Define R5 Zwart veel ruimte en opties voor cable management, heel veel geluiddempend materiaal en ziet er goed niet flitsend uit. Volgens mij de populairste case op dit moment.

Als PSU zou ik een coolermaster v series kopen. pricewatch: Cooler Master V450 Semi-Modular Dit is wel net over je budget. Maar goed ik zou persoonlijk nooooooooooit geld besparen op een voeding. De GM versie is ook wel prima en wat goedkoper: pricewatch: Cooler Master GM G450M

• 3L3ktr1k
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 00:45
Een wat ik zelf nog altijd een mooie kast vind is de: pricewatch: Phanteks Enthoo Pro Window Zwart Hij is niet zo 'saai' als de Define, maar heeft iets meer hoeken en dergelijke. Hij is niet heel opzichtig, maar toch wel bijzonder. Kwalitatief schijnt dit ook een heel goede kast te zijn qua cablemanagement. YouTube: Best Full Tower of 2014 - Phanteks Enthoo Pro Case Review

Als je dat niks vind zou ik ook voor de Define R5 gaan, blijft mooi, goed en strak.

Qua voeding is deze ook goed: pricewatch: Seasonic M12II Evo 520W Hij is van Seasonic, is modulair en is sterk zat.

• Amanoo
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 29-01 20:06

Amanoo

Cᴀᴛs ᴀʀᴇ ɴɪᴄᴇ.

Topicstarter
Kan dat wel, die voedingen? Zowel qua vermogen als aansluitingen? Want zoals gezegd komen er twee videokaarten in, al zal ik ze niet allebei tegelijk heel intensief gebruiken. Ze zullen wel allebei tegelijk aan staan.

Verder hebben beide kaarten 2 PCIe aansluitingen. De voedingen hebben er Allen ook maar 2. De Nvidia heeft 1x6 en 1x8, de andere videokaart moet ik nog aanschaffen, dus weer ik niet zeker (zal of hetzelfde worden, of 2x6). Moet ik dan niet een voeding hebben met 4x6+2 PCIe? Of voldoet 2x6+2 ook? Mijn huidige voeding heeft 1x6 en 1x8. Als de door jullie aangeraden voedingen voldoende zijn qua vermogen en aansluitingen om een redelijk high end Nvidia en een moderne range/oudere high end AMD tegelijk te voeden, dan is mijn huidige voeding dat waarschijnlijk ook nog wel. Dan moet ik hooguit een keer kijken of hij stil genoeg is en misschien een nieuwe fan erin doen. Anders moet ik wellicht meer naar iets als dit kijken: pricewatch: Cooler Master GM G650M. Die heeft wel 4x 6+2 PCIe.

De Fractal Design heeft al erg weinig front bays. Slechts 2 5.25 inch, volgens de specificaties. De 2e kast is ook een beetje karig, maar ik kan een van de DVD spelers wel eruit gooien, die werkt toch maar half. Dan moet ik alleen voor mijn 3.5 inch bay een bracket kopen. Maar brackets voor front bays zijn er wel. Qua kabel management ziet het er erg mooi uit. Als het een beetje stil is, is het wel een optie. Wellicht dat ik de gesloten versie dan neem.

Zo te zien zou de gesloten versie van die Phanteks samen met de Cooler Master neerkomen op zo'n 160 euro inclusief verzendkosten en BTW. Dat moet ik me nog kunnen veroorloven. Of is die voeding nu echt serieus overkill? Veel goedkoper met 4 PCIe aansluitingen zie ik eigenlijk niet. Of is dat echt overbodig?

Edit: volgens hardware.info is de Phanteks niet erg stil. Ik kijk dan toch maar even verder. Wellicht een Silencio?

[ Voor 3% gewijzigd door Amanoo op 30-07-2015 19:23 ]

Verwijderd

Wat is de bedoeling van die tweede videokaart?

Je kan overigens niet zo maar een fan van een voeding vervangen. Als de nieuwe namelijk minder airflow genereert dan kan de voeding te warm worden.

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 19:04
de pro is op wel redelijk stil hoor. alleen de standaard fans zijn niet echt geweldig stil.

de Silencio heeft demping materiaal. maar nu wil je 2 dingen. 1 stil. en 2 2x gpu. die 2 dingen gaan niet echt samen. tenzij je voor custom waterloop gaat.

want 2 gpu's verbruiken meer. dus warmte. die warmte word afgevoerd door fans. die moet of harder werken(meer geluid) of meer fans(ook meer geluid). daarbij heeft demping materiaal een isolerend effect. dus meer warmte. waardoor je fan ook harder moeten werken. dus waarom niet eventueel een silencio. met 1 gtx 970(verkoop je oude 770). en een pricewatch: Cooler Master V450 Semi-Modular
Pagina: 1