• NielsOssewaarde
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 19-01 20:11
Beste tweakers,

Ik wil graag mijn pc upgraden met moederbord en CPU maar ik ben tegen een paar dingen aangelopen.
Mijn huidige systeem bestaat o.a. uit:

ASRock fm2a75m-dgs r2.0
AMD a10-6800k

Ik wil mijn PC graag upgraden met:
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD FX-6300 Black Edition€ 104,-€ 104,-
1MSI 970A SLI Krait Edition€ 92,95€ 92,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 196,95

Nu heb ik gehoord dat ik met dit moederbord beter niet een fx-6300 kan combineren omdat het 'power phase design'niet heel goed is. Zelf heb ik geen idee wat dat precies betekend, en kan het niet echt goed vinden op internet.
Ik ga niet overclocken (hou de fabriekssnelheid aan).

Mijn vraag is, is dit nou echt een probleem, of hoef ik niet verder te zoeken naar een ander moederbord?
Als dit wel zo is zou ik het fijn vinden om te horen welk moederbord ik wel kan kiezen.

• 3L3ktr1k
  • Registratie: December 2013
  • Nu online
Het is een 6 + 2 phase design zo te zien, dus met een 6300 kan het prima, maar ik zou alsnog voor een: pricewatch: Gigabyte GA-970A-UD3P gaan. Dat is een 8 + 2 phase design en dat is nog beter = minder throteling. Hij is nog goedkoper ook :),

[ Voor 4% gewijzigd door 3L3ktr1k op 30-07-2015 01:05 ]

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Een moederbord moet 12V omzetten naar een lagere spanning die door je CPU gebruikt kan worden. Sommige CPU's verbruiken zoveel stroom dat het een zware last kan zijn voor het moederbord.

Er bestaan dan ook moederborden die niet geschikt zijn voor de zwaarste CPU's die bestaan voor de socket omdat hun stroomvoorziening niet sterk genoeg is. Indien je CPU op de goedgekeurde lijst van het moederbord staat zou het gewoon moeten werken, zeker als je niet gaat overklokken. Desalniettemin kan een betere stroomvoorziening voordelen bieden voor de levensduur van je moederbord. Meer phases bieden doorgaans een stabielere stroomtoevoer en minder warmte per vrm/mosfet maar het is niet het enige dat de kwaliteit van een moederbord bepaalt.

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19:21

Nemesizz

Untouchable

Admiral Freebee schreef op donderdag 30 juli 2015 @ 08:40:
Een moederbord moet 12V omzetten naar een lagere spanning die door je CPU gebruikt kan worden. Sommige CPU's verbruiken zoveel stroom dat het een zware last kan zijn voor het moederbord.

Er bestaan dan ook moederborden die niet geschikt zijn voor de zwaarste CPU's die bestaan voor de socket omdat hun stroomvoorziening niet sterk genoeg is. Indien je CPU op de goedgekeurde lijst van het moederbord staat zou het gewoon moeten werken, zeker als je niet gaat overklokken. Desalniettemin kan een betere stroomvoorziening voordelen bieden voor de levensduur van je moederbord. Meer phases bieden doorgaans een stabielere stroomtoevoer en minder warmte per vrm/mosfet maar het is niet het enige dat de kwaliteit van een moederbord bepaalt.
Het dik gedrukte deel is nou net het grootste probleem bij veel moederborden.
Veel (goedkopere) moederborden zijn helemaal niet geschikt voor zware hexa / octo core CPU's, maar fabrikanten liegen gewoon over welke CPU's werken.
Want op heel veel 4+1 (zelfs ongekoelde) VRM bordjes staat doodleuk dat een AMD FX 8350 support word, maar in werkelijkheid geeft dat erg vaak problemen. Het is zelfs zo erg dat er zelfs 3+1 fase VRM bordjes zijn die ongekoeld zijn waarbij de fabrikant beweerd dat een octocore FX gewoon werkt....right... 8)7

Het betreffende MSI bord heeft inderdaad 6+2 fases, maar een probleem bij een aantal MSI borden is de kwaliteit van de VRM's die erg slecht zijn en (vaak) geen beveiliging hebben.
Waarbij andere borden vaak thermal throtteling doen (beveiliging tegen doorbranden van onderdelen, gooit je CPU snelheid drastisch omlaag) doen veel van die MSI bordjes dat niet, met als gevolg dat je VRM's kunnen doorbranden.
Op andere forums zijn er hele lange discussies over gaande, dat de meeste MSI borden telkens dezelfde (slechte) VRM's (metname de mosfets) worden gebruikt.
Echter, een FX6000 op standaard snelheden moet zelfs daar nog wel goed gaan.

• Temujin
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 02-02 12:30

Temujin

Zegt ook wel eens iets

Het door jou gevonden moederbord zal geen problemen opleveren. Een 6+2 fase design is meer dan genoeg voor een FX-6200. Daarnaast worden de VRM"s ook nog erg netjes gekoeld. MSI of niet, Tenzij je extreem gaat overclocken zal dit moederbord geen problemen opleveren..

Echter is het eerder gelinkte gygabite ud3p bordje een nog betere keus. Deze komt met een goed gekoeld 8+2 fase design. En is nog iets goedkoper ook :)

• NielsOssewaarde
Dank jullie wel voor de reacties maar ik hoor toch ook wel dat het gigabyte bord problemen heeft met de koeling van chipset/Vram, op tweakers en op azerty. Aangezien het MSI-bord wel zou kunnen met een fx-6300 denk ik die toch aan te gaan schaffen. Wat denken jullie daarover?

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
Admiral Freebee schreef op donderdag 30 juli 2015 @ 08:40:

Er bestaan dan ook moederborden die niet geschikt zijn voor de zwaarste CPU's die bestaan voor de socket omdat hun stroomvoorziening niet sterk genoeg is.
De zwaarste FX processoren (9xxx) zijn dan ook ABOMINATIONS in mijn ogen 8)7 7(8)7 |:(

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 15:57

Thomg

Aww yiss

NielsOssewaarde schreef op donderdag 30 juli 2015 @ 16:15:
Dank jullie wel voor de reacties maar ik hoor toch ook wel dat het gigabyte bord problemen heeft met de koeling van chipset/Vram, op tweakers en op azerty.
O? Dat is nieuw? Waar? Ik hoor altijd blije tweakers na men problemen post met ( vaak 970 extreme 3 ) en wij een ud3p aanraden.

[ Voor 14% gewijzigd door Thomg op 30-07-2015 17:28 ]

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

Thomg schreef op donderdag 30 juli 2015 @ 17:27:
[...]

O? Dat is nieuw? Waar? Ik hoor altijd blije tweakers na men problemen post met ( vaak 970 extreme 3 ) en wij een ud3p aanraden.
Ligt me iets van bij dat Gigabyte ooit een model moederbord had die iets krom trok waardoor de heatsinks geen contact meer maakte met de VRM's. Welk model dit was weet ik uit m'n hoofd niet meer (de UD3P volgens mij niet, anders zouden mensen meteen weer klagen over problemen :P ).
Is allemaal ook al een tijdje terug (paar jaar?).

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 15:57

Thomg

Aww yiss

Klinkt wel erg als oude koeien uit de sloot halen.
Heb dit ook wel eens ergens gelezen, maar meen inderdaad dat het niet de ud3ps waren.

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

Thomg schreef op donderdag 30 juli 2015 @ 18:56:
Klinkt wel erg als oude koeien uit de sloot halen.
Heb dit ook wel eens ergens gelezen, maar meen inderdaad dat het niet de ud3ps waren.
Na even wat zoeken, is er een recenter probleem met de 990FX UD3 van Gigabyte waar de klemmetjes van de VRM heatsinks niet goed schijnen te zijn en zo in sommige gevallen voor throtteling en doorbranden zorgen.
Het verhaal wat ik eerder noemde, met de kromming van het bord is wat ouder, was zeker niet de 990FX.

Maar dat is dus wat anders dan de 970-UD3P die nog wel veilig is.

• pwillemske
  • Registratie: November 2014
  • Niet online
Wat is je budget?? Misschien past er een i5 4460 in die over het algemeen een (stuk) sneller is :)

Lord-The-Gamer (L-T-G)

• NielsOssewaarde
pwillemske schreef op donderdag 30 juli 2015 @ 19:30:
Wat is je budget?? Misschien past er een i5 4460 in die over het algemeen een (stuk) sneller is :)
Nee helaas ligt dat buiten mijn budget, ik heb wel zitten kijken baar een i5 maar dat blijkt zo'n klein verschil te zijn dat het geld het niet waard is en ook dat een Intel cpu minder energie kost is het ook niet echt waard om er één te kopen en ik game eigenlijk alleen fotoshop of videobewerking doe ik ook niet aan dus daarom kies ik voor een fx processor.

• noguru
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 29-08-2019
pwillemske schreef op donderdag 30 juli 2015 @ 19:30:
Geen slechte suggestie, ik vraag me af of een FX-6300 t.o.v. de 6800K nou echt wel een upgrade is die de moeite waard is. Een i5 is duurder maar de prestatie winst per core is het zeker waard.

• pwillemske
  • Registratie: November 2014
  • Niet online
190 voor de i5 + een basic bordje van 50 euro = veel meer prestatiewinst :)

Lord-The-Gamer (L-T-G)

• NielsOssewaarde
YouTube: AMD vs Intel For Gaming PC 2014 Edition - Battlefield 4 Commentary dit is een goede video over AMD VS Intel , het is maar één filmpje maar er zijn er meerdere die ongeveer hetzelfde zeggen. Ik blijf voor nu bij AMD.
Pagina: 1