Toon posts:

Vage melding in het begin van het booten.

Pagina: 1
Acties:
  • 114 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb al sinds ik mijn Amd Duron heb telkens een vagen melding "Secondary IDE channel no 80 conductor cable installed".

Heeft er iemand een idee wat dat mag inhouden?

Alvast bedankt voor de reacties.

• Cyril
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 27-07 23:21

Cyril

it's all in my mind

Lijkt me anders toch een vrij duidelijke melding. Wat voor IDE kabel heb je op je secondary IDE aangesloten?? dat moet dus een ATA66/ATA100 kabel zijn. Als je die al hebt, zou ik t eens met een nieuwe proberen.

Real Men don't make backups. They upload it via ftp and let the world mirror it. -Linus Torvalds

Verwijderd

Je bios ziet dat er op de secundary controller een UDMA66 apparaat zit, maar je gebruikt waarschijnlijk maar een 40 polige UDMA/33 kabel. Het werkt natuurlijk wel gewoon goed, maar je bios geeft er ff netjes een melding van. Als je gewoon een UDMA/66 kabeltje gebruikt zal de "foutmelding" als het goed is weg gaan.

Ik neem daar trouwes wel bij aan dat al je hd/cd-romspelers/fikkers het gewoon doen, anders is de kabel idd kapot...

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09:37

Tylen

Neem mij niet te serieus

Volgens mij gaat dan het "apparaat" dan ook nog eens langzamer (udma 33) werken. Maar weet het niet zeker.. Ik geloof het wel.... dusss....

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Verwijderd

Op maandag 18 juni 2001 16:21 schreef Jeroen_Tielen het volgende:
Volgens mij gaat dan het "apparaat" dan ook nog eens langzamer (udma 33) werken. Maar weet het niet zeker.. Ik geloof het wel.... dusss....
Klopt, maar dat maakt vrijwel nix uit. Er is toch nog geen enkele IDE schijf die meer als 33 MB/s kan lezen (al komt de IBM 60GXP heeeel dicht in de buurt). Hooguit wat data van de cache van je hd kan wat sneller door dat draadje heen...

• arnoman
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14-08 14:29
a

Verwijderd

Op maandag 18 juni 2001 16:21 schreef Jeroen_Tielen het volgende:
Je haalt in ieder geval niet je udma66 snelheid. Aangezien het "lijkt" alsof je een gewone ide kabel gebruikt zou ik hem even controleren en dan eventueel eentje aanschaffen. Niet toevallig bij het aanschaffen van mobo of hdd erbij geleverd?

ShanLa

Verwijderd

Op maandag 18 juni 2001 16:24 schreef arnoman het volgende:
a
b :?
Wat is dit toch? Ik heb al meerdere mensen van dit soort antwoorden zien geven...
soms een nieuwe methode om versneld in de HK te komen?

Verwijderd

Dan hangt er aan je 2 hardeschijf op ide2 een 40pins kabel ipv 80. Je HD gebruikt dan ook maar UDMA33 ipv 66 of hoger..

Verwijderd

Topicstarter
Maar ik heb nog 2 IDE kabeltjes in een zakje zitten die ik nog niet heb open gemaakt.

1 dat is een normaal kabeltje en 1 daar zit een blauwe aansluiting aan en die zit ook op het moederbord. Kan het misschien zjin dat ik die kabel moet hebben, voor mijn hd?

• Convoy
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07:57

Convoy

g44p

die moet je id hebben ja

Verwijderd

Op maandag 18 juni 2001 16:35 schreef Kakarot_2000 het volgende:
Maar ik heb nog 2 IDE kabeltjes in een zakje zitten die ik nog niet heb open gemaakt.

1 dat is een normaal kabeltje en 1 daar zit een blauwe aansluiting aan en die zit ook op het moederbord. Kan het misschien zjin dat ik die kabel moet hebben, voor mijn hd?
Die moet je dus hebben. Staat er niet ook toevallig ergens udma66 op de kabel?

ShanLa

Verwijderd

Op maandag 18 juni 2001 16:35 schreef Kakarot_2000 het volgende:

Niet om 't 1 of het ander hoor. Maar als je op je scherm een foutmelding krijgt met iets wat over IDE kabeltjes gaat. En je hebt bij je moederbord nog een zakje met IDE kabeltjes liggen wat je niet hebt gebruikt... ;)

Verwijderd

Die blauwe duid aan dat het een 80-model is, deze heeft dus gewoon 40 adres, maar die zijn extra afgeschermd. Dit wordt gezien als 80-kabel. Die heb je nodig voor ATA66/100 ondersteuning.

Ik zou deze dus even vervangen als je een ATA66 of ATA100 drive aan die poort hebt hangen.

Die blauwe connector is overigens nog GEEN standaard, maar daar wilde perhipelen industrie wel naar toe, net als een paarse paralelle poort en een groene PS/2 aansluiting (to have nitwits join the PC-use force or something...)

Suuk 6

Verwijderd

Die blauwe connector is overigens nog GEEN standaard, maar daar wilde perhipelen industrie wel naar toe, net als een paarse paralelle poort en een groene PS/2 aansluiting (to have nitwits join the PC-use force or something...)

Eerlijk gezegd vind ik het na jarenlang sleutelen aan computers wel 1 van de handigste dingen die ze bedacht hebben. Gebruik van kleurtjes en bijvoorbeeld die labeltjes aan de flatcable die je vertelt welke connector op het mobo moet en welke primary en welke secondary is.

Daar hebben ze, vind ik, erg lang over gedaan!

ShanLa
Pagina: 1