Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tijmeng
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 09-09 19:35

tijmeng

Panasonic 7J

Topicstarter
Betreft de volgende PC:

Asrock 970pro3
AMD fx8320 + coolermaster tower cooler
16gb DDR1600 Crucial ballistix (2x8)
AMD 7770 gpu
Seasonic 520watt modulaire voeding
Kingston SSD 128gb
1TB HDD

Problemen:

-PC hangt random, beeld bevriest, niets reageert, enige oplossing is de stroom eraf. Dit gebeurt onder load en in rust. Temps zijn prima, 45 graden onder load
Problemen waren eerst 1x per week. Sinds kort kom ik windows niet meer in of hangt ie zelfs tijdens posten of zelf in de bios omgeving zelf.

Al getest:

-Memtest4 & 5 via Ultimate boot CD, passed,
-Prime test FFT, only cpu, geen issues, test passed
-Prime test blend, test freezed (geeft geen errors maar zelfde probleem als omschreven bovenin)
-CMOS rest, probleem blijft

Zowat alle tests op de Ultimate Boot CD passen op de Prime blend test dus na.

Wat is er aan componenten uitgewisseld:

-Alles losgekoppeld, zo min mogelijk eraan vast, probleem blijft
-Andere PSU (600watt coolermaster), probleem blijft
-ander geheugen (1x 8gb ram van mushkin), probleem blijft
-Andere SSD / HDD, probleem blijft

Alle voorgaande componenten ook in een andere pc getest waar ze het goed doen.

Ik verwacht gezien de prime testen dat het probleem in de cpu of het mobo ligt. Ik kom er alleen niet achter welke. De PC hangt nu dus ook in de bios. Laat ik m even "afkoelen" dan duurt het wat langer dat de pc de volgende keer hangt.

Een ander eigenaardig iets: als ik in de bios mar 2 of 4 cores activeer gaat alles goed en is het systeem stabiel.

Helaas heb ik geen spare AM3 cpu liggen om die uit te sluiten voordat ik onderdelen voor RMA ga verzenden. Wat denken jullie kapotte CPU of een kapot mobo (bv VRM die te heet wordt, hetgeen de afkoelperiode verklaart).

Iemand anders nog een goed idee hoe de boosdoener te vinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 24-08 21:46
Zet eens een extra fan op die VRMs.

En ja, dat lijkt me een klassiek gevalletje 125 W CPU icm. bekend probleembordje qua VRMs.
Een ander eigenaardig iets: als ik in de bios mar 2 of 4 cores activeer gaat alles goed en is het systeem stabiel.
Ik weet niet of dat eigenaardig is. Als ik de aanname doe dat de helft van de cores ook 50% max. TDP doet, hoeven die VRMs opeens nog maar half zo hard te werken.

[ Voor 53% gewijzigd door Thralas op 29-07-2015 21:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19:59

Nemesizz

Untouchable

Denk ook VRM's die te heet worden.

Komt bijna iedere maand wel een keer voorbij en metname bij de Asrock bordjes (die zijn het populairst blijkbaar). Veel andere fabrikanten hebben het ook bij hun 970 chipset serie, ze zetten er vaak te weinig en vaak matige kwaliteit VRM's op. In veel gevallen werkt het wel prima (bij de quad-cores enzo), maar bij hexa en vooral octacores gaat het regelmatig mis.

Zie soms zelfs 3+1 ongekoelde VRM fase bordjes waar de fabrikant beweerd (of glashard liegt) dat er een 125W TDP octacore FX op kan.... 8)7

Goed, heel vaak worden de VRM problemen over het hoofd gezien, omdat die niet meteen een sensor hebben die uitgelezen kan worden met software. Meeste mensen zien dan gewoon dat de CPU of GPU en dergelijke niet te heet worden, en denken dan oververhitting uit te kunnen sluiten, ondertussen zijn de VRM's veel te heet en treed meestal thermal throtteling in, je CPU word drastisch verlaagt in kloksnelheid, en als zelfs dat niet werkt vastlopers of uitvallers. Bij sommige borden riskeer je zelfs dat de VRM's doorbranden, en potentieel ook je CPU mee het graf in kan nemen.

Als je de FX wil behouden, kan ik alleen maar aanraden om een ander moederbord te nemen.
Gigabyte 970-UD3 (even snel uit m'n hoofd, druk geweest vandaag) is een van de weinige relatief goedkope AM3+ bordjes die daadwerkelijk gewoon met een octacore FX overweg kan (8+2 fase VRM's).
De meeste andere bordjes zijn bijna allemaal 4+1 en zijn niet geschikt (of je moet in een vrieskist leven of een windtunnel van je PC hebben).

De hele Asrock 970 serie kun je dus wel links laten liggen, de Pro3 is zelfs een van de slechte borden voor een octacore FX, te weinig en ongekoelde VRM's, is helaas vragen om problemen.
De Extreme 3 en Extreme 4 zijn niet veel beter, ze hebben heatsinks op de VRM's, maar nog steeds te weinig fases en niet van monsterlijke kwaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tijmeng

tijmeng

Panasonic 7J

Topicstarter
Vandaag gigabyte ga970 ud3p aangeschaft. Probleem blijft...

Of terwijl cpu is naar z'n grootje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aminam
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 10:26
ik snap de vrm suggesties maar hij geeft aan dat het zowel onder load als in idle is. in idle wordt er niet veel stroom opgevraagd door de cpu dus daar zou ik het probleem ook niet zoeken. Je hebt verder alle subsystemen al wel zon beetje getest ik kan zelf dan ook alleen nog maar kijken naar de cpu zelf. Misschien kun je wat testresultaten verzamelen en dan een goed verhaal schrijven naar de winkel waar je hem kocht om hem rma te sturen, je zit dan natuurlijk wel een 1-2 weken zonder

B550 | R7 5800x3d | RX6950XT | Formd T1 | AW3423DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gooi je GPU er maar eens uit....Probeer het dan nog eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tijmeng

tijmeng

Panasonic 7J

Topicstarter
Heb de gpu al getest met 3 anderen: Firepro v3900, radeon 7870 en een oud nvidia beestje... Geen verschil

Ik ga alles netjes in een mail zetten en de cpu voor rma opsturen.

Dank voor het meedenken hierzo!
Pagina: 1