Toon posts:

Macbook pro vertoont meerdere vreemde kuren

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Beste mensen,

Mijn macbook pro 13” (uit 2010 volgens mij, draaiend op de laatste versie van Yosemite) heeft sinds korte tijd verschillende problemen. Ik hoop dat iemand mij kan helpen want ik zit een beetje met mijn handen in het haar... :?

Ik heb deze laptop zo’n 1,5 jaar geleden van iemand overgenomen die toen prima werkte. Een jaar later startte hij plots in een keer niet meer op. Uiteindelijk bleek dat de harde schijf te zijn die kapot was. Er is toen een SSD in gezet en hij draaide nog beter en sneller dan daarvoor.

Ik heb er toen een halfjaar met veel plezier op gewerkt en er was niets mee aan de hand. Een tijdje terug ging mijn oplader kapot dus moest ik een nieuwe kopen. Ik besloot toen (waar ik nu spijt van heb) om een namaak lader te kopen. Sindsdien begon mijn mac steeds ‘raarder te doen’. Hieronder een aantal dingen:

Opstarten:
- soms loopt hij vast bij het opstarten
- vaak wanneer het balkje op de helft is geeft hij het beginscherm aan alsof hij uit de slaapstand gehaald is waar ik mijn wachtwoord moet intypen.
- (zeer) enkele keren gaf hij tijdens het opstarten witte tekst op zwarte balkjes.
- Hij heeft ong. 3 keer aangegeven “Unapproved caller, SecurityAgent may only be invoked bij Apple software.” Hier kan ik op OK drukken, maar er gebeurt dan niets.

Als de computer eenmaal is opgestart opent hij soms progamma’s die ik heb gebruikt voor ik de computer uit zette (ook internetpagina’s), alsof de Mac dacht dat hij dat moest ‘onthouden’, terwijl de computer wel normaal uitgezet is.

Als ik iets wil opslaan geeft hij aan dat het geheugen vol is, maar ik heb nog zeker 50 GB over.

Als ik een afbeelding wil opslaan of een schermafbeelding wil maken geeft hij aan dat ik hier geen toestemming voor heb.

Bij safari geeft hij vaak aan: ‘dit certificaat kan niet worden weergegeven’. Als ik dan op OK druk komt hetzelfde bericht nog een keer naar voren. Als ik de computer opnieuw opstart is het probleem vaak verholpen maar het probleem komt wel telkens terug waardoor ik dan niks met safari kan.

Hij loopt vaak vast en de draaiende ‘strandbal’ blijft dan een tijd in beeld. Het duurt dan zeker 30 sec voordat hij weer verder gaat, maar als ik dan bijvoorbeeld een paar letters intik in safari loop hij weer vast.

Maar:
Er zijn ook momenten (zoals nu) dat hij perfect werkt en dat er niets mee aan de hand is. Een uur later kan het dan wel weer totaal anders zijn.

Vorige week was het helemaal raak en toen bleef hij bij het opstarten telkens hangen, hoe vaak ik hem ook weer aan- en uitzette. Een PRAM-RESET heeft toen niet geholpen.
De man waarvan ik hem heb gekocht heeft toen een batterijreset gedaan, waarna hij wel weer opstarte. Hij dacht dus dat die nep-apple lader die boel heeft laten crashen. Hij start nu elke keer wel op, maar bovengenoemde problemen blijven terugkomen.

Ik heb dus geen idee wat het kan zijn. Ik heb het idee om hem binnenkort helemaal te resetten naar fabrieksinstellingen, maar of dat helpt weet ik dus niet. Het klote eraan is dus ook dat ik niet weet of het allemaal te maken kan hebben met de nep-apple lader.

Mijn hoofdvraag is dan ook: kunnen deze problemen te maken met de batterij/oplader? Met als bijvraag: wie weet wat er aan de hand kan zijn en kan misschien een complete reset helpen? ( ik hoop ook niet dat het een virus o.i.d. is)

Ik ben in ieder geval blij dat dit nu in de zomervakantie gebeurt, als dit tijdens school zou gebeuren had ik een groter probleem.
Ik hoop dat iemand mij kan helpen! Alvast bedankt voor de moeite! _/-\o_

Kevin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoringDay
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13-05 21:49
Checklist?
- testen met ander geheugen (bijv. Hynix/Samsung zoals Apple zelf dat gebruikt)?
- externe schijf booten?
- clean install?
- probeer eens zonder accu erin (kan soms een boosdoener zijn als die defect is)
- officiele adapter testen, nep-laders nooit kopen (je weet niet hoe die gecontroleerd worden ivm brand veiligheid).
- 2e hands: altijd risico dat het vochtschade bevat, lastig te herkennen moet je volledig open schroeven en indicatoren nagaan. Niet aan te raden als je geen ervaring ermee hebt.

Tip: koop alleen een tweede hands Mac van een bekende die je kan vertrouwen of anders een nieuwe.

[ Voor 11% gewijzigd door BoringDay op 29-07-2015 19:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mobby1971
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 07-10 13:57
De Macbook pro 13 2009-2011 heeft en zeer zwakke harddisk kabel. Stop je SSD eens in een USB Casing, en boot daar eens van. Als je dan geen problemen meer hebt, is je HDD kabel niet goed meer.

Je problemen lijken voornamelijk harddisk gerelateerd. Grote kans dat bovenstaande aan de hand is.

Paniek niet te veel door de tweaker hierboven. Bij Macbooks gaat gewoon ook wel eens wat kapot.

[ Voor 34% gewijzigd door mobby1971 op 29-07-2015 20:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mobby1971
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 07-10 13:57
.

[ Voor 99% gewijzigd door mobby1971 op 29-07-2015 20:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersnathan94
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 06-10 23:59
Het kan ook best zo zijn dat je programma's gewoon direct laden met de laatst geopende documenten aangezien dit standaard is sinds mountain lion of mavericks ofzo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander0
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 13-02 07:32
Ik ga mee met Mobby, het klinkt alsof er iets is waardoor hij soms spontaan slecht of geen data krijgt van de hardeschijf. Haal je SSD eruit en sluit hem extern aan, heb je dan nog problemen probeer het dan eens met een andere SSD/HDD. Ook SSD's kunnen stuk gaan.

Kan in ieder geval op geen enkele manier iets verbinden met je lader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Thanks voor jullie reacties.

De HHD kabel is met het vervangen van de HHD ook vervangen, omdat die toen ook kapot ging.

Ik ga binnenkort een clean install doen en dus alles wissen/resetten. Ik hoop dat het hiermee verholpen wordt, ik hou jullie op de hoogte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoringDay
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13-05 21:49
"Macbook pro 13 2009-2011" ?

Lijkt me geen reden voor dit soort kuren, bovendien heb ik zelden mee gemaakt dat een onderdeel als dat stuk gaat (misschien als je er aan gaat lopen trekken en weet ik wat, niet bepaald een onderdeel waar je regelmatig aan komt).

Probeer ook de Apple hardware utilities te draaien (is een diagnostic tool).
Vooral niet het geheugen vergeten te checken (bijv. Kingston is niet bepaald aan te raden merk voor Macbooks)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• larshack
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 06-10 20:54

larshack

Zonder melk en suiker

Die SATA kabel kan zeker wel zomaar stuk. De macbook pro uit 2012 van m'n moeder en die van mijzelf (2011) hadden allebei een defecte SATA kabel afgelopen 2 maanden. Kost je 40 euro, maar dan draait hij weer als nieuw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Het is ook eerder de MBP 2011-2012 waarvan de SATA kabel stuk kan gaan. Van modellen daarvoor of daarna heb ik nog niet eerder een melding gezien.

Desondanks kan het geen kwaad om een externe schijf te voorzien van OSX en daarvan op te starten. Kun je meteen zien of de interne schijf/OSX nog in orde is. Als het opstarten met een externe schijf wél goed gaat kun je meteen hardwarematige zaken uitsluiten. (op een SATA kabel na, maar dat kan door de interne schijf extern te maken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joon
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 07-10 16:11
Niet overdrijven hoor, de zwakke SATA kabels zitten enkel in de 13" 2010 en de 2012.
De 2009 en 2011 komen vrijwel nooit voor in vergelijking tot het volume aan kapotte kabels van de 2010 en 2012.

Aangezien je een 2010 hebt kan het inderdaad zijn dat je HD Flex kabel weer defect is, dit wordt veroorzaakt door druk van de bottom case op de kabel, omdat de kabel over de ODD loopt komt er druk op te staan bij normaal gebruik.
De andere punten die hier genoemt worden zoals geheugen of herinstallatie (clean install) zijn ook een goed idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• z1rconium
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 17-09 11:26
Alles in /var/folders/ weggooien. Je kunt ook in safe mode booten en daarna weer normaal herstarten (dan gooit ie die zooi ook weg). ref.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
update:

Degene van wie ik mijn Mac kocht (die er ook wel een beetje handig mee is) heeft alle hardware kabeltjes etc. eruitgehaald en weer teruggedrukt, maar hierna geen verschil. Vervolgens hebben we toch maar een clean install gedaan.

Vervolgens startte de mac weer normaal op en leek het probleem dus helemaal te zijn opgelost. Ik helemaal blij, maar toen ik vervolgens thuis kwam en met safari weer naar een internetpagina ging, kreeg ik weer de foutmelding "dit certificaat kan niet worden weergegeven'. Op Ok drukken helpt niets, het venster keert dan telkens terug. Oftewel ik kan dan niets op internet. De andere (opstart)problemen zijn tot nu toe niet meer voorgekomen, maar deze dus wel.

Wie o wie weet wat hier aan de hand kan zijn? Ik ben echt ten einde raad...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• binbero
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 25-09 00:21
Staat je klok wel goed? (datum en tijd)
Als je klok niet goed staat, krijg je de certificaat melding
en heb je wel internet verbinding?

[ Voor 40% gewijzigd door binbero op 02-08-2015 18:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor je reactie, de klok staat goed en de internetverbinding is ook in orde.

Ik heb het idee dat de Mac soms in een bepaalde soort modus komt waarbij hij raar gaat doen. Het ene moment werkt hij prima en is er helemaal niets aan de hand en het andere moment geeft hij de volgende problemen:
- Ik kan niets opslaan, als ik bijv een screenshot wil maken geeft hij aan dat ik hier geen toestemming voor heb.
- Safari geeft constant problemen met de certificaten.

Als ik hem dan opnieuw opstart opent hij ook automatisch weer de programma's die ik open had staan, alsof de mac zelf wel doorhad dat er iets niet goed was en hij een soort herstel doet.

Ik probeerde een hardwarecheck te doen, maar dit doet hij niet.

Kan het zijn dat er iets mis is met mijn SSD schijf? Of weet iemand anders waar het aan ligt? Ik wordt er helemaal gek van en sta op het punt het ding uit het raam te gooien...
Pagina: 1