Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Een allround laptop voor na mijn studie

Pagina: 1
Acties:

• Tchuco
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 08-06-2019
Op dit moment studeer ik nog aan de TUe en loop ik stage bij Philips. Vanuit Philips heb ik dan ook een laptop in gebruik. Als ik over een maand daar klaar ben moet ik deze inleveren. Volgende week zal ik al beginnen aan mijn traineeship Eerst de Klas waar ik onder andere docent zal worden. Ik ben daarom op zoek naar een nieuw systeem.

Wat ga je met je laptop doen?
Ik wil allerlei programma's binnen microsoft office gebruiken, films/youtube op goede kwaliteit kunnen bekijken, maar ik wil vooral af en toe een spelletje kunnen spelen. Op dit moment ben ik een League of Legends (LoL) enthousiast. Speel het iedere week wel een paar keer. Ik zou echter ook graag FIFA 16 er straks op kunnen spelen en ben nog steeds benieuwd naar GTA V. Civilization V is ook al weer lang geleden. Ik hoef deze spellen absoluut niet op de hoogste specs te spelen. Maar het oog wil ook wat..
Wat betreft OS: Windows 10 lijkt me..

Wat is je budget?
Ik ben nog een (arme) student. Een laptop is echter wel belangrijk voor me. Ik zal in ieder geval niet meer uitgeven dan 900 euro. Op dit moment zit ik namelijk te twijfelen of ik voor een net iets betere ga van >800 of het echt simpel houd en <700. Ik speel namelijk ook met het idee in mijn hoofd dat als ik straks echt tijd/zin/geld heb om games mooi te willen spelen, dat ik dan een desktop daarvoor koop. Belangrijkste eis is dan dus eigenlijk dat ik LoL er meer dan prima op moet kunnen spelen.

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Ja, ik zal hem veel willen meenemen. Ik denk echter dat ik gewicht niet heel belangrijk vind. Alstie iets zwaarder is, dan kan ik daar mee leven. Wat betreft accuduur: ik ga er van uit dat ik mijn laptop altijd aan de oplader moet hebben. Dat ik heb de afgelopen jaren niet anders gedaan.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Ik ben misschien technisch aangelegd, maar geen techneut. Daarom dat ik ook hier eigenlijk de volgende vragen beantwoord wil:

CPU: ik heb me vooral een beetje verdiept in de intel chips. i3 lijkt me te min, i5 is misschien te weinig, i7 is misschien overkill. Ik zou graag willen weten wanneer ik voor een i7 zou moeten gaan.
Kan ik bijvoorbeeld met een i5-5200U prima uit de voeten voor de dingen die ik zou willen?
AMD heb ik me nog niet echt in verdiept...

Werkgeheugen: 8 GB of meer (of zeggen jullie dat dit overkill is?)

Geheugengrootte: 500 GB moet voldoen denk ik zo, 1 TB is luxe

DVD: die wil ik wel hebben volgens mij kost me dit maar een paar tientjes meer. Als er een mooi systeem is zonder, dan kan ik er mee leven

Schermdiagonaal: 15,6" of meer

Grafische kaart: dit is het lastigste voor mij. Ik krijg het idee, dat als ik een net iets beter grafische prestaties wil dat ik meteen in een nieuwe klasse kom en ipv 500-600 een 800-900 euro zou moeten betalen.

In de 500-600 euro categorie kom ik deze bijvoorbeeld tegen:
Asus F550DP
In de categorie 800-900 vind ik deze interessant:
Acer Aspire E5

i7 ipv i5, groter scherm en een betere videokaart zorgen voor een prijsverschil van 300 euro? Dat is nogal veel voor mijn gevoel, of zie ik dingen over het hoofd?

• Insert12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 23:01
De Asus heeft een resolutie die ik niet zou willen op een laptop van 500 tot 600 euro. Op z'n minst een Full HD scherm.

Voor het meenemen lijkt me 15,6 inch de max. De Acer heeft een 17.3 scherm wat de boel toch alweer een stuk groter maakt. De meeste tassen zijn voor zover ik weet ook geschikt voor laptops tot 15,6 inch.

Is dit niet wat voor je? pricewatch: Asus A555LB-DM348H

Wellicht dat je de DVD speler kunt vervangen voor een gewone harde schijf.

• Dutchredgaming
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 25-11 19:31

Dutchredgaming

ICT Beheerder

I5 lijkt mij genoeg om te gamen, maar gamen wordt niet aangeraden. Zelfs geen "gaminglaptop". Voor internetten met een nette gewone videokaart kan je gerust MS office gebruiken en leuke video's bekijken op le YouTube

Review QNAP TS-230 NAS

• Tchuco
Insert12 schreef op woensdag 29 juli 2015 @ 19:13:
De Asus heeft een resolutie die ik niet zou willen op een laptop van 500 tot 600 euro. Op z'n minst een Full HD scherm.

Voor het meenemen lijkt me 15,6 inch de max. De Acer heeft een 17.3 scherm wat de boel toch alweer een stuk groter maakt. De meeste tassen zijn voor zover ik weet ook geschikt voor laptops tot 15,6 inch.

Is dit niet wat voor je? pricewatch: Asus A555LB-DM348H

Wellicht dat je de DVD speler kunt vervangen voor een gewone harde schijf.
Bedankt Slarno, waardevolle informatie die ik niet heb kunnen vinden. Als ik je zo hoor, dan ga ik voor een 15,6" max. Een kleiner scherm met hogere resolutie klinkt inderdaad beter dan groter scherm met lagere resolutie.

De Asus 555LB die je voorstelt heeft een GF 940M, de Acer die ik voorstelde heeft een GF 840M. Wat ik op internet kan vinden is een verschil van 5 - 10 % in benchmark resultaten. Hoe zou ik dit moeten vertalen naar performance? Zou ik dan mijn spellen op 1 grafisch standje hoger kunnen draaien of is het toch wel echt aanzienlijk beter?

Als ik namelijk een paar honder euro daarop kan besparen dan ga ik niet wakker liggen om 1 á 2 standjes grafisch minder.
Dutchredgaming schreef op woensdag 29 juli 2015 @ 19:29:
I5 lijkt mij genoeg om te gamen, maar gamen wordt niet aangeraden. Zelfs geen "gaminglaptop". Voor internetten met een nette gewone videokaart kan je gerust MS office gebruiken en leuke video's bekijken op le YouTube
Hoe bedoel je gamen wordt niet aangeraden?
Wat zou dan wel een reden zijn om meer geld neer te leggen voor een i7?

• Brabo
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 19-11 08:24
Laat Acer liever links liggen. Kijk is naar de pricewatch: HP Pavilion 15-p290nd
Komt aardig overeen met wat je zoekt, echter krijg je een 256GB ssd ipv een 500gb hdd.

• Tchuco
jeroenvanrooij schreef op donderdag 30 juli 2015 @ 09:19:
Laat Acer liever links liggen. Kijk is naar de pricewatch: HP Pavilion 15-p290nd
Komt aardig overeen met wat je zoekt, echter krijg je een 256GB ssd ipv een 500gb hdd.
Waarom laat jij Acer liever links liggen?

Edit: zover ik weet is ssd alleen maar sneller ivm opstarten bijvoorbeeld. Zijn er nog meer voordelen waarom ik voor ssd zou moeten gaan?

[ Voor 14% gewijzigd door Tchuco op 30-07-2015 09:21 ]

• Brabo
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 19-11 08:24
Tchuco schreef op donderdag 30 juli 2015 @ 09:20:
[...]

Waarom laat jij Acer liever links liggen?

Edit: zover ik weet is ssd alleen maar sneller ivm opstarten bijvoorbeeld. Zijn er nog meer voordelen waarom ik voor ssd zou moeten gaan?
Slechte ervaringen met Acer, zowel de bouwkwaliteit als de service bevalt me niet. Overal het algemeen goede specs voor weinig geld, heb moet 'm ergens in zitten..

Een SSD is naast sneller ook stiller, zuiniger en beter schokbestendig.
Als je een SSD in je laptop hebt start niet alleen Windows sneller op, ook programma's zullen sneller opstarten en vlotter data verwerken.

• Insert12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 23:01
Tchuco schreef op donderdag 30 juli 2015 @ 09:12:
[...]

Bedankt Slarno, waardevolle informatie die ik niet heb kunnen vinden. Als ik je zo hoor, dan ga ik voor een 15,6" max. Een kleiner scherm met hogere resolutie klinkt inderdaad beter dan groter scherm met lagere resolutie.

De Asus 555LB die je voorstelt heeft een GF 940M, de Acer die ik voorstelde heeft een GF 840M. Wat ik op internet kan vinden is een verschil van 5 - 10 % in benchmark resultaten. Hoe zou ik dit moeten vertalen naar performance? Zou ik dan mijn spellen op 1 grafisch standje hoger kunnen draaien of is het toch wel echt aanzienlijk beter?

Als ik namelijk een paar honder euro daarop kan besparen dan ga ik niet wakker liggen om 1 á 2 standjes grafisch minder.

[...]

De hogere resolutie op een 15,6 inch scherm is een stuk prettiger doordat je een hoop meer op je scherm kwijt kunt. Zelf heb ik een Asus met een 15,6 inch scherm en een resolutie van 1366 x 768 pixels. Als ik een nieuwe laptop nodig zou hebben komt er sowieso een Full HD scherm in. Het werkt echt veel prettiger.

Ik zou voor de Asus gaan met de betere grafische kaart. Het zal altijd prettiger zijn met gamen doordat je een stukje extra performance hebt. Daarnaast ben je beter voorbereid op de toekomst.

Zoals Jeroen van Rooij al zegt ga je echt profijt hebben van een SSD. Het is echt significant sneller dan een standaard HDD. Dat ga je overal in merken.

• Dutchredgaming
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 25-11 19:31

Dutchredgaming

ICT Beheerder

Tchuco schreef op donderdag 30 juli 2015 @ 09:12:
[...]

[...]

Bijv. een gamelaptop van €2000 heeft de zelfde prestaties als van een €800 desktop, dus gamen is of een dure grap of niet aan te raden op een laptop.

De redenen om meer bij te leggen is dat I7 die einige met een HQ 4 kernen hebben, Hypertreathing en hoogste kloksnelheden, vaak zit wel een "nette" laptop videokaart in, maar dan ga je richtung de €1000

Review QNAP TS-230 NAS

• Tchuco
@ jeroenvanrooij
Fair enough, je bent niet de eerste die zegt dat Acer minder is. Die laat ik vanaf nu dus ook gewoon links liggen.
Is SSHD niet een optie. HP Pavilion 15-p238nd Dat zou dan 40 euro schelen (waar praten we eigenlijk nog over), maar vooral ook 2x zoveel ruimte. En die zou ik dan nodig hebben als ik kijk naar hoeveel ruimte GTA V inneemt (65GB!!)
In de SSHD zit maar 8 GB, daarmee kan ik dus niet spellen sneller mee opstarten toch?

EDIT: De prijs is van jouw voorgestelde HP Pavilion is vanmiddag opeens gezakt met die 40 euro!

@ Slarno
Ik heb ondertussen besloten dat het een 15,6" full HD scherm gaat worden. En in ieder geval geen Acer.

@ Dutchredgaming
Ik ben me er van bewust dat als ik écht wil gamen dat ik dan een desktop moet neerzetten. Maar mocht ik games zowaar kunnen spelen op mijn laptop voor een kleine meerprijs, dan hoef ik helemaal geen desktop aan te schaffen!
Daarnaast heb ik besloten dat het ook sowieso een Intel CPU wordt en dat daarbij i5 wel voldoende is en i7 overkill.

Iemand nog op de hoogte van een scherpe aanbieding voor al deze specs? :+

[ Voor 4% gewijzigd door Tchuco op 30-07-2015 16:29 ]

• Tchuco
Topic gesloten
Ik heb de HP Pavilion 15-p290nd gekocht. Zeker nu net vanmiddag 40 euro in prijs is gedaald.

Iedereen bedankt voor jullie hulp! _/-\o_
Pagina: 1