MSI GTX 960 4G vs MSI GTX 970

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PB-powell
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 13:33

PB-powell

Mr. Laziness

Topicstarter
Vraagje van een behoorlijke leek als het aankomt op videokaarten. Ik ben een beetje aan het rond kijken naar een nieuwe videokaart (mijn huidige Radeon 6900 begint een bottleneck te worden in mijn systeem) en mijn oog was gevallen op de MSI GTX 970:
pricewatch: MSI GeForce GTX 970 GAMING 4G

Alleen vind ik de prijs nogal hoog dus ik dacht ik kijk wat verder tot ik de GTX 960 4G tegenkwam (paar maanden geleden ook gekeken maar toen was de 4G variant van de 960 nog niet uit):
pricewatch: MSI GeForce GTX 960 GAMING 4G

Nu is mijn vraag: is het prijsverschil van 120,- het waard om de 970 te verkiezen boven de 960?

In de IT gaat alles automatisch, maar niets vanzelf | Marktplaats | YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 14:02

br00ky

Moderator Harde Waren
Hier en verder. Genoeg info om een keuze te maken lijkt me zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheTinusNL
  • Registratie: Juli 2014
  • Niet online
Zoek eerst eens wat benchmarks op, zoals br00ky nu voor je heeft gedaan, dan kun je een groot deel van jouw vraag al voor jezelf beantwoorden. :)
Het verschil tussen 2GB en 4GB bij een GTX960 is niet erg groot.

Als je aan 2GB genoeg hebt, dan zou ik een pricewatch: MSI GeForce GTX 960 GAMING 2G kopen. Dan zodra Nvidia met zijn nieuwe generatie komt, eind 2016, even rustig afwachten of de enorme prestatiewinst (waar over gesproken wordt) daadwerkelijk zo is. Is de prestatiewinst daar, dan kun je jouw GTX960 verkopen en een nieuwe GTX10xx aanschaffen. Blijft de enorme prestatiewinst uit, dan kun je nog een tijde meedraaien met een GTX960.

Als je 4GB om welke reden dan ook wel nodig hebt, dan zou ik wel een GTX970 aanschaffen omdat je dan een flinke boost in performance krijgt. De GTX970 is wat mij betreft nog steeds de sweet spot qua price&performance.

(Is AMD geen optie? Dan kun je het grote prijsverschil tussen de 960 en 970 overbruggen.)

Informaticus of vakkundig Googler?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PB-powell

PB-powell

Mr. Laziness

Topicstarter
Thanks voor de tips en het artikel, morgen eens doorspitten :)

Het liefst doe ik een paar jaar met mijn nieuwe kaart, vandaar dat ik naar de 4GB variant kijk.

En ik ben niet echt thuis in de AMD kaarten. Heb dus eigenlijk niet echt een idee wat de alternatieven op dat gebied zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 11:25
als je voeding het aan kan.

pricewatch: Gigabyte GV-R929OC-4GD

iets langzamer als de 970. maar stukken sneller als een 960.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PB-powell

PB-powell

Mr. Laziness

Topicstarter
Mijn voeding zal het probleem niet zijn, maar die R9 ziet er goed uit. Alleen ondersteunt die geen DirectX 12.
Lastige keuze :p maar de 960 gaat het in ieder geval niet worden als de rest van het internet moet geloven.

Thanks voor de hulp mensen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Om een goed antwoord te krijgen zijn de volledige specificaties nodig van je huidige PC, alle onderdelen incl. het scherm. En daarnaast is het ook afhankelijk van de games welke je gaat spelen.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PB-powell

PB-powell

Mr. Laziness

Topicstarter
-The_Mask- schreef op zaterdag 01 augustus 2015 @ 14:06:
Om een goed antwoord te krijgen zijn de volledige specificaties nodig van je huidige PC, alle onderdelen incl. het scherm. En daarnaast is het ook afhankelijk van de games welke je gaat spelen.
Ik ken de specificaties niet helemaal uit mijn hoofd, maar ik heb iig een I7 2600K cpu met 16GB werkgeheugen, voeding en moederbord weet ik niet (zit nu op het huis van mijn ouders te passen dus kan het ook niet even opzoeken). Scherm is een Samsung type S24D390HL. Vrij rappe cpu dus maar wel wat verouderd inmiddels. Verder ga ik niet voor beeld perfectie maar vooral voor snelle en vloeiende gameplay.
Games die ik speel zijn GTA V, Far Cry 4 en later dit jaar wil ik daar ook nog Anno 2205 aan toe te voegen.
Echter als ik de review van tweakers lees over DirectX 12 dan gaat dat winst opleveren voor vooral langzamere cpu's. Maar nou vraag ik mij in hoeverre ik daar dus last van ga krijgen. Dat is nog mijn grootste twijfel punt tussen de AM R9 en de Nvidia 970.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardjee
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 16-09 09:44
Als je nog een r9 290 kan vinden voor onder de 300 euro (ze zijn volgens mij nog voor 271 euro te vinden in de pricewatch) dan heb je de beste bang/buck kaart op dit moment: Aangezien ze vervangen worden door de r9 390 (die helaas weer een stuk duurder zijn) zijn ze op dit moment vrij goedkoop te vinden.

Je cpu zal iig geen bottleneck zijn voor zowel de GTX 970 of een r9 290, dus dat scheelt.

Zowel de r9 290 als de GTX 970 ondersteunden dx12: Weliswaar niet alle features, maar dat doet nog geen enkele gpu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Heb je de voeding misschien online gekocht en nog een rekening of bestelbevestiging in de mail?

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PB-powell

PB-powell

Mr. Laziness

Topicstarter
Nee heb de pc 3 jaar terug van een vriend overgekocht, toen was alles nieuw. Maar bonnetjes ed. ervan liggen thuis... Weet wel dat het een behoorlijk krachtige is, maar daar heb je waarschijnlijk niet genoeg aan :P

@Ardje, als ik de pricewatch bekijk van de R9 290 staat overal als DX ondersteuning 11.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Toen de videokaarten zijn toegevoegd was er nog niet heel veel bekend over DX12 daarom staat dat er niet bij.

Wat betreft de voeding, nee. :p Merk en type zijn nodig.

[ Voor 21% gewijzigd door -The_Mask- op 02-08-2015 12:45 ]

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PB-powell

PB-powell

Mr. Laziness

Topicstarter
Ah oke, dus dan maakt dat eigenlijk ook niet meer uit.
Ik zal morgen vanuit werk langs huis rijden en zoeken naar de specificaties :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PB-powell

PB-powell

Mr. Laziness

Topicstarter
Voeding specificaties opgezocht: OCZ-ZX850W. Klinkt als veel :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Prima voeding, wel erg overdreven voor één videokaart overigens, normaal gebruik je zo'n voeding eerder voor drie high-end kaarten. :p

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PB-powell

PB-powell

Mr. Laziness

Topicstarter
Haha, zoals gezegd niet mijn eigen keus :p

Maar dan ga ik denk eind van de maand toch de AMD R9 290 halen :) zie verder niet in waarom ik 80,- extra neer zou leggen voor de Nvidia GTX 970

Thanks voor alle hulp en snelle antwoorden d:)b

Pagina: 1