Keuze moederbord en geheugen

Pagina: 1
Acties:
  • 172 views

• gaudio.
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 23-05-2025
Goedemiddag,

Ik ben aan het kijken voor een nieuw X99 moederbord. Heb al een i7 5820k processor, vandaar. Nu heb ik veel reviews bekeken en daar kwamen kwa prijs / kwaliteit de Gigabyte X99 gaming 5p en Gigabyte X99 gaming 7 WIFI goed uit. Heeft iemand hier ervaring mee welke beter is? de 7 is paar tientjes duurder, maar weet er te weinig vanaf om echt te zien of deze het waard is.. Of is er in de 350 euro range in jullie ogen sowieso een duidelijk beter moederbord?

Daarnaast kunnen beide moederborden DD4 geheugen tot 3300 MHz aan geloof ik, ik zit te kijken naar 2400 MHz, maar 2600 MHz is net zo duur. Echter heb ik ergens gelezen dat 200MHz de 'sweetspot' is voor X99 moederborden... klopt dit?

Alvast dank voor de expertise! ;-)

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Wat ga je precies met de PC doen? Alleen gamen of ook zeer zware programma's draaien? Een hexacore van 400 euri is best een investering!

Beide moederborden hebben echt een overkill aan features; gezien je relatief beperkte kennis zal je meer dan de helft nooit gaan gebruiken :+ Heeft voor jou de wifi + bluetooth module van de Gaming 7 meerwarde? Of het extra m.2 slot? Ervanuitgaande dat je voor bedraad internet gaat, zou ik lekker 70 euro besparen.

Snelheid van RAM is eigenlijk niet zo boeiend vandaag de dag, er zijn slechts een aantal programma's dat hier eventueel voordeel uit haalt. Ik zou lekker een relatief goedkoop en wellicht low-profile setje halen dat onder een dikke towerkoeler past (tenzij je gaat waterkoelen, dan maakt geheugen heatspreader hoogte weinig uit).

Verder moet je met reviews lezen toch wel een heel eind komen. Vraag jezelf wel even af of je echt een heel dikke i7 nodig hebt :)

🪦🪦🪦RIP Pricewatch 19-01-2026🪦🪦🪦

• gaudio.
Dank voor je antwoord! :-)

Ja ik ga er op 4K mee gamen met 2x 980Ti kaarten in SLI.

Wifi ga ik niet eens gebruiken, dus als dat alles is, kan ik beter het geld besparen inderdaad!

• gaudio.
Nog even verder gekeken.

Voor onder de 300 zijn deze 2 bijvoorbeeld goed:

Gigabyte Gaming 5 X99 en MSI X99S Gaming 7. Beide ongeveer even duur, iemand ervaring welke het beste is?

• 3L3ktr1k
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 00:45
Dit is anders ook een prima bord: pricewatch: MSI X99S SLI PLUS

Waarom zou je zoveel meer uitgeven voor functies die hier ook op zitten?

Mocht je geen fan zijn van MSI (zoals ik die Asus en Gigabyte borden verkiest), heb je hier nog 2 alternatieven: pricewatch: Asus X99-A en pricewatch: Gigabyte GA-X99-UD4

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:51

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Deze gemist?
Aankoopadvies vragen mag weer.. (maar lees eerst dit!)

Aankoopadviesvragen horen in de aankoopadviesfora. In dit geval Componenten AankoopAdvies

Move PMG -> CAA

Maar ook daar geldt het GoT beleid en verwachten we eigen inzet.

Zie ook:
CAA beleid
Het is dus verplicht eerst zelf met een voorstel te komen en dit voorstel te onderbouwen. Een simpele opsomming van eisen/wensen is niet wenselijk; je topic wordt in dat geval dan ook gesloten.
Je onderbouwt totaal niet waarom specifiek deze twee van de zeer veel X99 borden, en specifieker dan "4k gaming" geef je ook niet aan wat je wilt. Allicht geen Pac-Man, maar wat dan wel laat je ons gissen. Dat is niet de bedoeling, daarom bij dezen ook dicht.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.