Nieuwe build: advies nodig geheugen, processor en voeding

Pagina: 1
Acties:

• Techno Overlord
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 00:08

Techno Overlord

Nocturnal Metamorphoses™

Topicstarter
Allereerst even mijn huidige systeem:
  • Antec P181
  • Intel Extreme QX9770 @ 3.6GHz
  • Scythe Mugen 2
  • Gigabyte GA-X48T-DQ6
  • 4x2GB DDR3 Kingston HyperX 1600MHz
  • Intel 330 SSD 120GB
  • 2x WD Velociraptor 300GB
  • Club3D HD 7870 XT Tahiti JokerCard
  • Corsair TX850W
  • Samsung 2693HM 26" monitor (1200p)
  • Windows 8.1 Enterprise
Deze is, zoals jullie kunnen zien, nodig toe aan vervanging.

Ik zoek een?
Ik heb tot nu toe de volgende keuzes gemaakt:Wat is je budget?
Mijn budget ligt rond de € 800,-

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee niet echt, ik ga graag voor bang for buck.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Ik ga mijn nieuwe build gebruiken voor gaming (1200p) en voor werk. Werk bestaat voornamelijk uit het draaien van veel Excel en Remote Desktops dus dit is niet zwaar. Ik wil ook graag overclocken omdat ik dat gewoon leuk vind om te doen en om te kijken of ik extra performance uit mijn systeem kan pompen.

Wat neem ik over uit mijn oude pc?
De Intel 330 SSD en de videokaart. De SSD gebruik ik om mijn games op op te slaan. De videokaart is niet meer actueel maar daar heb ik nu het geld niet voor en die wil ik gaan vervangen met Kerstmis. Hij draait Battlefield 4 in mijn huidige setup op High in 1200p. 8) Wellicht de Velociraptors voor extra opslag. Ik blijf ook gewoon de monitor gebruiken die ik nu heb, vandaar gamen op 1200p.

Waar heb ik nu advies voor nodig?
Ik twijfel tussen de Intel Core i7 4790K en de Intel Core i5 4690K. Is die meerprijs van ongeveer € 100,- te rechtvaardigen in de zin van performance?

Ik heb zelf wat onderzoek gedaan naar geschikt geheugen maar ik loop tegen een aantal zaken aan. Eén van die zaken is of ik low profile geheugen moet hebben als je mijn gekozen CPU koeler en moederbord in acht neem. Verder twijfel ik over het aantal MHz. Ik weet dat de prestatiewinst te verwaarlozen is tussen bijvoorbeeld 1600MHz. en 2400MHz. De prijs is wel een stukkie hoger maar, met het oog op mijn overclock ambititie weet ik niet zeker of ik dan persé meer dan 1600MHz. nodig heb.

Verder nog de twee WD Velociraptors. Dit zijn SATA300 schijven maar voor de time being lijkt mij dit nog wel ok om die in RAID0 te laten draaien. Hierna wil ik deze vervangen door een of twee dikke WD Red's.

Als laatste de voeding. Ik heb nu een Corsair waar ik zeer tevreden over ben. Ik wil graag een stille voeding. Zelf dacht ik aan de Corsair RM650. Ik denk dat deze genoeg power heeft voor mijn systeem en overclocking. Ik heb echter ook gelezen dat de condensators van lage kwaliteit zijn en dus geen hoge temperaturen aankunnen en dat terwijl de Corsair RM650 pas aanspringt bij 50graden.

Wie kan mij helpen met steekhoudende argumenten die mij overhalen om voor het één of ander te kiezen? Mijn dank is alvast groot! _/-\o_

Forever raver!
Specs: Workstation Server

• 3L3ktr1k
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 00:45
Aangezien je wilt gamen en wat licht werk wilt verrichten is een I5 de beste keus.

Als je zware render/bewerkingssoftware zou draaien heb je meer aan een I7 door de hypertreading die hij heeft. Dit houdt eigenlijk in dat de cores verdubbeld worden, maar dan virtueel.

Als je het geld hebt, en echt het beste van het beste wilt, kan je de I7 nemen, want ja, hij is sneller (max 3FPS), maar ik vind het zelf die €100 niet waard.

Ik zou zelf voor een I5 of een Xeon gaan, deze Xeon bijvoorbeeld: pricewatch: Intel Xeon E3-1231 V3 Boxed dit is een Xeon met hyperthreading, die maar iets duurder is dan een I5 4690K, maar deze is niet/moeilijker te overclocken.

• Techno Overlord
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 00:08

Techno Overlord

Nocturnal Metamorphoses™

Topicstarter
Waarom zou jij voor een Xeon gaan dan? Wat heb ik aan hyperthreading? Je geeft zelf al aan dat je daar wat aan hebt bij zware render/bewerkingssoftware. Dit ga ik niet gebruiken dus hyperthreading is geen vereiste.

Forever raver!
Specs: Workstation Server