Past een 120mm processorkoeler op een Gigabyte EX58-UD3R?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Victor1234
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 30-08 20:56
Advies gevraagd.

Ik heb een Intel Gigabyte EX58-UD3R mobo met een i7-920 processor met standaardkoeler. Deze cpu wil ik graag overklokken, maar zelfs bij 2,8Ghz overklokken (standaard vanuit BIOS met Extreme optie) wordt de cpu-temp al snel te hoog.

Bij idle/lage lading is de cpu-temp circa 40 graden en mobo circa 30 graden (afgelezen met Piriform Speccy).

Zodra ik een stresstest uitvoer met OCCT dan is de core-temp binnen 5 minuten boven de 85 graden en stopt dan uit voorzorg. Bij het spelen van een game (bijv Far Cry 3) loopt de cpu-temp op naar circa 75 graden.

Ik vermoed dat de standaardkoeler bij grote lading niet goed kan koelen en/of niet goed is vastgezet op de cpu.

Ik wil een betere koeler op de cpu plaatsen zodat ik kan overklokken. Veel koelers hebben fans van 120mm diameter en een heatsink van 130mm. Volgens mij past dat niet op basis van een meetlintje maar zeker weten doe ik het niet.

Heeft iemand ervaring met het plaatsen van een aftermarket koeler op een EX58-UD3R en zo ja, wat is de grootst mogelijke diameter heatsink en moet de fan naar boven blazen naar de top-fan of kan je deze alle kanten op laten blazen?
Ik zag een Cooler Master Hyper 103 met een fan van 92mm staan; deze zal waarschijnlijk passen maar zijn er betere koelers voor dit mobo?

Elk advies wordt gewaardeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 16:45
Beter is te kijken wat er in je kast past qua hoogte.
Je passen allemaal wel op je processor, echter kunnen ze in de weg zitten voor het geheugen.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Je kunt nog wel groter gaan hoor, de meeste koelers hebben zat ruimte. Als ik bijvoorbeeld kijk naar mijn Noctua DH15, daar is meer dan zat ruimte rondom om de socket vrij te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Victor1234
@LordSinclair, @TERW_DAN, ik ga er vanuit dat jullie weten hoe het EX58-UD3R mobo is ingericht en waar de geheugensloten en blauwe blokken (geen idee wat dit zijn, ziet er uit als heatsinks) t.o.v. de processor-plek staan.

Omdat ik een leek ben, even voor de zekerheid: mijn mobo staat verticaal in de kast; de kastdiepte (vanaf de opengemaakte zijkant is ca 20 cm en vanaf de mobo is er ongeveer 18 cm over. Wat mij betreft is dan de hoogte de ruimte tussen blauwe blok (opdruk "Gigabyte") en de breedte tussen geheugensloten en blauwe blok ("Ultra Durable"). Heb ik dit juist?

En als jullie zeggen dat het gewoon kan passen, betekent dit dan dat jullie een 120mm koeler op de processor op de EX58-UD3R hebben zitten die gewoon past?

Aanvullend: waarschijnlijk wordt met "hoogte" bedoeld de afstand tussen mobo en kastwand? Zo ja, dan is dat bij mij circa 180mm. Maar wat is dan de breedte en diepte?

Nogmaals dank.

[ Voor 11% gewijzigd door Victor1234 op 29-07-2015 16:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• misterd11
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 30-08 15:22
ik raad zelf een van deze aan:

pricewatch: be quiet! Dark Rock Advanced C1
pricewatch: Thermalright True Spirit 140 Power
pricewatch: Noctua NH-D14

met de voorkeur voor de noctua, aangezien mijn ervaringen met de fans. En de overclockpotentie!

moet je wel opletten dat je niet te hoge rambanken hebt, want de noctua en de meeste andere aftermarket coolers vallen over het eerste of meerdere sloten!

[ Voor 13% gewijzigd door misterd11 op 29-07-2015 18:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Victor1234
@misterd11, bedankt voor tips. Ik ben inderdaad op zoek naar iemand die zelf een aftermarket koeler op een ex58-ud3r heeft gezet, zodat ik weet dat de ventilator niet tegen de rambank komt. De Thermal staat hoog op zijn poten maar komt vrijwel tegen de zijkant van de kast aan qua hoogte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Het is een standaard X58 bordje wat betreft indeling, daar is weinig spannends aan. Dus de meeste koelers kun je hier gewoon opzetten. Enige wat problematisch kan zijn is hoogte van het geheugen. Maar vaak is dat niet zo'n probleem met koelers die genoeg ruimte geven (ik weet dat de meeste Noctuas gewoon gaan passen, die zijn vrij hoog).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Victor1234
@TERW_DAN, bedankt. Dan ga ik op zoek naar een koeler met genoeg hoogte. Mijn ram is ca 3,5cm hoog denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shadvet
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 09:23
Wat kan helpen is om het even op schaal uit te tekenen voor jezelf, dan hoef je zelf wat minder na te denken en te schatten

i5-6400, r9 280x, 8g ram, BenQ GW2470H, NZXT S340 Black | i5-4570, XFX 7970, 8g ram, Acer X223W, FD Core1000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Victor1234
@quickreply, bedankt voor de tip. Volgens mij gaat het erom hoe hoog de heatsink en fan staan van de voet (pipes) cq processor, zodat hij eventueel over die blauwe blokken en geheugen slot kan of niet. Zou mooi zijn als iemand al zelf een andere processor koeler op de cpu van een GA-EX58-UD3R had geplaatst zodat ik het zeker wist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LessermoldX
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 28-09 18:10
welk geheugen heb je? want dan kan je iets beter kijken welke koeler past

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Victor1234
@LessermoldX, ik kon het met Piriform Speccy niet zien, dus zal vandaag even in mijn kast kijken. Welk weet ik dat het standaard 2gb ddr3 kaartjes zijn en ik heb er drie. Er zijn vier gehuegensloten en de kaartjes zitten in de drie witte sloten (vanaf de processor gezien slot 1, 3 en 4). Waarschijnlijk komt de fan dus boven de kaartjes te hangen. Het lijken standaard kaartjes zonder verhoging (heatsinks?) en in ieder geval minder hoog dan 4 cm vanaf de mobo gerekend.
Ik zal eens alles opmeten dan kan ik daarna zien welke passen of niet.
Aan de hand van alle feedback denk ik dat het er om gaat of de heatsink+fan wel of niet hoog genoeg is om over de geheugensloten of blauwe blokken (sorry, ik weet niet wat het zijn) te vallen. En natuurlijk de randvoorwaarde dat de totale hoogte van de koeler binnen de kast valt.
Ben nu aan het kijken naar een Thermalright True spirit 140 Power en proberen uit te vinden hoe hoog de heatsink zit tov het mobo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 18:25
Die blauwe blokken zijn gewoon heatsinks om onderdelen op het mobo koel te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Victor1234
@Loki504: :-) thx, dacht ik al maar goed om te horen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Victor1234
Heb nu gekeken op de Scythe website en zag dat de Mugen 4 hoog genoeg is om over de geheugensloten en heatsinks voor de mobo te komen, dus deze ga ik dan maar bestellen voor mijn GA-EX58-UD3R mobo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Victor1234
Heb een Mugen 4 op mijn Gigabyte GA-EX58-UD3R gezet en deze past inderdaad. Installeren was makkelijk. Tip: beugeltje voor het bevestigen van de heatsink aan de aangebrachte bevestigings-beugels op het mobo zat in het begin niet goed boven schroefgaatjes. Ik heb toen de koeler omgedraaid en deze past weer precies op de processor, maar nu zaten de gaatjes wel goed.

Bedankt voor de adviezen en het is dus mogelijk om een Mugen 4 op dit mobo te plaatsen.

EINDE
Pagina: 1