Game PC upgrade *koeling & snelheid*

Pagina: 1
Acties:

• Pablo11392
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 28-08-2024
Ik zoek een?
Upgrade voor mijn pc. MET NAME DE KOELING EN MEER FPS IN GAMES. Op het moment draai ik een redelijke game pc die alle huidige spellen aankan (niet op ultra though). Doordat ik nu op een kleine kamer zit, waar ik dus game, is het al snel heel warm doordat de pc veel warme lucht uitblaast. Hierdoor krijg ik hoofdpijn en word ik ook misselijk.Ik wil ook de FPs in games opkrikken en de laadtijden versnellen.

Het belangrijkste onderdeel is dat de koeling beter geregeld wordt.

Wat is je budget?
Ongeveer 300-400

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Het merk maakt niet zoveel uit. Als het maar kwaliteit is.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Mijn huidige specs zijn:
  • Behuizing: Antec Three Hundered
  • Intel(R) Core(TM) i5 CPU 750 @ 2.67GHz
  • Moederbord: Gigabyte GA-P55A-UD3
  • Processorkoeler: Cooler master hyper TX3
  • Voeding: Be Quiet 550W 80+ certified
  • Sapphire Radeon R9 200 Series 3072 MB
  • Geheugen 8GB
  • Microsoft Windows 7 Home Premium Edition Service Pack 1 (build 7601), 64-bit
  • 1TB HDD. 100gb HDD
De PC wordt dus in mijn kamer gebruikt.

Mijn vraag is ook waar het aan kan liggen dat mijn PC zoveel warmte uitstraalt. Komt dit puur alleen door mijn grafische kaart of heeft het met ander elementen te maken?
Heb ik een grotere behuizing nodig? Ik heb geen verstand hier verder van.
Mijn systeem is momenteel traag aan het worden, dus een schone installatie van windows (met een upgrade naar 10) zal misschien ook kunnen helpen in snelheid?

Daarnaast: Heb ik een nieuwe processor of moederbord nodig om mijn games sneller te maken? De videokaart is prima lijkt mij. Ik weet niet of deze 2 elementen veel invloed hierop hebben.

Ik heb al een SSD 250gb aangeschaft, deze ga ik binnenkort installeren, maar wou gelijk alles upgraden.
Ik heb verder geen verstand van moederborden en wat compitabel is etc.

Ik weet dat eigen inzet gewaardeerd wordt (met product zoeken), maar ik weet niet zo goed waar het probleem inzit. Vandaar dat ik graag wat hulp wil!

Thx!

[ Voor 81% gewijzigd door Pablo11392 op 29-07-2015 14:16 ]

RTX 4070 Ti SUPER 16G GAMING SLIM WHITE | AMD Ryzen 7 7800X3D | MAG B650 TOMAHAWK | Kingston Fury 32GB | NZXT H5 Flow All White

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 20:10

br00ky

Moderator Harde Waren
Sapphire Radeon R9 200 Series 3072 MB
Voor de volledigheid, welke heb je precies? Een 280 of 280X?

Daarnaast, je kunt wel meer koeling gaan aanbrengen, maar die warmte moet ergens heen. Dat je pc dus veel warme lucht uitblaast is goed! Je zult eerder iets aan de temperatuur en/of ventilatie in je kamer moeten doen.

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 19:04
Welke GPU heb je precies? Want nu is het voor ons zoeken. En als je hoofdpijn van krijgt zijn er 2 opties. En alle 2 zijn niet goedkoop(watercooling je kamer en rads buiten hangen) of een airco aanschaffen.
Of je zet een deur open en zet een fan richting de deur. Zodat je de warmte van de pc je kamer uit blaast. Maar 400w duurt erg lang eer dat een kamer op warmt.

Ik zie geen ssd? Die zou ik ook wel halen.(moet beter lezen).
Windows 10 haalt bij sommige iets meer en bij sommige iets minder fps. Maar dat is 1-5 fps werk. Maar je krijgt er wel dx12 voor wat voor toekomstige games wel een voordeel is.

[ Voor 79% gewijzigd door loki504 op 29-07-2015 14:30 ]

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Warmte komt puur door het verbruik, verbruikt je pc 400w, dan zal je 400w aan warmte je kamer ingeslingert krijgen. Of dat nou uit een heel klein kastje komt of een enorme, maakt niet uit, fans idem dito. meer fans verplaatsen alleen maar de warmte.

Wordt je kamer te warm tijdens het gamen? Dan heb je een behoorlijk goed geïsoleerde kamer, want 400w aan warmte is nou niet echt heel veel, tenzij je echt over uren aaneengesloten gamen praat, met de deuren en ramen dicht, dan pomp je namelijk wel behoorlijk veel warmte in je kamer, die dan niet weg kan. Merk ik in de winter ook met mijn systeem. Zoals Brooky zegt moet je dan gewoon even je raam of deur open zetten, koelt het binnen no-time af.

Qua update: het meest zinnige is een nieuwe i5 kopen, krijg je een flinke performance boost.

People as things, that’s where it starts.

• Pablo11392
Heel stom maar ik kan niet achterhalen welke GPU ik nou precies heb..

Het is of de Sapphire R9 290 Vapor X Of de Sapphire R9 280 Vapor X.. Mijn systeem en internet geeft alleen R9 200 serie aan.

Wat de warmte betreft, ik game soms paar uur achter elkaar. Denk aan 3/4u. Mijn raam staat altijd open en ik zit in een kamer van 12m2 pal onder een plat dak. Ik speel spellen als Battlefield en the witcher. Die vergen natuurlijk wat power.

Ik zat er inderdaad aan te denken om een airco aan te schaffen, maar dat is niet zo easy in mijn kleine kamer.

De GPU clock staat op 300mhz
Memory clock op 1500MHZ
En temperatuur is 36-38*, met nu alleen internetbrowsen.
Fanspeed is 20%

@RobinHood Moet ik nog rekening houden met het model, dat het compitabel moet zijn met mijn videokaart of iets dergelijk? Of heb je eventueel een advies hierin?

[ Voor 68% gewijzigd door Pablo11392 op 29-07-2015 14:33 ]

RTX 4070 Ti SUPER 16G GAMING SLIM WHITE | AMD Ryzen 7 7800X3D | MAG B650 TOMAHAWK | Kingston Fury 32GB | NZXT H5 Flow All White

• loki504
Dan is het de r9 280x er is geen 3gb r9 290. En ik zit ongeveer op het zelfde formaat kamer. Ook op een plat dak. Raam open en dan een fan voor het raam. Blaas je de verse koele lucht door je kamer heen zo weer naar buiten.

• Pablo11392
Loki, volgens het programma Can you run it, heb ik dit:

Video Card AMD Radeon R9 200 Series
Dedicated Memory 4.1 GB
Total Memory 4.0 GB

Volgens Catalyst control center heb ik de AMD Radeon R9 200 series 3072 MB.

Wat moet ik nu geloven.. Heel stom dat ik niet weet welke GPU ik heb.

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
Pablo11392 schreef op woensdag 29 juli 2015 @ 14:26:
Ik zat er inderdaad aan te denken om een airco aan te schaffen, maar dat is niet zo easy in mijn kleine kamer.
Juist wel. Die dingen van de Aldi/Lidl bijvoorbeeld zijn prima voor een kleine ruimte. Voor koeling dus verder niet kijken naar je pc, die is met je huidige setup prima in orde. Je moet die warmte uit je kamer zien te krijgen.

• Pablo11392
br00ky schreef op woensdag 29 juli 2015 @ 14:37:
[...]

Juist wel. Die dingen van de Aldi/Lidl bijvoorbeeld zijn prima voor een kleine ruimte. Voor koeling dus verder niet kijken naar je pc, die is met je huidige setup prima in orde. Je moet die warmte uit je kamer zien te krijgen.
Dan praten we over een mobiele airco met een slang uit het raam? Niet een mobiele aircooler, die had ik namelijk al, met een water reservoir (werd alleen maar benauwder). Ik ga me wel even verdiepen in een airco.

Maar om nog even ontopic te blijven: Betere koeling in mijn pc heeft dus niet echt nut (behalve watercooling). En voor snellere FPS in games mot ik het zoeken in een nieuwe processor? Niet zozeer het moederbord dus.

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
Ook dat niet. Met browsen op 38 graden is misschien wat hoog, maar dat kan net zo goed door de temperatuur in je kamer komen (koelen met lucht van 20 graden gaat nu eenmaal makkelijker dan 25 graden).

[ Voor 12% gewijzigd door br00ky op 29-07-2015 14:43 ]

• loki504
Met waterkoeling kan je de warmte verplaatsen. Linus tech tips(youtube) heeft het gedaan om zijn hele kamer te waterkoeling. En dan de radiator(waar je de warmte kwijt raakt. Buiten te hangen. Maar dat is HEEL veel werk. En wil je echt niet. En moederboard heeft weinig invloed op je fps. Maar wil je een andere cpu dan moet je ook een ander mobo hebben.(andere socket).

• Pablo11392
Dat gaat me inderdaad iets te ver, misschien overstappen naar PS4...Nooit PC masterrace!

Dan ga ik toch investeren in een betere CPU en mobo. Ik heb alleen echt geen flauw benul waar ik moet beginnen. Mijn huidige PC was kant en klaar gekocht toen der tijds (op de GPU na). Met mijn budget van 300 € gok ik wel een eind te komen denk ik.

Naar welk model zal ik kijken? Of heb je misschien advies voor me.

Ik zal ook even kijken wat de temperatuur wordt van mijn GPU na een uurtje gamen Dus daarover update ik nog.

[ Voor 12% gewijzigd door Pablo11392 op 29-07-2015 14:49 ]

• loki504
reviews: Desktop Best Buy Guide - Juli 2015

Kijk hier eens naar.
En als ik mij goed is heb je ddr3 dus kan je gewoon meenemen.

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
loki504 schreef op woensdag 29 juli 2015 @ 14:19:
Of je zet een deur open en zet een fan richting de deur. Zodat je de warmte van de pc je kamer uit blaast. Maar 400w duurt erg lang eer dat een kamer op warmt.
Even voor uw informatie. Ik woon in een chalet. De huiskamer is niet groot: 6X3 meter. Die verwarm ik met een straalkachel van 400 Watt. Dat is ruim voldoende, behalve als het vriest buiten, dan moet ik met 800 Watt verwarmen.

Dus: raam open is een optie. Andere optie is een airco neerzetten. Maar dan moet er dus ook een gat in de muur want de warme lucht die de airco eruithaalt zal naar buiten moeten.
Ook met watercooling van je pc wordt het niet kouder of warmer in de kamer. Energie -in de vom van warmte- blijft gelijk. Het zou zelfs kunnen dat door waterkoeling toe te passen het net ietsje warmer in je kamer wordt omdat waterkoeling zelf weer meer energie verbruikt (dus meer warmte produceert).

[ Voor 44% gewijzigd door Reepje op 29-07-2015 15:20 ]

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Voor normaal gamen is een setje als pricewatch: Intel Core i5-4460 Boxed + pricewatch: ASRock B85M Pro4 prima.

Zelf zou ik ook een andere kast nemen, de Antec 300 vond ik namelijk, net als zijn broer de 900, een draak van een kast. Krap, geen ruimte voor kabels, geen stoffilters, voor 50 euro heb je al kasten die op ieder vlak beter zijn: pricewatch: Fractal Design CORE 2300 en de pricewatch: Raijintek Agos Zwart

En natuurlijk kun je met 400w prima een kamer opwarmen, een echte woonkamer van 20+m2 ermee opwarmen lukt zelfs wel, duurt alleen behoorlijk lang.

People as things, that’s where it starts.

• Pablo11392
Ik ga denk ik die combo aanschaffen van cpu en mobo. Bedankt voor de hulp.

Na het spelen van een spel 30 min is mijn GPU 60*, maar koelt al gauw af naar 50* bij het afsluiten. Is dit normaal?

• TheTinusNL
  • Registratie: Juli 2014
  • Niet online
Pablo11392 schreef op woensdag 29 juli 2015 @ 19:16:
Ik ga denk ik die combo aanschaffen van cpu en mobo. Bedankt voor de hulp.

Na het spelen van een spel 30 min is mijn GPU 60*, maar koelt al gauw af naar 50* bij het afsluiten. Is dit normaal?
Ja.
Pablo11392 schreef op woensdag 29 juli 2015 @ 14:37:
Loki, volgens het programma Can you run it, heb ik dit:

Video Card AMD Radeon R9 200 Series
Dedicated Memory 4.1 GB
Total Memory 4.0 GB

Volgens Catalyst control center heb ik de AMD Radeon R9 200 series 3072 MB.

Wat moet ik nu geloven.. Heel stom dat ik niet weet welke GPU ik heb.
Met Sapphire, R9 200 series en 3GB (hoewel de Pricewatch ook meer aangeeft, je kunt alleen "vanaf 3GB" aangeven) kom je op dit lijstje, het moet dus een 280 of 280X zijn, zoals br00ky al zei, want de rest heeft 4GB of meer. :)

[ Voor 59% gewijzigd door TheTinusNL op 29-07-2015 19:29 . Reden: Quote 2 ]

Informaticus of vakkundig Googler?

• Pablo11392
@RobinHood Ik zoek wel een kast dat USB poorten heeft aan de voorkant.
Is dit ook een goede keuze? pricewatch: Cooler Master Silencio 352

Ik zou het liefst ook mijn PC horizontaal willen neerleggen ivm ruimte. Dit kan geen kwaad denk ik toch?

[ Voor 18% gewijzigd door Pablo11392 op 31-07-2015 17:40 ]

Pagina: 1