Film kijken in bos, hoe stroom voorzien?

Pagina: 1
Acties:

• spleethoven
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 24-01-2024
Ik had het idee om met halloween eens een goede film in het midden van het bos te gaan kijken. Dit dan door middel van een beamer, een raspberry pi en een ietwat deftige geluidsinstallatie.

Op zich heb ik alles liggen thuis, het enige waar ik met zit is met de stroom. Ik had het idee om bvb auto batterijen te gebruiken, helaas denk ik dat dit bijlange na niet voldoende zal zijn. Heeft er iemand een ander idee?

Natuurlijk zouden we een generator kunnen gebruiken, maar dit maakt nog wel wat lawaai. Ik zou het natuurlijk zo stil mogelijk willen houden, om zoveel mogelijk van de film te kunnen genieten :) .

• Invisible_man
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 11-11 16:00
Je kan bij verhuurbedrijven (voor evenementen enzo) vaak wel generatoren huren die ingebouwd zijn in een geluiddempende behuizing, wellicht dat een optie?

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08-11 23:56

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Vraag de boswachter ook meteen om toestemming. De dieren vinden nachtrust ook wel fijn.

This footer is intentionally left blank

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 10:16
Beamer gebruikt zo'n.. 200Watt?

In een enkele 12Volt autoaccu zit vaak 12*60Ah en dus zo'n 720Watt. Stukje verlies door je converter en je houdt +/- 570Watt over(80% efficiëntie).

Daar kan je een beamer net geen 3 uur op laten werken en dan moet je ook nog stroom hebben voor je geluidsinstallatie.

Als je er meerdere parallel schakelt ga je een heel eind komen. Maar die moeten dan wel allemaal van hetzelfde type en vermogen zijn.

[ Voor 19% gewijzigd door LED-Maniak op 29-07-2015 11:54 ]

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

• Nick_S
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 11-11 09:17

Nick_S

++?????++ Out of Cheese Error

Gewoon een simpele agregaat met voldoende cavia's zou het moeten doen. (Cavia's is bij ons de verbastering van KWh's, en meestal lukt het om kinderen te laten denken, dat er echt cavia's in loopraderen in zo'n apparaat zitten. ;) )

'Nae King! Nae quin! Nae Laird! Nae master! We willna' be fooled agin!'

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
LED-Maniak schreef op woensdag 29 juli 2015 @ 11:53:
In een enkele 12Volt autoaccu zit vaak 12*60Ah en dus zo'n 720Watthour. Stukje verlies door je converter en je houdt +/- 570Watt over(80% efficiëntie).

Daar kan je een beamer net geen 3 uur op laten werken en dan moet je ook nog stroom hebben voor je geluidsinstallatie.
Dan is je autoaccu ook diepontladen en zeer waarschijnlijk naar de knoppen...

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11-11 17:02
spleethoven schreef op woensdag 29 juli 2015 @ 11:46:
Natuurlijk zouden we een generator kunnen gebruiken, maar dit maakt nog wel wat lawaai. Ik zou het natuurlijk zo stil mogelijk willen houden, om zoveel mogelijk van de film te kunnen genieten :) .
Lange stroomkabels gebruiken dus :).
En wat ajhaverkamp zegt: een geluidsinstallatie en generator in een bos is niet super sociaal richting de natuurlijke bewoners. Maar op sommige plekken moet het prima kunnen natuurlijk.

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

ajhaverkamp schreef op woensdag 29 juli 2015 @ 11:48:
Vraag de boswachter ook meteen om toestemming. De dieren vinden nachtrust ook wel fijn.
Ik neem aan dat TS gewoon een vergunning aangevraagd heeft hiervoor, dus dat lijkt me dan al geregeld?

Virussen? Scan ze hier!

• Pantera88
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 08-11 00:19

In een enkele 12Volt autoaccu zit vaak 12*60Ah en dus zo'n 720Watt. Stukje verlies door je converter en je houdt +/- 570Watt over(80% efficiëntie).

Als je er meerdere parallel schakelt ga je een heel eind komen. Maar die moeten dan wel allemaal van hetzelfde type en vermogen zijn.
Ga maar uit van 400W. Dus dan zullen 2 'huishoudaccus' in serie je film kunnen draaien. (die accu's zitten meestal rond de 1000W/h of hoger en gaan minder stuk bij diepe ontlading). Wellicht dat je deze kunt lenen van familie/vrienden met camper/boot oid.

Geen idee trouwens of een beamer moeilijk gaat doen met de gemodificeerde sinus van zo'n omvormer?

• spleethoven
Natuurlijk gaat het om een plek waar dit mag en mogelijk is. Een collega van mij heeft net ook gezegd dat zo een omvormer idd problemen kan geven bij elektronica.

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Huur een stille generator en zet 'm 20 meter verderop?

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• NeFoRcE
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 07:45

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

offtopic:
Leuk film kijken! Waar en wanneer is het? :D

Onze vriendengroep heeft ook een keer zoiets gedaan, maar dan met bbq en toiletten e.d. erbij. Ook gewoon een generator gehuurd ja. Kost een paar tientjes, maar als je de kosten verdeeld onder de kijkers moet het te doen zijn. Zet m idd een meter of 20-30 verderop achter een boom, en je hoort m niet.

Professioneel Heftruck Syndroom

• spleethoven
Is het veilig om een generator (zoals dit? http://www.boels.nl/huren...ten/stroomaggregaat-800-w) te gebruiken voor elektronica zoals een projector?

• NeFoRcE
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 07:45

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

spleethoven schreef op woensdag 29 juli 2015 @ 14:36:
Is het veilig om een generator (zoals dit? http://www.boels.nl/huren...ten/stroomaggregaat-800-w) te gebruiken voor elektronica zoals een projector?
Ligt eraan wat de beamer verbruikt. Als dat 400watt is, + wat audio, moet 't gewoon werken :)

Professioneel Heftruck Syndroom

Verwijderd

hmm en heb je ook brein al even geinformeerd ;)? je mag buitenshuis niet zomaar films afspelen he! dat vind timmetje niet leuk.

• FiXeL
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17-04 17:33
CyBeR schreef op woensdag 29 juli 2015 @ 13:12:
Huur een stille generator en zet 'm 20 meter verderop?
Je zal verbaasd staan hoeveel 20 meter scheelt... Op het locale paintballveld hebben we een duikfles compressor met een benzinemotor (ok, heel wat anders, maar het is in het bos, en inplaats van stroom wordt er perslucht gegenereerd)

Als je naast dat ding staat moet je haast oordoppen in, maar sta je 20 meter verderop, dan kan je al fatsoenlijk een gesprek voeren. Zou je een agregaat hebben wat gedempt is (wat de compressor totaal niet is) dan zou je op 20 meter afstand er weinig van merken, tenzij ie in de wind op is geplaatst.

Mn 3D printer blogje..

• CeesKees
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 10:06

CeesKees

I rest my Kees

Halloween = oktober = herfst = regen = wind

Kan spannend zijn met al die apparatuur...

| Me = M'n of Mijn | Is = Eens | Hun = Zij | Waar om doen men sen al die on nodig e spa ties over al tus sen ? | Hè = Heh? | Hé = Hey!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
Als je er ook waterkokers e.d. bij wilt gebruiken voor de koffie moet je wel even opletten dat je hem niet overbelast.

• OgWok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

OgWok

U.N.C.L.E.

Film uit, koffie aan. Koffie klaar, film aan ;)

MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 08:45

Compizfox

Bait for wenchmarks

Je berekening klopt niet.

60 Ah geeft aan hoeveel lading in de accu zit (zelfde dimensie als Coulomb). Als je dat vermenigvuldigt met de spanning krijg je een energie, niet een vermogen. 12V * 60Ah = 720 Wh dus. Dat zegt verder niets over hoeveel vermogen de accu kan leveren.

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

• .Maarten
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 08:48
Zet anders ook een ups tussen de beamer en een generator.

Gewoon voor het geval de brandstof ineens op is.

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 11-11 21:35
Heel makkelijk, regel een omvormer van 12v naar 230v, en regel een (oud) autootje en die lekker de tijd van de film stationair laten tokkelen, haspeltje erbij zodat de auto op afstand staat. Auto in de file is niet anders dan stationair draaien, behalve dat je koppeling er niet aangaat. :p

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Auto zo lang stationair laten draaien is erg slecht. Ook is de omzetting erg inefficiënt. Auto is er gewoon niet voor gemaakt om als aggregaat te werken. Je dynamo gaat het ook niet leuk vinden om meerdere uren zwaar belast te worden met weinig koeling.

Gewoon aggregaatje huren, al zou ik wel een iets groter model pakken dan die je linkte. Ook omdat je beamer bij het opstarten een beste piek trekt om de lamp te ontsteken. 1kW aggregaatje lijkt mij geen overbodige luxe. Wil je ook nog koffiezetten dan moet je al naar een 4kW model denk ik.

http://www.boels.nl/huren...ten/stroomaggregaat-3-kva

[ Voor 25% gewijzigd door ThinkPad op 29-07-2015 20:51 ]

• Fly-guy
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 29 juli 2015 @ 16:10:
hmm en heb je ook brein al even geinformeerd ;)? je mag buitenshuis niet zomaar films afspelen he! dat vind timmetje niet leuk.
Geen antwoord op zijn vraag, maar toch wel belangrijk. Ik weet niet hoe groot TS het gaat aanpakken en wie er (officieel) op de hoogte is, maar het zou een nare verrassing zijn als brein o.i.d. er inderdaad achter komt.
ThinkPadd schreef op woensdag 29 juli 2015 @ 19:47:
Auto zo lang stationair laten draaien is erg slecht. Ook is de omzetting erg beroerd.

Gewoon aggregaatje huren, al zou ik wel een iets groter model pakken dan die je linkte. Ook omdat je beamer bij het opstarten een beste piek trekt om de lamp te ontsteken. 1kW aggregaatje lijkt mij geen overbodige luxe. Wil je ook nog koffiezetten dan moet je al naar een 4kW model denk ik.

http://www.boels.nl/huren...ten/stroomaggregaat-3-kva
Voor die 4 tientjes per dag zou ik niet eens een andere oplossing gaan verzinnen....

[ Voor 42% gewijzigd door Fly-guy op 29-07-2015 20:08 ]

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 11-11 21:35
4 tientjes voor aggregatie is idd koopie. Let er wel op dat het een viertakt is, zodat je niet hoeft te lopen hannesen met mengsmering.
Pagina: 1