Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 686473

Topicstarter
Hallo,

Afgelopen week heb ik een compleet nieuw systeem in elkaar gezet met onderstaande onderdelen. In de eerste instantie leek alles ook goed te werken, echter viel hij op een gegeven moment spontaan uit. Dat is daarna ook meerdere keren gebeurd zonder duidelijke tijdsinterval.
Daarnaast was er nog een probleem, namelijk als ik op de aanknop drukte ging het lichtje van de aanknop branden, maar viel vrijwel direct (minder dan een seconde) weer uit (en de pc dus ook). Als ik dan een minuut of 10 wacht en ik druk weer op de aanknop dan pakt hij hem vaak wel. Soms moet ik hem een aantal keer helemaal van de stroom afhalen en dan een aantal keer proberen en dan pakt hij hem soms ook.

Ik heb het probleem gegoogled en heb het tweakers forum afgestruind en heb het volgende geprobeerd:
onderdelen 1 voor 1 loskoppelen, geheugen eruit etc. Zodra ik de videokaart eruit haalde startte hij direct normaal op.

Er gaat dus schijnbaar iets mis in combinatie met de videokaart (MSI GeForce GTX 970 - Gaming - 4GB GDDR5). Alleen waar het probleem precies in zit kan ik niet achterhalen. Wat ik geprobeerd/gecontroleerd heb met de videokaart:
- fans draaien
- alle stroomkabels die erop aangesloten dienen te worden zitten netjes en goed in de kaart en in de voeding(Corsair RM550) (driedubbel gecheckt)
- ook geprobeerd de pc te starten met alleen voeding, moederbord en videokaart aangesloten dat gaf hetzelfde probleem

Het vreemde is dat de pc soms dus wel start met de videokaart en dan ook prima werkt (ook als ik een strestest uitvoer) en soms dus bijna niet (of in ieder geval niet direct) wil starten.

Heeft iemand enig idee waar dit aan zou kunnen liggen?

Alvast heel veel dank.

Alec

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Volgensmij is mijn lijstje met systeem onderdelen niet goed doorgekomen, dus bij deze:
Corsair 
RM550

Intel 
Core i5-4460 - Boxed

Asrock 
Z97 Extreme6

MSI 
GeForce GTX 970 - Gaming - 4GB GDDR5

Fractal Design 
Define R5 Titanium

Western digital 
Red 3TB SATA 6 Gb/s

Samsung 
850 Pro - 512GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Welke voeding heb je
nvm
550W
Is je stopcontact geaard ?

Start die zonder videokaart altijd direct goed op ?
Als de met videokaart eenmaal werkt en je zet hem uit, gaat die dan direct weer goed aan als je hem aanzet ?

[ Voor 107% gewijzigd door Viper® op 29-07-2015 10:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Corsair RM550
pricewatch: Corsair RM550

Stopcontacten zijn geaard.

Zonder videokaart start hij inderdaad altijd goed op.

Als ik hem aan de praat heb met videokaart erin en ik zet hem netjes uit en zet hem daarna weer aan dan krijg ik direct weer het bovengenoemde probleem.

[ Voor 53% gewijzigd door Anoniem: 686473 op 29-07-2015 10:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 263284

Heb je een andere videokaart om te testen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ja, ik kan met een videokaart uit een andere pc testen, alleen pas vanaf 18:00. Ik ga het proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper®
  • Niet online
Opstarten met de videokaart en zonder storage devices, wat doet hij dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puddi Puddin
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 10:58
Misschien een te zwakke voeding/slechte kwaliteit. Had dit ook als ik mijn pc herstarte gingen alle ledjes branden hdds draaien en direct uit dit wel 3x tot hij pas aanging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• osmosis
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09:35
ik vermoed:

A. voeding connector(en) mobo en/of vid niet goed aangedrukt
B. voeding instabiel / net te weinig vermogen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haarbal
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 26-07 19:37
De voeding is iig de hoodverdachte.

Mechwarrior Online: Flapdrol

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper®
  • Niet online
http://www.geforce.com/ha...ce-gtx-970/specifications

Thermal and Power Specs:
98 CMaximum GPU Tempurature (in C)
145 WGraphics Card Power (W)
500 WMinimum System Power Requirement (W)
2x 6-pinsSupplementary Power Connectors

Mocht je nog een tweede systeem hebben zou je kunnen proberen via die voeding de videokaart te kunnen aansluiten.

Ik ben niet verantwoordelijke voor brand en/of schade door explosies

[ Voor 28% gewijzigd door Viper® op 29-07-2015 12:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik denk ook dat de voeding de hoofdverdachte is. Ik heb echter wel alle kabeltjes nu al meerdere malen allemaal los gemaakt en opnieuw goed aangeklikt in de betreffende aansluiting (ook op de videokaart).

En opzich zou 550 watt voeding wel genoeg moeten zijn als ze aangeven dat je minimaal 500 moet hebben?

Ik blijf het ook vaag vinden dat hij af en toe wel wil opstarten, als de videokaart te veel vermogen vreet zou hij toch elke keer het niet moeten doen?

Wat betreft de kwaliteit van de voeding, kwam deze juist erg goed uit de test zowel op hardware.info als hier op tweakers).

Ik ga vanavond ook even testen met een andere voeding

Dank allemaal voor het meedenken en voor de reacties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haarbal
550W is zat, en kaarten verbruiken bij het opstarten ook weinig.

Maar een computer die echt uitvalt en dan even moet afkoelen is een typisch symptoom van een gare voeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik heb inmiddels wat test kunnen doen en daar kwam het volgende uit:

- Videokaart omgewisseld voor een wat oudere videokaart uit een andere pc ->Hij start probleemloos op. Meerdere malen aan en uitgezet en tijdje aan laten staan.
- oorspronkelijke videokaart weer terug gezet(gtx 970) en nu andere voeding aangesloten, in dit geval een antec 750 watt voeding. Ook nu start de pc probleemloos op. Meerdere malen getest en
tijdje aan laten staan. Hij is ook niet spontaan uitgevallen.

- Videokaart (gtx 970) in een andere pc gestoken -> werkt probleemloos.

Volgensmij lijkt het er dus op dat de corsair rm 550 de videokaart, of de combinatie van videokaart, moederbord en componenten niet (goed genoeg) aan kan? Dus ik heb een voeding met meer vermogen nodig? Of degene die ik heb werkt niet helemaal goed?

Nogmaals dank voor al jullie hulp en ideeen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• osmosis
550w is simpel weg te krap.

Er is altijd een tolerantie, stel je hele systeem vanuit de specificaties uitgaande 500w neemt.
Als je daar een toleratie van +/- 15% overheen gooit. dan is die 550w zeer zeer krap

Daarnaast zijn de aangegeven vermogen van voedingen door de fabrikant vaak wat... optimistisch.
Velen halen niet daadwerkelijk de aangegeven vermogen

Neem een wat stevigere voeding! :)

[ Voor 23% gewijzigd door osmosis op 30-07-2015 12:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haarbal
Onzin, 550 is zat. Die pc trekt echt niet meer dan 350W uit het stopcontact.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• osmosis
Opgegeven door fabrikant / in benchmarks

970 in FULL Stress = 274 Watts~

Z97 Extreme6 : @full load 255W~

Idd onzin :)

[ Voor 7% gewijzigd door osmosis op 30-07-2015 12:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18-07 14:52

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Full-load houdt geen rekening met het allereerste opstarten, waarbij een berg condensatoren ineens gevuld moet worden. 550 watt zou genoeg moeten zijn, maar hij klapt er uit bij de inrush-current. Misschien zijn de caps van de voeding al een beetje versleten en redt hij het niet meer.

[ Voor 18% gewijzigd door sebastius op 30-07-2015 12:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• osmosis
Waarschijnlijk een stel elco's die aan het sterven zijn @ psu.

Maar alsnog niet aan te raden om weer een 550W-er erin te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meekoh
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 25-07 12:03
Nou weer een 550W moet makkelijk kunnen. Heb zelf een R9 290X die veel meer stroom zuipt dan die 970 en ook die trek ik prima met een 550W Be Quiet Straight Power.
Veel meer is echt niet nodig, zolang je maar een 550W voeding van goede kwaliteit neemt en niet een low budget merk.

Computer says no

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haarbal
osmosis schreef op donderdag 30 juli 2015 @ 12:17:
Opgegeven door fabrikant / in benchmarks

970 in FULL Stress = 274 Watts~

Z97 Extreme6 : @full load 255W~

Idd onzin :)
http://www.techpowerup.co...SI/GTX_970_Gaming/25.html

Die 970 doet ~200W

Een moederbord verbruikt bijna niets, hij kan misschien 255W aan de cpu leveren als je met vloeibaar stikstof overclockt oid. Een 4460 zal bij gaming dichter bij de 50W zitten dan de 100.

http://www.guru3d.com/art..._970_gaming_review,7.html
nog geen 300W met een volledig systeem.

[ Voor 10% gewijzigd door haarbal op 30-07-2015 12:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heijmenberg99
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 08:53
Corsair voedingen zijn makkelijk te RMAen heb ik ook gedaan binnen een week heb je een nieuwe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Dank allen voor de reacties.

ik heb nog 2 dagen recht van retour :), dus ik ga toch voor een voeding met iets meer vermogen.

@Meekoh: Een corsair voeding is toch niet een low budget merk voor voeding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 13:48

Thomg

Aww yiss

Low budget nee, maar kwalitatief questionable vergeleken met concurrenten ( muv vorral platinum lineup ).

Je hebt echt geen voeding nodig met meer vermogen, 400W is ZAT voor jouw build, laat niemand anders je wijsmaken dat je meer nodig hebt.

Heb je de pc al uit de case gehaald? Moederbord los op het foam dat je bij aanschaf kreeg?
Zoiets.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/fzNRSfL.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meekoh
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 25-07 12:03
Anoniem: 686473 schreef op donderdag 30 juli 2015 @ 20:22:
Dank allen voor de reacties.

ik heb nog 2 dagen recht van retour :), dus ik ga toch voor een voeding met iets meer vermogen.

@Meekoh: Een corsair voeding is toch niet een low budget merk voor voeding?
Heb ook niet gezegd dat Corsair een low budget merk is ;) Dat was meer voor het geval je een nieuwe ging kopen.
Alles kan stuk of productiefouten bevatten, ook dure spullen. Soms heb je nou eenmaal pech.
Echter zoals menig tweaker al heeft aangeegeven met een 550W voeding van een A merk kun je makkelijk dit systeem draaien.

Computer says no

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
@Thomg: Ik wil dat best nog even proberen, maar ik vraag me af wat voor nieuwe informatie me dat kan opleveren?

Het punt is namelijk dat ik het systeem met de rm550 voeding al met een andere videokaart heb getest en dan werkt hij vlekkeloos. Als ik de voeding vervang voor een andere voeding (antec 750w) dan werkt hij ook vlekkeloos. Zoals ik het zie zou er dan iets mis moeten zijn met de voeding als deze relatief zwaarder(ten opzichte van een "lichtere" videokaart) belast wordt. Of is dat te makkelijk geconcludeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18-07 14:52

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Ik zie het als een probleem met inrush-current. Het hele systeem trekt bij het aan-gaan een enorme bult stroom in een keer naar zich toe waardoor de voeding eruit klapt (beveiliging). Kan komen door leeftijd, kwaliteit of defecte onderdelen in de voeding. Hij redt het iig niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutch_warrior
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 29-05-2023
Ik denk dat sebastius gelijk heeft.
In de review van tweakers over deze voeding geeft men ook aan dat er deels minder hoogwaardige condensatoren zijn gebruikt. Deze Corsair voeding heeft ook bij lage belasting een goed rendement en is ook erg stil waarschijnlijk is er door deze eigenschappen minder marge waardoor de voeding sneller in de beveiliging schiet.

pricewatch: Corsair RM550

Ik heb zelf goede ervaringen met Corsair, ook met deze voeding echter in mijn zelfbouw NAS trok deze voeding het opstarten van het systeem met 9 harddisks ook niet echt goed.
De beste voedingen die ik tot nu toe heb gehad waren van Enermax en Be quiet waarbij Be quiet de betere prijs kwaliteit verhouding heeft. Mijn mening is puur gebasseerd op betrouwbaarheid in alle pc's die ik de afgelopen jaren in elkaar heb gezet, Thermaltake heeft daarbij bijvoorbeeld voor mij slecht gescoord :).

[ Voor 34% gewijzigd door dutch_warrior op 31-07-2015 11:38 ]

Pagina: 1