Toon posts:

VMWare leeromgeving

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal,

Ik ben op dit moment druk bezig met een VMWare omgeving te realiseren voor de praktijklessen software die ik over een paar weken ga geven.

Nu heb ik al in mijn bezit met de VMWare (Core OS). Nu kon ik zelf vrij weinig informatie krijgen over VMWare (Core OS), maar wel over VMWare server.

Wat ik eigenlijk wil is één server waar VMWare opdraait en een paar clients die verbonden zijn met de server waar mijn leerlingen op inloggen en de les op volgend.

Nu wil ik wel de process kracht gebruiken van de server en niet de clients (clients zijn net niet krachtig genoeg en daarnaast hebben we alleen een licentie om dit te doen via VMWare (Core OS).

Dit alles komt natuurlijk in een afgesloten (privé) netwerk te hangen.

Hebben jullie toevallig ook tips of dingen die ik echt moet weten?

Bedankt alvast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nogne
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 15:30

Nogne

>.<

Indien je hier les over gaat geven zou ik je beter inlezen in de materie. Je hebt 1 server nodig waar ESXi op draait en de clients verbinden naar je host dmv Vsphere.

Dit is basis materie, en vraag mij dan ook wel af wat jij voor praktijklessen in gedachte hebt. Wat is precies je doel ?

PS/XBL: Nogne

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt.

Ik las net inderdaad dat ik ESXi nodig heb (ik zoek zelf natuurlijk ook gewoon door).

Ik geef dan vooral basis software lessen, installeer windows, installeer linux, installeen een ms server, installeer een linux server, script een login.bat, hoe zit het regestry in elkaar (dus echt basis lessen).

Ik heb zelf alleen de balle verstand van VMWare (ik weet hoe ik lokaal een Virtual aan maak, maar diepgaander dan dat gaat mijn kennis niet).

Update, Ik ben vergeten te zeggen dat het om Core OS gaat (Leerlingen zijn op vakantie net als mijn duidelijkheid dat was).

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 29-07-2015 10:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 30-09 22:30

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Je bedoelt dus dat je CoreOS (https://coreos.com/) draait en daar bovenop VMWare? Dat is niet de insteek van het OS. Ga dus eerst maar eens heel goed uitzoeken wat je nou echt nodig hebt en hoe je dat wilt gaan regelen.
Je zegt ook dat er een VWMare licentie is, maar wat voor licentie is dat en voor welk product van VMWare is dat dan? Workstation, Server, ESXi?

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hero of Time schreef op woensdag 29 juli 2015 @ 11:22:
Je bedoelt dus dat je CoreOS (https://coreos.com/) draait en daar bovenop VMWare? Dat is niet de insteek van het OS. Ga dus eerst maar eens heel goed uitzoeken wat je nou echt nodig hebt en hoe je dat wilt gaan regelen.
Je zegt ook dat er een VWMare licentie is, maar wat voor licentie is dat en voor welk product van VMWare is dat dan? Workstation, Server, ESXi?
Na wat onderzoek ben ik eruit, ik laat CoreOS vallen, want dit (zoals jij al zei) heb ik niet perse nodig hiervoor (ik zat er over te denken om dit te doen via cloud computing, maar dat laat ik nu vallen).

Het enige (zoals ik het nu begrijp) wat ik nu nodig heb is: ESXi en vSphere, zodat ik via vSphere verbinding kan maken met ESXi waar alle installaties op gaan staan en waar dus ook de prcessing kracht vandaan komt?

Klopt dit?

(Zoals ik al zei, ik ben een noob wat betrefd VMWare en dergelijke).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre_J
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 16:14
Waarom wil je dat op een "Server" doen zoals je aangeeft?
Als je klas uit >10 leerlingen bestaat die dat allemaal gelijktijdig gaan installeren dan heb je wellicht een behoorlijk zware server nodig (en onderliggende opslag).
Hebben de leerlingen beschikking over een "Client" waar ze tijdens de les op werken ?
Installeer daar dan een virtualisatie omgeving op (VMware Player,VirtualBox).
Geef ze een sheet hoe een virtuele machine aan te maken (dat is nl. niet de inhoud v.d. les) en laat ze het betreffende OS installeren waar jij les over wilt geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Andre_J schreef op woensdag 29 juli 2015 @ 11:51:
Waarom wil je dat op een "Server" doen zoals je aangeeft?
Als je klas uit >10 leerlingen bestaat die dat allemaal gelijktijdig gaan installeren dan heb je wellicht een behoorlijk zware server nodig (en onderliggende opslag).
Hebben de leerlingen beschikking over een "Client" waar ze tijdens de les op werken ?
Installeer daar dan een virtualisatie omgeving op (VMware Player,VirtualBox).
Geef ze een sheet hoe een virtuele machine aan te maken (dat is nl. niet de inhoud v.d. les) en laat ze het betreffende OS installeren waar jij les over wilt geven.
Omdat wat ik verwacht er ongeveer 2 tot 3 leerlingen tergelijkertijd bezig zijn (max 4).
Natuurlijk snap ik dat de server dan langzamer word gezien het aantal gegevens die verwerkt moeten worden, maar vanaf één centraal punt lijkt mij dat het makkelijker te beheren en na te kijken is voor mij (maar dit is puur op mijn mening gebaseerd). Daarnaast hebben de clients zelf geen eigen HDD (onze systeembeheerder heeft voor een soort van cloud oplossing gekozen zodat de leerlingen altijd met een schoon systeem starten).

Of ik zou een data server moeten neerzetten waar alle data van desbetreffende installaties in komen te staan.

Maar onze systeembeheerder heeft al aangegeven dat hij dit niet wou, maar wel via een server oplossing. vandaar.

Ik had ook het liefste gewoon VMWare op de clients geknalt, want dat is nou eenmaal makkelijker om te realiseren (cd'tje d'r in (of downaloaden) en installeren).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre_J
Dan een server met ESXI erop installeren.
Echter moet je er nog heen verbinden kunnen, daar heb je de vSphere client voor nodig.
Die moet op je clients geïnstalleerd worden....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Andre_J schreef op woensdag 29 juli 2015 @ 12:05:
Dan een server met ESXI erop installeren.
Echter moet je er nog heen verbinden kunnen, daar heb je de vSphere client voor nodig.
Die moet op je clients geïnstalleerd worden....
Ik zal volgende week maar eens met onze systeembeheerder overleggen, of dit realiseerbaar is (een apparte groep in het AD voor deze klas met vSphere erbij geintsalleerd).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 12:22

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Het is niet heel erg des Tweakers maar misschien is het beter om het hele probleem bij syteembeheer neer te leggen. Misschien hebben die hier al een bestaande oplossing voor en anders kunnen ze je helpen iets op te zetten.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
CAPSLOCK2000 schreef op woensdag 29 juli 2015 @ 12:53:
Het is niet heel erg des Tweakers maar misschien is het beter om het hele probleem bij syteembeheer neer te leggen. Misschien hebben die hier al een bestaande oplossing voor en anders kunnen ze je helpen iets op te zetten.
Dat doe ik liever niet, gezien ik hier zelf ook veel kan leren.
Natuurlijk overleg ik wel met onze systeembeheerder, alleen is hij op vakantie tot aankomende maandag.

Anyway bedankt in ieder geval, ik zal het nog wel even neerknallen of het me gelukt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 30-09 22:30

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

En als de systeembeheerder het allemaal doet in bijzijn van jou leer je niets? Dat lijkt mij sterk. Vraag hem/haar gewoon om hulp. Je hebt blijkbaar al wat spullen.

Om het nakijken e.d. wat makkelijker te maken, kan je ook afzonderlijke pools maken of groepen, waar je alvast een paar VMs maakt zonder OS en die aan een gebruiker geeft. Zo kunnen leerlingen niet bij elkaar kijken, VMs weggooien of andere rottigheid uitvoeren. Je wilt ze tenslotte geen full admin maken. Zet dan ook gelijk een paar ISO's in de datastore voor installatie die ze kunnen gebruiken (die natuurlijk read only is voor ze).

@Andre_J:
Voor ESXi met vSphere vanaf versie 5 (en ik neem aan dat de TS minstens 5.5 gebruikt) is er een prachtige, doch wat logge, webinterface dat volledig op Flash draait beschikbaar. Enige wat nodig is hiervoor, is een systeem waar Flash 11.5 of nieuwer op staat.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre_J
@Hero of Time

I know maar dan moet je echter wel een Vcenter omgeving eromheen opbouwen.
Aangezien de TS er weinig kaas van gegeten heeft, ben ik daar maar niet over begonnen.
(Ik weet het er is ook een vcenter virt. appliance maar dan nog) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 29 juli 2015 @ 11:41:
[...]

Na wat onderzoek ben ik eruit, ik laat CoreOS vallen, want dit (zoals jij al zei) heb ik niet perse nodig hiervoor (ik zat er over te denken om dit te doen via cloud computing, maar dat laat ik nu vallen).

Het enige (zoals ik het nu begrijp) wat ik nu nodig heb is: ESXi en vSphere, zodat ik via vSphere verbinding kan maken met ESXi waar alle installaties op gaan staan en waar dus ook de prcessing kracht vandaan komt?

Klopt dit?

(Zoals ik al zei, ik ben een noob wat betrefd VMWare en dergelijke).
Ik citeer dit even, opzich zou dit moeten werken, mits ik een paar clients kan vinden met een eigen HDD die alleen op het afgesloten deel zitten van het netwerk.

Ik ben zelf van plan via vSphere accounts voor de leerlingen aan te maken en die uiteraard geen admin rechten te geven, ik zal vanavond dit wel even testen via VMWare thuis (een gewone lokale installatie).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freyk
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13:02
vmware labmanager zou bij jullie goed tussen passen. Maar die word niet meer ondersteund.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Misschien is VirtualBox ook een oplossing hiervoor. Er bestaat zoiets als een RemoteBox applicatie voor: http://remotebox.knobgoblin.org.uk/ Ik heb er verder geen ervaring mee, maar het ziet er degelijk uit.

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal,

Ik heb lang niet meer van mij laten horen, maar bij deze.
De omgeving is gerealisseerd, er is alleen een klein probleempje met de firewall, daar gaat onze systeembeheerder achteraan.

Bedankt voor alle tips trouwens :-).
Pagina: 1