Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Beste allemaal,

Aangezien ik niet zo'n held ben op dit gebied, maar toch graag een goede laptop wil aanschaffen voor mijn nieuwe studie vraag ik om jullie hulp. Ik heb zelf al enkele winkels bezocht, het een en ander opgezocht en mezelf geïnformeerd, maar het blijkt nog lastiger dan gedacht.

Wat ga je met je laptop doen?
Welke programma's of welk OS wil je gaan gebruiken? Wil je gamen? Video's of foto's bewerken? Of gewoon een beetje surfen en mailen?
Mijn opleiding is voor een deel grafisch. Naast dat ik het standaard microsoft pakket ga gebruiken, gebruik ik ook programma's uit het Adobe Cloud pakket. Denk dus aan Indesign, Photoshop en Illustrator. Het is dus belangrijk dat mijn laptop deze programma's kan draaien.

Wat is je budget?
Hoeveel wil je ongeveer uitgeven? Dat hoeft geen vast bedrag te zijn maar mag ook een schatting zijn.
Voor ik aan de ''zoektocht'' begon had ik een bedrag van rond de 700 in mijn hoofd. Helaas ben ik er achter gekomen dat dit niet te doen is gezien mijn wensen. Vandaar dat ik ga tot maximaal 1200 euro.

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Het antwoord op deze vraag is belangrijk. Dat heeft invloed op gewicht, op accuduur, op grootte etc. etc.
Ja, ik neem de laptop elke dag mee naar school. Het is dan ook belangrijk dat deze erg licht is. Zelf zat ik te denken aan een 13,3 inch beeldscherm en het gewicht mag niet zwaarder zijn dan 1,7 kg.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Vertel waar je aan zit te denken. Wil je specifiek een merk, of sta je open voor alternatieven. Hoe meer je ons kan vertellen, des te beter wordt ons advies.
Zelf was ik overtuigd door de Asus Zenbook. Mooi uiterlijk, licht, goede processor (ik heb sowieso i5 of i7 nodig). Maar ook het zoeken binnen de Zenbook serie is geen makkelijke opgaven, al die serie nummers en varianten.
Uiteraard sta ik open voor alle alternatieven en aanraders!

Verder vroeg ik mijzelf af of ik, gezien de grafische programma's die ik ga gebruiken, persé een GeForce videokaart nodig heb of dat een Intel Graphics videokaart volstaat? Is het bijvoorbeeld zo dat wanneer ik een i7 koop, er dan geen GeForce meer nodig is?
De zoektocht naar de juiste laptop is voor mij erg lastig, aangezien dun en licht lastig te combineren is met een prestatie gerichte inhoud. En natuurlijk, wat betaalbaar blijft... :)

Alvast bedankt!
Groeten,
Lisa

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wei Wie
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 26-05 13:46
Misschien is de Asus UX303LB-R4015H-BE wel iets voor je. Er zit namelijk een GT940M én het is nog steeds een klein apparaat. Enige probleem is dat 'ie uit Belgie moet komen en ik weet niet hoe het zit met Belgische apparaten enzo.

Toen ik Industrial Design deed op de TU kende ik wel iemand die een MacBook Pro 13.3 inch had met een Intel Iris erin. Zij had volgens mij geen problemen met Indesign en Illustrator, maar of het snel was weet ik niet.

Zelf heb ik nu een Asus Zenbook UX305LA-FC018H, voor 950 euro bij de Campusshop gekocht gisteren. Als Intel HD voldoet zou dat wel een leuke kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NC83
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21-08 21:44
Dun&licht&goedkoop is lastig te combineren, het is 2 van de 3 kiezen. 1200 euro voor een lichte laptop met een sterke videokaart (960M of hoger) is erg lastig. Voor 1200 euro heb je dan weer wel meerdere ultrabooks met een intel graphics HD. Ik moet zeggen dat een Intel 4600HD toch goeie prestaties neerzet meer dan wat ik van een igpu had verwacht. Ik geloof niet dat je een GPU voor de adobe producten nodig hebt, is wel aangeraden maar hoeft niet. Renderen zal natuurlijk wel wat langer duren op een laptop zonder GPU.

ex-FE Programmer: CMR:DiRT2,DiRT 3, DiRT Showdown, GRID 2, Mad Max

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14:10
Koop een dun en light, en zet thuis een goede maar niet te dure Steambox neer. Als je thuis bent stream je dan gewoon je games.

Zo kun je beide hebben, ook nog eens voor een lage prijs.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
NC83 schreef op woensdag 29 juli 2015 @ 13:53:
Dun&licht&goedkoop is lastig te combineren, het is 2 van de 3 kiezen. 1200 euro voor een lichte laptop met een sterke videokaart (960M of hoger) is erg lastig. Voor 1200 euro heb je dan weer wel meerdere ultrabooks met een intel graphics HD. Ik moet zeggen dat een Intel 4600HD toch goeie prestaties neerzet meer dan wat ik van een igpu had verwacht. Ik geloof niet dat je een GPU voor de adobe producten nodig hebt, is wel aangeraden maar hoeft niet. Renderen zal natuurlijk wel wat langer duren op een laptop zonder GPU.
Bedankt voor je reactie. Stel dus dat ik een i7 koop, is het dan nog nodig om een laptop met een GPU/sterke videokaart te hebben? Of staat dit los van elkaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Wei Wie schreef op woensdag 29 juli 2015 @ 13:39:
Misschien is de Asus UX303LB-R4015H-BE wel iets voor je. Er zit namelijk een GT940M én het is nog steeds een klein apparaat. Enige probleem is dat 'ie uit Belgie moet komen en ik weet niet hoe het zit met Belgische apparaten enzo.

Toen ik Industrial Design deed op de TU kende ik wel iemand die een MacBook Pro 13.3 inch had met een Intel Iris erin. Zij had volgens mij geen problemen met Indesign en Illustrator, maar of het snel was weet ik niet.

Zelf heb ik nu een Asus Zenbook UX305LA-FC018H, voor 950 euro bij de Campusshop gekocht gisteren. Als Intel HD voldoet zou dat wel een leuke kunnen zijn.
Ik had de Belgische variant ook al voorbij zien komen inderdaad. Dit was een mooie oplossing voor mij geweest aangezien daar toch een GeForche kaart in zit. Helaas ben ik ook een beetje terughoudend met het bestellen uit België en bovendien kan het zo zijn dat het toetsenbord anders is.Dit zou echt de perfecte oplossing zijn geweest anders..
Ik heb zelf ook naar de Asus Zenbook UX305LA-FC018H gekeken. De prijs-kwaliteit verhouding is bij deze zenbook echt goed! Het enige waardoor ik 'm niet durfde te kopen is door de Intel Graphics videokaart, aangezien ik dus niet weer of deze mijn programma's kan draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NC83
Verwijderd schreef op woensdag 29 juli 2015 @ 18:22:
[...]

Bedankt voor je reactie. Stel dus dat ik een i7 koop, is het dan nog nodig om een laptop met een GPU/sterke videokaart te hebben? Of staat dit los van elkaar?
Hier zijn de systeem eisen voor de software die je zou gaan gebruiken van Adobe:
https://helpx.adobe.com/indesign/system-requirements.html
https://helpx.adobe.com/photoshop/system-requirements.html
https://helpx.adobe.com/illustrator/system-requirements.html

Alleen bij illustrator wordt er optioneel gevraagt voor een GPU en een intel HD 4000series of 5000 series GPU die in de core i7 zitten staan er gewoon tussen :)

Ik bedoelde met een sterke gpu een gpu voor gaming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
NC83 schreef op woensdag 29 juli 2015 @ 20:32:
[...]

Hier zijn de systeem eisen voor de software die je zou gaan gebruiken van Adobe:
https://helpx.adobe.com/indesign/system-requirements.html
https://helpx.adobe.com/photoshop/system-requirements.html
https://helpx.adobe.com/illustrator/system-requirements.html

Alleen bij illustrator wordt er optioneel gevraagt voor een GPU en een intel HD 4000series of 5000 series GPU die in de core i7 zitten staan er gewoon tussen :)

Ik bedoelde met een sterke gpu een gpu voor gaming.
Bedankt voor je reactie weer! Ik heb op basis van jouw advies bij pricewatch een aantal laptops ''eruit gefilterd'' waarvan ik denk dat ze geschikt zijn voor mijn doeleinden (ik ga er niet mee gamen overigens). Zou je dit misschien voor mij kunnen bevestigen? Of denk je nog dat er andere/ betere opties zijn?
Verder kan ik via de filter functie niet bekijken welk nummer de Intel Grapics kaart heeft (4000 of 5000 series). Misschien dat jij zo weet of deze laptops dat hebben?

Ikzelf nijg sterk naar de asus moet ik toegeven :D Ik vind namelijk de Dell nog erg duur als je er alleen maar een i5 voor krijgt en niet een i7 zoals bij Asus. Maar ik hoor graag van je als jij andere voordelen en/of overwegingen ziet. Ook als je denkt dat een andere laptop uit de zenbook serie (ik volg het soms ook niet meer door al die verschillende codes) geschikter voor mij is, let me know!

http://tweakers.net/price...;456395;414733/categorie/

En hier een overzicht van alles wat ik heb aangevinkt:

http://tweakers.net/categ...07of10gvacNfQiz6_oVWFd118

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 30-07-2015 19:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NC83
Als je het type nummer van een cpu in google invoert is met intel cpus de allereerste hit van een website waarin ARK is vermeldt. Dat is de product site van intel en daar kan je alle inforamtie over de cpu zien :)

Als voorbeeld: http://ark.intel.com/prod...r-3M-Cache-up-to-2_70-GHz

Als je veel met grafische programmas gaat werken zou ik sowieso voor een Full HD scherm kiezen, meer werk ruimte is wel prettig :). Nu maakte dat niet uit in jou selectie in dit geval.

Er is maar weinig verschil tussen een i5 5200U en een i7 5500U dus die keuze is aan jou, maar prijs verschil tussen de twee is wel ongeveer honderd euro. Die andere i7 is heel erg vergelijkbaar met de i5, waarbij de i5 uit een nieuwere cpu serie komt.

Verschillen tussen de i5 en i7 serie laptop cpus begin je eigenlijk pas te merken als er een HQ of MQ achter het i7 type nummer staat. De U modellen verschillen maar heel weinig in dit geval is die i7 200Mhz sneller dan de i5.

De i5 5200U en de i7 5500U hebben beide een Intel® HD Graphics 5500 aanboord en die ander i7 heeft een Intel® HD Graphics 4400 aanboord.

[ Voor 11% gewijzigd door NC83 op 30-07-2015 23:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de hulp!
Na lang nadenken heb ik mijn keuze gemaakt. Ik ga voor de Asus Zenbook UX303LA-C4376H.

k heb wel nog een enkele vraag: Een vriendin van mij kocht een laptop met een relatief lage opslagcapaciteit. Zij heeft de laptop een paar weken in gebruik, maar geeft nu al aan dat het geheugen bijna vol zou zijn. Dit komt volgens haar door alle software dit al standaard op haar laptop stond. De Zenbook die ik wil gaan kopen heeft ook ''slechts'' een opslagcapaciteit van 128 GB. Zou ik mogelijk ook dit probleem krijgen?

Ik vind het geen probleem om met een usb-stick of een andere externe opslag rond te lopen, maar het zou jammer zijn als ik helemaal niets op mijn laptop zou kunnen opslaan of installeren. Zeker omdat hier nog grote programma's bij komen uit het Adobe Creative Cloud pakket.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.A.K.
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 31-08 17:07
Beste LxK, ik heb je vraag en de antwoorden gelezen, omdat ik dezelfde wensen als jij heb.
Ik zie dat je je keuze gemaakt hebt, maar heb je gezien dat het model waar je keuze op gevallen is een touchscreen en glanzend scherm heeft ? Ik las zojuist ergens (weet niet meer waar) dat een glanzend scherm werd afgeraden ........

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@J.A.K

Ik kan er prima mee werken hoor! Het is natuurlijk wel even wennen als je een mat scherm gewend bent, maar de kleuren zijn zo helder dat de weerspiegeling vaak niet eens opvalt.

Ik kan het apparaat je echt aanraden! Hij is niet alleen erg mooi, hij draait met gemak mijn hele adobe CC pakket! De opslag valt ook mee, alles heb ik erop staan (office pakket, adobe cc etc.) en documenten sla ik gewoon op in one drive.
Pagina: 1