Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Feroz
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 02-08 18:09
Ik heb afgelopen week een nieuwe laptop gekocht namelijk de pricewatch: Asus N551JB-CN030H. Hierin zat een SSD en een HDD schijf. De SSD schijf die erin zit is een Kingston SMSM151S3128GD. Deze zou ik misschien willen vervangen door een Samsung EVO 250 GB.

Mijn vraag is wat zal het verschil qua snelheid zijn als ik deze zal laten vervangen. Op de site http://ssd.userbenchmark....50-Evo-250GB/m23924vs2977 zag ik dat er best wel een groot verschil zit, vooral in het schrijven. Maar zal ik dat verschil in de praktijk wel merken?

En als het goed is kan ik de oude gewoon eruit halen en de nieuwe erin stoppen? Ik zou dan een schone installatie van Windows 10 willen installeren. Er zit tevens een asus installatie tool op de laptop deze zou ik dan op de nieuwe SSD zetten en alle drivers en software die ik wil kan ik dan gewoon op de nieuwe installeren.

Ik zoek een?
Nieuwe SSD

Wat is je budget?
Tot ongeveer 150 euro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Verschil in performance tussen SSD's is behoorlijk lastig te vinden, ik denk dat de gemiddelde gebruiker het verschil tussen die meest nieuwe NVME SSD's en de oude SATA-300 dingen niet merkt.

Grootte en betrouwbaarheid zijn dan belangrijker, en dan zie ik zelf liever de MX200 van Crucial,

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Feroz
RobinHood schreef op dinsdag 28 juli 2015 @ 18:01:
Verschil in performance tussen SSD's is behoorlijk lastig te vinden, ik denk dat de gemiddelde gebruiker het verschil tussen die meest nieuwe NVME SSD's en de oude SATA-300 dingen niet merkt.

Grootte en betrouwbaarheid zijn dan belangrijker, en dan zie ik zelf liever de MX200 van Crucial,
Ok ik gebruik wel vaak CAD programma's en analyse software. Om de programma's te openen en gegevens op te slaan zou t voor mij wel een groot verschil uitmaken toch?

Trouwens, waarom zie jij liever de MX200, de Samsung EVO is toch juist net iets sneller al scheelt het niet veel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
De kingston is geen hoogvlieger, de Samsung is een van de snelste sata SSD's.
Maar zelfs dan, je zal nauwelijks verschil merken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brandonvds
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 05-09 17:07
Feroz schreef op dinsdag 28 juli 2015 @ 18:30:
Trouwens, waarom zie jij liever de MX200, de Samsung EVO is toch juist net iets sneller al scheelt het niet veel?
Dat kleine beetje verschil tussen de samsung EVO en de crucial mx200 merk je helemaal niks van, is alleen leuk voor de nummertjes.
De crucial heeft een powerloss protection erin zitten.
Tenzij je 24/7 aan de stekker zit, is het vooral bij een laptop een nuttige extra beveiliging, omdat deze wel wat vaker spontaan uitvallen (lege accu).

Verder levert crucial erg goede en betrouwbare ssd's en zijn meestal goedkoper dan de samsung evo.

En als antwoord op je vraag in je openings post.
Een ssd is vrij gemakkelijk te vervangen in een laptop.
Kwestie van een paar schroefjes opendraaien en de klep eraf halen.
Dit valt binnen je garantie, dus ook hier hoef je geen zorgen om te maken

[ Voor 16% gewijzigd door Brandonvds op 28-07-2015 21:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Die 'snelheid' ga je niet merken. Dat komt door dat de meeste winst gehaald wordt in de afwezigheid van zoektijd. Bij een SSD heb je 'direct' toegang tot elke datacel. Dat is waarom een harde schijf die 80MB/s kan toch langzaam lijkt: die moet constant stukjes bij elkaar zoeken wat een (relatief) traag proces is.

Stel dat je OS opstart en de kernel en wat drivers moet laden, dan is dat voornamelijk snel als de duizenden stukjes bestand snel gevonden kunnen worden op je mass storage. Stel dat je 100 bestanden die samen 1.000.000 fragmenten hebben van in totaal 100MB moet laden in je RAM geheugen om te starten, dan kost dat met een harde schijf erg veel tijd, maar op een SSD niet, om dat die al die stukjes niet eerst hoeft te zoeken maar ze direct over de de data bus kan uitpoepen. Nu is die fragmentatie wat onrealistisch, maar vooral ter illustratie: een harde schijf is niet langzaam in data heen en weer gooien, maar moet zoeken en dat kost tijd. Een USB stick die 30MB/s doet start ook sneller applicaties en kernels om dat het ook flash-based is. Dat wil niet zeggen dat die USB stick daadwerkelijk snel is, als je 300MB wil kopiëren kost het nog steeds 10 sec. ;)

Snelheid is net als met netwerken en internet niet iets wat je met 1 getal kan uitdrukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Feroz
Hartelijk bedankt voor jullie antwoorden. Het is dan ook niet echt nodig om een snellere SSD erin te zetten, dat scheelt toch rond de 100 euro. Mocht ik in de toekomst ruimte gebrek hebben op de 125 GB dan zou ik het wel overwegen om een grotere te kopen.
Brandonvds schreef op dinsdag 28 juli 2015 @ 21:12:
En als antwoord op je vraag in je openings post.
Een ssd is vrij gemakkelijk te vervangen in een laptop.
Kwestie van een paar schroefjes opendraaien en de klep eraf halen.
Dit valt binnen je garantie, dus ook hier hoef je geen zorgen om te maken
Oh handig om te weten dat dit binnen de garantie valt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Feroz schreef op dinsdag 28 juli 2015 @ 21:53:
Hartelijk bedankt voor jullie antwoorden. Het is dan ook niet echt nodig om een snellere SSD erin te zetten,
Dat is maar hoe je het bekijkt. :)
De SSD is namelijk te klein. Alles op de SSD gaat razendsnel, alles op de HDD lijkt nu supersloom.

Dus al snel wil je een SSD waar gewoon alles op past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Feroz
Ok dus het zal handig zijn om juist de HDD te vervangen door een grote SSD.
Ik merkte gisteren wel dat toen ik grote bestanden aan het uitpakken was het iets langer duurde op de HDD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zaratrass
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 08-09 12:12
Feroz schreef op woensdag 29 juli 2015 @ 12:37:
Ok dus het zal handig zijn om juist de HDD te vervangen door een grote SSD.
Ik merkte gisteren wel dat toen ik grote bestanden aan het uitpakken was het iets langer duurde op de HDD.
Hoi Feroz,

heb je de SSD nog vervangen ?

Hoe heb je het gedaan met de OS opnieuw installeren ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Feroz
Nee heb het niet meer vervangen. Qua snelheid maakte het niet zoveel uit dus niet echt de moeite waard. Maar misschien wel wel in de toekomst voor een grotere schijf.
Pagina: 1