Goedenmiddag Tweakers,
Ik dacht na een paar jaar uit de PC bouw hobby te zijn weer is een leuke PC te bouwen met nieuwe en 2de hands onderdelen alleen loop ik op het moment even vast met het geheel werkend te krijgen.
Als eerste hier mijn huidige configuratie:
CPU, MOBO, en GPU zijn 2de hands aangeschaft op tweakers, waarvan ik het MOBO daadwerkelijk draaiend heb gezien.
Er doet zich het volgende voor:
Zodra ik mijn PC op wil starten dan gaat hij aan maar geeft het moederbord aan dat er een probleem is met het RAM geheugen.
Voor dit probleem zit er een knop op het moederbord ( MemOK ) die de juiste timings probeerd en instelt voor het geheugen wat er in zit, en zou dan na een paar reboots moeten zijn verholpen en zou hij door moeten starten.
Dat doet hij dus niet, hij blijft herstarten (en het lampje bij de MemOK knop blijft knipperen ) dus hij is er wel mee bezig om de goede settings te vinden maar op de een of andere manier krijgt hij die niet gevonden en blijft hij gewoon rebooten om de juiste instellingen te vinden die hij schijnbaar niet gevonden krijgt.
Het volgende heb ik al geprobeerd:
Waarom denk ik dat?
Ik ben bij een moederbord wezen kijken en had mijn eigen CPU mee gebracht alleen werkte dat moederbord niet, en toen we naderhand de socket beter hadden bekeken bleek dat niet alle pinnen nog perfect waren, kan het dan zijn dat ik daar mijn CPU door heb gesloopt?
Hopelijk ben ik volledig genoeg en hebben jullie nog suggesties of misschien is het wel meteen duidelijk wat er kapot is? ik hoor het graag
Ik dacht na een paar jaar uit de PC bouw hobby te zijn weer is een leuke PC te bouwen met nieuwe en 2de hands onderdelen alleen loop ik op het moment even vast met het geheel werkend te krijgen.
Als eerste hier mijn huidige configuratie:
CPU, MOBO, en GPU zijn 2de hands aangeschaft op tweakers, waarvan ik het MOBO daadwerkelijk draaiend heb gezien.
| # | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Intel Core i5 2500K Boxed | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Asus P8Z68-V PRO /Gen3 | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Sapphire Vapor-X HD7970 Ghz Edition 3GB GDDR5 | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Cooler Master HAF XB EVO (mesh version) | € 89,95 | € 89,95 |
| 1 | Samsung Syncmaster BX2431 Zwart | € 0,- | € 0,- |
| 1 | NZXT Sleeved LED Kit, 2 Meter, Wit | € 16,13 | € 16,13 |
| 1 | BitFenix Recon Black | € 29,- | € 29,- |
| 1 | Cooler Master Nepton 240M | € 99,80 | € 99,80 |
| 1 | Corsair AF120 Performance Edition, 120mm | € 15,95 | € 15,95 |
| 2 | Corsair SP120 Twin Pack, 120mm | € 29,95 | € 59,90 |
| 1 | Sharkoon Skiller Pro | € 29,90 | € 29,90 |
| 1 | Logitech MX518 | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU | € 45,95 | € 45,95 |
| 1 | D-Link DIR-850L | € 57,04 | € 57,04 |
| 1 | Cooler Master V550 Semi-Modular | € 75,95 | € 75,95 |
| 1 | Crucial MX200 2,5" 500GB | € 186,99 | € 186,99 |
| 1 | Arctic Silver 5 - 3,5 gram | € 5,95 | € 5,95 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 712,51 | |
Er doet zich het volgende voor:
Zodra ik mijn PC op wil starten dan gaat hij aan maar geeft het moederbord aan dat er een probleem is met het RAM geheugen.
Voor dit probleem zit er een knop op het moederbord ( MemOK ) die de juiste timings probeerd en instelt voor het geheugen wat er in zit, en zou dan na een paar reboots moeten zijn verholpen en zou hij door moeten starten.
Dat doet hij dus niet, hij blijft herstarten (en het lampje bij de MemOK knop blijft knipperen ) dus hij is er wel mee bezig om de goede settings te vinden maar op de een of andere manier krijgt hij die niet gevonden en blijft hij gewoon rebooten om de juiste instellingen te vinden die hij schijnbaar niet gevonden krijgt.
Het volgende heb ik al geprobeerd:
- Alle geheugen mogelijkheden geprobeerd, dus dual channel in alle sloten geprobeerd, single dus met een stick alle sloten geprobeerd.
- Ander DDR3 geheugen geprobeerd.
- Zonder geheugen gestart, dan geeft hij als verwacht ook een RAM probleem maar omdat er dan niks in zit, doe ik dan niks dan blijft hij gewoon aan maar gebeurd er voor de rest niks ( zoals verwacht zonder RAM)
- CPU opnieuw gemonteerd en socket bekeken voor eventuele kromme of afgebroken pinnen maar de socket ziet er perfect uit.
- BIOS gereset dmv BIOS clear switch en de batterij er een nacht uit gehad.
- Voeding in andere PC geprobeerd en werkt daar ook perfect dus denk ook niet dat het daar aan ligt.
- Zonder BIOS batterij gestart
- PC proberen te starten met alleen CPU en RAM.
Waarom denk ik dat?
Ik ben bij een moederbord wezen kijken en had mijn eigen CPU mee gebracht alleen werkte dat moederbord niet, en toen we naderhand de socket beter hadden bekeken bleek dat niet alle pinnen nog perfect waren, kan het dan zijn dat ik daar mijn CPU door heb gesloopt?
Hopelijk ben ik volledig genoeg en hebben jullie nog suggesties of misschien is het wel meteen duidelijk wat er kapot is? ik hoor het graag
ThinkPad T580 | i7 8550u | 32GB | 1TB SSD