Net gebouwde PC start niet door RAM probleem.

Pagina: 1
Acties:

• Spekker
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02-02 12:24
Goedenmiddag Tweakers,

Ik dacht na een paar jaar uit de PC bouw hobby te zijn weer is een leuke PC te bouwen met nieuwe en 2de hands onderdelen alleen loop ik op het moment even vast met het geheel werkend te krijgen.

Als eerste hier mijn huidige configuratie:

CPU, MOBO, en GPU zijn 2de hands aangeschaft op tweakers, waarvan ik het MOBO daadwerkelijk draaiend heb gezien.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 2500K Boxed€ 0,-€ 0,-
1Asus P8Z68-V PRO /Gen3€ 0,-€ 0,-
1Sapphire Vapor-X HD7970 Ghz Edition 3GB GDDR5€ 0,-€ 0,-
1Cooler Master HAF XB EVO (mesh version)€ 89,95€ 89,95
1Samsung Syncmaster BX2431 Zwart€ 0,-€ 0,-
1NZXT Sleeved LED Kit, 2 Meter, Wit€ 16,13€ 16,13
1BitFenix Recon Black€ 29,-€ 29,-
1Cooler Master Nepton 240M€ 99,80€ 99,80
1Corsair AF120 Performance Edition, 120mm€ 15,95€ 15,95
2Corsair SP120 Twin Pack, 120mm€ 29,95€ 59,90
1Sharkoon Skiller Pro€ 29,90€ 29,90
1Logitech MX518€ 0,-€ 0,-
1Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU€ 45,95€ 45,95
1D-Link DIR-850L€ 57,04€ 57,04
1Cooler Master V550 Semi-Modular€ 75,95€ 75,95
1Crucial MX200 2,5" 500GB€ 186,99€ 186,99
1Arctic Silver 5 - 3,5 gram€ 5,95€ 5,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 712,51

Er doet zich het volgende voor:

Zodra ik mijn PC op wil starten dan gaat hij aan maar geeft het moederbord aan dat er een probleem is met het RAM geheugen.
Voor dit probleem zit er een knop op het moederbord ( MemOK ) die de juiste timings probeerd en instelt voor het geheugen wat er in zit, en zou dan na een paar reboots moeten zijn verholpen en zou hij door moeten starten.

Dat doet hij dus niet, hij blijft herstarten (en het lampje bij de MemOK knop blijft knipperen ) dus hij is er wel mee bezig om de goede settings te vinden maar op de een of andere manier krijgt hij die niet gevonden en blijft hij gewoon rebooten om de juiste instellingen te vinden die hij schijnbaar niet gevonden krijgt.

Het volgende heb ik al geprobeerd:
  • Alle geheugen mogelijkheden geprobeerd, dus dual channel in alle sloten geprobeerd, single dus met een stick alle sloten geprobeerd.
  • Ander DDR3 geheugen geprobeerd.
  • Zonder geheugen gestart, dan geeft hij als verwacht ook een RAM probleem maar omdat er dan niks in zit, doe ik dan niks dan blijft hij gewoon aan maar gebeurd er voor de rest niks ( zoals verwacht zonder RAM)
  • CPU opnieuw gemonteerd en socket bekeken voor eventuele kromme of afgebroken pinnen maar de socket ziet er perfect uit.
  • BIOS gereset dmv BIOS clear switch en de batterij er een nacht uit gehad.
  • Voeding in andere PC geprobeerd en werkt daar ook perfect dus denk ook niet dat het daar aan ligt.
  • Zonder BIOS batterij gestart
  • PC proberen te starten met alleen CPU en RAM.
Omdat zelf niet meer weet wat ik nu nog kan proberen is de enige mogelijkheid die ik denk dat het kan zijn, is dat de geheugencontroller van de CPU kapot is.
Waarom denk ik dat?
Ik ben bij een moederbord wezen kijken en had mijn eigen CPU mee gebracht alleen werkte dat moederbord niet, en toen we naderhand de socket beter hadden bekeken bleek dat niet alle pinnen nog perfect waren, kan het dan zijn dat ik daar mijn CPU door heb gesloopt?

Hopelijk ben ik volledig genoeg en hebben jullie nog suggesties of misschien is het wel meteen duidelijk wat er kapot is? ik hoor het graag :)

ThinkPad T580 | i7 8550u | 32GB | 1TB SSD

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Controleer zeker nog eens goed de pinnen van de socket. Het zijn er zoveel dat je makkelijk eentje kan missen.

Welk ander geheugen heb je al geprobeerd trouwens?

• Spekker
Zal voor de zekerheid zo het socket nog een keer nakijken al kan ik me niet herinneren dat er iets fout was.

En dit geheugen had ik gebruikt:
pricewatch: Corsair CMV4GX3M2A1333C9

Oke heb het socket zojuist nagekeken en er zit geen een verkeerd, ziet er goed uit.

Heb wel dit gevonden rond het de bevestigingsbout van de CPU koeler, een lichte kras op het moederbord, zou dat het kunnen zijn of stelt dit niks voor?:

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/M0LVQiEh.jpg

[ Voor 36% gewijzigd door Spekker op 28-07-2015 20:53 ]

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Die kras zit wel recht over een aantal banen die naar het geheugen lopen. Ik ben geen expert in printplaten maar je hebt al veel zaken nagekeken dus zou het wel de oorzaak kunnen zijn.

Het enige wat ik nog kan bedenken is eens proberen met geheugen dat op de QVL lijst van het moederbord staat. Maar dat is een long shot.

• rdejongjr
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 18:38

rdejongjr

Gnome

100% Een rede om niet te starten
Je kunt op de foto zelfs goed zien dat het kale koper zichtbaar is.

3 keer raden dat er gebeurt als er een metalen moer tegen aan zit (stickertje onderop dekt vaak niet alles en ze worden nogal eens te hard aangedraaid)

Extra plastic/karton ringetje er tussen en goede kans dat alles nog naar behoren werkt.

Suces!

• Spekker
Oke ik heb extra ringen er tussen gedaan maar dat mocht niet baten..

Ik heb wel even verder gezocht hoe je dat eventueel zou kunnen maken, en dat zou met geleidende inkt kunnen zijn? Heeft iemand daar ervaring mee?

Ik heb het dan over dit:

http://tofspeelgoed.com/bare.php

En Freebee, ik heb voor de rest geen geheugen liggen hier, en op internet heb ik aantal mensen gevonden met hetzelfde geheugen en dat werkte gewoon dus ik ga er van uit dat het daar niet aan kan liggen.

EDIT:

Geduld was op dus ben maar ben een ander moederbord gaan kijken, had mijn eigen CPU meegenomen om te testen en bij mijn CPU bleef hij niet draaien..
De vriendelijk tweaker gaf mij zijn CPU erbij ( Intel Celerontje ) maar perfect om thuis mijn huidige bord te testen!
En de celeron werkt gewoon perfect, het is dus de CPU die niet goed is.
Dus maar weer op zoek naar een ander :'(

[ Voor 28% gewijzigd door Spekker op 31-07-2015 17:30 ]

Pagina: 1