freestyler2 schreef op dinsdag 28 juli 2015 @ 15:06:
<disclaimer> ik weet niet of dit überhaupt is toegestaan in de HK maar ik weet niet waar ik anders [...]
Wat wil ik?
Ik wil mijn vriendin verassen met een vakantie naar Engeland. Engeland is een land waar mijn vriendin nog nooit geweest is en waar ze ooit graag naar toe wilt gaan.
Tja, is net om de hoek, dus makkelijk zat, dus waarom niet idd?

[...]
Wat wil je precies en wat is dan eigenlijk het probleem?
Het probleem is, of eigenlijk meer de uitdagingen zijn:
- Het gaat om 2 volwassenen + een hond (de hond is hierbij vaak een probleem)*
Als je hond netjes z'n inentingen en papieren op orde heeft zou dit nul probleem moeten zijn. Het is Australie niet...

- Periode tussen 29 juli 2015 tot en met 12 augustus 2015 (oftewel Last Minute)
Ook hier: het is niet alsof je naar de andere kant van de wereld moet. Enig minpunt is dat dit hoogseizoen is dus prijzen (zowel voor vervoer als voor verblijf) gaan relatief hoog zijn, wat zeker icm sterke GBP aantikt momenteel. Maar, goed dat had je ws al door.
- Boot, trein of vliegtuig (de hond zelf is aan alle vervoersmiddelen gewend**)
Iha zijn trein en vliegtuig erg duur als je niet ruim van tevoren boekt, qua boot geldt dat ook voor de lange overtochten (Ijmuiden - Newcastle, Europoort - Hull en HvH - Harwick), maar minder voor de korte (Duinkerken - Dover en Calais - Dover). Het rommelt momenteel fors bij Calais, dus ik deel de mening van wat hierboven geroepen wordt: Duinkerken - Dover is allicht beste optie.
- Accommodatie moet uiteraard hond vriendelijk zijn.
UK is erg hond-vriendelijk, check natuurlijk van tevoren, maar als er niet expliciet '
no pets' staat kun je er vanuit gaan dat honden welkom zijn.
- Er moet of veel “groen” om de omgeving zijn voor de hond, of veel stad en hotspots (londen bijv..) voor mijn vriendin (een mix van beide is natuurlijk nog beter).
Ben je zelf wel eens in UK geweest?
Je grootste probleem is ws dat je je eisen zo breed stelt dat je door de bomen het bos niet meer kunt zien en letterlijk tienduizenden opties overhoudt

- Budget +/- 250-500 p.p.
Klinkt ruim genoeg, al gok ik dat je zo kortdag in hoogseizoen eerder tegen de bovenkant dan de onderkant van dit budget gaat aanhikken.
- Aantal dagen: midweek – week – 2 weken – 4 dagen. Eigenlijk is alles prima langer dan 4 dagen, rekening houdend met de “deathline” van 12 augustus.
Haalbaar, maar je zult voor 2 weken echt de buikriem aan moeten doen en bezuinigen. Met je budget en je tijdsschema zou ik max 1 week aanhouden tenzij jullie sowieso gewend zijn aan erg goedkoop reizen.
- Soort: Hotel, verhuur van particulier, eigenlijk alles behalve B&B daar heeft mijn vriendin het nooit zo op…
Wederom: ben je zelf wel eens in UK geweest? Muv de grote steden is nagenoeg alle onderdak B&B...
En hoe denkt je vriendin, die nog nooit daar geweest is, te kunnen oordelen over alle B&B's? Sowieso, wat is een B&B anders dan verhuur van een enkele kamer van een particulier?
Je eisen zijn hier licht tegenstrijdig dus. Hou er rekening mee dat hotels duur zijn in UK en zeker in London muv de echt onbetaalbaar dure doorgaans van slechte kwaliteit. Heb je weinig geld, dan ben je beter af in een hostel, met een gemiddeld budget allicht in een B&B.
[...]
Waarom zoek je niet lekker zelf?
Dit heb ik uiteraard gedaan, maar ik heb geen flauw idee waar en hoe ik dit allemaal in zo’n korte tijd moet regelen. Tips zijn van harte welkom!! Liefst heb ik natuurlijk een “kant en klaar” pakket en dat ik nergens geen omkijken naar heb, maar als ik zo rond zit te kijken, is die er niet… het zullen dus losse onderdelen moeten zijn ben ik bang….
Kant en klaar pakket kun je zo laat vergeten. Bovendien: wie neemt een
packet holiday naar UK? Het is nota bene gewoon kwestie van rijden en je bent er

. Sowieso, de pakketten zijn doorgaans gericht op luxe-segment en dat past niet in je budget.
Last but not least, wat is jullie ervaring met auto rijden in Engeland?
Is dit prima te doen met eigen auto (stuur links) of raden jullie toch aan om eventueel een auto te huren mochten we van plan zijn om te gaan touren…
Mijn ervaring is dat het allebei wel meevalt, maar voorzover het uitmaakt je beter af bent in een auto die je door en door kent, maar met stuur 'verkeerd' dan met een auto met stuur goed maar waar je nog feeling voor moet ontwikkelen. Paar weken terug nog voor vergadering naar UK gevlogen en daar voor een dag auto gehuurd. Rijden op de M25 en M4 ging prima (zelfs met files, kwam me deprimerend bekend voor van de ring A'dam), maar ik zat iedere keer te kloten met de richtingaanwijzers van m'n gehuurde Opel Corsa die net iets anders werkte dan ik gewend was
Enige waar je bij eigen auto op moet letten is dat je lichten afplakt om te zorgen dat je tegenliggers niet verblindt. Daar kun je dure kits voor kopen, maar twee stukjes duct tape per koplamp voldoen prima, gewoon eentje langs linkerzijde en een klein stukje linksboven.
Het uitgebreide verhaal volgt asap, eerst even verder werken!
Ondertussen zijn reacties van harte welkom!
Als er iets niet duidelijk is dan hoor ik dat ook graag!
Zoas aangegeven, je zoet te ruim en daarom vind je niets duidelijks.
Wat ik mis: je moet binnenkort onder het mes. Heeft dat gevolgen voor hoe lang je kunt rijden of hoe actief je buiten wilt/kunt zijn? Of voor nabijheid van medische voorzieningen of andere zaken?
Bovendien:
- waar in NL woon je? De afstand naar Duinkerken vanaf ergens in Zeeuws-Vlaanderen is veel korter dan vanaf Den Helder of Groningen. Dat kan in de keuze wat het beste is doorslag geven. Ook omdat sommige aanbieders (Stena Line HvH-Harwich) tickets aanbieden incl treinticket van/naar ieder station in NL, wat in het oosten van NL financieel een stuk aantrekkelijker is dan in het Westland.
- die auto - moet je verbruik zelf betalen en zo ja hoeveel en wat verbruikt het?
Mijn eerste insteek op basis van verhaal en hond is ergens rustigs met veel natuur, maar toch in de buurt van ergens waar je makkelijk en comfortabel vanuit NL kunt komen. Waar ik dan gelijk aan denk is de North York Moors, ongeveer halverwege tussen Newcastle en Hull (die beide bootverbindingen hebben met NL). Auto in die boten meenemen is aan de dure kant, alternatief is ter plekke auto huren, of met trein/bus naar het gebied gaan (minder flexibel maar zeker goedkoper); Whitby is de logische uitvalsbasis in dat geval. Bijkomend voordeel is dat noord-EN aanzienlijk goedkoper is dan het zuiden, dus dit zal ook budgetvriendelijker zijn cq meer opties binnen budget geven.