complete hdd kopieren op andere hdd, kan dat?

Pagina: 1
Acties:

• petjax
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 04-05-2024
Hallo ik heb een ruimte probleem en wil een 2e hdd gaan kopen of 1 nieuwe hdd, en aangezien deze schijf hoogstwaarschijnlijk sneller of beter, of wat dan ook dan mijn huidige wil ik de oude hdd gaan kopiëren naar de nieuwe hdd.

En mijn vraag is is dit mogelijk?, verstandig?, want ik heb een bloedhekel aan het opnieuw instaleren van windows en weer alle progmms instaleren en alle up-dates en alle drivers en noem maar op, ik wil dit erg erg graag voorkomen.[en ik heb het net een week geleden gedaan, foutje van mijn kant heeft windows gecrasht, oeps]

En de extra opslag heb ik vooral nodig voor complete seizoenen van tv series en films, en games die ik in de toekomst wil gaan spelen, maar over het algemeen heb ik gewoon meer ruimte nodig.

En ik denk dat ik met 500gb of 1tb max meer dan genoeg heb, en de hele schijf kopiëren en de oude wegdoen mag van mij ook, maar ik wil alles proberen om te voorkomen Windows weer opnieuw te moeten instaleren, ik heb net weer alle drivers progmms en tv-series en films weer terug gezet.

Dit is mijn systeem voor het geval dat nodig en/of handig is:
Besturingssysteem
Windows 7 Home Premium 64-bit SP1

Processor
AMD FX-8350 11 °C
Vishera 32nm Technologie

RAM
8,00GB Dual-Kanaal DDR3 @ 799MHz (11-11-11-28)

Moederbord
MSI 990FXA-GD65 (MS-7640) (CPU 1) 35 °C

Grafisch
23MP65 (1920x1080@60Hz)
4096MBATI AMD Radeon R9 200 Series (Sapphire/PCPartner) 36 °C

Opslag
298GB Hitachi HDT721032SLA360 ATA Device (SATA) 32 °C

Bij voorbaat dank voor jullie moeite en advies.
Peter

• Powergrim
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 09-01 16:02
Haal ergens Acronis vandaan, maak een disk to disk image en breid daarna je partitie uit tot de volledige grootte van je nieuwe schijf. Dan ben je in 1 keer klaar.

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07-2025
Ja, dat kan.

Gebruik iets als dd, of als je niet weet hoe dat moet, iets als Acronis. Of iets van Paragon. Of anders een Parted CD/DVD.

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:35
Macrium Reflect Free kan disks clonen. Zelfs de disk die je momenteel draait.

• maartentmm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 06-01 12:09
http://www.easeus.com/partition-manager/epm-free.html

dat programma kopieert 1 op 1 je partitie

[ Voor 29% gewijzigd door maartentmm op 28-07-2015 15:31 ]

2900Wp ZZW + 915Wp Z verwarmd met alfea extensa r32 8KW en 2x FTXC35, SWW Atlantic Explorer 3 200l

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10-01 13:02

JT

VETAK y0

CloneZilla kan wat jij wil, is gratis en open source. Even in verdiepen hoe dat werkt en in een avondje zou je helemaal klaar moeten zijn ;)

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• petjax
OOOOOk als eerste dank voor jullie advies, maar het zijn wel veel verschillende, maar ik moet zelf ook wat doen right?.
Ik ga in ieder geval alle progmms even checken en kijken wat voor mij de beste/makkelijkste is, want de een vindt dat progmm makkelijker en de ander die toch?.

Maar nog een vraagje, is mij huidige schijf langzamer/slechter/te oud in vergelijking met zeg maar de schijven van vandaag zogezegd [want mij hdd is al wat jaartjes oud] in de prijsklasse van zeg 50 tot 75 euro? in verband met comptabiliteit als ik de nieuwe hdd eventueel als 2e hdd gebruik?

• fm77
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Waarom niet gewoon een tweede harde schijf ernaast prikken? Hou je de huidige voor je os en programma's en die nieuwe voor je films etc.

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Nee dat maakt allemaal niet veel uit. De ene of de andere HD maakt misschien 5%.
Het verschil tussen een HD en een SSD echter, ja dat is 500% (als het niet meer is).

Het enige wat je nu doet, is extra GB toevoegen.

Wil je echt naar snelheid, dan neem je een SSD erbij.

Edit
En wat fm77 hierboven zegt, dat is natuurlijk het meest simpele. Wat jij wil is vrij ingewikkeld en tijdrovend. Maar als je toch tijd zat hebt, waarom niet. Maar het is vrij onlogisch.

[ Voor 25% gewijzigd door Reepje op 28-07-2015 16:53 ]

• Sir_Hendro
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 00:13
Ik heb dit onlangs met Macrium Reflect gedaan. Werkt echt heel fijn. Een complete reinstall met een image was binnen 15 minuten gedaan. Alle programma's en dergelijke dat erop stonden werkte meteen perfect. Dit programma is mijn favoriet momenteel :)

Tevens kan dit programma ook de 1 op 1 kopie maken (clone).

GTA VI - All aboard the hype train!!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

fm77 schreef op dinsdag 28 juli 2015 @ 16:48:
Waarom niet gewoon een tweede harde schijf ernaast prikken? Hou je de huidige voor je os en programma's en die nieuwe voor je films etc.
Dat dus. Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan....

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

• Dutch2007
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 24-09-2025
idd, gewoon voor een SSD gaan, kan je de tools gewoon gebruken en dan bijv. een Samsung 850 EVO 256 GB pakken...

kan zijn dat je wat games moet her-installeren als je meer als die 256GB nu in gebruikt hebt... maar je bent het jezelf (en maybe een beetje je computer dankbaar als je een SSD gebruikt...)

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:27

The Eagle

I wear my sunglasses at night

En een herinstallatie op een SSD is geen straf. Allemaal zo gepiept, dat gaat zoals gezegd een heel stuk sneller dan een reutelende HDD ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• petjax
Ok bedankt allemaal voor jullie advies, ik ga er gewoon een schijf naast prikken, sinds dat het makkelijkste is.
En voor de mensen die een ssd adviseerde, ik ga volgende zomer toch mijn moederbord, processor, en mijn schijven vervangen en ga voor 2x 500gb of 1 tb ssd.
En sinds ik altijd voor een van mijn andere pc's [voor o.a. oudere spelletjes te spelen] een grotere schijf kan gebruiken koop ik nu liever een sata die ik volgend jaar in een van mijn andere pc's plaats, en die moederborden ondersteunen geen ssd's, dan heb ik nog een nuttige bestemming voor deze schijf, en ik kan nog wel een jaartje zonder ssd.

• luuksnijmegen
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 10-01 21:15
Ik zou niet voor 2x 500 gb OF 1 tb ssd gaan...

Neem 256 of 500 gb SSD (voor je windows en programmas) en daarnaast een 1 tb of groter HDD voor je data (of 2x 1tb in raid)

• Rene_goris
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12-04-2021
Als je een Samsung SSD aanschaft zit er een tool bij om de disk over te zetten.
Dit kan je gewoon via Windows doen en kost pak en beet 30 Minuten.
Heb dit nu al bij een PC of 6 gedaan en nog nooit problemen mee gehad en is super easy.
Pagina: 1