• Buur75
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 10-04 15:21
In 2007 kocht ik een Nikon D40, waar ik nog altijd veel plezier van heb.

Er is in 8 jaar tijd veel ontwikkeld bij digitale fotografie, waardoor ik ben gaan kijken wat er ondertussen op de markt is verschenen. De camera die denk ik dezelfde doelgroep beoogt als destijds de D40, is nu de D3300... Omdat ik veel op stap ben met de camera, spreekt het lage gewicht (het scheelt slechts 100g maar alles telt in de bergen) mij wel aan. Verder is het leuk dat je er nu ook een beetje mee kunt filmen, en de ISO-waarde kan een flink stuk worden opgeschroefd waardoor de nieuwe ook in donkerderde omstandigheden foto's kan maken.

Afgezien van nog meer leuke foefjes (bv face detect, alleraardigst) beschikt de D3300 ook over een nieuwere sensor en processor. Nu vroeg ik mij af of je daar nou echt iets van merkt? Is de camera sneller, zijn de foto's misschien beter, worden de kleuren beter geïnterpreteerd, of zijn deze hardwarematige veranderingen alleen noodzakelijk om de 24 MegaPixels te bewerkstelligen?

TLDR: Is de upgrade van D40 naar D3300 de moeite waard? ;)

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Nu online

Fiber

Beaches are for storming.

Ik denk het wel.

Worden je foto's beter...? Niet per se...

Welke lenzen gebruik je...?

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

• Buur75
Ik heb voornamelijk de 18-55 kitlens of de 18-200 er op zitten.
Verder heb ik de Sigma 10-20 groothoeklens en de Sigma 30mm F1.4

Ik was vooral benieuwd wat de nieuwere processor en sensor als extra's leveren t.o.v. wat er in de D40 zit.

• EcoR
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online
Wellicht dat hij foto's iets sneller verwerkt, maar ik gok dat je verder vooral verschil gaat merken in de mogelijkheid tot croppen van foto's (van 6MP naar 24MP is een forse stap ).

Ga de camera anders eens in een winkel proberen en neem je eigen camera mee om te vergelijken, dan weet je het meteen. Verder gok ik dat je niet heel veel op het gebied van kleurreproductie gaat merken. De D3300 is volgens snapsort.com 3.3 bits gevoeliger voor kleur maar ik denk niet dat je dat in de praktijk echt gaat merken.

Wat natuurlijk wel mooi is is 5 shots per seconde, veel meer foto's op een batterijlading, meer focuspunten en een stukken beter schermpje achterop.

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Nu online

Fiber

Beaches are for storming.

Sowieso wordt je ISO bereik een stuk groter, dus vooral je foto's bij weinig licht worden beter. :)

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 09:39

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

De purist zegt dat je met elke camera foto´s kan maken en dat de man-vrouw achte de camera het verschil maakt.......ik als non-purist zeg dat die stap van D40 naar D3300 zeker wel merkbaar en fijn gaat zijn. De D40 was bij introductie al op meerdere manieren gehandicapt gemaakt en dat doet Nikon tegenwoordig een stuk minder. Je krijgt op zo ongeveer alle vlakken merkbare vooruitgang, daar ga je lol van hebben :)

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

• Buur75
Dat klinkt goed, maar zou je als je tijd en zin hebt dan zo'n vlak kunnen noemen, behalve dan wat er al genoemd is zoals ISO, batterijduur, focuspunten, megapixels om te croppen en beter schermpje? En waarin is de D40 gehandicapt? Ik mag 'm wel ;)

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10:24

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Gehandicapt in de zin dat allerlei features die wel op duurdere modellen zaten niet op de D40 zaten. Maar dat geldt voor de D3300 net zo hard, alleen is het basisniveau over de hele linie natuurlijk fors opgeschoven.

Dus krijg je inderdaad:
- Veel betere sensor (de 6MP CCD sensor in de D40 was al niet het nieuwste ontwerp, want die zat ook al in de D50 en D70)
- Beter focussysteem
- video
- beter scherm
- meer fps
- betere batterijduur (al heb ik me daar bij de D40 nooit zo aan gestoord)

Maar je blijft ook wat beperkingen houden net als met de D40:
- geen autofocus met oudere lenzen (want geen focusmotor in de body)
- voor sommige zaken moet je het menu in, terwijl duurdere camera's er een apart knopje voor hebben

Al met al lijkt het me zeker een mooie upgrade. Om daar wat meer specifiek iets over te kunnen zeggen (of evt. alternatieven aan te raden) zou het handig zijn als je kan aangeven of er bepaalde zaken aan de D40 zijn waar je je aan stoort / waar je tegen beperkingen denkt aan te lopen.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• Buur75
Heel erg bedankt! Ik denk dat ik zo genoeg weet.

Ik ken de voordelen van een camera uit een hogere klasse. Het komt inderdaad wel eens voor dat ik de instellingen die ik wil veranderen (bv ISO) alleen via de menu's kan bereiken, wat met extra knoppen aan de buitenkant veel prettiger zou gaan, maar ik geloof niet dat ik daar het geld voor over heb...

Ik ga de camera's maar eens vergelijken in de winkel, door mijn D40 mee te nemen...

Verwijderd

De d40 naar d3300 gaat je zeker merken
Van 6naar 24 mega pixels
Beter af

http://versus.com/nl/nikon-d3300-vs-nikon-d40

http://snapsort.com/compare/Nikon-D3300-vs-Nikon_D40
Pagina: 1