Computer slowdown met laag CPU, RAM en laag Disk gebruik.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seph
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 23-04 07:49
Ik ben al 6 maanden bezig om mijn nieuwe computer goed te laten werken, maar hij blijft last houden van een slowdown die alleen beter wordt na een restart.

Na het opstarten is de computer gewoon snel, maar na een uur of een paar uur wordt hij steeds langzamer. Zelfs het wisselen van de tabbladen in de 'windows task manager' duurt dan een paar seconden. Elk programma draait traag. Na herstarten loopt de computer weer snel. Ik heb de settings in het bios al op iedere mogelijke manier aangepast. Het moederbord is a 3x vervangen (door het zelfde type mainbord). Het geheugen heb ik al 3x vervangen. De voeding is vervangen 1000w naar 1200w.

Kan het een softwarematig probleem zijn? Het CPU verbruik is laag, Geheugen gebruik is laag en er is weinig harddisk activiteit. Ik kan geen processen vinden die tot de vertraging kunnen leiden.

Herinstalleren is nu voor mij even geen optie omdat ik enorm veel programma's heb die allemaal 'customized' zijn en herinstalleren dagen/halve week kost (en daarom erg veel werk is).

Kan het een hardware probleem zijn of een software probleem.

- x99e-WS Asus Mainboard
- 8 core Intel Extreme processor (o.c. @ 4ghz)
- 32gb 2600mhz geheugen.
- NVidia 980-ti
- 840Pro Samsung SSD 500gb
- Windows 8.1
- Software vooral 3D modeling (3dsmax, zbrush enz).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17:15

TheVMaster

Moderator WOS
BIOS teruggezet naar factory instellingen? Misschien dat je O.C. er iets mee te maken heeft...? Misschien wordt hij te warm?

Een 1200 W voeding voro de pc met onderstaande specs....volgens mij was die 1000W ook meer dan voldoende geweest, maar dat ter zijde.

[ Voor 35% gewijzigd door TheVMaster op 28-07-2015 14:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seph
TheVMaster schreef op dinsdag 28 juli 2015 @ 14:02:
BIOS teruggezet naar factory instellingen? Misschien dat je O.C. er iets mee te maken heeft...? Misschien wordt hij te warm?
Hij wordt nooit te warm. Hij is ook traag als de processor bijna 'idle' draait. Ik gebruik waterkoeling (Kraken 280). De temperatuur blijft laag. Bij hoge CPU, wordt hij ook niet extreem warm. Ik heb alle CPU stabiliteitstesten langdurig gedraaid en er was geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster

TheVMaster

Moderator WOS
Seph schreef op dinsdag 28 juli 2015 @ 14:05:
[...]

Hij wordt nooit te warm. Hij is ook traag als de processor bijna 'idle' draait. Ik gebruik waterkoeling (Kraken 280). De temperatuur blijft laag. Bij hoge CPU, wordt hij ook niet extreem warm. Ik heb alle CPU stabiliteitstesten langdurig gedraaid en er was geen probleem.
Heel raar....je weet zeker dat alles ook goed compatible is met elkaar? Misschien dat je topic beter thuis hoort in het OC forum? Kan me namelijk niet voorstellen dat het met Windows te maken heeft.

Enige advies wat ik je zou kunnen geven is een herinstallatie van Windows....maar daar zit je niet op te wachten zei je al...

MOVED >> OC (mochten ze daar niet kunnen helpen...dan komt hij vanzelf wel weer terug :+)

[ Voor 6% gewijzigd door TheVMaster op 28-07-2015 14:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seph
TheVMaster schreef op dinsdag 28 juli 2015 @ 14:08:
[...]

Heel raar....je weet zeker dat alles ook goed compatible is met elkaar? Misschien dat je topic beter thuis hoort in het OC forum? Kan me namelijk niet voorstellen dat het met Windows te maken heeft.

Enige advies wat ik je zou kunnen geven is een herinstallatie van Windows....maar daar zit je niet op te wachten zei je al...

MOVED >> OC (mochten ze daar niet kunnen helpen...dan komt hij vanzelf wel weer terug :+)
OC forum heeft ook weinig zin, ik heb alles al vervangen :-(. Kan een overclock deze soort problemen veroorzaken. Meestal geeft een overclock 'lockups' of blauwe schermen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster

TheVMaster

Moderator WOS
Geen idee...maar als je geen duidelijke oorzaak kunt vinden, dan doe ik eigenlijk altijd een herinstallatie...misschien desnoods even op een andre disk (zodat je bestaande installatie bewaard blijft en je geen dagen herinstallatie nodig hebt, mocht het het probleem niet oplossen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 17-02 21:14

millman

6708Mhz @ -185c

Graag zie ik wat screenshots om een en ander te verduidelijken. Een screenshot onder prime 95 load met daarbij open: task manager, cpu-z 2x (CPU tab en memory tab), realtemp of coretemp. En wanneer heb je last van een slowdown?

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
Draai je de laatste firmware op je SSD? je hebt dan wel een 840 PRO, maar de EVO versies hebben aanzienlijk last gehad van problemen.. ik merkte het op mijn laptop enorm, systeem werd traag en soms duurde een reactie op invoer 30 seconden.

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seph
millman schreef op woensdag 29 juli 2015 @ 13:28:
Graag zie ik wat screenshots om een en ander te verduidelijken. Een screenshot onder prime 95 load met daarbij open: task manager, cpu-z 2x (CPU tab en memory tab), realtemp of coretemp. En wanneer heb je last van een slowdown?
Na het opstarten is de computer gewoon snel. Maar de laatste tijd wordt hij steeds sneller (langzaam). Ik gebruik op dat moment eigenlijk alleen 3DSMax en Chrome. De processor wordt daarbij bijna niet belast. Er is geen duidelijke 'trigger', hij wordt gewoon traag, daarna nog trager. De muis beweegt wel gewoon snel maar verder is alles net 'sluggish' (van modelleren in 3DSmax tot browsen, tabbladen wisselen enz). Ik zal later proberen wat meer informatie te posten. (Misschien ook de bios settings?)

Kan de processor defect zijn? Kan een defecte processor dit soort problemen veroorzaken? Meestal gaat het dan om toch BSOD en freezes/restarts? Ik denk zelf nog steeds dat het moederbord misschien defect is, hoewel ik het al 3x vervangen heb. Bij het eerste moederbord had ik last van BSOD en 'mouse hangs' maar geen slowdowns. Het tweede mainbord had ook wat andere problemen (maar deze heb ik maar zeer kort gehad). De frequentie van de vertraging wordt ook steeds erger en erger. Of is het misschien toch iets softwarematigs (hoewel de processor niet belast wordt).
Draai je de laatste firmware op je SSD? je hebt dan wel een 840 PRO, maar de EVO versies hebben aanzienlijk last gehad van problemen.. ik merkte het op mijn laptop enorm, systeem werd traag en soms duurde een reactie op invoer 30 seconden.
Ik draai niet de laatste firmware, maar ik heb wel de benchmark AS SSD uitgevoerd. (Deze is 'normaal' met een totaal score van 1159). Ik zou ook niet goed weten waarom een trage SSD tot dit soort problemen zou leiden. Tabbladen wisselen of 3D modelleren vergt volgens mij geen HDD activiteit (vooral niet met 32GB geheugen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
Wat de precieze oorzaak is weet ik ook niet. maar na een firmware update is het probleem opgelost. Ik zou het dus maar gewoon proberen.

Verder zou ik eens doen wat Millman zegt. screenshot onder load met cpu-z en realtemp aan.

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maks11223344
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 03-02-2023
Goeie vraag wellicht maar wat gebeurt er als je een game aandrukt op het moment van een slowdown?
en hoe ziet het ram en cpu gebruik er op zoo een moment uit?
alleens geprobeert alle energiebesparebde opties in bios en windows uit tezetten, om tekijken of het stiekum toch niet iets tedoen zou kunnen hebben met je oc?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• undeepdiver
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 29-09-2024
Misschien dat je een OS op een externe ssd kan zetten, booten op de zelfde bios settings en dan maar wat dingetjes proberen in windows. Op die msnier kan jij je OS, ssd en sata controler op je moederbord uitsluiten. Daarna een voor een je progamma's installeren en kijken of die de slow down veroorzaken.

De meeste PC problemen zitten tussen het scherm en de stoel...!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seph
Ik denk dat het met het voltage van het geheugen te maken heeft. Ik had het geheugen op 1.23v staan (default voor 2600/cas15) maar dit was toch te laag denk ik. Nu draait het op 1.35v volgens mij beter. (Ik weet het nog niet zeker). Ik heb op een gegeven moment het geheugen terug gezet naar 1.23v omdat ik het van 2800mhz naar 2600mhz (default) had terug gezet) Toch is de computer altijd instabiel geweest (ook toen ik hem vroeger op 1.35v had).

[ Voor 31% gewijzigd door Seph op 01-08-2015 14:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 28-05 19:39
Isoleer software probleem even door met een Linux Live systeem op te starten. Bijvoorbeeld Ubuntu Live met een USB stickje.

Als dat wel werkt zoals het moet ligt het aan windows. Als dat ook heel traag is ligt het aan je hardware.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seph
Het voltage heeft toch niet gewerkt. Hij is ook op een hoger voltage weer traag geworden. Ik zal op een tweede schijf een schone Windows installatie proberen. (Het probleem is alleen dat hij niet direct traag is, maar trager wordt gedurende een uren, soms sneller soms een halve dag). Ik weet ook niet of er een bepaalde trigger is (zoals een bepaald programma). Ik kan dus maar langzaam testen waar het aan ligt.

[ Voor 4% gewijzigd door Seph op 01-08-2015 21:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rickkamminga
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 04-02 12:43
Dit lijkt me een probleem met je opslag. Je zegt dat je muis gewoon soepel beweegt, dus CPU of RAM kan wel uitgesloten worden. Zodra er data van de harddrive moet komen begint je pc te haperen, lees ik zo.

Dat het een tijd duurt voor de pc traag wordt lijkt op een vollopend buffer... Firmware/bios updaten van je moederbord en opslag lijkt me een goed idee. Probeer anders eens vanaf een USB of CD te booten.

Ik had een paar jaar geleden ook zoiets, maar dan met een SSD die is als buffer gebruikte.

• Seph
Ik heb inmiddels het moederbord vervangen door een volledig ander type. Ik heb een schone Windows 10 installatie. Ik heb de Samsung schijf 850 Pro 500gb vervangen door een 1TB 850 pro. Ik heb de CPU verder terug gecocked naar 3.8 Ghz en het voltage verhoogd. De CPU word niet te warm, zelfs niet bij belasting.
Ik heb verschillende malen Antivirus en anti malware software gedraaid. Toch wordt de computer traag op een vreemde manier. Alles werkt net vertraagd alsof de CPU zwaar belast wordt, maar in Task-manager is maar 1-3% CPU gebruik te zien. Bovendien geageerd de muis soms raar (dubbel klikken, en bij 'drag' Left mouse + hold (laat hij vaak vanzelf 'los'). De muis heb ik ook al vervangen.

Ik denk zelf niet dat het ook niets met de harde schijf te maken heeft. Alleen de processor of het geheugen kan nog het probleem zijn. Alleen de processor vervangen zou uitsluitsel kunnen geven, maar die kost meer dan 1100 euro. Ik kan hem ook niet zomaar terug sturen want dan heb ik geen werk computer meer. Kan een processor op deze manier defect zijn? Ik kan het zelf nergens op internet vinden.

• Speedy-J
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14-05 17:25

Speedy-J

AMD Enthusiast

Ik denk aan een geheugen lek van een of ander programma/drivers ,wat doet de pc met enkel windows 10 erop zonder programma's en updates ?

Ryzen 7 5800@4.7GHz|Asus prime X570 pro|16GB G-Skill trident z rgb|Gigabyte rtx 2070 super|Custom WC van EK|chietech dragon|Corsair 750w rm x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seph
Is een geheugen lek nog op een bepaalde manier na te gaan? Ik zie zelf geen exceptioneel geheugen gebruik. En er lijkt ook geen verband te bestaan tussen, welke programma's ik opstart. Het lijkt me zelf toch een hardware probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seph
Ik heb 11 uur lang MemTest86 gedraaid via een USB stick en er waren geen problemen met het geheugen. Maar toen ik Memtest.exe in Windows (16 instances van ieder 1400MB) draaide crashte de computer. Hij is nu amper overgeclocked op 3.4 GHZ, geheugen staat lager dan stock 2600 mhz + CAS 17 & 37 i.p.v CAS 15 & 35. Alle voltages zijn eerder aan de hoge kant 1.32 voor CPU, 1.35 voor geheugen. Wat kan dit zijn? Ik denk aan een BAD CPU (misschien iets mis met de interne geheugencontroller?) Komt dit ooit voor? Een CPU die (half) defect is?

Ik heb nog geen tijd gehad om weer een schone Windows install te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Voor we van alles gaan verzinnen: Wat voor 1200W voeding heb je nu ingebouwd?

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 17-02 21:14

millman

6708Mhz @ -185c

Even voor de goede orde, een te strakke mount kan ook geheugen (-controller) problemen geven. Wellicht eens een remount doen. Wat is de gebruikte koeler?

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seph
Voor we van alles gaan verzinnen: Wat voor 1200W voeding heb je nu ingebouwd?
Corsair 1200W en daarvoor Seasonic 1000W.
millman schreef op zondag 06 september 2015 @ 13:06:
Even voor de goede orde, een te strakke mount kan ook geheugen (-controller) problemen geven. Wellicht eens een remount doen. Wat is de gebruikte koeler?
Ik had helaas precies dezelfde problemen bij een ander moederbord en een andere water koeler. Dus dat is zeer onwaarschijnlijk.

[ Voor 14% gewijzigd door Seph op 06-09-2015 16:54 ]

Pagina: 1