Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 686296

Topicstarter
Beste allen,

Ik ben nieuw in de apple wereld en wil een macbook air kopen. Ik ben al langs de apple store en de mediamarkt gegaan voor informatie, maar toch kom ik er niet helemaal uit, misschien dat een aantal kenners mij kunnen helpen.

Ik wil de 13 inch kopen. Er zijn een aantal specificaties die je kan kiezen:
-1,6 of 2,2 proccesor
-4gb/8gb ram
-128/256 GB PCIe-flashopslag

Mijn budget laat het niet toe om alle upgrades te nemen, en ik weet ook niet of dit nodig is.

Ik wil de laptop gebruiken voor research, (een programma als SPSS moet erop kunnen draaien) en verder voor wat films.

Kan iemand mij vertellen welke upgrade voor mij handig zou zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OgWok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:14

OgWok

U.N.C.L.E.

Denk dat SPSS op hun site wel info zal hebben wat de minimale systeemeisen zijn, wil het goed draaien.

Tja wat betreft upgrades: Apple is bezig systemen te leveren die je later niet kan upgraden. Dus koop je hem bv. met 4GB geheugen, dan kan je dat later niet meer opwaarderen naar 8GB. (Tenzij je het Logic Board laat vervangen, maar dat gaat heel duur worden.)
Ook kan het zijn dat je voor de Flashopslag, gebonden bent aan een Apple type en die zijn een stuk duurder.

Overigens lijkt het me dat ze bij de Apple Store beter weten wat wel en niet kan.

MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• livranca
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 20:24
Waar ga je de MacBook voor gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkstar
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 27-01-2023

Darkstar

BSOFH

Je geeft zelf een heel specifiek gebruik aan nl. SPSS, dus je keuze kan daar best vanaf hangen. Is dit een tool die vooral CPU vraagt of eerder memory? Er zijn blijkbaar wat verschillende versies van SPSS en systeemvereisten zie ik niet zo direct, dus daarvoor moet je zelf nog even op onderzoek uit.
Storage is uiteraard ook afhankelijk van het gebruik, zeker als je spreekt over films. Vindt je het belangrijk dat je (een groot deel van je) films op de interne SSD staan of heb je geen probleem met het gebruik van bv. een externe schijf of het telkens kopiëren en verwijderen van je films?

Hou vooral rekening met het feit dat je nadien niets zelf kan upgraden. Je moet er dus rekening mee houden dat je MacBook binnen bv. 3 jaar ook nog voldoet (er vanuit gaande dat je MacBook minstens zo lang moet meegaan uiteraard).

 MacBook Pro | iPhone 6 64GB Space Gray | iPad (2017) | Apple Watch series 0 - Some people just need a high five... in the face... with a chair

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marnixvdl
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 02-05 23:28
Ikzelf heb een MacBook Air 13" mid 2012 met een upgrade naar 8GB en 256GB flash. Mijn ervaring met SPSS beperkt zich toch wat studiegerelateerde zaken: tijdens stage en scriptie veelvuldig gebruikt, daarna nooit meer (in 2012). Eerlijk gezegd heb ik nooit gemerkt dat het traag was of sneller kon, maar je kunt zelf het beste bekijken hoe vaak je dit gaat doen.

Punt van aandacht is of je de Mac-versie van SPSS kunt verkrijgen of dat je gebonden bent aan de WIndows-variant. Indien dat laatste, dan heb je Parallels nodig of Bootcamp.

Bij gebruik van parallels is de upgrade naar 8GB zinvol, indien je kiest voor bootcamp dan wordt 128GB opslag wel heel klein en zou ik die upgraden naar 256GB.

De huidige generatie is zoveel malen sneller door PCI-ssd verbinding en de processoren ook, dat ik geenszins problemen verwacht met SPSS.

Succes met de keuze!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MazeWing
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06-05 10:58

MazeWing

The plot thickens...

De belangrijkste upgrade is die naar 8GB. Dat is echt een no-brainer.
De CPU upgrade is nice to have, maar absoluut niet need to have.
128 of 256GB SSD is erg persoonlijk. Steeds minder mensen hebben echt veel films/muziek en foto's op hun apparaten staat. Zij maken gebruik van clouddiensten en zaken zoals netflix en spotify. Je zou, indien je echt ruimte tekort komt, gebruik kunnen maken van een SD kaartje. Er zijn speciale kaartjes die precies in de macbook passen en er dus niets uitsteekt.

Als ik kijk naar de air 13 inch met 8gb (rest standaard) kom ik uit op €1219
Als ik vervolgens kijk naar de goedkoopste Macbook Pro Retina, kom ik uit op €1372 (pricewatch: Apple MacBook Pro 13,3" Retina (2015) 2,7GHz 128GB

Voor €153 meer krijg je een laptop die in mijn ogen op elk front STUKKEN beter is. Vooral het scherm is een wereld van verschil. Ook is de rMBP een stukje krachtiger (en standaard al voorzien van 8GB).
Het enige mindere is het iets zwaardere gewicht en die iets mindere accuduur.

De Air blijft op dit moment een beetje een vreemde eend in de bijt. Het is het enige non-retina product van Apple en anno 2015 kan het scherm, zeker gezien de prijs, echt niet meer. De verwachting is dan ook dat er:
1. binnenkort een keer een update komt met IPS scherm
2. de Air uitgefaseerd gaat worden en de MacBook zijn plaats inneemt.

MacBook Pro 16” M4 Pro | PC (Ryzen 58000X / RTX3080) | PS5 Pro | XBX | Switch | LG 77G2 | B&W 700 S2 | Nikon Z6II | iPhone 16 Pro Max | Tesla Model Y

Pagina: 1