Voldoet een i7-5500 voor grafische software?

Pagina: 1
Acties:

• RdeGroot
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
Volgend jaar begin ik aan de studie Technische Informatica in Delft. Volgens dit overzicht heb ik een laptop met grafische kaart nodig. Achter de 'meer informatie' link staat uitgelegd dat geintegreerde graphics niet volstaan.

Volstaat een moderne high-end cpu echter niet alsnog? Ik zou graag een mobiele laptop willen, niet zo'n 3kg stoeptegel... Ik denk niet dat er in de studie zo veel gesimuleert en gemodelleert moet worden als bij werktuigbouwkunde of Industrieel ontwerpen.

Bedankt!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

De IGP van een high-end CPU is nog steeds geen hele grote krachtpatser aankomt. Ik zou kijken welke software je erop gaat draaien, dan kun je een stuk concreter zoeken of die CPU volstaat of niet.

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21:37
Ze raden hun eigen "Ultrabook" af voor Technische Informatica, dat zullen ze vast niet zonder reden hebben gedaan.

Verder lijkt deze pagina mij bijzonder duidelijk:
http://laptopproject.tudelft.nl/index.php?id=104589
De laptops die worden aangeboden in het TU Delft laptopproject voldoen voor de opleidingen Technische Wiskunde en Electrical Engineering. Voor de opleiding Technische Informatica is het Ultrabook niet geschikt voor de grafische software die wordt gebuikt. Het High End model is wel afgestemd op de eisen die de software stelt.
Ook adviseren ze een Quad-core Intel waar de 5500 een dual is

[ Voor 37% gewijzigd door nooberke op 28-07-2015 12:12 ]

• ERIKvanPAASSEN
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 20-09-2025

ERIKvanPAASSEN

Bug Killer

De GPU is totaal niet van belang voor deze studie. Ik spreek uit ervaring. Een aardige CPU, een goede hoeveelheid werkgeheugen en liefst een SSD zijn wel aan te raden.

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Wat Erik zegt kan ik ook wel beamen. Je gaat inderdaad voornamelijk een snelle CPU nodig hebben en MINIMAAL 8 GB werkgeheugen.

Idealiter koop je een i7 met hyperthreading, maar een rappe i5 zou ook nog wel volstaan. Een SSD is wat mij betreft wel echt een must-have, een 5400 RPM hardeschijfje gaat de boel echt ontzettend ophouden.

🪦🪦🪦RIP Pricewatch 19-01-2026🪦🪦🪦

• RdeGroot
  • Niet online
Ik had dat inderdaad gelezen. Ik was eigenlijk een beetje sceptisch en de reactie van ERIKvanPAASSEN is er een waar ik stiekem op hoopte. Ik houd meer van ultrabooks.

Erik en stin00, zijn jullie van mening dat een i7-5500U zo'n 'aardige' processor is? Hyperthreading is ondersteund, maakt dat het minder erg dat het geen quad-core is? Hoe groot denken jullie dat de meerwaarde van >8 GB RAM is? En tot slot: Welke software hebben jullie moeten draaien waarbij een GPU wel handig was geweest?

[ Voor 7% gewijzigd door RdeGroot op 28-07-2015 14:32 ]

• ERIKvanPAASSEN

ERIKvanPAASSEN

Bug Killer

De U-processoren (low voltage) die je vaak in de ultrabooks vindt, zijn vaak toch wel wat lager geklokt dan de reguliere. Daarnaast zijn de i7 U-modellen allemaal 'slechts' dual core (hoewel ze dan nog wel hyperthreading hebben).

Reken erop dat je met wat zware IDE's zoals Eclipse of IntelliJ aan de slag gaat en die lusten nogal wat geheugen. Daarnaast zijn er in de bachelor ook wat practica met omvangrijke databases die wat van je hardware vragen. Er zijn wat computer graphics-practica, maar daarvoor is een geïntegreerde GPU al ruim voldoende. Naar mijn weten is of was er ook een project waarbij een bot geschreven wordt voor Unreal Tournament 2004, maar ook dat werkt gewoon op een moderne IGP.

Als het budget het toelaat zou ik wel gaan voor 16GB RAM en minstens 256GB SSD. Ik vond zelf de CPU-power altijd wel erg prettig en heb altijd met m'n stoeptegel rondgelopen, maar om nou te zeggen dat je met een ultrabook de studie niet kan doen is onzin.

• RdeGroot
  • Niet online
Bedankt voor je reactie.

Ik denk dat ik maar voor de XPS13 met i7-5500U/i7-5600U ga. Die hebben jammer genoeg niet meer dan 8GB RAM, maar wel lekker dun en licht.

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Dat zijn toch allebij dus dualcores met HT en weinig mhz? Dan handicap je jezelf al vanaf het moment dat je hem koopt imho.

specs

• ERIKvanPAASSEN

ERIKvanPAASSEN

Bug Killer

Wat ik nog even kwijt wil, is dat het waarschijnlijk regelmatig voor zal komen dat je een hele ochtend of middag zal zitten programmeren voor een project of practicum. Als je dan geen externe monitor hebt, gaat 13" wel krap zijn (ook afhankelijk van de resolutie). Houd daar wel rekening mee. Sommigen vinden het geen probleem, anderen wel.

• RdeGroot
  • Niet online
Dat klopt. Maar ik snap niet helemaal waarom dat een probleem is. Denk je niet dat ik met een moderne dualcore+HT uit de voeten zou kunnen? Kloksnelheid is nog wel prima, turbo van 3.0 GHz.

Ik gebruik nu 15" met 1280x800p. Die XPS13 die ik zojuist noemde heeft een 1800p scherm noemen, 13,3". Dat zou goed moeten gaan, toch? Ik heb ook nog een desktop met twee schermen. Ik zal uit moeten vinden wat het praktischt is.

Of misschien toch nog eventjes wachten op de nieuwe XPS15's?

[ Voor 33% gewijzigd door RdeGroot op 28-07-2015 16:00 ]

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Zijn zijn niet echt duidelijk in wat ze aanraden voor jouw opleiding

"Ze hebben het over een quadcore i7 voor mobiel gebruik" Dat eerste is duidelijk maar dat laatste impliceert weer een U versie. :?

DEll precision M2800 niks?

[ Voor 5% gewijzigd door maratropa op 28-07-2015 16:05 ]

specs

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21:37
maratropa schreef op dinsdag 28 juli 2015 @ 16:05:
Zijn zijn niet echt duidelijk in wat ze aanraden voor jouw opleiding

"Ze hebben het over een quadcore i7 voor mobiel gebruik" Dat eerste is duidelijk maar dat laatste impliceert weer een U versie. :?

DEll precision M2800 niks?
Ze bedoelen daarmee dat je geen desktop CPU moet nemen (volgens mij is er amper wat op de markt daarmee)

Een Quad-core U-versie is er niet

Ik zou gewoon een stoeptegel nemen, die ene KG maakt echt niet veel uit, ik sjouw al jaren met een stoeptegel en ik ben een miet eerste klas :9

• RdeGroot
  • Niet online
Misschien is een stoeptegel inderdaad zo slecht nog niet. Als je hem eenmaal ergens neer zet en vervolgens 4 uur niet verplaatst... En schermdiagonaal is wat groter.

Met die Precision M2800 heb je inderdaad wel een prettige 16GB RAM en een serieuze quad-core. Eigenlijk denk ik dat ik het met een XPS13 wel zou redden, maar het zou jammer zijn als ik er later spijt van krijg. Waar ik eerst vrij zeker was van de XPS13 moet ik nu even opnieuw gaan nadenken...

[ Voor 56% gewijzigd door RdeGroot op 28-07-2015 16:20 ]

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 17:19
Denk dat je spijtig genoeg niet kunt wachten op de opvolger van de XPS15, het academiejaar zal al bezig zijn wanneer die er komt of het zal er toch heel kort tegen zijn.

Kun je geen genoegen nemen met de huidige XPS15? Voor zo'n krachtige laptop is die al heel compact, zeker vergeleken met de Precision M2800 en doet niet echt onder qua prestaties. Hij is wel behoorlijk duur, maar je krijgt wel een laptop waar veel prettiger mee te werken is dan met zo'n grote bak met waarschijnlijk ook nog een afschuwelijk scherm en geen SSD. Als je de M2800 configureert met quadcore zit die toch ook over de prijs van de XPS 15, al is er momenteel wel veel korting op. Je kunt altijd proberen studentenkorting los te krijgen bij Dell, bv 10% extra, ik heb gelezen dat dat vaak lukt.

• RdeGroot
  • Niet online
Dat is inderdaad jammer. Zou ik de eerste maanden het ook met een stokoude laptop zonder accu + acceptabele desktop kunnen redden? Of is dat niet op een reele manier mogelijk?

• dcm360
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

Nog maar iemand met (iets te veel) jaren ervaring TI studeren aan de TU Delft: Ruim vier jaar heb ik de pricewatch: HP Touchsmart tm2-2000ed (WN872EA) gebruikt, en dat ging eigenlijk prima (met 8GB geheugen en een SSD). Zoals je kan zien bij de productspecs zit in die laptop letterlijk de traagste i3 die ooit geproduceerd is, en dat was eigenlijk geen enkel probleem.

Een stokoude laptop zou in principe ook nog wel kunnen voldoen, als er maar een fatsoenlijke hoeveelheid RAM (4GB voor Linux of 8GB voor Windows) in zit. Wat betreft geen accu moet je alleen even opletten waar in de collegezaal (als je aantekeningen op de laptop maakt) of practicumzaal je gaat zitten. Een fatsoenlijke videochip is handig als je denkt een richting in te gaan die dat nodig heeft, maar zover ik me kan bedenken zou een IGP in het eerste jaar sowieso moeten voldoen.

[ Voor 8% gewijzigd door dcm360 op 29-07-2015 13:53 ]

• RdeGroot
  • Niet online
Tof, bedankt. Ik denk dat mijn laptop vergelijkbaar is. Ik heb 4GB voor linux. Het is dus ook nog een optie om het nog even uit te houden met dit ding, om vervolgens in december voor de XPS15 te gaan.

Welke richtingen hebben deze videochip nodig? Ik hoop mijn volledige studie met die nieuwe laptop te doen. Ik ben geinterreseert in AI, machine learning, statistiek, big data etcetera. Minder geinterreseert in specifieke hardware en interactie met gebruiker.
Pagina: 1