Upgrade HTPC

Pagina: 1
Acties:

• _Grad_
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 09-11 08:22
Is onderstaande upgrade verstandig, en gaat het werken met de voeding?
TDP van de Intel 4130 = 35W

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Upgrade van mijn huidige HTPC
Mijn huidige HTPC:
AMD X2
HD5450 passive
Foxconn A76ml-k 3.0
2 gb geheugen

[update]
Ik wil graag updaten omdat ik nu vaak tijdens het browsen (gif's, sommige video spelers zoals dumpert of vimeo, youtube@1080p) tegen de CPU limiet aanloop.

Wat mag het systeem gaan kosten?
~250 euro

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
MS-Tech 1200 kast
NAS voor data
intel x25 ssd 60gb

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i3 4130T Boxed€ 124,95€ 124,95
1MSI H81M-P33€ 38,50€ 38,50
1Kingston HyperX Fury red HX318C10FR/4€ 24,28€ 24,28
1Mini-box picoPSU 90 + 80W Adapter Power Kit€ 66,95€ 66,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 254,68

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Uiteindelijk wil ik met een kleine upgrade (voeding + videokaart) UHD over HDMI 2.0 kunnen afspelen

Ga je overklokken?
Nee, laag stroomverbruik en koeling zijn de belangrijkste eisen

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 11:02
Dit gaat normaal wel werken met die voeding. Om je verbruik te minimaliseren zou ik 1,35V geheugen nemen. 1866MHz lijkt me overkill, sneller geheugen is alleen nuttig als je wilt gamen met de iGPU, maar dan zou ik toch een wat zwaardere voeding nemen. PicoPSU's gaan voor zover ik weet zeker tot 150W (of meer?). Voorbeelden van 1,35V geheugenreepjes: http://tweakers.net/categ...u4tZgrPFd_21gc1d4XlYKU0g8. Snelheid is dan wel maximum 1600MHz maar voor media is dat al meer dan snel genoeg.

Kies je voor die i3 omdat die een HD4400 iGPU heeft? Je bent van plan om op termijn een losse videokaart te gebruiken voor HDMI 2.0, dus vermoed ik dat de HTPC voorlopig maximaal 1080p x264 moet afspelen. Daarvoor volstaat de HD Graphics iGPU van een Celeron of Pentium. Bv pricewatch: Intel Celeron G1840T Tray of pricewatch: Intel Pentium G3240T Tray hebben ook een TDP van 35W.

De HTPC dient alleen voor media afspelen toch, of ook licht gamen?

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Waarom wil je eigenlijk upgraden? Ik lees nergens echt de noodzaak... Als het niet per se hoeft, wacht dan lekker tot je UHD over HDMI 2 wil afspelen imho.

En verder, neem geen zuinige T versie. Als je een normale processor downklokt en undervolt krijg je dezelfde prestaties. Mijn celeron g1610 trekt op 1.6GHz voor het hele systeem onder load zelfs maar 27W uit het stopcontact

• Quilt
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Misschien moet je eens naar een N3150 kijken?
pricewatch: ASRock N3150-ITX

Dat is toch ideaal voor een htpc?

• _Grad_
MacPoedel schreef op dinsdag 28 juli 2015 @ 11:08:
Dit gaat normaal wel werken met die voeding. Om je verbruik te minimaliseren zou ik 1,35V geheugen nemen. 1866MHz lijkt me overkill, sneller geheugen is alleen nuttig als je wilt gamen met de iGPU, maar dan zou ik toch een wat zwaardere voeding nemen. PicoPSU's gaan voor zover ik weet zeker tot 150W (of meer?). Voorbeelden van 1,35V geheugenreepjes: http://tweakers.net/categ...u4tZgrPFd_21gc1d4XlYKU0g8. Snelheid is dan wel maximum 1600MHz maar voor media is dat al meer dan snel genoeg.

Kies je voor die i3 omdat die een HD4400 iGPU heeft? Je bent van plan om op termijn een losse videokaart te gebruiken voor HDMI 2.0, dus vermoed ik dat de HTPC voorlopig maximaal 1080p x264 moet afspelen. Daarvoor volstaat de HD Graphics iGPU van een Celeron of Pentium. Bv pricewatch: Intel Celeron G1840T Tray of pricewatch: Intel Pentium G3240T Tray hebben ook een TDP van 35W.

De HTPC dient alleen voor media afspelen toch, of ook licht gamen?
Bedankt voor de tip van het geheugen, ik heb daar gewoon een van de goedkoopste gekozen omdat het toch niet zoveel uitmaakt (ook niet qua verbruik, denk ik)
Maar ik zal er nog even naar kijken

Verder gebruik ik de HTPC ook veel voor browsen, en imgur is een favoriete site. Wanneer daar weer eens 50 gifjes op 1 pagina worden gepost, heb ik toch wat processor kracht nodig.
Verder wil ik inderdaad licht gamen, voorbeelden zijn Goat Simulator, This War Of Mine of Besiege.

• _Grad_
GENETX schreef op dinsdag 28 juli 2015 @ 11:26:
Waarom wil je eigenlijk upgraden? Ik lees nergens echt de noodzaak... Als het niet per se hoeft, wacht dan lekker tot je UHD over HDMI 2 wil afspelen imho.

En verder, neem geen zuinige T versie. Als je een normale processor downklokt en undervolt krijg je dezelfde prestaties. Mijn celeron g1610 trekt op 1.6GHz voor het hele systeem onder load zelfs maar 27W uit het stopcontact
Ik loop toch erg vaak tegen de CPU limiet aan. Sommige sites (dumpert, dailymotion, vimeo) vreten toch een lading CPU, en zelfs youtube wil nog wel eens schokken op 1080p.
Ook zit ik veel op imgur, waar welles 50 gifjes op een pagina moeten worden afgespeeld. Dit is ook lastig met de huidige X2.

Ik heb verder geen ervaring met downklokken en undervolten, volgens mij kan ik dit in het BIOS aangeven?
Is er nog een andere reden waarom ik niet de zuinige T moet kiezen behalve dat een andere met wat moeite lichter is?

Ik vraag dit, omdat ik 1 van de eerste i3 processoren had die helaas een bugje had met het afspelen van bluray.

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Kan gewoon in de BIOS inderdaad. Slechts een kwestie van de multiplier omlaag drukken en eventueel de spanning iets verlagen. Wel testen of het stabiel is met dat laatste. Zeker de spanning verlagen gaat hem zuiniger maken en als je het zelf doet ga je ook onder de -T versie zitten, want Imtel neemt ruime marges. Verder is de T versie identiek, maar heeft Intel die multiplier al voor je verlaagd... (Met als nadeel dahij nooit meer omhoog kan).

En verder duidelijk, meer dan filmpjes dus.

[ Voor 15% gewijzigd door GENETX op 28-07-2015 11:59 ]

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 11:02
Quilt schreef op dinsdag 28 juli 2015 @ 11:28:
Misschien moet je eens naar een N3150 kijken?
pricewatch: ASRock N3150-ITX

Dat is toch ideaal voor een htpc?
Ik zit ook al even te kijken naar die N3150-ITX maar voor mij is het nadeel dat die geen HDMI 2.0 heeft voor 4K 60Hz (wel Displayport 1.2, dus zou met een adapter wel lukken als die er komen) en dat HEVC codec alleen Main ondersteunt en niet Main10 4:2:0. Die laatste wordt al gebruikt door bv Netflix dus is best wel belangrijk naar de toekomst toe. Je kunt er op termijn ook geen videokaart op plaatsen om HDMI 2.0 en HEVC Main10 ondersteuning toe te voegen want er is geen PCIe slot voorzien. Ik denk dat in dit geval (en ook voor mij) Braswell niet future proof genoeg is om het gebrek aan uitbreidbaarheid goed te maken, en dat ik over 1 of 2 jaar alweer een nieuw bordje moet kopen (al zijn die dingen wel zo goedkoop als een nieuwe GPU kopen).
_Grad_ schreef op dinsdag 28 juli 2015 @ 11:38:
[...]

Bedankt voor de tip van het geheugen, ik heb daar gewoon een van de goedkoopste gekozen omdat het toch niet zoveel uitmaakt (ook niet qua verbruik, denk ik)
Maar ik zal er nog even naar kijken

Verder gebruik ik de HTPC ook veel voor browsen, en imgur is een favoriete site. Wanneer daar weer eens 50 gifjes op 1 pagina worden gepost, heb ik toch wat processor kracht nodig.
Verder wil ik inderdaad licht gamen, voorbeelden zijn Goat Simulator, This War Of Mine of Besiege.
_Grad_ schreef op dinsdag 28 juli 2015 @ 11:41:
[...]

Ik loop toch erg vaak tegen de CPU limiet aan. Sommige sites (dumpert, dailymotion, vimeo) vreten toch een lading CPU, en zelfs youtube wil nog wel eens schokken op 1080p.
Ook zit ik veel op imgur, waar welles 50 gifjes op een pagina moeten worden afgespeeld. Dit is ook lastig met de huidige X2.

Ik heb verder geen ervaring met downklokken en undervolten, volgens mij kan ik dit in het BIOS aangeven?
Is er nog een andere reden waarom ik niet de zuinige T moet kiezen behalve dat een andere met wat moeite lichter is?

Ik vraag dit, omdat 1 van de eerste i3 processoren had die helaas een bugje had met het afspelen van bluray.
Een Core i3 heeft dezelfde cores als een Haswell Celeron of Pentium. De verschillen zijn de iGPU die wat sneller is, de meestal wat hogere kloksnelheid, hyper threading op de i3 (dus dubbel zoveel threads, evenveel cores) en soms de snelheid van geheugen dat ondersteund wordt. Wat je beschrijft aan gifjes laden, daarmee heb je weinig aan hyperthreading of iGPU en omdat die kloksnelheden zo kort bij elkaar liggen, zou een Celeron of Pentium dat even snel moeten kunnen als een Core i3. Idem voor het afspelen van internet filmpjes, daar dienen die processors praktisch voor. Het is jouw keuze natuurlijk, futureproof bestaat niet maar als je het budget er voor hebt, kun je met de Core i3 net iets meer dan media kijken en voor de games die je opsomt is diens iGPU zowat het minimum denk ik.

Zuinigere T varianten zijn identiek aan de hoger TDP processors alleen geselecteerd op verbruik (niet elke processor komt identiek uit de fabriek) en wat lager geklokt met lagere spanning. Lager klokken en spanning verlagen kun je zelf in het BIOS zoals al aangegeven, maar er is geen garantie dat je processor stabiel blijft op dezelfde spanning als een T variant (maar GENETX heeft al verteld dat dat dus normaal geen probleem is). Als er bugs zijn dan zullen die voorkomen bij zowel de T of de normale variant.

• _Grad_
GENETX schreef op dinsdag 28 juli 2015 @ 11:58:
Kan gewoon in de BIOS inderdaad. Slechts een kwestie van de multiplier omlaag drukken en eventueel de spanning iets verlagen. Wel testen of het stabiel is met dat laatste. Zeker de spanning verlagen gaat hem zuiniger maken en als je het zelf doet ga je ook onder de -T versie zitten, want Imtel neemt ruime marges. Verder is de T versie identiek, maar heeft Intel die multiplier al voor je verlaagd... (Met als nadeel dahij nooit meer omhoog kan).

En verder duidelijk, meer dan filmpjes dus.
Bedankt! Dan ga ik voor een standaard (scheelt weer 10 euro) en klok ik hem zelf terug.
MacPoedel schreef op dinsdag 28 juli 2015 @ 12:09:
[...]
-knip-

Een Core i3 heeft dezelfde cores als een Haswell Celeron of Pentium. De verschillen zijn de iGPU die wat sneller is, de meestal wat hogere kloksnelheid, hyper threading op de i3 (dus dubbel zoveel threads, evenveel cores) en soms de snelheid van geheugen dat ondersteund wordt. Wat je beschrijft aan gifjes laden, daarmee heb je weinig aan hyperthreading of iGPU en omdat die kloksnelheden zo kort bij elkaar liggen, zou een Celeron of Pentium dat even snel moeten kunnen als een Core i3. Idem voor het afspelen van internet filmpjes, daar dienen die processors praktisch voor. Het is jouw keuze natuurlijk, futureproof bestaat niet maar als je het budget er voor hebt, kun je met de Core i3 net iets meer dan media kijken en voor de games die je opsomt is diens iGPU zowat het minimum denk ik.

-knip-
Helder, bedankt voor de informatie :)
Pagina: 1