Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Offertes ontvangen, maar nu de keuze

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ook ik raak langzaam besmet met het PV virus.

Ik heb verschillende offertes opgevraagd, maar ik vind het lastig om te bepalen of het concurerend is en wat voor mij het meest geschikt zal zijn.

Ik hoop dat jullie een oordeel willen vellen.

Mijn situatie is als volgt:
Dakvlak ligt op het ZO, is een tussenwoning, hoek van 45 graden, 5x5 met een dakraam, vermoedelijk zo'n 9 a 10 zonnepanelen. Het verbruik is zo'n 2300 kWh.

Offerte 1:
10 x AXITEC 260 Wp POLY - kristallijn zonnepaneel
1 x SolarEdge SE2200 omvormer + 10 x P300 Optimizers
Totaal incl. alles: € 4.628,05

Offerte 2:
9 stuks 265 Wp All Black (2385 Wp) Trina Solar
1x SolarEdge SE2200 omvormer + 9x Optimizers P300
Totaal incl alles: € 4.731,71

Offerte 3:
9 stuks 265 Wp All Black (2385 Wp) Trina Solar
1x Zeversolar TL2000 omvormer
Totaal incl alles: € 4.007,99

Op dit moment hebben de buren geen dakkapel of zoiets dergelijks, maar dat kan veranderen...

Alvast bedankt.

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Ik heb geen ervaring met optimizers, anderen kunnen daar meer over zeggen.

Bij SolarNRG kun je makkelijk nagaan wat een pakket kost.

Exclusief arbeid en AC bekabeling is de kostprijs voor het goedkoopste 250Wp paneel (10x) in combinatie met een SMA omvormer € 3275 (incl. BTW, € 1,31 / Wp). Daarbij komt circa 50 euro per paneel aan installatie en enkele honderden euros voor de meterkastaanpassingen en kabels.

De factor arbeid kan varieren. Het is afhankelijk van het bouwen van een steiger of niet e.d, reistijd, etc.

Mogelijk onvoldoende meegenomen is werk in de meterkast en kabels trekken. Er moet doorgaans een groep bij, volgens voorschrift soms ook een aardlek schakelaar, en verplicht volgens de normen ook een hoofdschakelaar als die nog niet aanwezig is. Soms hebben meterkastbehuizingen daar geen plaats voor, dan is vervanging of uitbreiding met een tweede kast noodzakelijk.

De BTW kun je terug vragen bij de Belastingdienst.

• zeegerd
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 28-11 10:09
- Heb je weinig of geen schaduw? Laat de optimizers dan maar weg. Ter info, mijn set heeft in de winter flink schaduw en het hele jaar door tot ca 9u schaduw van het huis zelf. De opbrengst tijdens de kortere maanden is sowieso al gering, schaduw of niet. Ik kom ondanks dat zeker boven wat als gemiddelde efficiëntie wordt gezien (+zuidwest, ook dat, en geen 'perfecte' helling). Let wel op pijpjes e.d. die structureel schaduw geven, dit maakt best uit is mijn ervaring; al is het mogelijk om met bepaalde omvormers ook daarmee rekening te houden (bij SMA bijv Optitrac).

- Kun je (deels) zelf installeren? Dat gaat je flink geld besparen (700-1000 euro) en maakt dus de terugverdientijd korter.

- Onderzoek wat/hoe je wilt monitoren; tegenwoordig vaak inclusief, maar niet per se.

- Kijk ook bij andere aanbieders die openbare prijzen hebben, zoals Winkelman, Sun Solar en Zonnemarkt. Ik gok dat je iets voordeliger uit kunt zijn.

- Overweeg evt dunnefilmpanelen (SolarFrontier, TSMC). Voor dezelfde opbrengst heb je wat meer oppervlak nodig, maar dit valt redelijk mee, want per Wp hebben ze een iets hogere opbrengst; ze kunnen beter met schaduw, wolken en hogere temperaturen overweg. Worden meestal als mooier gezien (egaal zwart) dan kristallijn.

- Kijk dan evt naar andere paneelformaten, die misschien beter aansluiten bij je dak. Redelijk te vinden is (ca) 158*81 cm en 197*99 cm, naast de standaard 165*99 cm. Voor dunnefilmpanelen zijn de afmetingen nog anders.

There's nothing moister than an oyster.

Verwijderd

Topicstarter
mrmrmr schreef op dinsdag 28 juli 2015 @ 10:27:

Mogelijk onvoldoende meegenomen is werk in de meterkast en kabels trekken. Er moet doorgaans een groep bij, volgens voorschrift soms ook een aardlek schakelaar, en verplicht volgens de normen ook een hoofdschakelaar als die nog niet aanwezig is. Soms hebben meterkastbehuizingen daar geen plaats voor, dan is vervanging of uitbreiding met een tweede kast noodzakelijk.

De BTW kun je terug vragen bij de Belastingdienst. --> Ga ik zeker doen ;)
bedankt voor je reactie. Als ik dan zo ga rekenen kom ik op een bedrag uit van zo'n €4100.
Bedoel je, dat het eventueel kan zijn dat er meerkosten zijn na afloop van het plaatsen ivm de werkzaamheden in/bij de meterkast die niet zijn opgenomen in de offerte?
zeegerd schreef op dinsdag 28 juli 2015 @ 10:59:
- Heb je weinig of geen schaduw?

- installeren?

- Onderzoek wat/hoe je wilt monitoren; tegenwoordig vaak inclusief, maar niet per se.
Bedankt voor het reageren.

Ik heb voor de zekerheid een foto toegevoegd van het huis. Volgens mij valt de schaduw mee, maar ik ben bang als de buren een dakkapel gaan plaatsen...
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/zUdlY4c.jpg

Zelfinstallatie is helaas geen optie door ondermeer hoogtevrees :X

Monitoren vind ik wel een pré, en leuk om te doen.

Ik ging ervan uit dat mono panelen het beste rendement hadden, maar wellicht dat ik me meer moet gaan inlezen in de verschillende soorten panelen en de afmetingen daarvan. Het bos wordt alleen maar groter ;)

• mrmrmr
  • Niet online
Bedoel je, dat het eventueel kan zijn dat er meerkosten zijn na afloop van het plaatsen ivm de werkzaamheden in/bij de meterkast die niet zijn opgenomen in de offerte?
Soms worden dergelijke kosten niet volledig meegenomen. Zeker als ze niet weten hoe je meterkast eruit ziet. Als je een hoge resolutie foto plaatst van de meterkast dan kunnen we meekijken wat nodig is.

Bij mijn meterkast had ik gezien dat er geen plaats was voor een extra groep en aardlek. Verder was er nog geen hoofdschakelaar. Daarom heb ik de meterkastbehuizing laten vervangen door een grotere en een 20A zekering, 30ms aardlek en een hoofdschakelaar laten plaatsen. Dat lijkt simpeler dan het is, maar de zegels van de 3x25A hoofdzekeringen moesten worden verbroken. De electricien had gelukkig wel zegelrecht (hij mocht de zegels vervangen). Uiteindelijk is nu alles up to date en de meterkast is nu uitbreidbaar.

Ik had zelf het materiaal aangeschaft om geld te besparen en de electricien werkte per uur en met wat klein materiaal. Achteraf gezien had ik geluk dat ik een gekwalificeerde electricien vond die dit wilde doen, de meeste electriciens willen zelf het materiaal aanschaffen.

Zodra er werk wordt verricht aan de meterkast moet deze ook voldoen aan de huidige eisen. In mijn geval betekende dat het plaatsen van een hoofdschakelaar, dat was tijdens de bouw van het huis, jaren geleden, nog niet verplicht. Goed opgeleide electriciens zullen dat aangeven, maar "mannetjes" vaak niet. Niet voldoen aan de eisen kan consequenties hebben voor aanspraak op verzekering als er brand ontstaat. Sowieso vind ik het belangrijk dat werk goed wordt uitgevoerd, voorkomen van brand is natuurlijk veel beter dan een besparen van wat centen.

Verwijderd

Topicstarter
mrmrmr schreef op dinsdag 28 juli 2015 @ 12:03:
[...]
Soms worden dergelijke kosten niet volledig meegenomen. Zeker als ze niet weten hoe je meterkast eruit ziet. Als je een hoge resolutie foto plaatst van de meterkast dan kunnen we meekijken wat nodig is.

Bij mijn meterkast had ik gezien dat er geen plaats was voor een extra groep en aardlek. Verder was er nog geen hoofdschakelaar. Daarom heb ik de meterkastbehuizing laten vervangen door een grotere en een 20A zekering, 30ms aardlek en een hoofdschakelaar laten plaatsen. Dat lijkt simpeler dan het is, maar de zegels van de 3x25A hoofdzekeringen moesten worden verbroken. De electricien had gelukkig wel zegelrecht (hij mocht de zegels vervangen). Uiteindelijk is nu alles up to date en de meterkast is nu uitbreidbaar.
Hmm, dat is wederom iets om rekening mee te houden, ben benieuwd of je voldoende info hebt met de volgende foto's:
http://imgur.com/gg92u8R http://imgur.com/8kvTJau

• mrmrmr
  • Niet online
Je hebt een moderne een-fase installatie, met ruim voldoende ruimte voor meer groepen, en zo te zien heb je al een hoofdschakelaar.

De hoofdschakelaar werkt ook makkelijk voor de electricien, die kan die schakelaar omzetten en daarna de benodigde modules plaatsen. Geen probleem dus. De kosten zouden beperkt moeten zijn, ongeveer 100-200 euro.

Wat je nu nog nodig hebt is een loze leiding naar het dak. Je kunt er ook voor kiezen een apart mini meterkastje op de zolderverdieping te plaatsen. Dat geeft je de mogelijkheid een stopcontact te behouden.

• gr8-jen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 29-11 19:00
hallo,

ik lees je startpost en wil je graag nog over het volgende laten nadenken:

"vermoedelijk 9-10 panelen"

als je een dakpan opmeet vanuit het dakraam en vervolgens telt hoeveel dakpannen er liggen kun je zelf uitrekenen hoeveel er passen. je moet kijken of de nok is vastgemetseld. Dit omdat het extra werk kost als je wegens ruimtekort de nok moet opbreken.

maak je eigen lay-out zoals jij het mooi vind. het zal er 25 jaar liggen en andere mensen moeten niet kijken naar een creatieve ligging als ze het huis willen kopen.

Controleer bij je netbeheerder welke meter dat ze denken dat je hebt: wij hebben ook een daltarief en ben nu al een tijd in conclaaf omdat zij denken dat ik 4 telwerken heb maar ik toch echt maar 3 heb. en in mijn geval is dal tarief voordelig omdat ik zelf kan sturen op welk tijdstip mijn verbruik het hoogste is.

verder is het de vraag of je echt solar edge nodig hebt. kijk in het weekend elk uur hoe de schaduwvorming is en bekijk of het nodig is. ik heb bijvoorbeeld alleen de eerste 1,5 uur wat schaduw maar de opbrengst is zo laag dat dan toch maar 1/6 1/16de van mijn dagopbrengst wordt geleverd. Achteraf gezien was het dus niet echt nodig. ik heb wel nog ~700 extra betaald omdat ik wil weten wat het per paneel doet ipv totaal per dag maar denk na wat jouw redenen zijn.

de prijs kan misschien ook nog iets omlaag. bij mij was goedkoper belangrijker en ik zorgde zelf wel voor extra service door alles bij te houden. Uiteindelijk leverde mij dat pakket 2 op met 10 panelen voor onder 4500 excl. Dit was inclusief steiger opzetten en een aardlekschakelaar plaatsen in de meterkast. Het levert me nog wel gezeik op maar het verschil in geld tot nu toe wel waard.

[ Voor 0% gewijzigd door gr8-jen op 28-07-2015 14:26 . Reden: typo ]

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 4500Wp ZWW || BENG, Rc6 rondom, tripple glas, WTW, 165m2 verwarmd || Gasloos sinds sep 2023

Verwijderd

Topicstarter
mrmrmr schreef op dinsdag 28 juli 2015 @ 13:59:
:) dat is een voordeel

Wat je nu nog nodig hebt is een loze leiding naar het dak. Je kunt er ook voor kiezen een apart mini meterkastje op de zolderverdieping te plaatsen. Dat geeft je de mogelijkheid een stopcontact te behouden.
Het liefst alles zo kort mogelijk, maar ik moet kijken wat op welke groep zit (op zolder staat de wasmachine etc).
gr8-jen schreef op dinsdag 28 juli 2015 @ 14:03:

als je een dakpan opmeet vanuit het dakraam en vervolgens telt hoeveel dakpannen er liggen kun je zelf uitrekenen hoeveel er passen. je moet kijken of de nok is vastgemetseld. Dit omdat het extra werk kost als je wegens ruimtekort de nok moet opbreken.

Controleer bij je netbeheerder welke meter dat ze denken dat je hebt: wij hebben ook een daltarief en ben nu al een tijd in conclaaf omdat zij denken dat ik 4 telwerken heb maar ik toch echt maar 3 heb. en in mijn geval is dal tarief voordelig omdat ik zelf kan sturen op welk tijdstip mijn verbruik het hoogste is.

de prijs kan misschien ook nog iets omlaag. bij mij was goedkoper belangrijker en ik zorgde zelf wel voor extra service door alles bij te houden. Uiteindelijk leverde mij dat pakket 2 op met 10 panelen voor onder 4500 excl. Dit was inclusief steiger opzetten en een aardlekschakelaar plaatsen in de meterkast. Het levert me nog wel gezeik op maar het verschil in geld tot nu toe wel waard.
Bedankt, net is er iemand over de vloer geweest en heeft een offerte opgesteld. Hij heeft ook gekeken wat mogelijk was op het dak.

Volgens hem konden er 11 panelen op, overigens vind ik dit ook de mooiste lay out hebben. 5 staand onder, 2 staand naast het dakraam links en 4 staand boven het dakraam.
11x solarclarity poly 255Wp + SE2200+ 11x P300 --> inclusief alles € 4800 qua prijs per WattPiek het goedkoopste, maar ja goedkoop is wellicht duurkoop.

De reden voor SE is meer gevoelsmatig. Op dit moment is het niet nodig, maar stel dat de huidige buren of wellicht nieuwe buren het in hun hoofd halen om een dakkapel te plaatsen heb ik meer aan een "parallel" schakeling dan een serie schakeling of zie ik dit verkeerd? Het blijft een behoorlijke investering en het monitoren per paneel vind ik toch wel een zeer leuke bijkomstigheid..

Maar 10 panelen excl btw? Of lees ik het verkeerd?

• gr8-jen
Verwijderd schreef op dinsdag 28 juli 2015 @ 14:37:
[...]

Volgens hem konden er 11 panelen op, overigens vind ik dit ook de mooiste lay out hebben. 5 staand onder, 2 staand naast het dakraam links en 4 staand boven het dakraam.
wat ook misschien kan is die schoorsteen boven wegwerken en boven 5 en onder 4. En dan alles zoveel mogelijk naar rechts. Als je dan buren links hebt die ene dakkapel nemen, heb je daar zo weinig mogelijk schaduw van.
[...]
11x solarclarity poly 255Wp + SE2200+ 11x P300 --> inclusief alles € 4800 qua prijs per WattPiek het goedkoopste, maar ja goedkoop is wellicht duurkoop.
solarclarity is geen merk. ik denk dat je als aanbieding kreeg om denim all black 255WP op je dak te krijgen. BENQ levert geen 255 en trina is te duur.
Als het die denim is zou ik nog vragen naar referenties en foto's van installaties. Die denim zou ik eerst ook krijgen maar ben blij dat dit niet doorging. ondanks dat mij tijdens verkoop werd verteld dat er een zwarte laag overheen zat vertelden installateurs mij later dat het toch blauwachtig was.
[...]
De reden voor SE is meer gevoelsmatig. Op dit moment is het niet nodig, maar stel dat de huidige buren of wellicht nieuwe buren het in hun hoofd halen om een dakkapel te plaatsen heb ik meer aan een "parallel" schakeling dan een serie schakeling of zie ik dit verkeerd? Het blijft een behoorlijke investering en het monitoren per paneel vind ik toch wel een zeer leuke bijkomstigheid..
bij solar edge krijg je een portal toegang. vraag hoveel je te zien krijgt en hoe lang je toegang krijgt tot de portal. standaard kreeg ik alleen dagelijkse output en nog geeneens per paneel. Pas toen ik er om vroeg (ligt in dit geval aan de installateur maar toch). toen ik verder doordramde kreeg ik toegang tot meer gegevens en kan ik ook rapporten downloaden. Nu probeer ik nog admin rechten te krijgen zodat ik api keys kan genereren en die data mooi grafisch op een andere plek kan neerzetten.

qua opbrengst: je krijgt tot 6% meer van je opbrengst dat al minder is wegens schaduw. en dat verlies kan meer zijn dan 6%. Het beste is om panelen zo te schuiven dat je geen schaduw krijgt. en misschien heel even in de ochtend een beetje schaduw als de dakkapel bij de buren er komt.
[...]
Maar 10 panelen excl btw? Of lees ik het verkeerd?
10 x trina 265 black + solar edge. Maar dat is wel na stevig onderhandelen:

korting vragen en daarna nog 6% extra korting vragen.
aangeven dat toen 6% btw op arbeid zat en ik dat niet ging betalen als het 21% werd (ik wilde weer korting op excl maar ze gaven korting op incl, dat was nog beter :) )
en ga zo maar door

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 4500Wp ZWW || BENG, Rc6 rondom, tripple glas, WTW, 165m2 verwarmd || Gasloos sinds sep 2023

Verwijderd

Topicstarter
gr8-jen schreef op dinsdag 28 juli 2015 @ 15:08:
[...]

wat ook misschien kan is die schoorsteen boven wegwerken en boven 5 en onder 4. En dan alles zoveel mogelijk naar rechts. Als je dan buren links hebt die ene dakkapel nemen, heb je daar zo weinig mogelijk schaduw van.

dat is zeker een onderzoek waard,

[...]

solarclarity is geen merk. ik denk dat je als aanbieding kreeg om denim all black 255WP op je dak te krijgen.

klopt, ik heb het even nagekeken en het is van Denim, de groothandel heet Solarclarity, de fabriek staat ergens in Taiwan volgens mij
[...]

bij solar edge krijg je een portal toegang....

qua opbrengst: je krijgt tot 6% meer van je opbrengst dat al minder is wegens schaduw. en dat verlies kan meer zijn dan 6%. Het beste is om panelen zo te schuiven dat je geen schaduw krijgt. en misschien heel even in de ochtend een beetje schaduw als de dakkapel bij de buren er komt.

weer iets om rekening mee te houden, bedankt :), dus als ik het goed begrijp: door het gebruik van optimizers verhoog je opbrengst tot 6% (kan dus ook 1% zijn), maar door schaduw van een dakkapel kan het verlies (veel) groter zijn dan 6%?

[...]

10 x trina 265 black + solar edge. Maar dat is wel na stevig onderhandelen:

korting vragen en daarna nog 6% extra korting vragen.
aangeven dat toen 6% btw op arbeid zat en ik dat niet ging betalen als het 21% werd (ik wilde weer korting op excl maar ze gaven korting op incl, dat was nog beter :) )
en ga zo maar door

ik ben niet zo'n onderhandelwonder :-( , maar ga het zeker proberen ;-)

• gr8-jen
Schaduw zal je opbrengst verlagen. Des te langer deze aanwezig en des te meer schaduw betekent ook steeds lagere opbrengst. Mij vertelden ze dat een smalle schoorsteen of vlagggemast continu in beeld 8% productieverlies kan betekenen. Dit omdat standaard al die panelen minder produceren als 1 paneel minder produceert. omdat met solar edge de andere panelen niet meer worden beinvloed kan het inderdaad tot 6% meer opleveren. maar ik heb geen mensen gevonden die mij voorbeelden met cijfers lieten zien en het is 6% van iets wat al met bijvoorbeeld 8% is verminderd. en 6% van 100 afhalen en bij dat weer 6% van het nieuwe getal optellen geeft niet hetzelfde resultaat ;). dus ik hou het op commerciele praat waarbij de opbrengst afhankelijk is van je panelen en hoeveel schaduw er op valt.

verder kun je offertes van andere leveranciers aan elkaar laten zien. dit helpt wel om een leverancier met prijs te laten zakken ook al is de goedkopere bijvoorbeeld met slechtere panelen. :)

misschien wil je nog kijken naar testen van photon van merken die je overweegt. en kun je opzoeken wat de fillfactor is en waarom de duurdere een hogere fillfactor hebben.

[ Voor 7% gewijzigd door gr8-jen op 28-07-2015 20:13 ]

Verwijderd

Topicstarter
gr8-jen schreef op dinsdag 28 juli 2015 @ 20:11:
[...]

Schaduw zal je opbrengst verlagen. Des te langer deze aanwezig en des te meer schaduw betekent ook steeds lagere opbrengst. Mij vertelden ze dat een smalle schoorsteen of vlagggemast continu in beeld 8% productieverlies kan betekenen. Dit omdat standaard al die panelen minder produceren als 1 paneel minder produceert. omdat met solar edge de andere panelen niet meer worden beinvloed kan het inderdaad tot 6% meer opleveren. maar ik heb geen mensen gevonden die mij voorbeelden met cijfers lieten zien en het is 6% van iets wat al met bijvoorbeeld 8% is verminderd. en 6% van 100 afhalen en bij dat weer 6% van het nieuwe getal optellen geeft niet hetzelfde resultaat ;). dus ik hou het op commerciele praat waarbij de opbrengst afhankelijk is van je panelen en hoeveel schaduw er op valt.

verder kun je offertes van andere leveranciers aan elkaar laten zien. dit helpt wel om een leverancier met prijs te laten zakken ook al is de goedkopere bijvoorbeeld met slechtere panelen. :)

misschien wil je nog kijken naar testen van photon van merken die je overweegt. en kun je opzoeken wat de fillfactor is en waarom de duurdere een hogere fillfactor hebben.
Ik blijf het lastig vinden om een keuze te maken tussen optimizers of geen optimizers. Achteraf kijk je een koe in de kont zal het waarschijnlijk op neerkomen ;) ..

Fillfactor heb ik opgezocht, ingelezen en berekend. Ik moet zeggen dat Solarclarity (Denim) op 76% FF zit en volgens mij is dat wel redelijk.
Pagina: 1