[Partitie maken] Schijf kan niet verder verkleinen

Pagina: 1
Acties:

• AFCAjax
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 24-11-2025
Goedemorgen Tweakers,

Ik heb hier al een topic gevonden over dit probleem, maar hier niet helemaal de oplossing kunnen vinden.

Ik heb een Lenovo notebook, met een 500GB schijf. Nu wil ik straks als Win10 uit is een herinstallatie uitvoeren. Omdat ik mijn schijf nog niet verdeeld heb in partities om nu mijn data veilig te stellen, wilde ik dit nu 'even gauw' doen.

Het probleem doet zich nu voor dat ik mijn C: schijf niet met meer dan +/- 45GB kan verkleinen, terwijl ik nog +/- 300GB ruimte over heb.

Ik had al wat gelezen over bepaalde bestanden die op het einde van een schijf kunnen staan, en dat daardoor de schijf niet verder verkleind kan worden. Ik zou graag een E: partitie van 200GB maken maar ik kom er niet uit.

Alvast bedankt. :)

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
AFCAjax schreef op dinsdag 28 juli 2015 @ 08:27:
Ik had al wat gelezen over bepaalde bestanden die op het einde van een schijf kunnen staan (…)
Oftewel: defragmenteren? Dat zette vroggâh, toen 't nog nodig was, altijd de bestanden netjes op een rijtje en AFAIK ook altijd braaf aansluitend vanaf het begin van de partitie..

• AFCAjax
Osiris schreef op dinsdag 28 juli 2015 @ 09:27:
[...]

Oftewel: defragmenteren? Dat zette vroggâh, toen 't nog nodig was, altijd de bestanden netjes op een rijtje en AFAIK ook altijd braaf aansluitend vanaf het begin van de partitie..
Alvast bedankt, dit ga ik vanavond even proberen. Zijn er nog punten waar ik op moet letten bij dit proces? En hoe lang duurt het defragmenteren over het algemeen? :)

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Niets schrijven naar disk terwijl die bezig is, dat schopt het proces soms nog wel eens in de war.
Hoe lang het duurt hangt af van de snelheid van je disk, mate van fragmentatie en de grootte van de disk. Daar is dus niet zo heel veel over te zeggen.

• AFCAjax
Bedankt voor de reacties, haal de notebook straks even op thuis. Laat ik hem op werk even defragmenteren. Ben bang dat ik anders de hele avond zit te wachten op niks.

• AFCAjax
Ik kom nog niet verder, na defragmentatie is het niet mogelijk om hem kleiner te maken. Iemand nog een ander idee? Er zit nog wel een herstelpartitie van 15GB in de weg. Misschien dat het hiermee temaken heeft?

• r44
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07-01 17:41

r44

Doe je het van uit schijf beheer?
Indien Ja probeer het met een partitie tool zoals Mini Partition tool of Easus partition master of een ander tool

44

• AFCAjax
Mini Partition is nu bezig, en lijkt te gaan werken. Ik laat het zo weten.

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 20:01
AFCAjax schreef op dinsdag 28 juli 2015 @ 08:27:
Ik had al wat gelezen over bepaalde bestanden die op het einde van een schijf kunnen staan, en dat daardoor de schijf niet verder verkleind kan worden.
Correct. Handig om dan je event logs te checken om te zien waar het misloopt.

De Windows defragmenter schijft namelijk log messages over files die hij niet kan verplaatsen.
Pagina: 1