Knal en Rook PC. Videokaart kapot?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R1kske
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 24-09 15:36
Hallo Tweakers,

zojuist ben ik tijdens het gamen opgeschrikt door een knal van mijn PC. Het gebeurde toen ik een spel aan het spelen was (Bioshock Infinite op High) en toen Alt-Tab deed. Daarna stonk het erg na rook. De PC was volgens mij uitgevallen al, maar in reactie had ik de stekker uit het stopcontact getrokken en vervolgens de voeding achterop de PC uitgezet. Nu ik de PC uit elkaar heb kan ik zo snel niet vinden wat er (allemaal) stuk is. De videokaart (een Sapphire Radeon 280x Dual-X) ruikt in ieder geval naar rook dus ik durf te stellen dat die sowieso het loodje heeft gelegd. Deze had ook al af en toe wat last van artefacten. Ik vraag me nu alleen af of hij daarbij ook mijn voeding (Corsair CX 750) en/of het moederbord heeft beschadigd of andere componenten. Ik durf mijn PC eerlijk gezegd niet op te starten, omdat ik bang ben dat ALS het de voeding is, dat ik de andere componenten dan nog meer schade aanricht.

Zowel de videokaart als de voeding zijn 2e hands uit het V&A van tweakers, de videokaart valt nog wel onder garantie.

Weet iemand hoe ik op een veilige manier kan testen of er naast de videokaart nog meer stuk is of hoe ik dit zou kunnen zien?

Bedankt alvast.

Steam: rh1991

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SanderH_
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 03-10 08:24
Als je hem niet meer durft aan te leggen, wat ik eerlijk gezegd wel kan verstaan.. zit er niet veel anders op dan te gaan kijken naar visuele schade.

Ik heb ooit hetzelfde meegemaakt met een Packard Bell desktop en toen was er een condensator op het moederbord ontploft. Kijk m.a.w. eerst eens goed naar het moederbord, of je daar geen rare dingen aantreft. Indien je moederbord onboard graphics heeft kan je de videokaart er uithalen en je systeem eens op de onboard aansluiting hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvdHoudt
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 23:33
Als de voeding geploft is ruik je dat heel sterk aan de luchtuitvoer, mits je de invoer niet in de kast hebt zitten, dan heeft hij de geur namelijk aangezogen.

Daarnaast wat SanderH aangeeft en haal alle overige niet core componenten even los. Eventuele optische drives, PCI kaarten, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unfor
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11:41
Waarschijnlijk een VRM gepopt ergens, inspecteer je videokaart en mobo voor brandplekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R1kske
De lucht is in de voeding minimaal te ruiken. Op de videokaart ruikt het ook aan een kant heel sterk naar brandlucht, alleen daar is achter op de printplaat niks te zien. Ook het moederbord ziet er normaal uit.

Ben alleen bang om hem aan te zetten, omdat de hele PC meteen uitschakelde en niet alleen het beeld uitviel. Is dat een defect of kan dat ook juist een veiligheidssysteem van de voeding zijn, uitschakelen bij kortsluiting?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Had paar maanden geleden het zelfde. Was bij mij echter de voeding, die was gewoon dood. Niks te ruiken op de voeding. Overigens MB later ook kapot, ik denk dat die een opdonder heeft gehad toen.

Bij mij sloeg zelfs de zekering er uit, zag gelijk in het donker.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galinsky
  • Registratie: Oktober 2013
  • Niet online

Galinsky

--------->

1 simpele tip dat je niet direct helpt maar je kan de voeding testen uit zichzelf door een ijzerdraadje van de groene draad op de 24 pin te verbinden met een willekeurige zwarte pin. Zo kan je zien of hij het nog doet. Gezien hij hiervan aan gaat.
http://wiki.frotmail.nl/images/f/f2/ATX_connector.gif
hoewel dit een 20pin is. Als ik de afbeeldingen op internet mag geloven van jou voeding heb je eerst oranje dan blauw dan zwart en dan de groene net zoals het plaatje die ik hier gaf.
Dan weet je in iedergeval of de voeding nog ''opstart''. Daarna kan je misschien een onbelangrijk iets er aan hangen zoals een dvd drive die je eventueel wel kan missen. Als dit werkt doet de 12v lijn het zeer waarschijnlijk nog goed en is de kans groot dat je voeding het nog goed doet.

Gezien je verder een grafische verandering deed (alt tab) is de kans groot dat het inderdaad wat met je grafische kaart te maken heeft. Je kan hem voorzichtig open schroeven en de cooler eraf halen en kijken of er visuele schade zit aan die kant van de grafische kaart. In plaats van alleen de bovenkant. Ik weet niet precies hoe dit met de garantie zit ook al zet je hem weer goed in elkaar misschien dat iemand dat kan zeggen.

Als je dit allemaal hebt gedaan en er zit schade aan de videokaart zou ik het zelf wagen om hem te starten het moet toch een keer... zonder videokaart en op Onboard Graphics als dat kan. Doe het ook met zo weinig mogelijk onderdelen om schade daarvan te voorkomen als het wel mis gaat. Dus 1 ram stick geen hardeschijf etc. Alleen dat hij de bios kan posten als je Onboard Graphics hebt. Anders als hij wel aan gaat en je hebt geen onboard graphics kan je het proberen met een goedkope videokaart of je iets te zien krijgt.

Als hij niet werkt zijn er waarschijnlijk andere onderdelen kapot en zou je videokaart het zelf het nog kunnen doen als je geen visuele fouten ziet aan de andere kant (cooler kant) ervan. Meest waarschijnlijke is dan het moederbord daarna de voeding. Om dat uit te testen is de enige mogelijkheid om dat met andere onderdelen te doen.. Wat ook weer risico kan geven voor die andere onderdelen maar ik hoop niet dat dit zover gaat komen en het alleen bij de videokaart blijft waar het het meest op lijkt.

Dat de pc uitvalt is een normale reactie aangezien de videokaart kortsluiting kan maken door door te branden.

Ik hoop dat je er wat aan hebt!

Succes! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R1kske
Op de videokaart heb ik inderdaad wat schroeiplekken kunnen ontdekken, na goed speuren. Gelukkig niet nodig geweest om de koeler eraf te halen dus ik hoop dat dit nog binnen de garantie valt.

Vanuit beneden de keuken (studentenhuis) een verlengsnoertje naar buiten en maar eens proberen of hij uberhaupt start:

Afbeeldingslocatie: http://i62.tinypic.com/2edayxe.jpg

En gelukkig deed hij dat. Zit nu te typen op de PC, monitor aangesloten op de onboard videokaart. Volgens mij is verder alles nog heel.

Heel erg bedankt voor de snelle reacties en tips allemaal. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fanta
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 18:09

Fanta

FordPerformance™️

Lijkt er op dat je mazzel hebt gehad. Nu met je studentenloon een nieuwe videokaart scoren.. ;)

(Of probeer crowdfunding.. :P )

Daily driver | Ford Fanta ST | 280pk 420Nm | Orange Fury | Performance Pack

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nvidia666
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 13-04 21:43
Eind goed al goed :)
Gelukkig had je geen Sweex / MS-tech voeding zitten anders was de kans dat er meer gesloopt werd veel groter ;)

Case Xpredator Black E , I7 3930K @4.6 (H100I) , 3090 Suprim X, Msi X79 G65-8D ,16 Gb Corsiar Veng. 1600 Mhz, 980pro 1TB, 1TB&512 GB 850 Pro WD Black 4TB , CM V1000 (PC2 3570K 6GB 3090 ,240 GB ssd) (Dell e6540@8790M)(Dell xps15 9560)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R1kske
Ja erg mazzel, moet er inderdaad niet aan denken om met mijn studentenloon een hele nieuwe PC te moeten kopen. Mocht ik geen garantie krijgen dan kan een videokaart er nog wel vanaf, maar geen 2e hands, geen refurbished en zeker geen fabrieks-opgevoerde versie zoals deze. :p

Voeding is een onderdeel waar ik zelf (tot nu toe! haha) ook snel op zou besparen, maar gelukkig kon ik deze voor een mooie prijs kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat je tot nu toe zegt is goed, want dat is het laatste waar je op wil besparen. Een slechte had waarschijnlijk gewoon heel de pc meegenomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• francoski
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
"Computers run on smoke. If it leaks out, they don't work.” :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 03-10 12:30

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Oeh! Mag ik je videokaart voor een autopsie op mn tweakblog?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mgizmo
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 03-10 00:54
sebastius schreef op dinsdag 28 juli 2015 @ 13:52:
Zou wel tof zijn, alleen ik lees dat ie nog garantie heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vickiieee
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 30-09 17:59

Vickiieee

Kritische lezer.

mgizmo schreef op dinsdag 28 juli 2015 @ 14:12:
[...]

Zou wel tof zijn, alleen ik lees dat ie nog garantie heeft.
Dit inderdaad. Probeer eerst de kaart eens te RMA'en. Lijkt erop dat die deaud is. Toch zonde! :-(

Trotse winnaar van het 'Captain Obvious lintje' van 07-10-2015!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01 12:49
Veel van die kaarten waarvan de vrms doorfikken, heb ik zelf ook gehad met een 7950. Veel zijn gesneuveld doorhref litecoin minen (7950/70, 280 en 290 reeks).

Altijd schrikken !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R1kske
Ja ik stuur hem inderdaad op, dan krijg ik te horen of er buiten mijn toedoen om de kaart defect is geraakt. Merk nu alleen dat er helaas meer schade is. De PC reboot gewoon op random momenten. Ik ben er nog niet achter of dat dat komt door een voeding die even tijdelijk geen stroom krijgt/toevoert of dat de moederbord de PC reset. Deze week eens mijn oude Antec Earthwatts 380W aansluiten, moet wel kunnen op de PC zonder het grootverbruik van de videokaart denk ik.

Mochten er onderdelen kapot zijn dan zal ik ze opsturen. :)
ToFast schreef op dinsdag 28 juli 2015 @ 19:00:
Veel van die kaarten waarvan de vrms doorfikken, heb ik zelf ook gehad met een 7950. Veel zijn gesneuveld doorhref litecoin minen (7950/70, 280 en 290 reeks).

Altijd schrikken !
Ja de kaarten schijnen niet zo goed te zijn. Veel stroomverbruik in verhouding en vooral de x-serie (280x etc) eigenlijk te hoog geclocked. Achteraf makkelijk praten natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herman456
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 28-09 17:21
Echte knallen doen mij, als elektrotechnicus, toch meer denken aan een elco die uit elkaar geknald is. Heb je überhaupt in de voeding gekeken? Kijk dan even naar die ronde staafjes met zilveren hoedjes (elco's), mist zo'n staafje zijn hoedje of staat het bol, dan is het foute boel. Kan ook op het moederboard of de videokaart gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
[quote]sebastius schreef op dinsdag 28 juli 2015 @ 13:52:
Oeh! Mag ik je ... voor een autopsie op mn tweakblog?
[/quote]Ik had gisteren een 125A - 48 kanaalsdimmerrack voor theaterverlichting onder handen. Daar kwam uit één dimmer (12 kanalen) ook de welbekende magische rook. Wil je dat ding ook voor autopsie? De elektronica van dat ding is nog wel te fixen, zeer overzichtelijke printjes. De boel is van eind jaren 80 begin jaren 90.

Dus als je autopsie wilt plegen ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastPinguin
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 05-09 15:15
R1kske schreef op dinsdag 28 juli 2015 @ 23:06:
Ja ik stuur hem inderdaad op, dan krijg ik te horen of er buiten mijn toedoen om de kaart defect is geraakt. Merk nu alleen dat er helaas meer schade is. De PC reboot gewoon op random momenten. Ik ben er nog niet achter of dat dat komt door een voeding die even tijdelijk geen stroom krijgt/toevoert of dat de moederbord de PC reset. Deze week eens mijn oude Antec Earthwatts 380W aansluiten, moet wel kunnen op de PC zonder het grootverbruik van de videokaart denk ik.

Mochten er onderdelen kapot zijn dan zal ik ze opsturen. :)
Random reboots lijkt meer op een defecte geheugen module.
Je kan nog even een geheugen test doen voordat je verder gaat sleutelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R1kske
FastPinguin schreef op woensdag 29 juli 2015 @ 10:09:
[...]

Random reboots lijkt meer op een defecte geheugen module.
Je kan nog even een geheugen test doen voordat je verder gaat sleutelen.
Je bedoelt gewoon proberen om met 1 module op te starten en daarna met de andere? Ja ga daarmee beginnen dan.
Herman456 schreef op dinsdag 28 juli 2015 @ 23:48:
Echte knallen doen mij, als elektrotechnicus, toch meer denken aan een elco die uit elkaar geknald is. Heb je überhaupt in de voeding gekeken? Kijk dan even naar die ronde staafjes met zilveren hoedjes (elco's), mist zo'n staafje zijn hoedje of staat het bol, dan is het foute boel. Kan ook op het moederboard of de videokaart gebeuren.
Op het moederbord zien zie dingen er allemaal vrij normaal uit. De videokaart ziet er zo uit: Afbeeldingslocatie: http://i61.tinypic.com/14aelvs.jpg
De voeding is het 2e wat ik ga testen dan.

Ga er wel pas volgende week mee aan de slag want ik moet de herkansing van mijn scriptie nog verbeteren. Gelukkig staat alles al op Dropbox opgeslagen en niet op de PC. 8)

Nogmaals bedankt voor het meedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sw3ex
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 16-10-2021
Je kan ook altijd eens horen of het gedekt is door je brandverzekering, je zou verbaasd zijn door wat er allemaal onder valt.

Mijn thuis is waar mijn Stella staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius

sebastius

Schiet eens een paar foto's van die videokaart onder verschillende hoeken? Schade is nu niet goed te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastPinguin
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 05-09 15:15
R1kske schreef op woensdag 29 juli 2015 @ 11:26:
Je bedoelt gewoon proberen om met 1 module op te starten en daarna met de andere? Ja ga daarmee beginnen dan.
Nee je kan met een programma je geheugen vol laten schrijven en testen of de waardes weer goed uitgelezen worden. Dit kan je booten van bv een usb stick:

http://www.memtest86.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herman456
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 28-09 17:21
http://www.sullockenzlin.demon.nl/Electronics.htm

Ik zie niet zoveel door dat grote koel lichaam.

Hier iets over slechte elco ' s en ICT. Kan ook gebeuren in de voeding!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j-phone
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 13-09 20:58
Offtopic:
Ik heb hier nog een dode Sapphire reference AMD 290 liggen. Heb je daar wat aan? Stuur anders even een DM.

Journalism 101: "If someone says it's raining & another person says it's dry. It's not your job to quote them both. Your job is to look out the fucking window and find out which is true."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R1kske
Mijn excuses voor de late reactie, ik heb vandaag mijn scriptie ingeleverd dus weer tijd :). De kaart is opgestuurd, heb er alleen nog niks over gehoord momenteel. Beter fotos maken kon niet, dan moest ik de koeler eraf halen en dan vervalt de garantie sowieso. Nu maar hopen dat ik een nieuwe krijg.

De random reboots van mijn PC lijken toch niet zo random. Heel raar, maar hij reboot als ik mijn monitor (ja echt!) uitzet, als de PC niet uitstaat. Hij reboot dan eerst om en als ik niks doe krijg ik uiteindelijk een BSOD. Gelukkig doet hij het nu verder prima, als ik de monitor maar aan laat staan (en hij mag dus ook niet op slaapstand want dan gebeurt hetzelfde). Het lijkt mij dan dat er toch iets niet helemaal lekker zin in het moederbord aangezien hij aangesloten zit op de onboard videokaart. Of is dit een foute constatering?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius

sebastius

Of jouw monitor geeft op wat voor manier storing over via *een* kabel. Gebeurt het ook zonder beeld-kabel aangesloten?

(zou overigens best kunnen verklaren waarom je videokaart geklapt is)

[ Voor 23% gewijzigd door sebastius op 10-08-2015 21:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:27
Zitten je monitor en PC allebei in een geaard stopcontact? Of op zijn minst in dezelfde verdeeldoos met randaarde?

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spokje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:27
Ik hoop dat je in de toekomst geen problemen krijgt met je wi-fi ontvangst icm inschakelen 2e monitor :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arn0uDz
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 03-10 21:59
Zo, dat is een beste schop. Vraag me nu wel af hoe het is afgelopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R1kske
spokje schreef op dinsdag 05 januari 2016 @ 12:40:
Ik hoop dat je in de toekomst geen problemen krijgt met je wi-fi ontvangst icm inschakelen 2e monitor :+
Whaha _/-\o_

Aangezien hij toch geschopt is.Ik heb van de webshop waar hij oorspronkelijk vandaan komt een nieuwe opgestuurd gekregen. Wel bijna 2 maanden gewacht. Verder aan mijn PC niks meer aangepast omdat ik geen mankementen meer ben tegengekomen, doet het weer prima. Nouja nu dus misschien met mijn wifi ontvangst, maar dat moet de tijd uitwijzen. :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spokje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:27
*bergt z'n glazen bol weer op*
Pagina: 1