Toon posts:

Vraagje over aanpassen speaker opstelling

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Heb een vraagje over hoe mijn speakers op te stellen of juist aan te passen in mijn situatie.

Hoe is deze? Ik heb een tv en een beamer. De tv staat op een kast aan de ene lange muur, de beamer beamt op de tegenoverliggende lange muur.
Ik heb een pioneer vsx923 versterker en een 5.1 speaker set. Deze is op de versterker aangesloten zodat ik, als ik tv kijk het geluid op de goede posities krijg, Echter als ik de beamer gebruik, dan komt het "voorgeluid" uit de "achterspeakers" vandaan en omgekeerd.
Om nu steeds de speaker aansluitingen te wijzigen, is gewoon lastig en dus is mijn vraag, bestaat er een tool om bijvoorbeeld de speakers softwarematig te "spiegelen", of zijn er andere mogelijkheden om de speakers te "spiegelen"?

Iemand een idee hierbij?

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Als dit überhaupt al mogelijk zou zijn, wat ga je dan doen met de center speaker? Volgens mij gaat dit nooit fatsoenlijk werken...

Kun je dan niet beter je speakers zo plaatsen zodat ze voor de beamer goed staan en bij normaal tv kijken genoegen nemen met geluid uit de tv?

• Bisti
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 10:35
Verwijderd schreef op maandag 27 juli 2015 @ 23:05:
Heb een vraagje over hoe mijn speakers op te stellen of juist aan te passen in mijn situatie.

Hoe is deze? Ik heb een tv en een beamer. De tv staat op een kast aan de ene lange muur, de beamer beamt op de tegenoverliggende lange muur.
Ik heb een pioneer vsx923 versterker en een 5.1 speaker set. Deze is op de versterker aangesloten zodat ik, als ik tv kijk het geluid op de goede posities krijg, Echter als ik de beamer gebruik, dan komt het "voorgeluid" uit de "achterspeakers" vandaan en omgekeerd.
Om nu steeds de speaker aansluitingen te wijzigen, is gewoon lastig en dus is mijn vraag, bestaat er een tool om bijvoorbeeld de speakers softwarematig te "spiegelen", of zijn er andere mogelijkheden om de speakers te "spiegelen"?

Iemand een idee hierbij?
Ik kan 2 dingen qua hardware bedenken:

1: maak gebruik van de 2 zones op je versterker: gebruik de 5.1 voor de beamer. Sluit de fronts van de tv met 2 kabels aan, 1 kabel naar de rears van de 5.1 set en 1 kabel naar de zone 2 uitgang. (Belangrijk, nooit zone 1 en zone 2 tegelijk aan!)

2: Maak gebruik van wisselschakelaars: Afbeeldingslocatie: http://www.audio-online.nl/media/catalog/product/cache/1/image/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/2/0/202090_1.jpg
Maar om dit voor 5.1 kanalen te doen heb je dus wel 12 schakelaars nodig die je om moet zetten.
(quick fix) je kunt natuurlijk dubbelpolige wisselschakelaars gebruiken, dan hoef je er nog maar 6 om te zetten. (5 want de sub zal je wel niet verwisselen)

Of er softwarematig iets mogelijk is, geen idee eigenlijk. Maar het zal lastig zijn. Je hebt waarschijnlijk verschillende bronnen (tv-box, bluray, console) Alle bronnen wil je zowel op de beamer als op de tv kunnen gebruiken. Nee zou ik niet aan beginnen.

Optie 1 is de quick fix (2.0 geluid en niet goed als beide zones perongeluk tegelijk aangezet worden). Maar optie 2 zorgt dan weer voor iedere keer handmatig12 5 schakelaars om te zetten.

[ Voor 4% gewijzigd door Bisti op 28-07-2015 09:59 ]

• mr.paaJ
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 20-01 12:12

mr.paaJ

generatie cmd+z

Beide opties gaan geheid problemen geven. Een keer niet opletten en je blaast de boel op.

De tweede zone inzetten voor een extra paar speakers (stereo bij TV, 5.1 voor beamer) lijkt me de makkelijkste oplossing.

Welke bronnen heb je staan?

liever de tong gebrand dan lauwe soep

• kippy
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 14:11
Schakelaars werken perfect. En als je er nog een relais tussen zet kan het met een druk op de knop. Ik heb zelf ook een keer iets dergelijks gedaan en dat werkt zonder problemen.

Je center speaker zal altijd een probleem zijn, of je moet 2 centerspeakers hebben.

Verwijderd

Topicstarter
Hoi, bedankt voor de gegeven anwoorden. ik heb eigenlijk maar 1 bron, alleen de pc.

En deze stuurt het geluid en beeld dus door naar de VSX 923, welke het dan of via de tv of via de beamer weergeeft.
Pagina: 1