Kernel panic

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peize9
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 10:58
Hallo tweakers,

Mijn server wil niet meer opstarten.
Dit is de error :
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/EAfibi3.jpg
Weet iemand hoe ik dit het beste kan oplossen? Ik heb zelf niet superieur veel verstand van linux, dat ben ik nogsteeds aan het leren.
Het makkelijkste is herinstalleren maar dat zou niet erg handig zijn omdat ik dan verlies wat er nog op de schijven staat.
Ik hoop dat iemand dus een betere oplossing heeft

Het OS is Ubuntu server.

Mvg
Dany

[ Voor 8% gewijzigd door peize9 op 27-07-2015 21:02 ]

Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying. ― Arthur C. Clarke

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10:41

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Tja, hij kan tijdens het starten / niet mounten. Waarom, geen idee, dat is niet duidelijk uit de foto en de gegeven informatie hier. Kan zijn dat z'n kernel corrupt is door een volle schijf, identifiers niet meer kloppen, schijf mist, of wat dan ook.

Kan je iig nog wel iets als je met de installatie media opstarten en kiest voor recovery?

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Hij kan rootfs niet vinden zoals HoT post. Heb je recent iets veranderd? Of deed de server het 'opeens' niet meer. Als het 'opeens' is, dan zou je schijf of HBA kapot kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peize9
als ik hem opstart kan ik eerst nog kiezen uit:
- ubuntu
- advanced options for Ubuntu
- memory test (memtest 86+)
- memory test (memtest 86+, serial console)

Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying. ― Arthur C. Clarke

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoAC
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20-09 23:24

BoAC

Memento mori

Als Je nu de tweede optie kiest kun je waarschijnlijk een 'veilige modus' kiezen of een oudere kernel. Misschien start hij dan wel door. Daarna kun je foutzoeken :)

In ieder geval is de partitie waar hij van boot wel beschikbaar, anders kreeg je al dit menu niet te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amarog
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 15-08 17:08
Eventjes een live disk/usb maken van boot repair (http://sourceforge.net/p/boot-repair-cd/home/Home/) deze laten runnen... Meestal lost dat wel de opstart problemen op zonder dat je iets verliest... Ik heb het toch al een héél aantal keer weten de boel redden. En veel ken ik ook niet van linux ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Ik betwijfel of dat gaat helpen bij het probleem van de TS. De foutmelding is redelijk duidelijk, het kan het root file system niet vinden. Dit kan door corruptie komen, of andere oorzaken. Het is dus even wat de uitkomst is van het opstarten met recovery media en een chroot uit te voeren. Als de schijf vol is en daardoor de kernel update onvolledig is weggeschreven, kan die boot repair niets fixen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 18-09 00:23
Opstarten livecd van ubuntu, dan met gparted fsck doen op alle partities.
Gparted starten,
dan rechtboven de schijf kiezen,
dan met muis op de partitie gaan staan,
dan rechter muis check uitvoeren,
doe dit voor alle partities, voor swap niet doen.
Dan server weer proberen.

En vertel meer over je server. ext4 raid etc?

Hiermee met google zoeken,
ubuntu server+kernel panic not syncing: VFS: unable to mount root fs on unknown-block

Heb je iets veranderd aan de partities?
Heb je extra hardware in je pc gestoken, waardoor de partities verschoven zijn tav de naam/nummer?

Zorg altijd dat partities met de uuid werlen en niet met de oude sda sdb, want hier kan het zijn dat de partitie naam verschijft, en dan start de server niet op omdat de naam veranderd is(en met uuid verschuift dit niet).
Hier zou boot repair kunnen helpen.

[ Voor 45% gewijzigd door jan99999 op 31-07-2015 07:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 08:44

Umbrah

The Incredible MapMan

Dat, en draai eens een SMART greadout...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online

deadinspace

The what goes where now?

peize9 schreef op maandag 27 juli 2015 @ 21:00:
Hallo tweakers,

Mijn server wil niet meer opstarten.
Dit is de error :
[afbeelding]
Dat gedeelte van de foutmelding is voornamelijk een conclusie, en zegt ons weinig over de werkelijke oorzaak. Kun je op het moment van de panic misschien nog omhoog scrollen met shift-pgup? Dan helpt het als je daar ook foto's van maakt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 11:06
Zo te zien gebruik je software raid ?
Neem aan dat je een boot partitie buiten de raid hebt .. en je root partitie op de raid ?

Van wat ik kan lezen zou je in je grub als je op ubuntu staat .. middels de 'e' van edit .. de entry tijdelijk kunnen wijzigen en op de vmlinuz regel kunnen toevoegen dan wel wijzigen indien al aanwezig:

root=/dev/sr0

tijd om bonen te gaan malen :|

[ Voor 5% gewijzigd door gekkie op 31-07-2015 16:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

gekkie schreef op vrijdag 31 juli 2015 @ 14:24:
Zo te zien gebruik je software raid ?
Neem aan dat je een boot partitie buiten de raid hebt .. en je root partitie op de raid ?

Van wat ik kan lezen zou je in je grub als je op ubuntu staat .. middels de 'e' van edit .. de entry tijdelijk kunnen wijzigen en op de vmlinuz regel kunnen toevoegen dan wel wijzigen indien al aanwezig:

root=/dev/sr0
Root verwijzen naar de cdrive, handig als er niets in zit, dan krijg je juist dit soort errors. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 11:06
Hero of Time schreef op vrijdag 31 juli 2015 @ 16:03:
[...]

Root verwijzen naar de cdrive, handig als er niets in zit, dan krijg je juist dit soort errors. 8)7
Whoops nog niet helemaal wakker geloof ik ... :F .. tijd om de bonenmaler nog maar eens aan te slingeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peize9
Ik heb even geprobeerd om het via advanced options op te starten met recovery mode en hij werkt nogsteeds niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Boot met installatie media en voer vanuit daar een recovery shell uit. Wat is het schijfgebruik? Wat is er als laatst geïnstalleerd? Hoe staat fstab ingesteld, komt dat overeen met je omgeving, etc. Dit is al eerder aangegeven om te doen.

Pagina: 1