Tijdelijk in het buitenland, contract woning onderverhuren

Pagina: 1
Acties:

• robbert
  • Registratie: April 2002
  • Nu online
Ik ben binnenkort voor een tijd in het buitenland voor mjn werk en wil gedurende die tijd mijn apartment in Nederland onderverhuren. De verhuurder van mijn apartment staat onderverhuur toe, dus het probleem dat overblijft is een huurcontract.

Echter zijn tijdelijke huurcontracten in verband met huurdersbescherming erg subtiel in Nederland. Tot zo verre ik heb begrepen, mag je enkel onder bepaalde omstandigheden een woning tijdelijk verhuren. Een van de omstandigheden is tussenhuur (7:274 BW, 2a), in welk geval je voorheen zelf in de woning hebt gewoont en de woning daarna weer gaan betrekken.
De belangrijkste punten om te zorgen dat de overeenkomst tijdelijk is, en de huurder geen recht op huurbescherming krijgt, zijn:
  1. Exacte einddatum
  2. Diplomatenclausule
  3. Ontruimingsverklaring
Daarnaast begrijp ik dat het nuttig is de intentie dat ik de woning zelf heb bewoond en weer wil bewonen duidelijk te maken in het contract. Is dit correct? Klopt het dat de diplomatenclausule geen voorgeschreven vorm heeft.

Daarnaast, vraag ik me af wat er gebeurd als de onderhuurder tussentijds de overeenkomst opzegt (vanuit gaande dat ik dat toesta in het contract) of indien ik langer in het buitenland blijf dan de huurovereenkomst beschrijft. Mag ik dan weer een nieuw tussenhuur contract aangaan, of moet ik eerst de woning zelf weer voor een bepaalde tijd bewonen?