Ik wil mijn bestaande desktop upgraden. Vooral tijdens het gebruik van Lightroom loop ik tegen de beperkingen aan.
Mijn huidige PC:
Voornamelijk Lightroom, af en toe Civilization V en op de achtergrond zal regelmatig Plex draaien (PC doet tevens dienst als "NAS"). Daarnaast het gewone huis, tuin en keuken gebruik (office, internet, email, etc. niets bijzonders).
Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik zat te denken aan 600 euro als max. Maar als er een goede reden is om hier overheen te gaan dan is dat een mogelijkheid.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Kast en voeding (Corsair 400W) en harde schijven wil ik in principe niet upgraden. Tenzij daar een goede reden voor zou zijn.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Nieuw moederbord, CPU en geheugen.
Een videokaart is denk ik niet nodig aangezien moderne CPUs voldoende sterke GPU aan boord hebben om CivV te spelen en Lightroom hier toch niets mee doet?
Is een aftermarket processor koeler aan te raden?
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Nee.
Dit had ik zelf bedacht
Geheugen heb ik expres op 8GB gelaten. Het MB heeft 4 sloten, dus is altijd nog uit te breiden naar 16GB.
Vragen
Mijn huidige PC:
- AMD Phenom II X2 545
- 8GB DDR3 @ 666Mhz
- M4A785TD-M EVO AM3
- ATI Radeon HD 4650
- Samsung SSD 840 EVO 250GB
- Drietal HDDs voor data
Voornamelijk Lightroom, af en toe Civilization V en op de achtergrond zal regelmatig Plex draaien (PC doet tevens dienst als "NAS"). Daarnaast het gewone huis, tuin en keuken gebruik (office, internet, email, etc. niets bijzonders).
Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik zat te denken aan 600 euro als max. Maar als er een goede reden is om hier overheen te gaan dan is dat een mogelijkheid.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Kast en voeding (Corsair 400W) en harde schijven wil ik in principe niet upgraden. Tenzij daar een goede reden voor zou zijn.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Nieuw moederbord, CPU en geheugen.
Een videokaart is denk ik niet nodig aangezien moderne CPUs voldoende sterke GPU aan boord hebben om CivV te spelen en Lightroom hier toch niets mee doet?
Is een aftermarket processor koeler aan te raden?
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
- Het systeem moet 'futureproof' zijn en zeker weer een aantal jaren mee kunnen.
- Een stil systeem zou fijn zijn.
Nee.
Dit had ik zelf bedacht
| # | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Intel Core i7-4790K Boxed | € 356,- | € 356,- |
| 1 | MSI H97M-G43 | € 90,- | € 90,- |
| 1 | G.Skill RipjawsX F3-17000CL11D-8GBXL | € 56,90 | € 56,90 |
| 1 | Akasa Interne USB 3.0 5-poort cardreader met eSATA en 3x USB 2.0 en 2x USB 3.0 | € 29,99 | € 29,99 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 532,89 | |
Geheugen heb ik expres op 8GB gelaten. Het MB heeft 4 sloten, dus is altijd nog uit te breiden naar 16GB.
Vragen
- Is dit een redelijk gebalanceerd systeem? Of is er een overduidelijke bottleneck?
- Is deze CPU gezien mijn gebruik z'n geld waard of een enorme overkill?
- Is het een redelijke aanname dat ik inderdaad geen losse videokaart nodig heb?
- Is mijn huidige voeding (400W) inderdaad voldoende?
- Aangezien ik mijn moederbord upgrade, heb ik dan ook een nieuwe windows licentie nodig? Of zijn er manieren om die mee te nemen?
Elvis is dood, Mozart is dood, Einstein is dood en ik voel me ook niet zo lekker...