Desktop upgraden (Lightroom)

Pagina: 1
Acties:

• JedaiNait
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

JedaiNait

Uiteraard!

Topicstarter
Ik wil mijn bestaande desktop upgraden. Vooral tijdens het gebruik van Lightroom loop ik tegen de beperkingen aan.

Mijn huidige PC:
  • AMD Phenom II X2 545
  • 8GB DDR3 @ 666Mhz
  • M4A785TD-M EVO AM3
  • ATI Radeon HD 4650
  • Samsung SSD 840 EVO 250GB
  • Drietal HDDs voor data
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Voornamelijk Lightroom, af en toe Civilization V en op de achtergrond zal regelmatig Plex draaien (PC doet tevens dienst als "NAS"). Daarnaast het gewone huis, tuin en keuken gebruik (office, internet, email, etc. niets bijzonders).

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik zat te denken aan 600 euro als max. Maar als er een goede reden is om hier overheen te gaan dan is dat een mogelijkheid.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Kast en voeding (Corsair 400W) en harde schijven wil ik in principe niet upgraden. Tenzij daar een goede reden voor zou zijn.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Nieuw moederbord, CPU en geheugen.

Een videokaart is denk ik niet nodig aangezien moderne CPUs voldoende sterke GPU aan boord hebben om CivV te spelen en Lightroom hier toch niets mee doet?

Is een aftermarket processor koeler aan te raden?

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
  • Het systeem moet 'futureproof' zijn en zeker weer een aantal jaren mee kunnen.
  • Een stil systeem zou fijn zijn.
Ga je overklokken?
Nee.

Dit had ik zelf bedacht
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-4790K Boxed€ 356,-€ 356,-
1MSI H97M-G43€ 90,-€ 90,-
1G.Skill RipjawsX F3-17000CL11D-8GBXL€ 56,90€ 56,90
1Akasa Interne USB 3.0 5-poort cardreader met eSATA en 3x USB 2.0 en 2x USB 3.0€ 29,99€ 29,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 532,89

Geheugen heb ik expres op 8GB gelaten. Het MB heeft 4 sloten, dus is altijd nog uit te breiden naar 16GB.

Vragen
  1. Is dit een redelijk gebalanceerd systeem? Of is er een overduidelijke bottleneck?
  2. Is deze CPU gezien mijn gebruik z'n geld waard of een enorme overkill?
  3. Is het een redelijke aanname dat ik inderdaad geen losse videokaart nodig heb?
  4. Is mijn huidige voeding (400W) inderdaad voldoende?
  5. Aangezien ik mijn moederbord upgrade, heb ik dan ook een nieuwe windows licentie nodig? Of zijn er manieren om die mee te nemen?

Elvis is dood, Mozart is dood, Einstein is dood en ik voel me ook niet zo lekker...

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Ik vind die 4790k de beste cpu die intel ooit gemaakt heeft, het is ook de beste cpu voor Lr en door z'n hoge clock zal hij ook lang mee gaan.

Lr 6 gebruikt wel gpu's. Alleen het heeft jaren natuurlijk prima gewerkt zonder; je kunt het altijd eerst zo proberen. Maar je kunt het ook voor de grap eens met die 4650 proberen. En mocht je er later een gpu bij willen dan hoeft dat echt geen dure te zijn.

Grote kans dat je windows via de telefoon opnieuw kunt activeren, misschien even die oude gpu er bij zetten. Ik kan me herinneren dat ik zo eerder OEM windows opnieuw geactiveerd heb na een mobo switch.

specs

• JedaiNait
  • Niet online

JedaiNait

Uiteraard!

Topicstarter
Dus die 4650 zou in principe nog wel beter zijn dan de geïntegreerde gpu?

Ik werk overigens nog met lightroom 5, dus daar gaat de gpu sowieso niet helpen...

Elvis is dood, Mozart is dood, Einstein is dood en ik voel me ook niet zo lekker...

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Oh LR 5 dan is het puur je cpu/ram/ssd idd. :)

Die gpu is natuurlijk niet zo jong meer, ik weet ook niet zeker of Lr 6 hem zou pakken. Dan zou ik hem er gewoon uit laten en de igpu van de intel proberen.

specs

• wout123
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 23-11 09:15
Een pricewatch: Intel Xeon E3-1231 V3 Boxed en de 4650 erin zetten?
Als je niet gaat overclocken bespaart dit je 100€ en is in principe gewoon een 4790 zonder iGPU (en dus ook geen unlocked multiplier)
Hoe oud is die voeding? Een voeding "degradeert" na een tijd en wordt minder efficient & minder output. Daarbuiten, is het een goede voeding? 400W zou zonder GPU (of de 4650) zeker voldoende moeten zijn.
Kijk anders even naar de pricewatch: Antec VPF Series 450W voor net iets boven de 50€.
Waarom die RAM? koop gewoon het goedkoopste 8GB setje pricewatch: Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU
Stock koeler van intel is goed, niet echt stil of goede koeling, maar je gaat ook niet overclocken, dus..
Moederbord kan overigens ook goedkoper.
pricewatch: Gigabyte G1.Sniper B6 of nog iets goedkoper (slechtere audio en mATX) pricewatch: ASRock B85M Pro4

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 14:02
De HD4600 van de 4790k is voor zover ik kan vinden ook 2x zo snel als de 4650, daarnaast zuiniger dus die 4650 kan bij het oud vuil :)
Civ 5 moet je nog wel aardig kunnen draaien op de HD4600, als de settings niet perse op zn hoogst hoeven kun je inderdaad zonder extra videokaart.

Ik ken zelf maar 1 corsair 400W voeding, en die was kwalitatief prima (made by seasonic).
Als je een ander type hebt of simpelweg een zuinigere wilt kun je eventueel een nieuwe kopen.

Eventueel kun je je geheugen ook hergebruiken, zo heel veel sneller is een 1600/1866 kitje nu ook weer niet (je huidige is 1333 vanwege de double data rate = DDR)
Lightroom is niet erg geheugen afhankelijk (voornamelijk processor).
De HD4600 zal wel iets baat hebben bij sneller geheugen, maar de HD4600 zet toch al niet echt high-end prestaties neer.

Een extra processor koeler is niet perse nodig, tenzij je je stoort aan een fannetje tijdens de zwaardere lightroom acties (in idle is de stock fan onhoorbaar).

[ Voor 61% gewijzigd door mitsumark op 27-07-2015 23:33 ]

• mitsumark
wout123 schreef op maandag 27 juli 2015 @ 23:19:
Een pricewatch: Intel Xeon E3-1231 V3 Boxed en de 4650 erin zetten?
Als je niet gaat overclocken bespaart dit je 100€ en is in principe gewoon een 4790 zonder iGPU (en dus ook geen unlocked multiplier)
In principe is de xeon ten opzichte van de 4790 'maar' 45 euro goedkoper en heeft die 5% lagere kloksnelheid.
De 4790k is wel 90 euro duurder, maar ook 15% sneller (zonder over te klokken al).
http://tweakers.net/price...;385716;394885/categorie/
Daarnaast neemt de IGP (HD4600) ook wat GPU taken op zich bij nieuwere software en de kans dat je zonder beeld komt te zitten is wat kleiner (voor het geval die 4650 het na 8 jaar toch eens begeeft).

• wout123
mitsumark schreef op maandag 27 juli 2015 @ 23:47:
[...]

In principe is de xeon ten opzichte van de 4790 'maar' 45 euro goedkoper en heeft die 5% lagere kloksnelheid.
De 4790k is wel 90 euro duurder, maar ook 15% sneller (zonder over te klokken al).
http://tweakers.net/price...;385716;394885/categorie/
Daarnaast neemt de IGP (HD4600) ook wat GPU taken op zich bij nieuwere software en de kans dat je zonder beeld komt te zitten is wat kleiner (voor het geval die 4650 het na 8 jaar toch eens begeeft).
Gulden middenweg ;)?

• JedaiNait
  • Niet online

JedaiNait

Uiteraard!

Topicstarter
Bedankt voor de reacties allemaal!
  • Civ V werkt met mijn huidige PC ook wel. Volgens mij is met name de CPU de bottleneck. Dus zolang de iGPU van de nieuwe processor minstens zo goed gaat dat wel goed komen.
  • Ik had dit geheugen gekozen omdat het prijsverschil vrij minimaal lijkt te zijn. Maar gewoon mijn bestaande geheugen blijven gebruiken is een goede tip! Dat kan ik later altijd nog upgraden natuurlijk.
  • Als ik de reacties zo lees denk dat ik het in eerste instantie met de boxed cooler ga proberen. Kan die altijd nog upgraden.
  • De voeding zal een jaar of vier-vijf oud zijn (net als de rest van het systeem). Het is model CMPSU-400CX. Vervangen of mooi zo laten?
  • Wat moederbord betreft, qua futureproofheid vind ik de extra USB3.0 en SATA600 aansluitingen wel fijn. Het prijserschil van die G1 Sniper B6 is wel erg minimaal trouwens (€2,50). Of is er een andere reden dat je die aanraadt?

[ Voor 12% gewijzigd door JedaiNait op 28-07-2015 12:20 ]

• Amrit
  • Registratie: September 2006
  • Niet online
Lightroom heeft wel baat bij GPU versnelling: [en idem photoshop en sommige plug-ins].

https://helpx.adobe.com/lightroom/kb/lightroom-gpu-faq.html

http://www.nvidia.com/object/adobe-lightroom-cc.html

Ik heb zelf sinds kort een nieuwe MSI 960 GTX 2G. Uitgebreid heb ik het nog niet kunnen uitproberen + mijn 8GB werkgeheugen loopt vol en is een vertragende factor [16 GB setje is besteld]. Maar ziet er veelbelovend uit icm Lightroom en Photoshop en nog wat software. Al had ik achteraf misschien beter de MSI 960 GTX 4G kunnen nemen ... :')

Een videokaart is altijd nog makkelijk toe te voegen, maar ik zou wel voor een setje werkgeheugen gaan van 16 GB [2 * 8GB]. 8GB is mijn optiek erg 2014 :P Dit setje zie je veel terugkomen: pricewatch: Crucial Ballistix Sport BLS2CP8G3D1609DS1S00CEU

De CPU, volgens mij een uitstekende keuze, die zou ik ook nemen. Ik las een keer een artikel in het Duitse blad C't waarin ze een HP workstation van 15.000 euro met 2 CPU's, 16 cores etc, vergeleken met een game PC van 1500 euro voor fotobewerking met deze cpu erin. De 1500 euro PC won wegens de hogere kloksnelheid per core.

Upgraden van de CPU koeler, kan natuurlijk maar is wel een hoop gedoe, daar kom je niet zo makkelijk bij achteraf.

• mitsumark
Amrit schreef op dinsdag 28 juli 2015 @ 09:56:
Lightroom heeft wel baat bij GPU versnelling: [en idem photoshop en sommige plug-ins].

https://helpx.adobe.com/lightroom/kb/lightroom-gpu-faq.html
"Products Affected
Adobe Photoshop Lightroom CC, Lightroom 6"

En zelfs de HD4600 zou al wat versnelling moeten geven, mits je de opties gebruikt die GPU accelerated zijn.
Ik denk dat een 960 zonde van de 200 euro is voordat je goed onderzocht hebt of je het echt kunt gebruiken.

https://helpx.adobe.com/l...57839#main_Graphics_cards

"Video cards
Lightroom requires a video card that can run the monitor at its native resolution. Built-in, default cards that ship with most desktop or laptop systems typically suffice for Lightroom."

[ Voor 31% gewijzigd door mitsumark op 28-07-2015 13:15 ]

• wout123
JedaiNait schreef op dinsdag 28 juli 2015 @ 09:25:
Bedankt voor de reacties allemaal!
  • Wat moederbord betreft, qua futureproofheid vind ik de extra USB3.0 en SATA600 aansluitingen wel fijn. Het prijserschil van die G1 Sniper B6 is wel erg minimaal trouwens (€2,50). Of is er een andere reden dat je die aanraadt?
De sniper B6 heeft een betere audio chip, ALC1150 ipv ALC892

En ik zou de voeding vervangen.

[ Voor 3% gewijzigd door wout123 op 28-07-2015 14:11 ]

• mitsumark
wout123 schreef op dinsdag 28 juli 2015 @ 14:10:
[...]
En ik zou de voeding vervangen.
Ik niet, die kan nog wel even mee imo.

• wout123
mitsumark schreef op dinsdag 28 juli 2015 @ 15:22:
[...]

Ik niet, die kan nog wel even mee imo.
Better safe than sorry?
Systeem zal ech wel draaien, maar ik zou het zekere voor het onzekere nemen, een instabiel systeem door de voeding is niet echt prettig.

• Amrit
  • Registratie: September 2006
  • Niet online
Amrit schreef op dinsdag 28 juli 2015 @ 09:56:
..

Ik las een keer een artikel in het Duitse blad C't waarin ze een HP workstation van 15.000 euro met 2 CPU's, 16 cores etc, vergeleken met een game PC van 1500 euro voor fotobewerking met deze cpu erin. De 1500 euro PC won wegens de hogere kloksnelheid per core.

....
Toch even gaan zoeken. Artikel 'Power für die Pixel', C't 6 2015. Boeiend artikel. :7

• JedaiNait
  • Niet online

JedaiNait

Uiteraard!

Topicstarter
Bedankt voor de hulp allemaal! Moederbord en CPU (uit OP) zijn besteld en worden vanmiddag bezorgd.

Voeding, RAM en aftermarket cooler heb ik voor nu achterwege gelaten. Kan altijd nog :-).

Is het trouwens noodzakelijk om de schijf te formateren en windows opnieuw te installeren of is het mogelijk de installatie en drivers te 'herstellen'?

• mitsumark
Als het echt nodig is komt windows er meestal wel uit (wellicht een paar keer opnieuw opstarten met de DVD erin), maar het advies is toch om alles opnieuw te installeren, bij mij draaide het niet erg stabiel na een dergelijke hardware change (regelmatig BSOD's).

• JedaiNait
  • Niet online

JedaiNait

Uiteraard!

Topicstarter
Ok, voor de zekerheid toch maar ff opnieuw dan!

Pagina: 1