Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Je pc weer virusvrij maken?

Pagina: 1
Acties:

• Shiver87
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 25-11 20:36
Mensen,

Even een vraag. Mijn perceptie is altijd geweest: virussen op je pc? Formatteren die handel. Virusscan over je backups heen en klaar is Kees.

Hoe doen jullie het? Als je er achter komt dat je pc vol zit met virussen, ga je dan met de CC Cleaners, Hitmans, Avast en Nortons aan de slag? Of doe je iets heel anders?

Alvast bedankt!

• Klevertje
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23-11 20:59
Malwarebytes Anti-Malware haalt bij mij 9 van de 10 virussen meestal wel weer eruit.

Een aanrader dus.

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 23:26

Umbrah

The Incredible MapMan

Al lange tijd niks gehad (oplettendheid + patchen + Microsoft security), maar doorgaans zou voor mij een reset + restore backup een must zijn, want dat is ook niet meer vertrouwd, altijd een disconnected backup houden dus. Maar nogmaals: het hangt er vanaf. Veel valt goed schoon te krijgen.

En ja... het handige buurjongetje spelen doe ik niet meer...

• Kalief
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 25-11 19:56
Mijn eigen pc zal nooit vol zitten met virussen, dus als er iets is wil ik vooral weten wat het is en hoe/waarom die er door geglipt is.

Met een pc van iemand anders hangt het er van af of er data/programma's moeten worden behouden. Zo niet dan gaan de fabrieksinstellingen terug.

Niemand wordt Kalief in plaats van de Kalief!

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 28-11 16:38

Mavamaarten

Omdat het kan!

Op zich laten de meeste virussen zich perfect verwijderen. Veelal gaat het om een paar executables in je windows-map of in appdata, en daarbij horend een paar registersleutels.
Als het echt erg is (bij mezelf nog nooit meegemaakt, maar kennissen leveren wel vaker een laptop binnen met 100000 toolbars en adware-zooi) dan is formatteren sowieso gemakkelijker en beter dan een schoonmaakactie.

Android developer & dürüm-liefhebber

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 23:26

Umbrah

The Incredible MapMan

Ransomware is denk ik de meest voorkomende op het moment gezien het feit dat iedereen met W8 of hoger standaard vrij goede user-friendly security heeft, en de patching gaat ook steeds beter. Mocht er iets zijn, is het (meestal zelf geinstalleerde...) ransomware, en dan is het toch sowieso een 'afhankelijk van welke versie' en een 'zet de offline backup maar terug' (die er overigens meestal niet is, maar laten we het dan een dure/emotionele les noemen... soms lukt het men wel een USB HDD aan te sluiten als 'backup' maar die raakt net zo goed encrypted natuurlijk)

[ Voor 11% gewijzigd door Umbrah op 27-07-2015 19:46 ]

• LongBowNL
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22:30
http://www.herdprotect.com/ is ook wel interessant.

• Shiver87
Kalief schreef op maandag 27 juli 2015 @ 19:37:
Mijn eigen pc zal nooit vol zitten met virussen, dus als er iets is wil ik vooral weten wat het is en hoe/waarom die er door geglipt is.

Met een pc van iemand anders hangt het er van af of er data/programma's moeten worden behouden. Zo niet dan gaan de fabrieksinstellingen terug.
Helemaal mee eens. Als je goed oplet en (meestal) weet wat je doet, dan valt het reuze mee. Alleen van anderen is het altijd een lastiger verhaal. Ik zeg altijd: Ik wil je pc wel herinstalleren, maar je moet zelf een backup maken, daar wil ik geen last van hebben.

Ik ben alleen altijd van mening geweest dat een virusscanner bedoeld is om virussen te herkennen welke bekend zijn en te voorkomen dat deze op je pc komen te staan. Alleen in mijn ogen zijn ze minder geschikt voor de onbekende virussen / het verwijderen van virussen van je pc. Maar dit heb ik eigenlijk nergens op gebaseerd... Daarom was ik nieuwsgierig naar jullie mening.

Nu weigert mijn neefje de pc te formateren. Hij is dan teveel kwijt zegt hij. Ok... Hoe zouden jullie het dan aanpakken?

1) Norton laten lopen en de grootste virussen er af halen?
2) Hitman Pro?
3) ...?

• Holy_Sheep
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 18-07-2022
Klevertje schreef op maandag 27 juli 2015 @ 19:36:
Malwarebytes Anti-Malware haalt bij mij 9 van de 10 virussen meestal wel weer eruit.

Een aanrader dus.
Malware Bytes(https://www.malwarebytes.org/) lijkt me een goed goed idee om bij het bovenstaande lijstje te zetten. wat Huskes dus al als suggestie gaf.

• Kalief
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 25-11 19:56
Bij een desinfectie begin ik graag met het om zeep helpen van de actieve recente bedreigingen met behulp van Mcafee's Stinger: http://www.mcafee.com/uk/downloads/free-tools/stinger.aspx

Niemand wordt Kalief in plaats van de Kalief!

• rikoos
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16-11 16:39
Robbartelds schreef op dinsdag 28 juli 2015 @ 12:14:
[...]

Nu weigert mijn neefje de pc te formateren. Hij is dan teveel kwijt zegt hij. Ok... Hoe zouden jullie het dan aanpakken?
Tja je helpt hem maar hij wil niet de makkelijkste weg van je aannemen? ik zou zeggen succes !

Maar zie eerder genoemde oplossing in dit topic en je komt heel ver ermee.

• oheng
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 27-11 00:20
- Virusprogramma's deinstalleren met Revo
- Huidige virusscanner updaten naar de nieuwste versie
- CCleaner om de tijdelijke bestanden op te ruimen (= snellere scans)
- Malwarebytes (ruimt ongeveer de helft van de virussen op), rootkit controle aanzetten
- Adwcleaner
- Herdprotect
- Kijkje nemen wat er opgestart wordt met Autoruns van Sysinternals
- Controle met Hitman Pro (mag niets meer vinden)
- Handmatige controle van de browser extensies, en proxy instellingen e.d.

Eventueel nog tussendoor nog Combofix (paardemiddel), of TDSSkiller oid. Hangt af van de infectie.

• Shiver87
Dank voor jullie reacties!

Ik kan hier zeker mee verder :)

Verwijderd

Wat je ook nog even kan proberen is casperky rescue cd en , ADW Cleaner wil ook wel eens helpen.
Vaak komen mensen bij me te klagen 'dat de computer niet goed is' .
Eerst Adw Cleaner en dan 'omdat het kan' Rescue cd van Caspersky.

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Robbartelds schreef op maandag 27 juli 2015 @ 19:34:
Hoe doen jullie het? Als je er achter komt dat je pc vol zit met virussen, ga je dan met de CC Cleaners, Hitmans, Avast en Nortons aan de slag? Of doe je iets heel anders?
Ik ben dat zat, ik installeer tegenwoordig dan een GNU/Linux distro bij iedereen.
Eerste paar weken vind men het lastig en veel vragen, daarna geen vuiltje meer aan de lucht.

Natuurlijk is GNU/Linux ook geen holy grail, het risico is gewoon op het moment nog steeds vele malen lager.

En als er dan toch iets is, dan is een backup van gegevens in 1 stap klaar (gewoon /home backuppen)
Geen gedoe meer met vergeten wachtwoorden, outlook pop mail uitvogelen en meer van die registry ongein.

OSX werkt dan ook.

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

• Miks
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 10-01 17:56
jrt.exe
Niet zozeer voor virussen, wel voor al die andere zooi. En het ziet er kinky uit, zon dos scherm dat vanalles doet.

• Frozen
  • Laatst online: 26-10 23:58

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

oheng schreef op dinsdag 28 juli 2015 @ 14:00:
- Virusprogramma's deinstalleren met Revo
- Huidige virusscanner updaten naar de nieuwste versie
- CCleaner om de tijdelijke bestanden op te ruimen (= snellere scans)
- Malwarebytes (ruimt ongeveer de helft van de virussen op), rootkit controle aanzetten
- Adwcleaner
- Herdprotect
- Kijkje nemen wat er opgestart wordt met Autoruns van Sysinternals
- Controle met Hitman Pro (mag niets meer vinden)
- Handmatige controle van de browser extensies, en proxy instellingen e.d.

Eventueel nog tussendoor nog Combofix (paardemiddel), of TDSSkiller oid. Hangt af van de infectie.
Dit eigenlijk precies, alleen mis ik nog 1 ding: Norton power eraser (of een equivalent van kaspersky)

Voeg me gewoon toe op LinkedIn, iedereen is welkom!

• oheng
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 27-11 00:20
Ja, wat je wil, zoals gezegd, het hangt van de soort infectie af, jrt is ook erg goed.
En bij de handmatige controle altijd even checken hosts file, dns, proxy, browser extensies, connecties naar buiten mbv tcpview.

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:46

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Robbartelds schreef op maandag 27 juli 2015 @ 19:34:
Mensen,

Even een vraag. Mijn perceptie is altijd geweest: virussen op je pc? Formatteren die handel. Virusscan over je backups heen en klaar is Kees.

Alvast bedankt!
De enige juiste manier (en best practice) imho is een herinstallatie uit een schone bron. Dit omdat veel tools toch nog zaken achter laten en je het lek waardoor je bent besmet vaak niet dicht met een virusscanner / anti malware tool. Hiernaast weet je niet welke wijzigen er naast de malware nog meer is aangebracht. Dat is een punt die heel veel mensen vergeten maar wat van wezenlijk belang is. Vaak is de malware een middel om nog meer rottigheid uit te halen namelijk.

Na de herinstallatie een restore van een schone backup en natuurlijk patching van het OS en alle software.

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

Pagina: 1