Reparatie GSM: mini plugje kapot/gezocht

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BraveWorld
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Ik had mijn THL5000 (chinese) mobiele telefoon laten vallen: scherm kapot. Deze besteld, ontvangen, en inmiddels ben ik al een eind op weg met de reparatie.

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/cH50ysV.jpg

Het scherm zit er op, maar.. een ander plugje/connector krijg ik niet meer op zijn plaats. Het plugje lijkt vervormd. Ik zal zelf de schuldige zijn van het verknallen van dat plugje... :-(

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/3qM3lBN.jpg

Anyway, het lukt me niet het plugje terug in shape te krijgen. Het is erg priegelig klein, en eenmaal vervormd...

Kan je zelf zo'n kabeltje fabriceren, en waar vind ik die plugjes?

Ik weet 't niet zeker, maar 't lijkt een coax-kabeltje naar de WCDMA/GSM module te zijn.

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/XQuAMPp.jpg

Overigens zitten er links nog een zwarte en rode draad los. Dat zou de luidsprekerconnectie kunnen zijn. Daar moet ik wel uit kunnen komen (vooral als ik effe aanneem dat de kleur geen betekenis heeft als het een passieve luidspreker is).

Dit is geen signature...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Nee, dat gaat je niet lukken. Vervang het kabeltje maar gewoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nick_haak
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 05-10 22:10
Het lijkt een UFL connectortje, zoals deze:
Afbeeldingslocatie: https://oceancontrols.com.au/images/D/11320-03.jpg
Zelf eraan zetten hoef je niet eens te proberen, maar misschien kan je hiermee wel een geschikt kabeltje vinden.

Wat speaker betreft, maakt het wel verschil.
Een luidspreker heeft wel degelijk een plus en min, werkt echter wel als je ze omdraait.
Verschil is dat hij in tegenfase werkt, wat in sommige situaties vervelend kan zijn (denk aan echo onderdrukking).
Je zal daar in elk geval niet snel wat mee slopen, als het inderdaad om de speaker gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BraveWorld
  • Niet online
Oké, een geheel nieuw geassembleerd kabeltje dus. Maar waar heb ik de beste kans wat te vinden?

Zit op UFL (of U.FL) te zoeken via google (images), ik kijk op Farnell, Conrad, Aliexpress, DX.com... Het zou een circa 11cm kabel moeten zijn met female connectors aan beide kanten.

En zou het nog iets anders dan UFL kunnen zijn?

Zal ook nog verder zoeken of het als part van de THL5000 los te koop is, maar meestal zijn 't de grote onderdelen die na te bestellen zijn.
Of iemand die zijn kapotte gsm dumpt..
Maar ja, het is natuurlijk een lekker onbekend merk..

*** edit *** Zoeken op thl5000 antenna cable geeft gelukkig wat resultaat:
http://www.thlphone.com/t...na-signal-flex-cable.html
http://www.ebay.com/itm/N...L-5000-4400-/271918058149

[ Voor 18% gewijzigd door BraveWorld op 27-07-2015 20:22 ]

Dit is geen signature...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 19:48

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

@BraveWorld
Dit soort kabeltjes zijn exact op maat gemaakt voor de telefoon. De enige oplossing is het vinden van een vervangingskabel die exact gelijk is qua lengte, dikte en specs. Meestal zijn die ook wel los te koop.

Wat je speaker betreft, zijn er online geen foto's terug te vinden van het uit elkaar halen van het toestel? En grote kans dat op het printje nog wel een plusje (rood) of min (voor de zwarte draad) staat. Die dingetjes worden in de fabriek met de hand gesoldeerd, dus meestal is er wel een referentie op het printje te vinden voor de fabrieksarbeider.

Voor je het toestel weer helemaal dicht maakt, controleer alle flatcables. Je zal niet de eerste zijn die na dichtschroeven erachter komt dat één van de flatcables net niet goed zit, waardoor het toestel niet werkt.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BraveWorld
  • Niet online
Bedankt allen.

Ik heb het kabeltje besteld in China (thlphone.com). Dat wordt weer 4-6 weken wachten tot ik verder kan knutselen.. :-(

Hoe de rode en zwarte draadjes aangesloten moeten worden heb ik inderdaad inmiddels ergens op een video gezien.

Ik heb al weer beeld op mijn scherm, dus de meeste flatcables zullen wel goed aangesloten zijn. Nu maar wachten op dat lullige kabeltje om het af te ronden en 'm dicht te schroeven.

[ Voor 3% gewijzigd door BraveWorld op 28-07-2015 04:40 ]

Dit is geen signature...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 19:48

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Werkt je touchscreen ook goed? Juist die wil nog weleens een hick-up geven als de kabeltjes niet helemaal goed zitten.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BraveWorld
  • Niet online
Touchscreen lijkt ook goed te werken. Heb niet meer veel getest want het is verder toch wachten op het antenne kabeltje. En maar hopen dat ik die ook niet vernaggel, want die mini plugjes beschadigen dus snel heb ik gemerkt.. :/

Dit is geen signature...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BraveWorld
  • Niet online
Het kabeltje is onverwacht snel geleverd! En na wat strubbelingen zit ie er in en.... alles werkt! Yes!!!

Eerlijk gezegd had ik halverwege de reparatie dat ding al bijna uit het raam gegooid: wat was het lastig om die plugjes er in te krijgen. Was natuurlijk bang om weer een kabeltje te molesteren... Maar eind goed, al goed. :-)

Binnenkort hoop ik een eenvoudige review van dat toestel te schrijven. Ondanks de moeite die ik ervoor gedaan heb is 't wel een ding met plussen en minnen. Dat hoop ik dan gebalanceerd op een rijtje te zetten.. ;-)

Dit is geen signature...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dezejongeman
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 08-09 19:20
voor de speaker zie ik dat je die naast je tril motor kan solderen. daar zitten 2 stukjes waar je de speakerbox vanaf getrokken moet hebben. even bakken (solderen) en die doet het wel weer.
Pagina: 1