Upgrade Medion PC

Pagina: 1
Acties:

• Teamkill
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 23-11-2022
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik wil de sims 4 kunnen spelen, met goede laadtijden en goede graphics. Daarnaast heb ik liever wat overkill dan een "aanbevolen" systeem, zodat ik toekomstige games ook nog aardig kan spelen.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik blijf het liefst rond de 200 euro. Met mijn huidige berekeningen gaat dat lukken met 120 euro (videokaart), 60 euro (geheugen), 45 euro (voeding).

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Op dit moment heb ik:
Medion MS 7708 V 1.2
Intel Core I7 870 @ 2.93 GHz
FSP-400 60EMDN 400 W

Het liefst behoud ik alles, maar ik kan me voorstellen dat de voeding en het moederbord beter vervangen kunnen worden.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Mijn systeem zoals ik het me nu voorstel:

Medion MS 7708 V 1.2 (ASRock H81M- HDS)
Intel Core I7 870 @ 2.93 GHz
XFX R7 260X Core edition
FSP-400 60EMDN (Antec VP450P)
2x4GB Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU
De harde schijf kan buiten beschouwing worden gelaten.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb geen voorkeuren aangezien ik geen expert ben op dit gebied. Ik vond wel alternatieven voor de X7:
GTX 750TI maar deze gaat net wel / net niet passen, dus ik durf het niet aan en de benchmarks schelen niet veel.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik hoef geen vliegtuig te horen als ik aan het spelen ben, maar ik ga niet extra betalen voor extra stille componenten. Het verbruik van de GTX 750TI ligt iets lager dan de R7 maar ook dat zijn geen overwegingen voor mij. Het moet werken :)

Ga je overklokken?
Nogmaals, ik heb er weinig verstand van dus overklokken is eigenlijk geen optie. Ik heb wel veel affiniteit met computers dus ik leer snel. Als je een alternatief weet, wat door overklokken een meerwaarde krijgt, zal ik zeker luisteren.

Iedereen bedankt voor het lezen tot dusver, alle tips en hulp wordt ontzettend gewaardeerd _/-\o_

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22:19

br00ky

Moderator Harde Waren
Upgrade, move naar CAA.

Sims 4 is alles behalve veeleisend. Wat mis je in die game met je huidige setup? Die zou dat moeiteloos moeten kunnen draaien.

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:57
br00ky schreef op maandag 27 juli 2015 @ 19:35:
[mbr]Upgrade, move naar CAA.[/]

Sims 4 is alles behalve veeleisend. Wat mis je in die game met je huidige setup? Die zou dat moeiteloos moeten kunnen draaien.
Inderdaad.

En wat verwacht je van een upgrade van een moederbord? Laat staan dat je een bord hebt gekozen waar je processor niet op past. Je processor is namelijk socket 1156 en het moederbord dat je hebt gekozen is socket 1150.

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 22:54
Moederbord zeker niet vervangen, dan moet de processor ook vervangen worden en voor The Sims 4 is die i7 870 meer dan snel genoeg. Je kunt die processor wel overklokken en het heeft wel een meerwaarde bij zo'n oude processor in zwaardere games, maar je hebt er betere koeling voor nodig, en The Sims 4 is eigenlijk gemaakt om op dezelfde hardware als The Sims 3 nog te werken.

FSP voedingen zijn degelijk, dus als je een relatief zuinige videokaart kiest, hoeft die niet vervangen te worden. 400W zou voldoende moeten zijn voor een AMD R7 260X of Nvidia GTX 750 Ti, het zou zelfs wat zwaarder kunnen maar het hangt er vanaf welke aansluitingen voor videokaarten die voeding heeft (6 pin en 6+2 of 8 pin PCIe connectors). Ik zou dan wel aanraden voor de R7 260X te gaan of eventueel een R7 370/R7 265/R9 270 als je die in je kast kunt krijgen. Ik mis wel in je post wat voor videokaart je nu hebt eigenlijk.

Wat je laadtijden het best gaat verbeteren is een SSD. Zet je Windows installatie en een aantal games daarop en je pc gaat eens zo snel aanvoelen en laadtijden worden gevoelig sneller. Dat je moederbord alleen maar SATA2 heeft terwijl SSD's tegenwoordig SATA3 of sneller gebruiken maakt weinig uit, het zijn vooral de access times die op een SSD een stuk korter zijn vergeleken met harde schijven dus je maakt nog steeds een enorme sprong.

• Teamkill
br00ky schreef op maandag 27 juli 2015 @ 19:35:
[mbr]Upgrade, move naar CAA.[/]

Excuus voor het plaatsen in de verkeerde topic, ik twijfelde al.

In de huidige setup mis ik een videokaart, er zit namelijk een HD 5450 in. Ik wilde oorspronkelijk alleen die vervangen, maar begon toen te twijfelen over de voeding. Daarnaast is 4GB niet heel bijzonder, dus dacht ik voor 60 euro een goede investering te doen voor eventuele toekomstige upgrades.

Inderdaad.

En wat verwacht je van een upgrade van een moederbord? Laat staan dat je een bord hebt gekozen waar je processor niet op past. Je processor is namelijk socket 1156 en het moederbord dat je hebt gekozen is socket 1150.
Het huidige moederbord is nogal klein, er is weinig ruimte voor een grotere videokaart. Aangezien het een relatief goedkoop onderdeel is, dacht ik er slim aan te doen het te vernieuwen. Nogmaals, ik ben geen expert dus misschien is het totaal overbodig. Wat betreft de socket; bedankt! Ik had dat niet goed nagekeken dus.

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22:19

br00ky

Moderator Harde Waren
Teamkill schreef op dinsdag 28 juli 2015 @ 11:21:
[...]

In de huidige setup mis ik een videokaart,
Ik had het gelezen alsof je de 260X al hebt ;).
Het huidige moederbord is nogal klein, er is weinig ruimte voor een grotere videokaart. Aangezien het een relatief goedkoop onderdeel is, dacht ik er slim aan te doen het te vernieuwen. Nogmaals, ik ben geen expert dus misschien is het totaal overbodig. Wat betreft de socket; bedankt! Ik had dat niet goed nagekeken dus.
De grootte van je moederbord heeft weinig van doen met de videokaart. Het zal wat krapper zijn, omdat een grote videokaart wat dikker is, maar dat moet geen problemen opleveren. Een 260X is overigens geen uitzonderlijk grote kaart. Geen zorgen over maken.

• Teamkill
MacPoedel schreef op dinsdag 28 juli 2015 @ 10:08:
Moederbord zeker niet vervangen, dan moet de processor ook vervangen worden en voor The Sims 4 is die i7 870 meer dan snel genoeg. Je kunt die processor wel overklokken en het heeft wel een meerwaarde bij zo'n oude processor in zwaardere games, maar je hebt er betere koeling voor nodig, en The Sims 4 is eigenlijk gemaakt om op dezelfde hardware als The Sims 3 nog te werken.
Dat klinkt verleidelijk, als een betere koeling installeren + overklokken te doen is :P De vorige reacties gaven ook al aan dat het moederbord niet vervangen hoefde te worden, blijkbaar was dat een hele gekke gedachte :)
FSP voedingen zijn degelijk, dus als je een relatief zuinige videokaart kiest, hoeft die niet vervangen te worden. 400W zou voldoende moeten zijn voor een AMD R7 260X of Nvidia GTX 750 Ti, het zou zelfs wat zwaarder kunnen maar het hangt er vanaf welke aansluitingen voor videokaarten die voeding heeft (6 pin en 6+2 of 8 pin PCIe connectors). Ik zou dan wel aanraden voor de R7 260X te gaan of eventueel een R7 370/R7 265/R9 270 als je die in je kast kunt krijgen. Ik mis wel in je post wat voor videokaart je nu hebt eigenlijk.
Er zit nu HD5450 in.

Ik heb even me proberen in te lezen in een R9 270; heb ik dan niet problemen met de voeding? Het verbruik van een R9 270 staat op 143W. Daarnaast is de kaart 21cm lang, en kost hij 50 euro meer; waarom is het dan toch aan te raden?
Wat je laadtijden het best gaat verbeteren is een SSD. Zet je Windows installatie en een aantal games daarop en je pc gaat eens zo snel aanvoelen en laadtijden worden gevoelig sneller. Dat je moederbord alleen maar SATA2 heeft terwijl SSD's tegenwoordig SATA3 of sneller gebruiken maakt weinig uit, het zijn vooral de access times die op een SSD een stuk korter zijn vergeleken met harde schijven dus je maakt nog steeds een enorme sprong.
Er komt zeker een SSD in! Het Sata-gedeelte snap ik niet en ik wist niet dat er verschil zat in aansluitingen dus bedankt dat je dit hebt uitgezocht en uitgelegd :)

• Teamkill
br00ky schreef op dinsdag 28 juli 2015 @ 11:27:
[...]

Ik had het gelezen alsof je de 260X al hebt ;).

[...]

De grootte van je moederbord heeft weinig van doen met de videokaart. Het zal wat krapper zijn, omdat een grote videokaart wat dikker is, maar dat moet geen problemen opleveren. Een 260X is overigens geen uitzonderlijk grote kaart. Geen zorgen over maken.
Haha, ik had al zo'n vermoeden ! Ik zal een volgende keer duidelijker de situatie uitleggen.

Waar ik me zorgen over maak is het volgende;
MS7708 Boven de cmos-batterij zit een metalen blokje, en ik heb opgemeten dat een dikkere videokaart daar echt net (0.5 cm) bovenhangt. Geen zorgen over maken ? :P

Oh en ik ben benieuwd over de 2 (PCI?) slots onder de cmos-batterij, waar die voor gebruikt worden.

• MacPoedel
Als ik het goed zie, steekt dat blokje toch niet uit boven het PCIe slot? De videokaart hangt er waarschijnlijk wel voor een stuk over maar raakt dat toch niet want die heatsink is heel laag. Waar je eerder op moet letten is hoe lang de videokaart mag zijn door bv hardeschijven die er achter hangen. Geef je eens het type van je pc, eventueel een foto van de binnenkant van je pc of een gelijkaardige pc (li, dan weten wij hoeveel ruimte er is. Ik heb al even wat opgezocht en kan het dat je een pc hebt die lijkt op een Akoya P4375 D? http://www.pcwelt.de/gale...75-D-MD-8880-1393903.html. Dan begrijp ik nu waarom jij spreekt van "onder" de CMOS batterij terwijl voor mij die er meer boven/naast zit, het moederbord zit in die kast op z'n kop :p. Wat ik op die foto zie is dat er plek zat is achter de videokaart, maar dat de 24 pins stekker van de voeding wel in de weg kan zitten als je een videokaart neemt die bijna even lang is als het moederbord breed is.

Die wit/gele PCIe x1 slots kun je gebruiken voor uitbreidingskaarten, bv USB controller, netwerkkaart, etc, zelfs videokaarten. Technisch gezien zijn die hetzelfde als het zwarte slot daarboven maar met minder bandbreedte. Het bovenste wit/gele slot zou wel niet meer bruikbaar zijn als je een wat grotere videokaart koopt, meestal nemen die 2 slots in beslag.

• Teamkill
MacPoedel schreef op dinsdag 28 juli 2015 @ 12:54:
Als ik het goed zie, steekt dat blokje toch niet uit boven het PCIe slot? De videokaart hangt er waarschijnlijk wel voor een stuk over maar raakt dat toch niet want die heatsink is heel laag. Waar je eerder op moet letten is hoe lang de videokaart mag zijn door bv hardeschijven die er achter hangen. Geef je eens het type van je pc, eventueel een foto van de binnenkant van je pc of een gelijkaardige pc (li, dan weten wij hoeveel ruimte er is. Ik heb al even wat opgezocht en kan het dat je een pc hebt die lijkt op een Akoya P4375 D? http://www.pcwelt.de/gale...75-D-MD-8880-1393903.html. Dan begrijp ik nu waarom jij spreekt van "onder" de CMOS batterij terwijl voor mij die er meer boven/naast zit, het moederbord zit in die kast op z'n kop :p. Wat ik op die foto zie is dat er plek zat is achter de videokaart, maar dat de 24 pins stekker van de voeding wel in de weg kan zitten als je een videokaart neemt die bijna even lang is als het moederbord breed is.
Als ik er een dikkere videokaart in zou doen, zou de videokaart net niet contact maken met het blokje, maar wel heel erg dicht erop zitten.

De foto die jij had gevonden lijkt een 100% kopie van wat ik heb _/-\o_ ; het is een P7309D. Deze en deze foto laten zien dat de 24pins niet in de weg zit bij dit model. Alleen de draden uit de voeding zouden dan tegen de videokaart kunnen hangen; is dat erg?
Die wit/gele PCIe x1 slots kun je gebruiken voor uitbreidingskaarten, bv USB controller, netwerkkaart, etc, zelfs videokaarten. Technisch gezien zijn die hetzelfde als het zwarte slot daarboven maar met minder bandbreedte. Het bovenste wit/gele slot zou wel niet meer bruikbaar zijn als je een wat grotere videokaart koopt, meestal nemen die 2 slots in beslag.
Okay, weer wat geleerd :)

• MacPoedel
Dat de videokaart heel kort tegen de heatsink van de chipset komt, maakt weinig uit, die wordt niet echt warm. Al eens geprobeerd je pc een tijdje aan te laten staan en dan die heatsink aan te raken? Voelt hoogstens een beetje lauw aan. Je kunt volgens mij probleemloos een dubbelslots videokaart van een 25cm of meer nemen. Moest het echt niet passen kun je ze ook nog terug sturen naar de winkel. De recommended videokaart voor Sims 4 is een GTX 650 (zie http://help.ea.com/en/art...ms-4-system-requirements/). Een GTX 750 Ti is zeker sneller en een R7 260X moet dan zeker volstaan. Mijn vriendin speelt Sims 4 op haar laptop met Core 2 Duo en Intel onboard graphics, het is zowat het enige recente spel dat daar nog op werkt. Ik raadde de R9 270-familie aan omdat die weer een stuk sneller is, daarom is die die €50 wel waard maar alleen als je ook wat zwaarders er mee doet dan Sims 4. 21cm lengte zou moeten passen in jouw behuizing, en 143W is toch ook niet zoveel, je voeding kan 400W leveren en de enige andere component die veel verbruikt is de processor (en die verbruikt in jouw geval 95W). Je zit nog onder de 300W met een R9 270 dus.

4GB RAM is ook de recommended hoeveelheid, als je niets zwaarder doet dan Sims 4, hoef je eigenlijk niet meer dan 4GB te hebben.

Over wat ik zei van overklokken van de processor, ik denk dat je dat beter zo laat, ook al is het technisch mogelijk. Je zit zo al boven de recommended spec. Overklokken moet je zelf wat leren, we kunnen het niet voor jou doen, en het zou je pc wat luider en warmer maken. Ik denk niet dat je behuizing daar helemaal geschikt voor is.

• Teamkill
MacPoedel schreef op dinsdag 28 juli 2015 @ 15:35:
Dat de videokaart heel kort tegen de heatsink van de chipset komt, maakt weinig uit, die wordt niet echt warm. Al eens geprobeerd je pc een tijdje aan te laten staan en dan die heatsink aan te raken? Voelt hoogstens een beetje lauw aan. Je kunt volgens mij probleemloos een dubbelslots videokaart van een 25cm of meer nemen. Moest het echt niet passen kun je ze ook nog terug sturen naar de winkel. De recommended videokaart voor Sims 4 is een GTX 650 (zie http://help.ea.com/en/art...ms-4-system-requirements/). Een GTX 750 Ti is zeker sneller en een R7 260X moet dan zeker volstaan. Mijn vriendin speelt Sims 4 op haar laptop met Core 2 Duo en Intel onboard graphics, het is zowat het enige recente spel dat daar nog op werkt. Ik raadde de R9 270-familie aan omdat die weer een stuk sneller is, daarom is die die €50 wel waard maar alleen als je ook wat zwaarders er mee doet dan Sims 4. 21cm lengte zou moeten passen in jouw behuizing, en 143W is toch ook niet zoveel, je voeding kan 400W leveren en de enige andere component die veel verbruikt is de processor (en die verbruikt in jouw geval 95W). Je zit nog onder de 300W met een R9 270 dus.

4GB RAM is ook de recommended hoeveelheid, als je niets zwaarder doet dan Sims 4, hoef je eigenlijk niet meer dan 4GB te hebben.

Over wat ik zei van overklokken van de processor, ik denk dat je dat beter zo laat, ook al is het technisch mogelijk. Je zit zo al boven de recommended spec. Overklokken moet je zelf wat leren, we kunnen het niet voor jou doen, en het zou je pc wat luider en warmer maken. Ik denk niet dat je behuizing daar helemaal geschikt voor is.
Heel erg bedankt tot dusver! Het wordt waarschijnlijk "gewoon" een R7 260X en verder niets. In de toekomst zou ik dan het geheugen kunnen upgraden en nog wat spellen op "gemiddeld" kunnen spelen; dit is verder prima.

Overklokken laat ik voor wat het is; ik heb al niet zoveel verstand van de basiscomponenten, en als je over extra koeling en een andere kast begint dan trek ik al een moeilijk gezicht x)

Voor mij ging het vooral om de plaatsing van de videokaart en de voeding, je hebt me overtuigd dat het in orde is :) Als het topic nog open is laat ik weten als het gelukt is, iniedergeval heel erg bedankt voor je tijd en hulp! _/-\o_
Pagina: 1