Overstap Dropbox naar iCloud (Drive)?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Zijn er hier mensen die zijn overgestapt van Dropbox naar iCloud (Drive)?
Ik heb al jaren Dropbox (gratis account met wat extra GB's) en dat bevalt prima, maar iCloud begint ook steeds volwassener te worden (zeker nu ze iCloud Drive hebben). Omdat ik alles van Apple heb en daar al betaal voor extra GB's wil ik eens kijken of dat de moeite waard is.

Hoe zit het met privacy? Wat ik tot dusver heb gevonden zouden alle cloudaanbieders min of meer soortgelijke voorwaarden hebben. Al deed Apple bij de laatste keynote wel voorkomen dat het privacy belangrijker vindt dan concurrenten. Het blijft natuurlijk een Amerikaans bedrijf, dus in hoeverre dat waar is weet ik niet.

Voordelen:
- Betere en diepere integratie in het OS, geen losse app nodig die op de achtergrond moet draaien
- Synct ook tijdens slaapstand (Power Nap)

Nadelen:
- Als ik nu m'n lege iCloud Drive bekijk, dan staan daar wat lege mapjes van Pages, Numbers, Textedit. Die worden zeker opgedwongen, of kun je ze weggooien/verplaatsen?
- iCloud Drive app op iOS zit pas in iOS 9 (geen groot probleem, die komt in de herfst uit...)

Aanvullingen zijn welkom.
Waar ik vooral benieuwd naar ben zijn mensen die overgestapt zijn. Hoe is het syncen, mis je functionaliteit etc.?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swv
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 23:24

swv

Ik ben ook benieuwd naar ervaringen. Bij Dropbox vind ik met name de backup functionaliteit/versiebeheer echt goud want ik heb er al heel vaak gebruik van moeten maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canaria
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Als je Dropbox al hebt, gewoon lekker houden. Dropbox heeft zich al heel lang bewezen en er zijn bijvoorbeeld ook veel plugins voor, of programma's die specifieke functies ervan kunnen gebruiken.

Let ook op zaken als versiebeheer en terughalen van verwijderde bestanden. Dat kan ongetwijfeld via je Time Machine-backup, maar daar heb je niets aan als je in een browser moet werken op een pc (bijvoorbeeld op werk). En delen van bestanden, dat gaat met Dropbox erg soepel.

Persoonlijk vertrouw ik iCloud niet. Ik had jarenlang .Mac dat later MobileMe werd en daar stonden al mijn bestanden. Totdat Apple besloot om ermee te stoppen, zonder een fatsoenlijk alternatief te bieden. Een paar jaar later loopt de thread op Macrumors hierover nog steeds.

Die folders komen telkens terug, tenzij je ergens iets met een terminalcommando aanpast, maar dat wordt met een OS-update ook weer ongedaan gemaakt.

Het is gewoon niet de Apple-filosofie dat je zelf met bestandsbeheer bezig gaat. Eigenlijk is iCloud gewoon een grote wolk (of zwarte doos) waar je dingen in kunt opslaan zonder dat je je druk hoeft te maken hoe dat gebeurt en waar precies. Clientapplicaties vinden wel waar het staat en het is ook de bedoeling dat je de data benadert via die applicaties. Nu is het wel zo dat Apple enigszins tegemoetkomt aan mensen die 'nog' met bestanden werken waardoor er toegang is tot de files via de finder, maar eigenlijk is dat niet de bedoeling. Je zet dus zeg maar je foto-bibliotheek in iCloud, niet je foto-bestanden. Als het aan Apple zou liggen, werd iCloud een grote ondoorgrondbare monolitische bibliotheek in de cloud.

[ Voor 28% gewijzigd door Canaria op 27-07-2015 17:16 ]

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Canaria schreef op maandag 27 juli 2015 @ 17:08:
Als je Dropbox al hebt, gewoon lekker houden. Dropbox heeft zich al heel lang bewezen en er zijn bijvoorbeeld ook veel plugins voor, of programma's die specifieke functies ervan kunnen gebruiken.
Dropbox houden is ook een optie, ben gewoon benieuwd naar ervaringen van anderen. Alleen overstap op OneDrive of Google Drive sluit ik uit. Ik wil binnen hetzelfde eco-systeem blijven of een onafhankelijke aanbieder. Reden zou vooral zijn een betere integratie.
Let ook op zaken als versiebeheer en terughalen van verwijderde bestanden. Dat kan ongetwijfeld via je Time Machine-backup, maar daar heb je niets aan als je in een browser moet werken op een pc (bijvoorbeeld op werk). En delen van bestanden, dat gaat met Dropbox erg soepel.
Versiebeheer is wel prettig, maar is dat niet al op bestandsniveau geregeld in OS X?
Het is gewoon niet de Apple-filosofie dat je zelf met bestandsbeheer bezig gaat. Eigenlijk is iCloud gewoon een grote wolk (of zwarte doos) waar je dingen in kunt opslaan zonder dat je je druk hoeft te maken hoe dat gebeurt en waar precies. Clientapplicaties vinden wel waar het staat en het is ook de bedoeling dat je de data benadert via die applicaties. Nu is het wel zo dat Apple enigszins tegemoetkomt aan mensen die 'nog' met bestanden werken waardoor er toegang is tot de files via de finder, maar eigenlijk is dat niet de bedoeling. Je zet dus zeg maar je foto-bibliotheek in iCloud, niet je foto-bestanden. Als het aan Apple zou liggen, werd iCloud een grote ondoorgrondbare monolitische bibliotheek in de cloud.
Mee eens. En ik vind de Apple-filosofie ook veel beter. Zelf het beheer van je bestanden is maar ouderwets. Bij contacten, agenda-items, foto's, muziek etc. vind ik het geweldig. Toch heb ik daarnaast ook nog wat zaken waarbij ik de oude structuur gemakkelijker vind. Ik heb bijvoorbeeld een mapje over m'n woning... staan wat contracten in, diverse spreadsheets en foto's van de bouw. Het staat daar allemaal bij elkaar. Dat kun je ook voor elkaar krijgen door te taggen i.c.m. metadata en via Spotlight de boel weer te vinden, maar soms voelt dat alsof je wat overzicht mist. Als ik dan zoek naar 'woning' krijg ik ook foto's van een vakantiewoning waar ik tien jaar terug zat, om maar een voorbeeld te geven. Natuurlijk een kwestie van goed taggen, maar in die gevallen is een mappenstructuur voor m'n gevoel gemakkelijker (en je hebt een hiërarchie, dat mis je met tagging).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZpAz
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 31-05 11:05
Heb hier wel Dropbox uit de deur gedaan en ingeruild voor iCloud Drive. Het bestanden delen met andere, dat mis je dan natuurlijk wel. (Heb daar FileShuttle plus een eigen FTP voor). En de "geschiedenis" is ook iets niet wat je hebt. Hoewel je wel naar de iCloud map kan gaan en via Time Machine dingen kan terug halen. Maar dat werkt dan enkel op je eigen netwerk uiteraard.

Heb er niet bijzonder veel op staan, wat administratief spul (PDF e.d.) en het werkt eigenlijk prima.

Tweakers Time Machine Browser Extension | Chrome : Firefox

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Volkan1984
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 23:59
Tom schreef op maandag 27 juli 2015 @ 17:45:
Mee eens. En ik vind de Apple-filosofie ook veel beter. Zelf het beheer van je bestanden is maar ouderwets. Bij contacten, agenda-items, foto's, muziek etc. vind ik het geweldig. Toch heb ik daarnaast ook nog wat zaken waarbij ik de oude structuur gemakkelijker vind. Ik heb bijvoorbeeld een mapje over m'n woning... staan wat contracten in, diverse spreadsheets en foto's van de bouw. Het staat daar allemaal bij elkaar. Dat kun je ook voor elkaar krijgen door te taggen i.c.m. metadata en via Spotlight de boel weer te vinden, maar soms voelt dat alsof je wat overzicht mist. Als ik dan zoek naar 'woning' krijg ik ook foto's van een vakantiewoning waar ik tien jaar terug zat, om maar een voorbeeld te geven. Natuurlijk een kwestie van goed taggen, maar in die gevallen is een mappenstructuur voor m'n gevoel gemakkelijker (en je hebt een hiërarchie, dat mis je met tagging).
Ik heb zelf gewoon mapjes aangemaakt op iCloud Drive. Dat kan dus gewoon. Wat zPaz al zegt, je mist alleen een mogelijkheid tot delen. Dus echt toegang geven tot een map. Want je kan natuurlijk wel een bestand naar iemand mailen of zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OkselFris
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:52

OkselFris

Rabarber, Rabarber, Rabarber

Voor eigen opslag zonder willen delen werkt iCloud drive prima. Zoals velen zeggen is Dropbox wel wat uitgebreider met o.a. het delen van folders of bestanden, daarnaast heb je meer zicht op het synchronisatie process.
Wat ik erg jammer aan iCloud drive vindt is dat het geen selective sync heeft.

Voor de rest werkt het betrouwbaar, ik ben nog geen noemenswaardige problemen tegengekomen.
Sync vraagt niet veel CPU, wat bij de dropbox app nog wel eens een probleem was.

Dropbox gebruik ik niet meer. Echter eerlijk gezegd Onedrive nog wel, gezien dat bij mijn Office365 abonnement zit. Hier bewaar ik grotere zaken in welke ik niet op alle systemen wil hebben. (mappen uitsluiten met selective sync) Maar voor documenten gebruik ik iCloud drive

To crash with a Volvo is extremely safe..... if you’re sitting in a Saab

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iRobert
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 01:13
Ik heb nu een tijdje iCloud, voor mij de voornaamste reden was het veiligstellen van mijn foto's. Ik heb voor circa 50GB aan foto's die ik niet graag verloren zie gaan. Het voordeel van iCloud is voor mij dat ik de foto's kan bekijken op m'n Macbook, iPad en iPhone. Daarnaast maak ik gebruik van Family sharing waardoor mijn vrouw ook de vakantiefoto's op haar iPhone en Ipad heeft.

Verder heb ik op m'n macbook de iCloud drive met verschillende documenten, ik verwacht met de nieuwe IOS 9 nog meer gebruik te gaan maken van iCloud. Mede door het feit dat je dan je documenten kan benaderen vanaf de iPhone/iPad.

Pagina: 1