• Peule_P
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08:25
Hallo allemaal,

Ik ben voor bij ons thuis opzoek naar een opvolger voor onze trouwe Sony KDL-40W4500 TV.
Nu heb ik een aantal kriteria:
- Kijkafstand ca. 4 tot 4,5m
- 'top of the line' 1080p TV
- wordt voornamelijk gebruikt voor films / Blu-Ray / Playstation 4
- TV hoeft voor mij geen uitgebreide smart / 3D functie te hebben

Gezien de kijkafstand en mijn persoonlijke voorkeur dacht ik aan een scherm van ca. 55-60"

Alles wordt via een reciever aangesloten, dus uitgebreide opties zijn voor mij geen meerwaarde om een type TV boven een ander type te verkiezen, gaat puur om de beeldkwaliteit.

Nu kom ik in diverse (Amerikaanse) reviews vaak de Samsung 65J6300 tegen als beste keus voor 1080p, maar deze is in Europa niet leverbaar groter dan 55" en bovendien is de J6300 serie gebogen in Europa.

Als ik op website van Samsung/Sony ga kijken voor 1080p modellen, kom ik uit bij deze kanshebbers:
- Sony KDL-55W805C of KDL-65W855C
- Samsung UE55J6200AW of UE60J6200AW

Budget is dan ook tussen de 1000,- en 1500,-

Hebben jullie nog tips/adviezen over bovenstaande modellen of alternatieven?

[Voor 6% gewijzigd door Peule_P op 27-07-2015 20:07]

• D vd V
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online

D vd V

Moderator Consumentenelektronica
Aankoopadvies dus een schopje naar CEA.

• Peule_P
OK, bedankt, heb ik eroverheen gelezen :)

Even een update, heb nog het een en ander gezocht en verschillende reviews gelezen en besloten om het budget iets omhoog te krikken en toch voor een 4K TV te gaan.

Heb de volgende toestellen op het oog:
- Samsung UE55JS8500
- Sony KD-55X8505C
- Panasonic TX-55CX800

Grootste verschil wat ik tussen deze toestellen kan ontdekken ik dat de Samsung curved is en de Panasonic een Full LED panel heeft. De Sony hangt er dan weer een beetje tussenin...

[Voor 84% gewijzigd door Peule_P op 28-07-2015 14:35]

Anoniem: 135867

Of het überhaupt wel nut heeft om UHD de huiskamer in te halen. In de bioscoop zit je relatief dichtbij een immens groot scherm en is het relatief eenvoudig om de extra scherpte van 4K boven 2K te zien. In de huiskamer is dat een ander verhaal. Hoewel televisies steeds groter worden, zitten we op de bank gemiddeld een stuk verder van het scherm dan (verhoudingsgewijs) dan in de bioscoop.

Dat betekent dus dat je op maximaal een meter afstand van een 40 inch scherm moet gaan zitten, of bijvoorbeeld op een kleine anderhalve meter van een 55 inch scherm, wil je profiteren van UHD. Ga je verder weg zitten, dan zullen je ogen niet alle details meer kunnen waarnemen; wanneer je een 55 inch Full HD en UHD televisie naast elkaar bekijkt op meer dan twee meter afstand, zal je het verschil steeds minder kunnen zien.

Met een kleinere maat TV zal je haast geen verschil zien tussen 1080p en UHD
Daarbij komt dat de TV's UHD zijn, en geen 4K
UHD heft een lagere resolutie en een andere aspectverhouding

Ook de zogenaamde medium drager wat nu aankomt is te klein voor zo'n resolutie, waardoor er veel compressie moet worden toegebracht.
4K beeld zou normaal voor anderhalf uur afspeeltijd op zo'n 300 gig komen. En dan willen ze het weer proppen op een te klein schijfje.
Kan je net zo goed blu-ray houden.

Probleem 1 is dat het 4k wat netflix aanbiedt helemaal geen 4k blijkt te zijn. Probleem 2, op het moment dat het wel echt 4k is dan kan de gemiddelde Nederlandse provider dit nooit vloeiend streamen aangezien we tegen een snelheidslimiet aanlopen..
4k is een mooi marketing verhaal maar de komende 4 jaar zal je er nog vrij weinig aan hebben. Laten ze in Nederland eerst is elk programma HD maken.

netflix doet wel UHD, maar met zo'n lage bitrate dat een blueray op fullhd vaak een betere beeldkwaliteit geeft.
NETFLIX geeft dan een lelijker beeld artifacts, enz

Daarbij kom ook nog dat er geen mogelijkheid is om 3D te renderen in UHD resolutie, omdat het een enorme bottleneck zal zijn.
En UHD panelen hebben ook nog eens een veel hogere inputlag, (hoe lager de inputlag hoe beter)

voor mij absoluut geen UHD

Een belangrijk minpunt aan de op dit moment beschikbare UHD-toestellen is dat deze feitelijk niet beschikken over een interface die snel genoeg is om de voor 4K-producties vereiste bandbreedte weer te geven.
Met de HDMI 1.4a-standaard is het maximum haalbare 30 beelden per seconde in 4K resolutie. Voldoende voor film, maar niet voor televisie. Samsung heeft getoond dat de eigen toestellen middels een speciale
upgrade kit in de toekomst voorzien kunnen worden van een nog te finaliseren HDMI 2.0-interface, die wel voldoende bandbreedte moet bieden. Welke mogelijkheden je daarvoor bij de andere merken zal krijgen,
is vooralsnog gissen. Dat is best een zure appel, zeker met het oog op de prijzen die voor de toestellen worden gevraagd.

UHD zijn ook niet zo zeer geschikt voor games, de inputlag is te hoog.
Doordat de tv tijd nodig heeft om het ingangssignaal van 1080p naar 2160p op te schalen, duurt het te lang voordat de beelden zichtbaar zijn. Helaas is opschalen een noodzakelijk kwaad, omdat de huidige generatie gameconsoles maximaal 1080p uitstuurt.
3D in UHD kan niet omdat de bandbreedte te groot is.
gewone 3D in 1080p geven op sommige UHD toestellen problemen, zoals Sony deze wil de 1080p 3d beeld upscalen naar hogere resolutie,
waardoor er problemen en verkeerd beeld op zal leveren.

Ook jammer die curved tv's, ik wil ze niet. Veel mensen zijn er niet kapot van. Curved geeft ook nog eens meer backlight bleeding en slechtere inkijkhoeken.
Curved is leuk in de bioscopen . De marketing halen aan dat de tv's curved gemaakt worden omdat het in de bioscoop ook zo is,
IMAX schermen zijn ook gebogen
Het argument dat IMAX schermen gebogen zijn hoeft nog niet automatisch te leiden tot een curved TV scherm. Wel is het zo dat een gebogen TV scherm een wat betere diepte-suggestie kan leveren.
Om te beginnen spreken we bij bioscoopweergave over een andere vorm van weergave, en wel projectie en daarnaast is de verhouding van de beeldgrootte tot de kijkafstand onvergelijkbaar met TV kijken.
Tot slot is het natuurlijk zo dat IMAX films op een speciale manier zijn opgenomen en worden geprojecteerd om een optimale weergave op het gebogen scherm weer te geven. Bij Curved TV is dat zeker niet het geval.

De marketing halen aan dat de tv's curved gemaakt worden omdat het oog bol is, en dat het zo met curved beter zal zijn.
Is allemaal bullshit. Dit zou een argument kunnen zijn indien een TV slechts door één kijker tegelijkertijd bekeken zou worden vanuit één optimale positie – het midden van het scherm.
Daarbij is het natuurlijk niet de bolling van oog die een rol speelt maar vanaf een bepaalde kijkafstand is voor één kijker wel een cirkel te trekken vanuit het hoofd naar het midden van de TV en naar de randen.
Dat levert dan inderdaad een situatie op waarbij voor die ene kijker – wanneer hij of zij stil en op de juiste positie zit – bijna eenzelfde afstand tot elke pixel zou kunnen ontstaan ongeacht of die pixel zich nu in
het midden of aan de randen van de TV zou bevinden.

In de praktijk wordt ook de Curved TV echter door meerdere mensen bekeken en dan vervalt al snel het theoretische voordeel.
Erger nog, doordat de kijkhoek van veel LED schermen beperkt is wordt de kijkhoek, voor kijkers die niet in het midden zitten, ongunstiger door het hol gebogen scherm en treedt eerder vervorming op.
Een ander nadeel van een curved scherm is het feit dat rechte horizontale lijnen nu opeens met een buiging worden weergegeven. Bij glanzende beeldschermen geeft de kromming ook nog meer, en vervormde reflecties dan bij een plat scherm.

Hierdoor wordt het nog moeilijker te bepalen op welke kromming het optimale gebogen scherm uiteindelijke gemaakt zou moeten worden.
Bij meer dan één kijker of de verkeerde afstand treedt dus vervorming en/of verminderde beeldkwaliteit op. Fabrikanten proberen in de kromming een compromis te bereiken
– een wat minder sterke kromming – waardoor dit effect op een Curved TV wat verkleint wordt bij meerdere kijkers.

Dus over UHD.
Daarbij ondanks er geen UHD video te koop of te huur is, zou je ook een een player moeten hebben die dat ook ondersteund. Zou deze via een receiver naar TV aangesloten zijn, dan moet de receiver ook beschikken over een HDMI 2,0, wat niet het geval is. Ze zijn namelijk maar 1.4 waardoor niet de hogere fps behaald kunnen worden en bit kleur.

[Voor 26% gewijzigd door Anoniem: 135867 op 01-08-2015 00:15]

• Flans
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 06:11
Wat 'De Hollander' zegt, ik heb er echt helemaal niks aan toe te voegen...

Ik zou ook voor een Full HD variant gaan en de picunia's lekker in de zak houden.

• Peule_P
betreft het hele UHD verhaal en het niet beschikbaar zijn van content ben ik helemaal met jullie eens, bedankt voor de uitgebreide omschrijving.

Enige waar ik 'bang' voor ben is dat de tegenwoordig te koop aangeboden FullHD schermen niet voorzien zijn van de beste schermen omdat alle aandacht op de 4K TV's ligt

Anoniem: 135867

anders kijk even voor wat oudere types
http://www.plasma-discoun...lcat=topmenu:opruimkelder

of zoiets

samsung-ue55h7000
http://www.plasma-discoun...g-ue55h7000.html?ref=feed

Sony KDL-55W805C
http://www.bcc.nl/beeld-e...-led-tv-kdl55w805c(86888)
http://www.plattetv.nl/in...Jmmwt2thccCFSMewwodbO0MIw

[Voor 46% gewijzigd door Anoniem: 135867 op 31-07-2015 22:01]

• Impuls
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 27-02 18:08
Wat is het uiteindelijk geworden?

Ik had ook de 6300 op het oog van samsung, maar wegens curved/europe een no go voor mij.

Dan de w805 55" van sony...maar daar lees ik slechte zaken over de sony/android implementatie...

Zou eigenlijk een goeie 55" om een 2-tal te overbruggen tot 4k/hdr/oled/etc meer common is en dan de keuze te maken in de high end.

groeten,
Bjorn

None

• apis29
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online
Impuls schreef op vrijdag 08 april 2016 @ 17:11:
Wat is het uiteindelijk geworden?

Ik had ook de 6300 op het oog van samsung, maar wegens curved/europe een no go voor mij.

Dan de w805 55" van sony...maar daar lees ik slechte zaken over de sony/android implementatie...

Zou eigenlijk een goeie 55" om een 2-tal te overbruggen tot 4k/hdr/oled/etc meer common is en dan de keuze te maken in de high end.

groeten,
Bjorn
'Ook'? Die 6300 komt helemaal niet voor in dit topic :+ ... (de 6200 is de platte variant ervan)

• Impuls
Niet 100% De 6200 bevat geen local dimming pro, lager afwerking, etc... panel is zelfde.
6300 in US is plat...EU is curved

None

• apis29
  • Niet online
Impuls schreef op zaterdag 09 april 2016 @ 17:15:
Niet 100% De 6200 bevat geen local dimming pro, lager afwerking, etc... panel is zelfde.
6300 in US is plat...EU is curved
Staat bij allebei gewoon 'Micro Dimming Pro'
http://www.samsung.com/nl...ons/led-tv/UE48J6300AWXXN
http://www.samsung.com/nl...ons/led-tv/UE48J6200AWXXN

Heb je wel eens goed naar die amerikaanse gekeken, die afwerking is vergelijkbaar met de EU 6200, niet de 6300:

• harley2009
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 07-06 18:21
Peule_P schreef op dinsdag 28 juli 2015 @ 14:32:
OK, bedankt, heb ik eroverheen gelezen :)

Even een update, heb nog het een en ander gezocht en verschillende reviews gelezen en besloten om het budget iets omhoog te krikken en toch voor een 4K TV te gaan.

Heb de volgende toestellen op het oog:
- Samsung UE55JS8500
- Sony KD-55X8505C
- Panasonic TX-55CX800

Grootste verschil wat ik tussen deze toestellen kan ontdekken ik dat de Samsung curved is en de Panasonic een Full LED panel heeft. De Sony hangt er dan weer een beetje tussenin...
de samsung 55js8000 is bij de MM nu 1600 euro. is een suhd en 10 bit. misschien is dat wat

• Impuls
apis29 schreef op zondag 10 april 2016 @ 21:05:
[...]

Staat bij allebei gewoon 'Micro Dimming Pro'
http://www.samsung.com/nl...ons/led-tv/UE48J6300AWXXN
http://www.samsung.com/nl...ons/led-tv/UE48J6200AWXXN

Heb je wel eens goed naar die amerikaanse gekeken, die afwerking is vergelijkbaar met de EU 6200, niet de 6300:

[afbeelding]
Meerdere bronnen spreken dit toch tegen!

http://www.ledtvcompariso...samsung-un65j6200-review/
Dit is er eentje van...

None

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 10:04
Dat is een UN ipv UE, Amerikaans type. De amerikaanse j6300 is de europese j6200 qua specs en afwerking.

De wijzen komen uit het Oosten!

• apis29
  • Niet online
Zie boven en daarnaast is de Amerikaanse J6200 (UNxxJ6200) in Europa de J6100 (UExxJ6100)
Impuls schreef op woensdag 13 april 2016 @ 21:35:
[...]

Meerdere bronnen spreken dit toch tegen!

http://www.ledtvcompariso...samsung-un65j6200-review/
Dit is er eentje van...

• Impuls
Sorry, verkeerd gelezen van mijn zijde !

Mag ik dan zeggen dat de Europese 6200 de beste FLAT 1080p met moderne specs is die momenteel beschikbaar is?

Ja je hebt nog OLED 1080p's van LG, maar die zitten dan weer met de trage webos 1.0 opgeschoteld of curved.

None

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee