2e hands bakfiets kopen: waar op letten

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 29-09 11:31
Wij hebben ons oog laten vallen op een 2e hands bakfiets. Zo'n ding lijkt ons praktisch met kleine #2 op komst en zonder auto voor de deur... Alleen: waar let je nu specifiek op bij bakfietsen? Ik weet wel het e.e.a. van gewone fietsen, maar ik weet niets van de specifieke zwakke plekken van bakfietsen. Het gaat om een Babboe Big.

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
Gewoon hetzelfde als bij een normale fiets, alleen let je iets beter op rot in het hout en metaal, je wilt niet dat de kids voorover met de bak omvallen omdat de stangen verrot zijn. Check ook of hij niet vreemd buigt. Laat er dus iemand anders op zitten en kijk zelf van een afstandje of je rare buigingen ziet. Check ook van dichtbij of de naden allemaal nog goed gelast zijn.

Check eventueel of het een echte is en geen namaak.

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS
Dank. Hoe check je of het een echte of een nepper is?

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeka
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 15-10 15:05

jeka

Support your local club.

Ik heb een tweewieler. Dat fietst stukken beter dan een driewieler. Ik heb een bakfiets.nl.
Ik zou ook gewoon even zoeken op het Viva forum en zwangerschapspagina.nl, staat genoeg info op.
http://www.zwangerschapspagina.nl/zoeken.php
http://forum.viva.nl/foru...aagd/list_messages/157724

FCG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• indexample
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
check even op slag in het wiel en of alle spaken nog vast zitten, bandje is meestal niet standaard dus extra duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS
jeka schreef op maandag 27 juli 2015 @ 13:49:
Ik heb een tweewieler. Dat fietst stukken beter dan een driewieler. Ik heb een bakfiets.nl.
Ik zou ook gewoon even zoeken op het Viva forum en zwangerschapspagina.nl, staat genoeg info op.
http://www.zwangerschapspagina.nl/zoeken.php
http://forum.viva.nl/foru...aagd/list_messages/157724
Ja, ik ben me er van bewust dat een tweewieler beter fietst dan een driewieler, vooral op de wat langere afstand en stabieler is in bochten (vooral met wat snelheid). Maar mijn vrouw (geen oorspronkelijk Nederlandse) is niet geboren in een fietsland en is nog steeds niet zo heel bedreven op de fiets. Aangezien zij er meer mee zal rijden dan ik, en de afstanden en snelheden die er mee gereden gaan worden beperkt zijn, heeft zij de beslissende stem in deze: een driewieler it is. Die kan zij goed hanteren (heeft ze ervaring mee) en lijkt haar handiger met in-en uit stappen, boodschappen inladen en stoplichten. Ok, haar keuze.

Ik was niet op zoek naar algemene tips over bakfietsen, maar naar specifieke tips over waar op te letten bij het tweedehands kopen van zo'n ding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
ATS schreef op maandag 27 juli 2015 @ 13:27:
Dank. Hoe check je of het een echte of een nepper is?
Bel/mail het merk om de echtheidskenmerken op te vragen. Misschien hebben ze ook wel een serienummercheck.

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS
Room42 schreef op maandag 27 juli 2015 @ 14:39:
[...]

Bel/mail het merk om de echtheidskenmerken op te vragen. Misschien hebben ze ook wel een serienummercheck.
Goede tip, heb ik direct gedaan. Dank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Micha
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Check even de stuurstangen en speling daar op, daarnaast montage punten voor een maxi-cosi kan handig zijn. Verder zijn er een aantal bakfietsen van erg matige kwaliteit (bakfietsweb zo uit m'n hoofd) die met een scharnierpunt in het midden van het frame (alleen bedoeld voor het vervoer vanuit china in een container).

Verder wat merk specifieke dingen:
Christiania + Nihola hebben schijfremmen die snel voor problemen zorgen. Vooral die van Christiania. Nihola heeft wel een kantelend frame dacht ik waardoor het 3 wieler fietsen wat makkelijker is.
Bakfiets.nl zijn prima fietsen, niet zo mooi sportief als Nihola maar ook stuk betaalbaarder.
Fietsfabriek zie ik veel roesten maar weet ik verder niet zo veel van.

Oh en ik zou sowieso een testrit op een 3 wieler en 2 wieler maken. 2 wieler fietst echt veel meer als een normale fiets, 3 wieler is wat extra oefenen en kantelt snel in de bochten.

Edit:
Zie dat het om een baboo gaat. Niet veel ervaring meer.

[ Voor 3% gewijzigd door Micha op 27-07-2015 15:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrSleeves
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 13-10 22:03

MrSleeves

You'll thank me later.

Hier ook een bakfiets; tweewieler. Mijn vriendin heeft dat overigens ook liever omdat het meer fietst als een normale fiets. En een driewieler gaat tergend traag.
Filmpje is inmiddels 7 jaar oud, maar wij waren wel overtuigd: http://kassa.vara.nl/tv/a...e-bakfietsentest/speel/1/ (zie rond 2:05)
Micha schreef op maandag 27 juli 2015 @ 15:51:
Fietsfabriek zie ik veel roesten maar weet ik verder niet zo veel van.
Hier een fietsfabriek bakfiets. Geen roest (alleen op de bel ;) ) en fietst nog prima (na 5½ jaar).
Stuurt door dubbele stuurstang wat strakker.

Ik denk dat qua tips vooral gaat om wat bij een normale fiets ook belangrijk is: zijn de wielen recht? werken de versnellingen prettig? Specifiek voor een bakfiets zijn de bak, de stuurstangen en eventueel het frame.

[ Voor 47% gewijzigd door MrSleeves op 27-07-2015 15:57 ]

30Drie Web Design & IT Consultancy | Raven Consultancy Services

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS
Hij is gekocht. De versnellingsnaaf is brak (maar dat was bekend, stond in de advertentie), maar verder was hij prima. En hij stond ook niet als gestolen geregisteerd ;)

Nu maar een afdakje gaan klussen waar hij onder kan staan, want in de schuur past dat bakbeest niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

TS heeft zijn keuze al gemaakt, zie ik. Wij hadden voorheen een Gazelle Cabby. Die is in verhouding wat lichter en het is ook een tweewieler. Fietst erg lekker. Je zou er zelfs wat kleinere tourtochtjes mee kunnen maken.

We hebben nu een jaartje een Burley fietskar. Bevalt ons ook prima. Maar beide hebben ze hun voor- en nadelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrSleeves

MrSleeves

You'll thank me later.

Die Gazelle heb ik ook ooit nog overwogen, maar reviews waren niet geweldig. Vooral de standaard en de wegligging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MrSleeves schreef op dinsdag 28 juli 2015 @ 13:15:
Die Gazelle heb ik ook ooit nog overwogen, maar reviews waren niet geweldig. Vooral de standaard en de wegligging.
Wegligging was niet zoveel mis mee hoor. Ding fietste prima. Standaard is een valide punt. Die ging inderdaad wat minder lang mee. Een nieuwe standaard kostte me 19,95.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrSleeves

MrSleeves

You'll thank me later.

Bij ons ging het meer om eventueel omvallen. Mijn kinderen klimmen er zelf in en hangen dan aan de zijkant van de bak.

Pagina: 1