Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Nieuwbouw appartement drama netwerk

Pagina: 1
Acties:

• C6DL
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 16-09 19:31
Ik woon een nieuwbouw appartement waar ik wat uitdaging heb op mijn netwerk op orde te krijgen.
Wil graag jullie advies hierin :D

Huidige problemen:
- Wifibereik is slecht in de woonkamer
- Te weinig LAN porten op router beschikbaar

Huidige setup:
- Ziggo modem in bridge modus aangesloten op een TP Link WDR4300 met wifi ingeschakeld.
4 lan porten in gebruik en heb een tekort.

- Daarom een klein 3COM 20 port switch ook aangesloten op de TP Link,
maar de snelheid is bedroevend slecht.

- Tevens op de TP link een MoKa16 Hirschmann aangesloten welke in de woonkamer mijn PI voorziet van prik. Deze snelheid is wel super snel door de MoKa verbinding.

Gewenste Situatie:
Woon in een vrij lange ruimte met veel hoeken en gangen waardoor in de woonkamer het wifi bereik slecht is. De router staat in de meterkast dus niet optimaal qua wifi verspreiding.

Mijn eigen idee is om een accespoint te kopen (linksys WAP300N ?) en deze bekabeld aan te sluiten om zo een betere wifi dekking te creëren.
Nadeel 1: ik ben weer een lan port kwijt op me router die al een tekort heeft.
Nadeel 2: zal ook op het eind van de gang hangen, en dus al wat verlies hebben door enkele bochten

Andere optie is om de Hirschmann KoKa verbinding te gebruiken in de woonkamer,
en hierop een accespoint aansluiten.
Voordeel: Perfect wifi in de woonkamer
Nadeel: heb nu de aansluiting die eigenlijk bedoeld is voor de PI "misbruikt" voor het accespoint en dus geen kabel beschikbaar voor de PI meer.
De PI wil ik bedraad hebben namelijk.

Hoe denken jullie hierover? en wat zou jouw idee zijn?
Ik gok dat de KoKa gebruiken het handigst is, zo hoef ik geen draden te trekken.
Alleen dan nog een oplossing zoeken voor de PI.
En ook nog een oplossing zoeken als alternatief op mijn 3com switch die op de TPLINK aangesloten zit.

Dus kortom 2 uitdagingen

- Wifi verbeteren (Moka misbruiken hiervoor?)
- Alternatief voor 20port switch aangesloten op TPLINK

edit:
powerline is GEEN optie.
Heb verschillende merken al gehad, in ons complex veroorzaakt dit op een of andere manier zeer veel storing. Snelheid was drama, daarom dus een MoKa

[ Voor 6% gewijzigd door C6DL op 27-07-2015 11:48 ]

• rogier1974
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15-03 20:59
Misschien een optie om voor de ruimtes het verst van de router powerlan te gebruiken. met eventueel wifi functionaliteit, kun je bedraad en draadloos toch je hardware voorzien in de "uithoeken" van je woning.

• AndRo555
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 29-11 19:12
Router als AP instellen, bij de Pi zetten achter de MoKa, en de Pi op een van de LAN poorten daaraan aansluiten => profit?

[ Voor 16% gewijzigd door AndRo555 op 27-07-2015 11:41 ]

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:26

Tazzios

..

Bij je 2e optie kun je de PI toch bekabeld aansluiten op de aan te schaffen accesspoint?
AndRo555 was mij voor

[ Voor 19% gewijzigd door Tazzios op 27-07-2015 11:42 ]

• keur0000
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-09-2024

keur0000

-------- N O N E --------

Heb je al eens een scan gedaan of je niet met velen op hetzelfde kanaal aan het uitzenden bent :X :X

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14:00

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Wat is die 20 poorts 3Com switch precies voor type?

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 00:39
Ik zou eerst eens het type nummer van de 3com posten (is dit bijv wel een gbit switch?) wanneer geen gbit direct vervangen voor een model dat wel gbit heeft, anders draai je maar op 10% van de mogelijke maximale snelheid met alle apparaten die op deze switch zijn aangesloten.

• C6DL
vergeten te vermelden, powerline is GEEN optie.
Heb verschillende merken al gehad, in ons complex veroorzaakt dit op een of andere manier zeer veel storing. Snelheid was drama, daarom dus een MoKa

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 15:27

Compizfox

Bait for wenchmarks

Het tekort aan LAN-poorten op je router is makkelijk op te lossen met een switch. Een switch zou geen effect moeten hebben op de throughput (behalve dan dat de maximale throughput per poort 1 Gb/s is)

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

• C6DL
@rogier @Tazz
De TPLINK verplaatsen naar woonkamer en op MokA aansluiten is idd een goede optie.
Win-Win
Alleen dan zit ik in me meterkast nog met 7 LAN kabels die aangesloten moeten worden?
Op Ziggo modem kan niet i.v.m bridge modus
Gezien er maar 1 port actief is en die naar de moka moet weinig alternatieven dan?
Switch gaat niet werken gok ik ivm bridge modus dan.

@Orion, @Dennis
Is een 100mb switchje, geen gig (ligt waarschijnlijk ook het probleem gok ik, maar zelfs met 100 moet er geen connecties continu droppen lijkt me)

Type zoek ik vanavond even op voor je

[ Voor 34% gewijzigd door C6DL op 27-07-2015 12:07 ]

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:26

Tazzios

..

Links of rechts om zul je toch wat moet kopen.

optie1: accespoint kopen om in de woonkamer te plaatsen.
optie2: ziggo van bridge modus afhalen.
optie3: Router kopen voor in de meterkast.

Een goede 1Gb switch met genoeg aansluitingen lijkt me sowieso een goede investering.

• Dennism
C6DL schreef op maandag 27 juli 2015 @ 11:51:

Is een 100mb switchje, geen gig (ligt waarschijnlijk ook het probleem gok ik, maar zelfs met 100 moet er geen connecties continu droppen lijkt me)

Type zoek ik vanavond even op voor je
Droppen zou best kunnen hoor. 100mbit is makkelijk vol te trekken voor bepaalde apparaten op dit moment. Als meedere apparaten op de volle 100mbit bezig zijn, en alles moet over 1 100mbit uplink naar apparaten aangesloten op de TPlink dan kan het best zijn dat je uplink overbelast wordt en dat je daar flinke hoeveelheden aan packet drops krijgt wat de kwaliteit van je connectie niet ten goede komt.

• C6DL
Tazzios schreef op maandag 27 juli 2015 @ 12:10:
Links of rechts om zul je toch wat moet kopen.

optie1: accespoint kopen om in de woonkamer te plaatsen.
optie2: ziggo van bridge modus afhalen.
optie3: Router kopen voor in de meterkast.

Een goede 1Gb switch met genoeg aansluitingen lijkt me sowieso een goede investering.
Dat is geen probleem.
Alleen ik koop dan liever het goede dan later erachter komen dat ik toch beter wat anders had kunnen kopen :9

Stel ik zet de TPLink router in de woonkamer middels MoKa.
Hoe krijg ik dan in me meterkast de LAN aansluitingen ook in de lucht?
Als ik een gigabit switch hier neerzet gaat dit niet werken ivm de bridge modus.
Stel ik haal de bridge modus ervanaf, heb ik dan alleen niet meer nadelen door de brakke ziggo router functionaliteit?

En ben ik dan niet teveel aan het doorlossen?

Ziggo Router > Moka > TPLink Router > Wifi + LAN
+ Ziggo Router > Gig switch > LAN

[ Voor 7% gewijzigd door C6DL op 27-07-2015 12:15 ]

• Dennism
Je moet veel simpeler aansluiten,

Ziggo router in bridge > TPlink WAN
TP-LINK LAN > Gbit switch met genoeg poorten > alle apparaten aansluiten op de Gbit switch.

Bijna al je traffic blijft dan binnen de Gbit swtich en zal normaliter nooit vertragen, alleen het verkeer dat naar internet toe moet (het en ophalen van een IP adres via DHCP), of het verkeer via Wifi (als je TP link gebruikt voor Wifi) daar naar een ander apparaat intern moet zal over de uplink naar de TP-link gaan, dit verkeer zal echter in de praktijk nooit een gbit connectie verzadigen.

[ Voor 18% gewijzigd door Dennism op 27-07-2015 12:20 ]

• C6DL
Dennism schreef op maandag 27 juli 2015 @ 12:17:
Je moet veel simpeler aansluiten,

Ziggo router in bridge > TPlink WAN
TP-LINK LAN > Gbit switch met genoeg poorten > alle apparaten aansluiten op de Gbit switch.

Bijna al je traffic blijft dan binnen de Gbit swtich en zal normaliter nooit vertragen, alleen het verkeer dat naar internet toe moet (het en ophalen van een IP adres via DHCP) zal over de uplink naar de TP-link gaan.
Hoi Dennis

Die optie is de optie die sowieso moet gebeuren inderdaad.
De brakke 100mb 3com switch vervangen voor een nette gigabit switch
Ik heb nog geen oplossing voor mijn wifi dan.
Ik gok dat je dan doelt op een accespoint bedraad aansluiten en dan maar een kabel hebben lopen langs het plafond of iets dergelijks?

• donny007
  • Laatst online: 27-11 18:55

donny007

Try the Nether!

Je kunt het als volgt oplossing:

code:
1
2
3
4
[Ziggo modem] -> [TP Link WDR4300] -> [20P Switch] 
                                      |-> [MokA] (-Coax-) [MokA Woonkamer] -> [*Router*] -> [rPI]
                                      |-> [LAN kabel 2]
                                      |-> [LAN kabel ..]

In de woonkamer plaats je een draadloze router, die configureer je als access point. Het apparaat acteert dan als switch en access point in één. De rPI sluit je aan op een van de LAN-poorten.

De switch kun je inderdaad ook beter upgraden naar Gbit...

[ Voor 7% gewijzigd door donny007 op 27-07-2015 12:25 ]

/dev/null

• Dennism
C6DL schreef op maandag 27 juli 2015 @ 12:20:
[...]

Hoi Dennis

Die optie is de optie die sowieso moet gebeuren inderdaad.
De brakke 100mb 3com switch vervangen voor een nette gigabit switch
Ik heb nog geen oplossing voor mijn wifi dan.
Ik gok dat je dan doelt op een accespoint bedraad aansluiten en dan maar een kabel hebben lopen langs het plafond of iets dergelijks?
Access point zou ik altijd bedraad aansluiten inderdaad, alleen wanneer de snelheid via Wifi niet echt van belang is (bijv alleen surfen) zou ik een repeater constructie overwegen.

• Dennism
donny007 schreef op maandag 27 juli 2015 @ 12:22:
Je kunt het als volgt oplossing:

code:
1
2
3
4
[Ziggo modem] -> [TP Link WDR4300] -> [20P Switch] 
                                      |-> [MokA] (-Coax-) [MokA Woonkamer] -> [*Router*] -> [rPI]
                                      |-> [LAN kabel 2]
                                      |-> [LAN kabel ..]

In de woonkamer plaats je een draadloze router, die configureer je als access point. Het apparaat acteert dan als switch en access point in één.

Op een van de LAN-poorten kun je vervolgens je rPI weer aansluiten.

En die switch kun je beter upgraden naar Gbit.
In die situatie zou ik geen router plaatsen in de woonkamer, maar een access point op die plek die ook een ingebouwde 1 of 2 poorts switch heeft. Dan loop je namelijk niet het risico dat je door misconfiguratie een 2de router / DHCP server in je netwerk krijgt.

• C6DL
Dennism schreef op maandag 27 juli 2015 @ 12:24:
[...]

In die situatie zou ik geen router plaatsen in de woonkamer, maar een access point op die plek die ook een ingebouwde 1 of 2 poorts switch heeft. Dan loop je namelijk niet het risico dat je door misconfiguratie een 2de router / DHCP server in je netwerk krijgt.
Daar zat ik ook naar te zoeken,
kon niet zo snel vinden waar die te koop zijn voor onder de 50 euro.. :'(
De meeste beschikken slechts over 1 port.

Als ik hem dan toch aansluit in de woonkamer, sluit ik die het liefst aan op de moka,
en dan nog een port over hebben voor de rPI

[ Voor 15% gewijzigd door C6DL op 27-07-2015 12:26 ]

• Dennism
Of je onder de 50 euro een goed AP kan krijgen weet ik inderdaad, maar veel meer zal het ook niet zijn

• donny007
  • Laatst online: 27-11 18:55

donny007

Try the Nether!

Access points zijn vaak duurder dan draadloze routers (massa consumentenproduct vs specifiekere oplossing).

Een draadloze router is prima te gebruiken als access point... Sommige modellen hebben de optie standaard al in de configuratie zitten, dan hoef je er zelf niet over na te denken.

[ Voor 8% gewijzigd door donny007 op 27-07-2015 12:30 ]

/dev/null

• C6DL
Maakt het trouwens nog uit als ik straks de gig switch heb (aangesloten op de router)
of ik alle lan kabels in de switch ga prikken, of verdeel over de router + de switch ?
Is het 1 beter, of slechter dan het ander?

• Dennism
Zoveel mogelijk in 1 apparaat is beter, omdat dan zoveel mogelijk verkeer op je interne netwerk binnen die switch blijft waardoor de snelheidsbeperkende factor (de uplink) het minste verkeer te verwerken krijgt

• C6DL
Dennism schreef op maandag 27 juli 2015 @ 12:33:
Zoveel mogelijk in 1 apparaat is beter, omdat dan zoveel mogelijk verkeer op je interne netwerk binnen die switch blijft waardoor de snelheidsbeperkende factor (de uplink) het minste verkeer te verwerken krijgt
Thanks !

Zojuist een gigabit switch besteld.
Hoe ik mijn wifi probleem op ga lossen ben ik nog niet over uit

Of een linksys WAP300N kopen, aansluiten op de gig switch,
kabel over het plafond laten lopen en zover mogelijk richting woonkamer aansluiten.
Moet een duidelijke verbetering geven hoop ik.

Of een extra router kopen, instellen als AP, de moka disconnecten in de huisamer van de rPi,
aansluiten op de AP en de switch functionaliteit gebruiken om de rPi aan te sluiten.

Moeilijk Moeilijk ..

• Compizfox
  • Laatst online: 15:27

Compizfox

Bait for wenchmarks

Jep. Voorbeeldje:

Als je A, B, C en D op dezelfde gigabit-switch hebt aangesloten, kan A 1 Gb/s overpompen naar B en tegelijkertijd C ook 1 Gb/s overpompen naar D.

Echter, als je A en B op switch 1 hebt aangesloten en C en D op switch twee (beide switches zijn met elkaar verbonden), dan kan A niet 1 Gb/s overpompen naar C als B ook 1 Gb/s wil overpompen naar D, omdat de maximale throughput van de verbinding tussen de twee switches 1 Gb/s is. Die 1 Gb/s moet in dat geval dus gedeeld worden en beide transfers gaan dan met 500 Mb/s.

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Pagina: 1