Ik woon een nieuwbouw appartement waar ik wat uitdaging heb op mijn netwerk op orde te krijgen.
Wil graag jullie advies hierin
Huidige problemen:
- Wifibereik is slecht in de woonkamer
- Te weinig LAN porten op router beschikbaar
Huidige setup:
- Ziggo modem in bridge modus aangesloten op een TP Link WDR4300 met wifi ingeschakeld.
4 lan porten in gebruik en heb een tekort.
- Daarom een klein 3COM 20 port switch ook aangesloten op de TP Link,
maar de snelheid is bedroevend slecht.
- Tevens op de TP link een MoKa16 Hirschmann aangesloten welke in de woonkamer mijn PI voorziet van prik. Deze snelheid is wel super snel door de MoKa verbinding.
Gewenste Situatie:
Woon in een vrij lange ruimte met veel hoeken en gangen waardoor in de woonkamer het wifi bereik slecht is. De router staat in de meterkast dus niet optimaal qua wifi verspreiding.
Mijn eigen idee is om een accespoint te kopen (linksys WAP300N ?) en deze bekabeld aan te sluiten om zo een betere wifi dekking te creëren.
Nadeel 1: ik ben weer een lan port kwijt op me router die al een tekort heeft.
Nadeel 2: zal ook op het eind van de gang hangen, en dus al wat verlies hebben door enkele bochten
Andere optie is om de Hirschmann KoKa verbinding te gebruiken in de woonkamer,
en hierop een accespoint aansluiten.
Voordeel: Perfect wifi in de woonkamer
Nadeel: heb nu de aansluiting die eigenlijk bedoeld is voor de PI "misbruikt" voor het accespoint en dus geen kabel beschikbaar voor de PI meer.
De PI wil ik bedraad hebben namelijk.
Hoe denken jullie hierover? en wat zou jouw idee zijn?
Ik gok dat de KoKa gebruiken het handigst is, zo hoef ik geen draden te trekken.
Alleen dan nog een oplossing zoeken voor de PI.
En ook nog een oplossing zoeken als alternatief op mijn 3com switch die op de TPLINK aangesloten zit.
Dus kortom 2 uitdagingen
- Wifi verbeteren (Moka misbruiken hiervoor?)
- Alternatief voor 20port switch aangesloten op TPLINK
edit:
powerline is GEEN optie.
Heb verschillende merken al gehad, in ons complex veroorzaakt dit op een of andere manier zeer veel storing. Snelheid was drama, daarom dus een MoKa
Wil graag jullie advies hierin
Huidige problemen:
- Wifibereik is slecht in de woonkamer
- Te weinig LAN porten op router beschikbaar
Huidige setup:
- Ziggo modem in bridge modus aangesloten op een TP Link WDR4300 met wifi ingeschakeld.
4 lan porten in gebruik en heb een tekort.
- Daarom een klein 3COM 20 port switch ook aangesloten op de TP Link,
maar de snelheid is bedroevend slecht.
- Tevens op de TP link een MoKa16 Hirschmann aangesloten welke in de woonkamer mijn PI voorziet van prik. Deze snelheid is wel super snel door de MoKa verbinding.
Gewenste Situatie:
Woon in een vrij lange ruimte met veel hoeken en gangen waardoor in de woonkamer het wifi bereik slecht is. De router staat in de meterkast dus niet optimaal qua wifi verspreiding.
Mijn eigen idee is om een accespoint te kopen (linksys WAP300N ?) en deze bekabeld aan te sluiten om zo een betere wifi dekking te creëren.
Nadeel 1: ik ben weer een lan port kwijt op me router die al een tekort heeft.
Nadeel 2: zal ook op het eind van de gang hangen, en dus al wat verlies hebben door enkele bochten
Andere optie is om de Hirschmann KoKa verbinding te gebruiken in de woonkamer,
en hierop een accespoint aansluiten.
Voordeel: Perfect wifi in de woonkamer
Nadeel: heb nu de aansluiting die eigenlijk bedoeld is voor de PI "misbruikt" voor het accespoint en dus geen kabel beschikbaar voor de PI meer.
De PI wil ik bedraad hebben namelijk.
Hoe denken jullie hierover? en wat zou jouw idee zijn?
Ik gok dat de KoKa gebruiken het handigst is, zo hoef ik geen draden te trekken.
Alleen dan nog een oplossing zoeken voor de PI.
En ook nog een oplossing zoeken als alternatief op mijn 3com switch die op de TPLINK aangesloten zit.
Dus kortom 2 uitdagingen
- Wifi verbeteren (Moka misbruiken hiervoor?)
- Alternatief voor 20port switch aangesloten op TPLINK
edit:
powerline is GEEN optie.
Heb verschillende merken al gehad, in ons complex veroorzaakt dit op een of andere manier zeer veel storing. Snelheid was drama, daarom dus een MoKa
[ Voor 6% gewijzigd door C6DL op 27-07-2015 11:48 ]