Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Draadloos netwerk uitbreiden

Pagina: 1
Acties:

• henk91
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 25-10-2021
Situatie

- Vrijstaand huis met tuin omringd.
- Sonos play 5 met 1 speaker in elke kamer ( werkt tot nu toe perfect)
- Kpn alles in 1 abonnement
- Experiabox v8 in de meterkast ( meterkast bevind zich in de hal van het huis)
- 2 tv's verbonden met (kpn) powerline adapters

Probleem:

Wifi op de tweede verdieping is niet sterk genoeg
er is 1 utp kabel getrokken naar de tweede verdieping mijn idee is om daar een router of accespoint op aan de sluiten omdat deze kabel in een centraal gelegen plek uitkomt ( hal tweede verdieping)

Advies aan kpn gevraagd , kwam er niet verder mee alleen dat de tv's niet op een externe router aangesloten kunnen worden

Mijn vraag is kan ik gewoon een router op de experia box aansluiten, zonder dat dit storingen geeft
of zou een accespoint beter zijn

Budget voor router/accespoint is 150 euro

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:08

Tazzios

..

henk91 schreef op maandag 27 juli 2015 @ 11:13:
....

Advies aan kpn gevraagd , kwam er niet verder mee alleen dat de tv's niet op een externe router aangesloten kunnen worden
..
Ik dacht gelezen te hebben dat dit niet meer van toepassing is (vroeger verschillende vlans) en zit alles nu op hetzelfde netwerk. (Valt makkelijk te testen)

overig:
Hoeveel verdiepingen? wanden en vloeren beton?

[ Voor 11% gewijzigd door Tazzios op 27-07-2015 11:35 ]

Verwijderd

Geen router op een bestaande router aansluiten, dat levert problemen op.

Met een budget van €150 zou ik een http://www.wifishop.nl/en...b-poort-11b-g-n/pid=27434 kiezen.

• henk91
Verwijderd schreef op maandag 27 juli 2015 @ 11:23:
Geen router op een bestaande router aansluiten, dat levert problemen op.

Met een budget van €150 zou ik een http://www.wifishop.nl/en...b-poort-11b-g-n/pid=27434 kiezen.
Dankjewel voor uw reactie,

Ik ben alleen vergeten te vermelden dat op de utp kabel boven nu de sonos play.5 zit aangesloten
Omdat dit dus de meest centrale plek in het huis is ,

Zou ik deze UTP dan op een kleine switch kunnen aansluiten en vervolgens de sonos met de ECB350 AP
kunnen aansluiten of is dit dan weer niet aan te raden

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:59

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Een router kan prima, zo lang je hem dan maar op de juiste manier instelt en aansluit: [HOWTO]Draadloze Router gebruiken als Access Point
Veel routers hebben ook gewoon een Accespoint modus die je het instelwerk uit handen neemt. En met de ingebouwde switch kan je dan mooi de Sonos aansluiten.
Waarom raad je precies die Engenius aan? Lijkt me vrij prijzig voor een apparaat dat niet eens de laatste standaard ondersteunt (AC) en als voornaamste selling point heeft dat hij op illegale vermogens kan zenden. Voor dat geld kan je ook een up to date Netgear/Asus/TP-Link router kopen.

Ik heb zelf goede ervaringen met de pricewatch: Asus RT-AC66U Zwart, maar er zijn inmiddels al weer nieuwere modellen.

[ Voor 37% gewijzigd door Orion84 op 27-07-2015 11:35 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Verwijderd

Iedere router is in te stellen als AP, in dit geval is het apparaat nog niet gekocht. Dus vandaar voorkeur voor een dedicated AP.

En ik raad die Engenius aan, wegens goede ervaringen met het apparaat. Jammer dan dat ie een hoger zendvermogen heeft dan is toegestaan. http://www.agentschaptele...are-wifi-routers-illegaal

Maar het zendvermogen in de Engenius is aan te passen, dus niet per se illegaal.

En idd volstaat een simpele switch om meer apparaten bedraad aan te sluiten.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 27-07-2015 11:42 ]

• henk91
Bedankt voor de adviesen

Ik heb de Engenius aangeschaft en installatie is nu als volgt.

Kpn router - Netwerkkabel naar de 1ste verdieping - Switch - Sonos/ Engenius

Ik heb de Engenius geen vast ip adderes gegeven , gewoon dhcp, gaat goed tot nu toe

Kpn wifi en engenius zelfde SSID gegeven alleen andere wifi kanaal.

Bereik is nu overal voldoende, echter 1 probleem de 4k samsung smart tv speelt geen netflix af,

Sony tv wel maar die staat op de zelfde verdieping als de Engenius

Wellicht sterkte van het wifi signaal? staat nu op 23 dcb volgens de handleiding ingesteld.

• MdO82
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 21:24
Speelt hij alleen geen netflix af, of speelt hij helemaal geen online content ?

2250 WP Zuid PVoutput

• henk91
Alle content, De tv geeft ook aan dat het wifi signaal zwak is,

Snap niet precies waar dit aan kan liggen , het gaat om de tv : pricewatch: Samsung UE55JU7000L Zilver

Zou het helpen als ik op de Engius het dcb signaal hoger zet ? ,Zoja blijft het wifi wel stabiel ?

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Ik zou eerst eens kijken naar je kanaal verdeling van de twee AP's. Het kan nu zijn dat de Genius je Wifi beneden compleet weg drukt en dat beneden daar tegen in gaat. Boven heb je er geen last van maar je TV beneden wel want die pikt steeds een signaal op en tegen de tijd dat ie dat heeft is het signaal al weer verstoord. Het beste is om beide op 20MHz breedte te zetten (niet op 40MHz). Dat kost je snelheid maar dan zitten ze elkaar minder in de weg, en daarna 1 op kanaal 1 en de andere ergens op 6 of 11 instellen (overigens als je 1 en 11 gebruikt dan kan 40Mhz weer wel zonder problemen).

Daarnaast moet je even kijken of je vermogen van de AP boven naar beneden kan bijschroeven, dus gewoon signaalsterkte zoals in NL gebruikelijk is. De reden is heel erg simpel en wel hierom:

AP beneden komt met signaal sterkte 6 binnen op je TV, AP boven komt met signaal sterkte 8 binnen op je TV. Je TV kan door muren en techniek je router beneden bereiken met signaal sterkte 6 maar boven (door dikte plafond en dergelijke) heeft je TV signaal sterkte 1 of 2 met heel veel errors. Je TV zal toch de router boven prefereren want die is het sterkste en je ziet netjes maximale signaalsterkte op TV, maar data terug sturen kan ie niet.

Belangrijk is dus, dat alle AP's in 1 netwerk met zelfde SSID zelfde zendvermogen hebben of nagenoeg zelfde vermogen. Op het moment dat een AP een hoger vermogen heeft dan je systeem zal dat bij meerdere AP's alleen maar nadeliger werken.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

• henk91
Wim-Bart schreef op woensdag 12 augustus 2015 @ 21:11:

Belangrijk is dus, dat alle AP's in 1 netwerk met zelfde SSID zelfde zendvermogen hebben of nagenoeg zelfde vermogen. Op het moment dat een AP een hoger vermogen heeft dan je systeem zal dat bij meerdere AP's alleen maar nadeliger werken.
Dankje voor de reactie,

de kanalen staan op dit moment zoals je hebt beschreven kpn router kanaal 1, engius ap kanaal 11

blijft het zelfde , Twee verschillende SSID's geprobeerd blijft het zelfde probleem geven ,

Zou ik mischien het wifi van de kpn router uit kunnen schakelen?

ik had gedacht dat de engius wel sterk genoeg moet zijn vanuit de eerste naar de beneden verdieping te bereiken, Ik heb nog gekeken of een kabel trekken mogelijk was naar de tv beneden echter is dat bijna onmogelijk om het netjes af te werken

Wil dus echt proberen de TV beneden stabiel op het wifi te krijgen iemand nog tips?

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Ik denk dat er een grote verwarring is over de sterkte van het zendvermogen van een accesspoint. Ja, het is beter voor alles wat data moet ontvangen, maar uiteindelijk gaat het om de totale handshake tussen ap en cliënt. Wanneer signaal van de cliënt zwak is heb je niks aan een sterkere AP. Maar je zegt dat je verschillende SSID's hebt. Dan is hoeft de KPN AP dus niet uit, gewoon zorgen dat je device geen verbinding kan maken met de KPN AP. Geen key opgeven, zal ie altijd naar je AP boven verbinden.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Pagina: 1