Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Hulp bij netwerk probleem

Pagina: 1
Acties:

• MrAelon
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 01-11 19:35
Goedemiddag,

Ik ontvang graag advies voor onderstaande situatie, zelf redelijk onervaren met het aanleggen/wijzigen van netwerken. Elke advies is meer dan welkom. Indien er aanvullende vragen zijn hoor ik het graag. Alvast bedankt.

Huidige situatie:
Appartement op 1e en 2e verdieping waarbij maar 1 aansluiting is en verbinding gedeeld dient te worden. Zelf wonend op 2e verdieping waardoor toegang bij modem/router niet mogelijk is wanneer onderbuur niet aanwezig is (om bijvoorbeeld de modem te resetten). Alleen draadloos netwerk mogelijk via wifi-extender.

Gewenste situatie:
Mogelijkheid om vanaf 2e verdieping de router te kunnen resetten/toegang te kunnen krijgen. Bedraad netwerk naar 2e verdieping.

Reeds contact gehad met de "monteur" van de huisbaas die er volgens mij ook niet erg veel verstand van heeft. Verplaatsen van het ingangspunt naar de gedeelde hal was geen optie ivm verlies van signaalsterkte. Hij heeft het gehad over wandplugs maar geen concreet verhaal.

• enterz
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 22-09 21:48
Altijd lastig dat soort situaties. Zelf zou ik misschien het probleem bij de wortels aanpakken, namelijk : waarom moet de modem/router gereset worden? Is het apparaat brak (zorg voor een nieuwe)? Is de Wi-Fi niet beschikbaar door obstakels of interferentie met de buren? (kijk of je op andere kanalen kunt gaan zitten) Als de basis is opgelost heb je geen (fysieke) toegang meer nodig.

Mochten dit geen opties zijn en je toch de modem/router wilt blijven resetten is het misschien handig de router op een (draadloos?) powerswitch te zetten. Zodoende kun je remote de stroom aan/uitzetten naar 't device. Geen idee wat de range van die dingen is overigens.

• MrAelon
enterz schreef op maandag 27 juli 2015 @ 12:11:
Altijd lastig dat soort situaties. Zelf zou ik misschien het probleem bij de wortels aanpakken, namelijk : waarom moet de modem/router gereset worden? Is het apparaat brak (zorg voor een nieuwe)? Is de Wi-Fi niet beschikbaar door obstakels of interferentie met de buren? (kijk of je op andere kanalen kunt gaan zitten) Als de basis is opgelost heb je geen (fysieke) toegang meer nodig.

Mochten dit geen opties zijn en je toch de modem/router wilt blijven resetten is het misschien handig de router op een (draadloos?) powerswitch te zetten. Zodoende kun je remote de stroom aan/uitzetten naar 't device. Geen idee wat de range van die dingen is overigens.
Ik game redelijk veel en download films wat via Plex gestreamt wordt naar mijn chromecast. Heb vaak het idee dat de verbinding te veel is gebruikt (kan dat?! sorry, echt weinig verstand van helaas). Een reset zorgt er voor dat het netwerk weer een aantal weken gewoon goed werkt. Een ander kanaal zou inderdaad een goede optie zijn.

Ik krijg nieuwe onderburen waardoor ik nu de hele situatie eens goed kan inregelen. Zijn er mogelijkheden om een bedraad netwerk naar de tweede verdieping te krijgen of zal dit ten koste gaan van mijn signaalsterkte? Zo ja, wat voor apparatuur/bekabeling heb ik hiervoor nodig?

Nogmaals dank :)

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 08:59
wifi-extenders zijn drama...zeker met het relatief zware gebruik wat je schetst

Je zou na kunnen denken over een optie waarbij je boven je eigen netwerk opzet, en dit netwerk daarna linkt aan het netwerk van beneden puur voor je internetverbinding

Misschien ook geen ideale oplossing maar dan hoeft bijvoorbeeld je Plex stream niet buiten je eigen appartement te komen

• MrAelon
nooberke schreef op maandag 27 juli 2015 @ 13:07:
wifi-extenders zijn drama...zeker met het relatief zware gebruik wat je schetst

Je zou na kunnen denken over een optie waarbij je boven je eigen netwerk opzet, en dit netwerk daarna linkt aan het netwerk van beneden puur voor je internetverbinding

Misschien ook geen ideale oplossing maar dan hoeft bijvoorbeeld je Plex stream niet buiten je eigen appartement te komen
Hele situatie is inderdaad niet goed, vreet ook aan me dat ik een verbinding moet delen maar er kan geen extra aansluiting komen op ons adres helaas.

Weet jij zo wat voor apparatuur er nodig is voor het opzetten voor dat netwerk?

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 08:59
MrAelon schreef op maandag 27 juli 2015 @ 13:08:
[...]

Hele situatie is inderdaad niet goed, vreet ook aan me dat ik een verbinding moet delen maar er kan geen extra aansluiting komen op ons adres helaas.

Weet jij zo wat voor apparatuur er nodig is voor het opzetten voor dat netwerk?
idealiter zou je een zakelijke lijn met meerdere externe ip's af moeten nemen en dan een kabel naar boven hebben waaraan je gewoon simpelweg een fatsoenlijke router kan hangen om het verder te verdelen. Waarschijnlijk zal dat er echter niet in zitten.

Je zou een goede dedicated wifi ontvanger kunnen regelen welke de link maakt naar de router beneden (5Ghz indien mogelijk?) en deze wifi ontvanger dan bekabeld door kunnen lossen naar een router welke je eigen netwerk regelt. In deze oplossing zou je alleen wel een dubbele NAT krijgen wat ook niet optimaal is. Als je een dubbele NAT wilt voorkomen zou je in plaats van een router voor een accespoint/switch oplossing kunnen kijken voor je eigen netwerk. Echter ben je dan wel afhankelijker van het netwerk beneden.

Met Plex heb ik geen ervaring verder, er vanuit gaande dat dit vergelijkbaar is met normaal intern bestanden delen zou de data niet langs beneden hoeven in bovenstaande geschetste situatie en zou de wireless link puur alleen voor internet gebruikt worden

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 04:17

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

[...]

Reeds contact gehad met de "monteur" van de huisbaas die er volgens mij ook niet erg veel verstand van heeft. Verplaatsen van het ingangspunt naar de gedeelde hal was geen optie ivm verlies van signaalsterkte. Hij heeft het gehad over wandplugs maar geen concreet verhaal.
Die "monteur" heeft er inderdaad niet al teveel verstand van.

Dat apparaat wat nu beneden staat vervult drie functies:

1) modem, om internettoegang te krijgen.
2) router, om meerdere apparaten aan die internetverbinding te krijgen.
3) WiFi AP, om die verbinding draadloos uit te breiden.

Nu, enige beperking hier is dat je maar een keer puntje 1 - de modem - kunt hebben. Dat is geen beperking voor de overige punten. Het bezwaar van de huisbaas slaat op punt 3 - WiFi dekking beneden.

Oplossing is heel simpel: splits het netwerk. Schakel WiFi uit op de huidige modem/router. Hang dat ding in gedeelde hal. Trek er een draad van naar waar de modem/router voorheen stond en hang daar een router/AP (dat draad ligt er toch al) en een tweede router/AP bij jou boven. Er gaan geheid nu al draden naar boven, dus er kan nog een kabel langs cq die kabels kunnen we aansluiten.

Oslik blyat! Oslik!

• MrAelon
dion_b schreef op maandag 27 juli 2015 @ 14:04:
[...]

Die "monteur" heeft er inderdaad niet al teveel verstand van.

Dat apparaat wat nu beneden staat vervult drie functies:

1) modem, om internettoegang te krijgen.
2) router, om meerdere apparaten aan die internetverbinding te krijgen.
3) WiFi AP, om die verbinding draadloos uit te breiden.

Nu, enige beperking hier is dat je maar een keer puntje 1 - de modem - kunt hebben. Dat is geen beperking voor de overige punten. Het bezwaar van de huisbaas slaat op punt 3 - WiFi dekking beneden.

Oplossing is heel simpel: splits het netwerk. Schakel WiFi uit op de huidige modem/router. Hang dat ding in gedeelde hal. Trek er een draad van naar waar de modem/router voorheen stond en hang daar een router/AP (dat draad ligt er toch al) en een tweede router/AP bij jou boven. Er gaan geheid nu al draden naar boven, dus er kan nog een kabel langs cq die kabels kunnen we aansluiten.
Top! Dankjewel. Dus totaal moet ik 1 modem hebben in de gedeelde hal en 1 router per verdieping (+ bekabeling) als ik het goed begrijp? Kan ik jou niet inhuren? haha

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 04:17

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Ugh, woon al 4 maanden op huidig adres en moet bij mezelf nog iets soortgelijks doen. Nee, mij inhuren word je niet blij van :+

Maar het is echt geen rocket science. Voordeel van twee losse routers is dat je het ook zo bont of zuinig kunt maken als je wilt. Zo te horen zou huisbaas ws tevreden zijn met 1x1 2.4GHz-only apparaat van EUR 20. Dan hoef jij daar niet aan vast te zitten.

Oslik blyat! Oslik!

• MrAelon
dion_b schreef op maandag 27 juli 2015 @ 14:29:
Ugh, woon al 4 maanden op huidig adres en moet bij mezelf nog iets soortgelijks doen. Nee, mij inhuren word je niet blij van :+

Maar het is echt geen rocket science. Voordeel van twee losse routers is dat je het ook zo bont of zuinig kunt maken als je wilt. Zo te horen zou huisbaas ws tevreden zijn met 1x1 2.4GHz-only apparaat van EUR 20. Dan hoef jij daar niet aan vast te zitten.
Zonde. Wel blij met je advies. Haha.

Ik ga vanavond eens aan de slag, ben benieuwd. Bedankt!
Pagina: 1