Vakantieveilingen - Geen beschikbaarheid, geen geld terug

Pagina: 1
Acties:
  • 10.015 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St@m
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 01:14

St@m

@ Your Service

Topicstarter
Goedemorgen,

Vorig jaar op 17-9-2014 heb ik via vakantieveilingen een bon gekocht voor
"Speel en doe paradijs de koperen ezel"
Arrangement:
Ontvangst met koffie, thee of warme
chocolademelk met een lekkernij
Een ezelwandeltocht van 2,5 uur met rijzadel,
pakzadel of huifkar naar keuze
Uitgebreid picknickarrangement met broodjes,
fruit, drinken, salade en een flesje wijn
Na afloop een ijsje en een drankje naar keuze
Voor 4 personen T.w.v. € 135,-
Voorwaarden op de bon:
Geldig tot 1 jaar na het sluiten van de veiling, van
maandag t/m vrijdag. Op basis van
beschikbaarheid en in overleg met de
aanbieder. Geopend van 10:00 tot 18:00 uur.
Nog ruim geldig dus.

Nu wil ik zojuist boeken voor vrijdag a.s. maar dat lukt niet, krijg geen arrangementen en data te zien. Raar! Dus ik bel met vakantieveilingen.

Volgens de telefoniste kan het kloppen, want er is geen beschikbaarheid meer.
Tja, dat kan.. jammer..
Volgens de telefoniste had ik eerder moeten boeken, blijkbaar heeft bij hun op de site gestaan dat het in de zomermaanden druk zou zijn. Nu heb ik pech.
Tja, dat kan.. jammer.. maar dan krijg ik wel mijn geld terug natuurlijk?

Ehm, nee meneer.. dat staat in onze voorwaarden.

Dus volgens vakantieveilingen.nl kan ik fluiten naar mijn centen, en ook naar mijn ezelritje. Makkelijk geld verdienen voor die club!

Nou, ik kan het even niet vinden in de voorwaarden, en al staat het in de voorwaarden. Ik betwijfel of het rechtsgeldig is.

Zojuist tweemaal getracht te bellen met "De koperen ezel", daar wordt niet opgenomen. Maar ik kan me niet voorstellen dat zij helemaal volgeboekt zitten tot 17-9-2015.

Iemand die zijn of haar licht hierover wil laten schijnen? Want dit klopt in mijn woordenboek niet..

Edit: Voor nieuwe lezers
Ik heb contact opgenomen met het park. Ik kan gewoon terecht. Ik blijf zitten met de vraag..

Het gaat nu even om het hypothetische geval dat de boerderij zegt (fabrikant): Ik heb niets met jou te maken, ook al heb ik plek zat (en terecht) regel het maar met vakantieveilingen (leverancier). En vakantieveilingen zegt: jammer dan. Zeg maar dag tegen je geld.
(wat ook de insteek is van vakantieveilingen)

[ Voor 26% gewijzigd door St@m op 27-07-2015 10:34 ]

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Puc van S.
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14:44
Je kan ze over een 15 minuten nog eens bellen, ze zijn namelijk vanaf 10:00 geopend.

[http://www.okbreijnen.nl] [Overwatch] [Cennahysh]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arjants
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
email geprobeerd?
EZELWANDELING RESERVEREN
Voor een echt speciaal gezinsuitje kunt u een wandeling met ezels reserveren via de mail info@dekoperenezel.nl
of telefoon (0578-662452). Ook voor vragen staan wij u graag te woord zodat wij een onvergetelijk gezinsuitje kunnen verzorgen.
Ze zijn om 10uur open, probeerd het dan nog eens.. ;)

[ Voor 3% gewijzigd door arjants op 27-07-2015 09:57 ]

We worden allemaal geconfronteerd met een reeks grootse kansen, op schitterende wijze vermomd als onoplosbare problemen. (John W. Gardner)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St@m

St@m

@ Your Service

Topicstarter
Puc van S. schreef op maandag 27 juli 2015 @ 09:55:
Je kan ze over een 15 minuten nog eens bellen, ze zijn namelijk vanaf 10:00 geopend.
Oh half 10 zegt het bandje :P
Maar goed, ook al zeggen ze dat er wel plek is, het gaat erom wat zij hebben uitgegeven aan vakantieveilingen natuurlijk. Waarschijnlijk hebben zij minder uitgegeven aan vakantieveilingen dan dat vakantieveilingen heeft verkocht.

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coach4All
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 16:10

Coach4All

I'm a Coach 4 All

Dat moet je inderdaad goed in de gaten houden bij vakantieveilingen.
Volgens mij is er maar een beperkte capaciteit van te reserveren plekken, in ieder geval veel minder dan de werkelijke capaciteit.

--- Systeembeheerdersdag --- Voedselintolerantie ---

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St@m

St@m

@ Your Service

Topicstarter
Coach4All schreef op maandag 27 juli 2015 @ 09:57:
Dat moet je inderdaad goed in de gaten houden bij vakantieveilingen.
Volgens mij is er maar een beperkte capaciteit van te reserveren plekken, in ieder geval veel minder dan de werkelijke capaciteit.
En anders heb je pech?
arjants schreef op maandag 27 juli 2015 @ 09:56:
email geprobeerd?

[...]

Ze zijn om 10uur open, probeerd het dan nog eens.. ;)
Nee, email niet geprobeerd. Het heeft ook niet zoveel zin om contact met ze op te nemen. Zij zullen hoogstens aangeven dat ik het moet uitvechten met vakantieveilingen. Plek hebben ze echt wel.

[ Voor 37% gewijzigd door St@m op 27-07-2015 09:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coach4All
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 16:10

Coach4All

I'm a Coach 4 All

St@m schreef op maandag 27 juli 2015 @ 09:57:
[...]

En anders heb je pech?
Tja, ik bied tegewoordig met in mijn achterhoofd dat binnen een maand even wat moet kunnen boeken voor de geldigheid van de bon. Heb al vaker meegemaakt dat na een half jaar er nog 5 of 6 dagen open stonden om te kunnen gaan......
Gelukkig nog niet gehad dat ik geheel niet kon. Dan zou ik me ook bekocht voelen....

--- Systeembeheerdersdag --- Voedselintolerantie ---

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St@m

St@m

@ Your Service

Topicstarter
Zojuist gebeld, me voorgedaan als nietsvermoedende consument en gevraagd of ik een huifkartocht met picknick kon boeken voor aanstaande vrijdag. Uiteraard was dat geen probleem. Daarna gevraagd of ik met een vakantieveilingen bon kon betalen. Dit was ook geen probleem. Volgens de beste man klopt de site al heel lang niet meer. Kon me niet aan de indruk onttrekken dat ik niet de eerste was.

Allemaal leuk natuurlijk. Kids ook weer blij zometeen. Voor mij komt het nu wel goed (ga ik vanuit).

Maar ik ben ondertussen ook even op het internet aan het rondstruinen geweest. Veel dezelfde klachten over vakantieveilingen. Maar eigenlijk niemand die echt een antwoord heeft: Is deze manier van handelen rechtsgeldig? Mag je als aanbieder teveel verkopen van iets om daarna het geld in je zak te houden als het op is.

Ik zeg van niet. Ook al staat er misschien ergens in je voorwaarden dat het wel mag.

[ Voor 3% gewijzigd door St@m op 27-07-2015 10:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Ze verkopen niet teveel van iets, alleen niet iedereen kan op hetzelfde moment gebruik maken van die actie...

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St@m

St@m

@ Your Service

Topicstarter
naitsoezn schreef op maandag 27 juli 2015 @ 10:12:
Ze verkopen niet teveel van iets, alleen niet iedereen kan op hetzelfde moment gebruik maken van die actie...
Nee, ik heb een voucher en die is niet meer te gebruiken volgens vv. Mijn voucher is nog ~2 maanden geldig, volgens hen is er geen beschikbaarheid meer.

Dat is raar. Ik heb mijn voucher namelijk nog niet gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
  • Laatst online: 23:14
Maar het zou zeker wel kunnen dat ze teveel verkopen. Dat kan, naast bewust teveel verkopen, ook zijn door dat vraag en aanbod nou eenmaal niet helemaal op elkaar zijn afgestemd bij dit soort dingen. Niemand kan op dinsdagochtend met de hele familie een ezelritje doen buiten de schoolvakanties, maar als je die capaciteit wel mee verkoopt dan krijg je dus gezeik. En terecht.

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cor453
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 11-05 15:07
Je moet heel goed de lettertjes lezen bij Vakantieveilingen. Ik geloof dat je o.a. afstand doet van het herroepingsrecht uit de wet "kopen op afstand" en dat er zo nog wel meer dingen zijn die je bij vakantieveilingen niet kunt aanvechten. Ik heb wel eens een waardebon voor een arrangement gewonnen bij Vakantieveilingen, die ik alleen nog maar kon inruilen na de verloopdatum van de actie, wat dus automatisch juist niet kon ivm de geldigheid. En je krijgt je geld dan dus niet terug, want ze zijn daar heel duidelijk over (vinden ze zelf).

Hoewel je dus heel veel leuke dingen op Vakantieveilingen kan vinden moet je dus gewoon heel goed opletten wat je koopt.

[ Voor 4% gewijzigd door Cor453 op 27-07-2015 10:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 21:35
St@m schreef op maandag 27 juli 2015 @ 10:09:
Maar ik ben ondertussen ook even op het internet aan het rondstruinen geweest. Veel dezelfde klachten over vakantieveilingen. Maar eigenlijk niemand die echt een antwoord heeft: Is deze manier van handelen rechtsgeldig? Mag je als aanbieder teveel verkopen van iets om daarna het geld in je zak te houden als het op is.

Ik zeg van niet. Ook al staat er misschien ergens in je voorwaarden dat het wel mag.
Tja, toen je het bestelde was het nog beschikbaar.. Maar de afgelopen maanden heb je er niks mee gedaan.

Als ik een bon heb van de supermarkt van € 10,- die geldig is tot en met 27 juli 2015 en ik sta vanavond om 20:01 voor de gesloten deur, is het dan de schuld van de bon of van mij? Je hebt immers 10 maanden de tijd gehad om iets te reserveren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St@m

St@m

@ Your Service

Topicstarter
tweakerdennis schreef op maandag 27 juli 2015 @ 10:16:
[...]

Tja, toen je het bestelde was het nog beschikbaar.. Maar de afgelopen maanden heb je er niks mee gedaan.

Als ik een bon heb van de supermarkt van € 10,- die geldig is tot en met 27 juli 2015 en ik sta vanavond om 20:01 voor de gesloten deur, is het dan de schuld van de bon of van mij? Je hebt immers 10 maanden de tijd gehad om iets te reserveren?
Je eigen schuld aangezien de supermarkt dan dicht is.. Dat ezelpark is gewoon open, en er is beschikbaarheid zat. Zo ook vrijdag a.s. En waarschijnlijk ook wel maandag 14-09 om 11:00 uur ;)

[ Voor 4% gewijzigd door St@m op 27-07-2015 10:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Inderdaad, de bon is een jaar geldig. Als iedereen echter besluit om in dezelfde maand in de zomer een dergelijk uitje te boeken loopt het al snel vol en uiteindelijk is er dan inderdaad geen plek meer.
Maar je kan het hele jaar door gebruik maken van de waardebon, ook door alvast X maanden vooruit te boeken. Je kan ze moeilijk verantwoordelijk houden voor het feit dat jij erg lang wacht en er dan geen ruimte meer is. Anders zouden ze niet meer dan twee bonnen mogen verkopen voor het geval beide klanten op de allerlaatste dag willen boeken.

Maar meestal zijn zulke bedrijven de moeilijkste niet, als jij maar voor het verlopen van de geldigheid boekt kan je vaak die bon nog gewoon gebruiken. Ook al vind de daadwerkelijke activiteit pas plaats nadat de geldigheid verstreken is.'

En in dit geval is er gewoon een bestelmodule die niet werkt, na opnemen van contact blijkt dat er nog ruimte zat beschikbaar is.

[ Voor 7% gewijzigd door Tsurany op 27-07-2015 10:18 ]

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St@m

St@m

@ Your Service

Topicstarter
Tsurany schreef op maandag 27 juli 2015 @ 10:17:
Inderdaad, de bon is een jaar geldig. Als iedereen echter besluit om in dezelfde maand in de zomer een dergelijk uitje te boeken loopt het al snel vol en uiteindelijk is er dan inderdaad geen plek meer.
Maar je kan het hele jaar door gebruik maken van de waardebon, ook door alvast X maanden vooruit te boeken. Je kan ze moeilijk verantwoordelijk houden voor het feit dat jij erg lang wacht en er dan geen ruimte meer is. Anders zouden ze niet meer dan twee bonnen mogen verkopen voor het geval beide klanten op de allerlaatste dag willen boeken.

Maar meestal zijn zulke bedrijven de moeilijkste niet, als jij maar voor het verlopen van de geldigheid boekt kan je vaak die bon nog gewoon gebruiken. Ook al vind de daadwerkelijke activiteit pas plaats nadat de geldigheid verstreken is.'

En in dit geval is er gewoon een bestelmodule die niet werkt, na opnemen van contact blijkt dat er nog ruimte zat beschikbaar is.
Zoals al gemeld, ik heb het park gebeld en kan gewoon terecht. Vrijdag al. Dus ruim binnen de nog geldige periode van 2 maanden. We hebben het hier niet over 1 dag ofzo he.. 2 maanden! Vind ik ruim op tijd om iets te boeken. Maar goed.

Nee, na contact met vakantieveilingen ben ik mijn geld kwijt volgens hun. Jammer dan. Dat de ezelboerderij iets anders vindt is alleen maar mooi meegenomen.

Vraag blijft: Is dit handelen van vakantieveilingen rechtsgeldig. Als de ezelboerderij had gezegd. Tja.. als je via vakantieveilingen niet kunt boeken dan houdt het op. (Ook al is er plek).

Op het moment dat de boerderij zegt: Joh, we hebben het stervensdruk, echt geen plek meer :D Dan zeg ik: "mooi, leuk dat jullie zulke goede zaken doen" en sla ik mezelf voor de kop dat ik te laat ben.

Het gaat nu even om het hypothetische geval dat de boerderij zegt (fabrikant): Ik heb niets met jou te maken, ook al heb ik plek zat (en terecht) regel het maar met vakantieveilingen (leverancier). En vakantieveilingen zegt: jammer dan. Zeg maar dag tegen je geld.
(wat ook de insteek is van vakantieveilingen)

[ Voor 24% gewijzigd door St@m op 27-07-2015 10:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• diefightdie
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 15-05 11:57
"Vraag blijft: Is dit handelen van vakantieveilingen rechtsgeldig. Als de ezelboerderij had gezegd. Tja.. als je via vakantieveilingen niet kunt boeken dan houdt het op. (Ook al is er plek)."

Ik heb geen bewijs, maar het lijkt me wel. Veel veiling/vakantie sites werken zo.
Jij koopt een toegangsbewijs/overnachting/vakantie whatever, die geldig is op basis van beschikbaarheid.
Die beschikbaarheid is vaak niet hetzelfde als de letterlijke beschikbaarheid van de plaats zelf, maar beschikbaarheid op basis van die actie.

Voorbeeld:
Restaurant heeft 20 beschikbare plekken. Jij koopt met 50% korting een avondje dineren.
Reserveren geeft aan dat er nog 10 plekken zijn. Maar er zijn er toch nog 20? Nee.
Het restaurant heeft 20 plekken beschikbaar, waarvan er 10 beschikbaar zijn voor gebruik met die 50% kortingsactie.
Dit is ter voorkoming dat iedereen die 50% acties koopt en altijd kan gaan en staan wanneer zij willen.

Met hotels precies hetzelfde.
hotelkortingssite heeft een aanbieding van 100 euro voor 3 nachten, terwijl het normaal 200 euro is.
De site geeft aan dat er nog 10 plekken zijn, terwijl in het echt het hotel helemaal leegstaat.

Kortom: vakantieveilingen heeft op de ezelboerderij een maximaal X aantal beschikbare plekken die mogen worden gebruikt met zo'n bon. Ook al heeft de ezelboerderij nog 200 plekken, de X aantal plekken van vakantieveilingen zijn nu al gereserveerd door anderen.

Maar St@m even iets anders.
17-9-2014 heb jij de bon gekocht. Stel elke dag worden 2 bonnen geveild tot vandaag. Dan zijn er nu 600+ verkocht.
Stel iedereen wacht, net zoals jouw, net zo lang met boeken totdat het vakantie is. Dan is er het hele jaar niemand met vakantieveilingen naar de ezelboerderij geweest en willen er nu ineens 600+ man gaan. Dan kan ik me (buiten het lage aantal beschikbare plekken voor vakantieveilingen) goed voorstellen dat er geen plek meer is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St@m

St@m

@ Your Service

Topicstarter
diefightdie schreef op maandag 27 juli 2015 @ 11:43:
"Vraag blijft: Is dit handelen van vakantieveilingen rechtsgeldig. Als de ezelboerderij had gezegd. Tja.. als je via vakantieveilingen niet kunt boeken dan houdt het op. (Ook al is er plek)."

Ik heb geen bewijs, maar het lijkt me wel. Veel veiling/vakantie sites werken zo.
Jij koopt een toegangsbewijs/overnachting/vakantie whatever, die geldig is op basis van beschikbaarheid.
Die beschikbaarheid is vaak niet hetzelfde als de letterlijke beschikbaarheid van de plaats zelf, maar beschikbaarheid op basis van die actie.

Voorbeeld:
Restaurant heeft 20 beschikbare plekken. Jij koopt met 50% korting een avondje dineren.
Reserveren geeft aan dat er nog 10 plekken zijn. Maar er zijn er toch nog 20? Nee.
Het restaurant heeft 20 plekken beschikbaar, waarvan er 10 beschikbaar zijn voor gebruik met die 50% kortingsactie.
Dit is ter voorkoming dat iedereen die 50% acties koopt en altijd kan gaan en staan wanneer zij willen.

Met hotels precies hetzelfde.
hotelkortingssite heeft een aanbieding van 100 euro voor 3 nachten, terwijl het normaal 200 euro is.
De site geeft aan dat er nog 10 plekken zijn, terwijl in het echt het hotel helemaal leegstaat.

Kortom: vakantieveilingen heeft op de ezelboerderij een maximaal X aantal beschikbare plekken die mogen worden gebruikt met zo'n bon. Ook al heeft de ezelboerderij nog 200 plekken, de X aantal plekken van vakantieveilingen zijn nu al gereserveerd door anderen.

Maar St@m even iets anders.
17-9-2014 heb jij de bon gekocht. Stel elke dag worden 2 bonnen geveild tot vandaag. Dan zijn er nu 600+ verkocht.
Stel iedereen wacht, net zoals jouw, net zo lang met boeken totdat het vakantie is. Dan is er het hele jaar niemand met vakantieveilingen naar de ezelboerderij geweest en willen er nu ineens 600+ man gaan. Dan kan ik me (buiten het lage aantal beschikbare plekken voor vakantieveilingen) goed voorstellen dat er geen plek meer is.
Ik snap het principe. Bedrijf X stelt 100 plekken ter beschikking, omdat niet iedereen op dezelfde dag kan komen zijn er 100 momenten ingelast. Vakantieveilingen verkoopt die 100 plekken. Je kan deze plekken over het hele jaar inplannen.

Persoon Y heeft een voucher, hij gaat boeken in de laatste twee maanden. De plekken die dan ingepland staan voor de vouchers zijn gereserveerd.

Dit betekent dat er andere ingeplande plekken eerder dit jaar geen reserveringen zijn geweest.Op die plekken is wel geld verdient. Alle vouchers zijn immers verkocht.

Indien alles nu vol is: Nogmaals, kudo's voor het bedrijf, de zaken gaan goed.
Indien niet alles vol is: Ben je dan terecht je geld kwijt?

---
Ik organiseer ook zoiets, bij mij kun je op schapen rijden. Meld het aan bij vakantieveilingen. Vouchers zijn een jaar geldig!
Ik verkoop 560 vouchers.
Tegen Vakantieveilingen geef ik één beschikbare week op. Iedere dag in die week mogen er 80 mensen op een schaap komen rijden. Na die week is het jammer de bammer. Ook al heb ik plek zat.

In die week komen er 250 mensen op een schaap rijden via vakantieveilingen. Daarnaast komen er ook gewoon de 200 reguliere bezoekers per week.
Mensen die dus na een week willen boeken hebben pech. Vakantieveilingen zegt: Had je maar op tijd moeten boeken. Je geld is nu van ons.
---
Ja de tijden zijn ietwat kort aangezet, maar niemand vertelt mij dat het in werkelijkheid niet zo gaat.
Punt blijft. Is dit rechtsgeldig, of moet vakantieveilingen het geld terugbetalen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• diefightdie
Lijkt mij rechtsgeldig, omdat het principe op tientallen veiling/hotel websites wordt toegepast.
Heb geen bewijs kunnen vinden of dat het mag. Mag het niet, dan zijn al deze websites fout bezig. Lijkt mij niet dat dit het geval is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St@m

St@m

@ Your Service

Topicstarter
diefightdie schreef op maandag 27 juli 2015 @ 12:23:
Lijkt mij rechtsgeldig, omdat het principe op tientallen veiling/hotel websites wordt toegepast.
Heb geen bewijs kunnen vinden of dat het mag. Mag het niet, dan zijn al deze websites fout bezig. Lijkt mij niet dat dit het geval is.
Nouja.. ik weet niet hoe vaak het voorkomt dat er echt niet meer te boeken is ruim voor het verlopen van de voucher. Ik weet ook niet of er wel eens een gerechtelijke uitspraak is geweest over zoiets.

Omdat veel bedrijven iets wel of niet doen betekent het niet direct dat het ook mag. Zie de talloze topics over de Wet koop op afstand.

Misschien dat één van de advocaten zijn licht hierover kan schijnen. Ben gewoon nieuwsgierig.

[ Voor 6% gewijzigd door St@m op 27-07-2015 12:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• diefightdie
http://www.klacht.nl/?s=beschikbaarheid

Ga hier maar eens rondneuzen. Staan tientallen gevallen op met hetzelfde probleem.
Bijna allemaal: Eigen schuld dikke bult. Op = Op. Jij bent te laat met reserveren, waardoor er nu geen plaats meer is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St@m

St@m

@ Your Service

Topicstarter
diefightdie schreef op maandag 27 juli 2015 @ 12:30:
http://www.klacht.nl/?s=beschikbaarheid

Ga hier maar eens rondneuzen. Staan tientallen gevallen op met hetzelfde probleem.
Bijna allemaal: Eigen schuld dikke bult. Op = Op. Jij bent te laat met reserveren, waardoor er nu geen plaats meer is.
Wij van Wc eend.. Allemaal reacties door vakantieveilingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pacificocean
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 10-05 17:44
diefightdie schreef op maandag 27 juli 2015 @ 12:23:
rechtsgedligheid staat in de wet beschreven. Als veel instanties iets doen maakt dat het nog niet rechtsgeldig. En ja het kan dus zo zijn dat al deze websites fout bezig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Vakantieveiling waarschuwt naar mijn mening meer dan voldoende dat je zo snel mogelijk moet reserveren nadat je de bon hebt bemachtigd. Ook is tijdens de veilig de beschikbaarheid al in te zien.

Dit is het model van Vanantieveilingen, als dit je niet aanstaat dan boek je toch gewoon direct bij de exploitant?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• diefightdie
Zij hebben wel een keurmerk online veilen.
http://www.keurmerkonlineveilen.nl/

Hoeveel dit moet betekenen weet ik niet, maar de consumentenbond refereert er wel naar in
http://www.consumentenbon...s-tips-bij-het-meebieden/

Ook qua financieel plaatje kunnen zij het niet maken dat nu ineens alle b.v. 600 man bij de ezeltjesboerderij aankomen. Want dan zitten ze een maand volgeboekt met maar b.v. de helft van de inkomsten.

Ik ben het eens met Deveon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maomanna
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 15-05 11:18
Heb vorig jaar ook een hele mailwisseling gehad met een jurist van VV.
Zullen vast ook wel wat dommige vragen bij zitten, maar goed gaat om het resultaat.

Kan het hier wel posten indien gewenst.

Vraag:
In de Algemene voorwaarden wordt gesproken van:
Artikel 15:
Lid 1. Voor zover niet anders is bepaald in de overeenkomst of aanvullende voorwaarden, dienen de door de consument verschuldigde bedragen te worden voldaan binnen 14 dagen na het ingaan van de bedenktermijn, of bij het ontbreken van een bedenktermijn binnen 14 dagen na het sluiten van de overeenkomst. In geval van een overeenkomst tot het verlenen van een dienst, vangt deze termijn aan op de dag nadat de consument de bevestiging van de overeenkomst heeft ontvangen.

In de gewonnen veiling staat dat ik verplicht ben om binnen 5 dagen te betalen. Thans dat staat in de mail.

Maar waarom wordt dat vooraf niet gecommuniceerd?
Ook wordt er niet aangegeven welke voorwaarden van toepassing zijn op de overeenkomst?
Antwoord:
Hartelijk dank voor uw bericht.
In de algemene voorwaarden is aangegeven dat er een fatale betalingstermijn is van 5 dagen.
Artikel 20- Wijziging van de Algemene Voorwaarden Thuiswinkel:

6. Betaling
6.1 Emesa is het betaaladres van alle transacties die via door haar geëxploiteerde websites tot stand komen. Ook in verband met de veiling op de website VakantieVeilingen.nl geveilde producten, diensten en arrangementen. De betaling zal via Emesa lopen tenzij anders vermeld in de bevestigingsemail welke de afnemer ontvangt nadat het hoogste bod is uitgebracht op de geveilde producten, diensten of arrangementen.
6.2 Er geldt een fatale betalingstermijn van vijf (5) dagen. Wanneer er niet binnen vijf (5) dagen is betaald, machtigt de hoogste bieder VakantieVeilingen.nl automatisch om het bedrag van zijn/haar bankrekening te incasseren. Vakantieveilingen.nl zal daartoe maximaal één poging doen. VakantieVeilingen.nl kan kosten rekenen voor bepaalde betaalmethoden, deze staan bij de betaalmethoden vermeld.

Op www.vakantieveilingen.nl kunt u terugvinden dat de Algemene Voorwaarden Thuiswinkel en Aanvullende Voorwaarden Emesa Nederland B.V. van toepassing zijn. Deze zijn tot stand gekomen in overleg met de Consumentenbond in het kader van de Coördinatiegroep Zelfreguleringsoverleg (CZ) van de Sociaal-Economische Raad
Hopelijk is uw vraag hiermee beantwoord, maar mocht u nog vragen hebben, neem dan gerust contact op.

Met vriendelijke groet,
Daarnaast ook gelijk het punt aangekaart over het afgeven van een verplichte automatische incasso en de korte houdbaarheid van gewonnen veilingen:
Het antwoord heeft wel lang op zich laten wachten, maar liefst 5 weken.

Maar kort gezegd staan er dus twee soorten voorwaarden gepubliceerd, namelijk artikelen 1 t/m 19 en artikel 20, waarin een nieuwe opsomming van voorwaarden is gemaakt.
Daar staan zelfs tegenstrijdige dingen in, zoals bijv het betalingstermijn. Uitermate verwarrend! Hopelijk kan daar wat aan gedaan worden.

Tevens vind ik het uitermate belachelijk dat het aanmaken van een account bij vakantieveilingen.nl uitsluitend kan door het afgeven van een automatische incasso. Het nieuwe lid heeft hier dus geen keuze in, (ja slechts 1 en dat is geen automatische incasso is geen account). Het onder dwang moeten afgeven van een automatische incasso, de erg korte "houdbaarheidsdatum" van de gewonnen veiling, het verplicht moeten afnemen/betalen van de veiling en het niet gebruik kunnen maken van de wettelijke bedenktermijn bij koop-op-afstand, maakt het allemaal erg lucratief en is in mijn ogen uit onevenredig, waarbij de "klant" altijd aan het kortste eind trekt. Erg benieuwd ben ik naar de beweegredenen waarom vakantieveilingen dit zo heeft bepaald?
Antwoord:
Dat is inderdaad correct. De eerste set voorwaarden betreft de algemene voorwaarden van de Nederlandse Thuiswinkel Organisatie. De tweede set voorwaarden, namelijk artikel 20, betreft aanvullende voorwaarden waarin de afwijkingen ten opzichte van de eerste set voorwaarden worden opgesomd. Dit wordt aangegeven aan het begin van de algemene voorwaarden:

Onderstaande Algemene Voorwaarden Thuiswinkel en Aanvullende Voorwaarden Emesa Nederland B.V. zijn van toepassing; wij verwijzen je naar de inhoud hiervan. Deze voorwaarden zijn goedgekeurd door de Nederlandse Thuiswinkel Organisatie.

Vervelend om te horen dat u de voorwaarden als onprettig ervaart. Wij proberen de veilingaankopen en de betalingen daarvan zo gestroomlijnd mogelijk te laten verlopen. Dit betekent inderdaad dat er strikte voorwaarden worden gehanteerd, onder meer om de betalingen van veilingen binnen een maand te kunnen afronden. Dit gebeurt vanzelfsprekend niet onder dwang, ieder consument heeft bij het aanmaken van een profiel de mogelijkheid om de voorwaarden door te nemen en om daarmee akkoord te gaan.
De houdbaarheidsdatum van veilingen varieert van last minute tot een jaar. Net zoals bij aanschaf van een pak melk, dient de consument rekening te houden met de houdbaarheid. Wanneer deze verstrijkt is het product niet meer te gebruiken.
Het feit dat voor de vrije-tijdsarrangementen geen herroepingsrecht geldt volgt uit de wet, waaronder Richtlijn 2011/83/EU. Dit is inderdaad een vrij strenge regel. Wanneer hiermee echter problemen ontstaan die niet aan de consument zijn toe te rekenen of die onredelijk bezwarend zijn voor de consument, dan zullen wij hier altijd redelijk en billijk mee om gaan.

Hopelijk is uw vraag hiermee beantwoord, maar mocht u nog vragen hebben, neem dan gerust contact op.

Met vriendelijke groet,

Jurist en veiling adviseur VakantieVeilingen.nl
Ik:
De afwijkende voorwaarden zijn nagenoeg even lang en bevatten nagenoeg dezelfde soort regels, welke dus eigenlijk van toepassing zijn. de "algemene" voorwaarden (1 t/m 19) zijn in dit geval dus zo algemeen, dat ze op elk willekeurig bedrijf van toepassing zijn en daarmee dus eigenlijk overbodig.

De vergelijking met een pak melk vind ik raar. Er zit wel degelijk een verschil tussen etenswaar en vrijetijdsbestedingen/niet bederfelijke producten. Dat bij een bederfelijk product geen bedenktijd of retour/herroepingsrecht bestaat is dan ook volkomen logisch, maar bij niet bederfelijke producten is dat anders. Wettelijk is dit 14 dagen. Neem als voorbeeld toegangskaarten tot een attractiepark. Deze kunnen niet bederven en zouden daarmee het termijn wat als redelijk wordt beschouwt (1 jaar) kunnen hebben. Op VV worden dergelijke toegangskaarten aangeboden met max 3 maanden, wat een totaal onredelijk termijn is. https://www.consuwijzer.n...-koop/cadeaubon-tegoedbon (weliswaar onder elektronica, maar het betreft wat redelijk is voor een tegoedbon/entreekaart). Feitelijk koop je een tegoedbon voor de toegang tot een attractiepark. Je refereert naar de Richtlijn 2011/83/EU, maar welk artikel dan in bijzonder? Als ik het zo bekijk, lijkt mij dat artikel 15 lid K. Daarmee refereer je dat vakantieveilingen een openbare veiling is, maar ik vraag me af of dat juist is. Je kan pas mee dingen in de betreffende veiling, nadat je lid bent geworden van VakantieVeilingen.nl. Weliswaar kan iedereen lid worden, maar zo openbaar dat je zonder lid te zijn kan bieden is het niet.
Zij:
Dank voor uw respons.

De algemene voorwaarden met betrekking tot artikel 1 tot en met 19 worden gevoerd omdat dit de voorwaarden van de Nederlandse Thuiswinkel Organisatie betreft. Om aangesloten te zijn bij deze organisatie en om hun logo te mogen voeren op de website moeten deze algemene voorwaarden geïmplementeerd worden. De aanvullende voorwaarden zijn derhalve opgesteld om alle voorwaarden sluitend te krijgen voor de producten/arrangementen die VakantieVeilingen.nl aanbiedt.

Voor wat betreft de geldigheid van de waardebonnen: een uitgevende winkel of uitgevend bedrijf mag zelf bepalen hoe lang een bon geldig is, mits dit duidelijk op de bon is vermeld. Wanneer er een geldigheidstermijn op de bon staat, is deze geldig binnen de aangegeven periode.

VakantieVeilingen.nl is geen openbare veiling, maar een internetveiling. Er is bepaald dat ook bij internetveilingen een bedenktijd van 14 dagen geldt waarbinnen een consument van zijn herroepingsrecht gebruik kan maken. Volgende uit artikel 16 aanhef en onder l van richtlijn 2011/83/EU is het herroepingsrecht echter uitgesloten voor diensten met betrekking tot vrijetijdsbesteding, indien in de overeenkomst een bepaalde datum of periode van uitvoering is voorzien. Dit maakt dat voor de arrangementen op VakantieVeilingen.nl het herroepingsrecht niet geldt.

Mocht u hierover nog vragen hebben, dan hoor ik dat graag.

Met vriendelijke groet,
Ik: (even bevestiging vragen)
Dank voor het antwoord.

Wat betreft het herroepingsrecht, zoals je het omschrijft, betekent het dus dat dit niet bij elke veiling van toepassing hoeft te zijn. Klopt dat?

Groeten,
zij: het antwoord:
Geveilde producten vallen sowieso onder de herroepingstermijn van 14 dagen. Geveilde arrangementen zoals 'Avondje uit', 'Beauty', 'Bungalowparken', 'Dagje weg', 'Hotels', 'Restaurants' en 'vakanties' vallen allemaal onder de uitzondering van richtlijn 2011/83/EU, nu het arrangementen met betrekking tot vrijetijdsbesteding betreft.

Met vriendelijke groet,
Vraag ik naar verduidelijking:
Als ik "indien in de overeenkomst een bepaalde datum of periode van uitvoering is voorzien" goed interpreteer, dan zouden veilingen waarbij geen bepaalde datum of periode staat, zoals toegang op basis van beschikbaarheid, ook onder de herroepingsplicht vallen. Er is op een dergelijke veiling is geen bepaalde datum of periode beschreven.

Dit zou dan eigenlijk ook door VakantieVeilingen gecommuniceerd moeten worden, toch?

Groeten,
Met als antwoord:
Dat ziet u correct. Op iedere veiling met betrekking tot vrijetijdsbesteding is echter een bepaalde datum of periode van toepassing, ongeacht of er de voorwaarde van actiebeschikbaarheid aan vast zit. Actiebeschikbaarheid is vaak een bijkomende voorwaarde en een indicatie dat er voor een dergelijke veiling geen ongelimiteerde beschikbaarheid is. Daarbij wordt het advies gegeven om niet te lang te wachten met boeken om te voorkomen dat een aanbieder geen beschikbaarheid meer voor de actie biedt.
Lijkt mij opzich een duidelijke verklaring hoe het er aan toe gaat bij VV.
Dit verhaal maakt het voor mij iig wel duidelijker.

[ Voor 98% gewijzigd door maomanna op 27-07-2015 13:06 ]

https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=102416&sid=90116

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pacificocean
maomanna schreef op maandag 27 juli 2015 @ 12:55:

Kan het hier wel posten indien gewenst.
Als de jurist verwijst naar wets artikelen, waarom hij denkt dat het mag is dat zeker interessant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maomanna
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 15-05 11:18
pacificocean schreef op maandag 27 juli 2015 @ 13:01:
[...]

Als de jurist verwijst naar wets artikelen, waarom hij denkt dat het mag is dat zeker interessant.
Zie hierboven.

het feit blijft dat ik het raar blijf vinden dat VV geen openbare veiling is. Iedereen kan mee bieden op een veiling, al niet na het aanmaken van een account. Zelf nooit bij een niet-internet veiling geweest, maar daar moet je toch ook wat gegevens overhandigen voor je mee kan bieden?

[ Voor 37% gewijzigd door maomanna op 27-07-2015 13:10 ]

https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=102416&sid=90116

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 27535

Hun voorwaarden zijn van thuiswinkel.org, en vermelden gewoon de bedenktijd. Daardoor hebben ze in ieder geval aan die informatieplicht voldaan waardoor niet de bedenktijd tot een jaar verlengd wordt.
http://www.consumentenbon...stand-vanaf-13-juni-2014/

Voor de rest is er niet veel jurisprudentie rond dit soort zaken. Het lijkt me echter wel dat van een redelijke mogelijkheid sprake moet zijn om van het aanbod gebruik te maken. 2 maanden voor einde geldigheid boeken lijkt mij redelijk te verwachten dat je terecht kan. Dat er bij aankoop een planner beschikbaar is is mooi, maar met een geldigheid van een jaar kan je niet verwachten dat mensen direct boeken. Zoals gezegd mag je toch redelijk verwachten dat 2 maanden voldoende moet zijn om een afspraak te maken.

Volgens VV hoeven ze de dienst echter niet te leveren. Daar ga ik niet in mee - dat direct informeren bij de boerderij al aangeeft dat het geen probleem is bevestigt dat het boeken 2 maanden van te voren ook redelijk is.
Ze maken de levering blijkbaar afhankelijk van een geautomatiseerd systeem dat per dag kan veranderen, terwijl die geen verband heeft met werkelijke beschikbaarheid. Leverancier zal zich moeten inspannen zaken te leveren. Als desondanks zaken echt niet mogelijk zijn kan je wellicht een andere conclusie trekken. Dat inspannen gebeurt duidelijk niet, en ik denk dat als je er een zaak van maakt, je succesvol zal kunnen ontbinden.

Anders dan WB7:24 waarin staat dat zaken niet opgaan als koper het gebrek behoorde te kennen zie ik zo ook geen uitzondering. http://www.wetboek-online...etboek%20Boek%207/24.html
En daarvoor zal de beperking van weinig aanbod toch verder moeten gaan dan niet meer beschikbaar zijn 2 maanden voor einddatum. Zeker omdat het doet lijken dat het aanbod van geldigheid van een jaar in praktijk niet behaald kán worden. Dat kan verkoper voorkomen door een geldigheid van bv 9 maanden te adverteren waarin geboekt kan worden tot datums een jaar na aankoop. Daarmee is de vraag over duidelijkheid van aanbod en verwachtingen namelijk ook opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pacificocean
Anoniem: 27535 schreef op maandag 27 juli 2015 @ 13:31:
Hun voorwaarden zijn van thuiswinkel.org, en vermelden gewoon de bedenktijd. Daardoor hebben ze in ieder geval aan die informatieplicht voldaan waardoor niet de bedenktijd tot een jaar verlengd wordt.
Hun voorwaarden zijn hier zeer onduidelijk in. Men gebruikt namelijk het volgende artikel:
Artikel 20. Wijziging van de Algemene Voorwaarden Thuiswinkel
waarin men de bedenktijd niet van toepassing acht
5.1Ieder bod op een veiling is te allen tijde onherroepelijk. Indien de bieder het hoogste bod heeft uitgebracht en het bod door VakantieVeilingen.nl wordt aanvaard, kan de in dat kader totstandgekomen overeenkomst (transactie) NIET annuleren.
Met de volgende onderbouwing. Zie maomanna schreef op maandag 27 juli 2015 @ 12:55:
VakantieVeilingen.nl is geen openbare veiling, maar een internetveiling. Er is bepaald dat ook bij internetveilingen een bedenktijd van 14 dagen geldt waarbinnen een consument van zijn herroepingsrecht gebruik kan maken. Volgende uit artikel 16 aanhef en onder l van richtlijn 2011/83/EU is het herroepingsrecht echter uitgesloten voor diensten met betrekking tot vrijetijdsbesteding, indien in de overeenkomst een bepaalde datum of periode van uitvoering is voorzien. Dit maakt dat voor de arrangementen op VakantieVeilingen.nl het herroepingsrecht niet geldt.
Dus het staat er wel, maar in een vervolg artikel staat dat men zich hieraan niet gaat houden. Hebben ze dan aan de informatieplicht voldaan?

IANAL
Maar volgens mij wordt de periode van uitvoering in deze volledig verkeerd gebruikt. Dit is de periode van de daadwerkelijke vrijetijds besteding en niet zoals deze door VV wordt gebruikt als in een periode van 1 jaar waarbinnen de vrijetijdsbesteding moet plaats vinden.

[ Voor 5% gewijzigd door pacificocean op 27-07-2015 13:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dat is dus het punt; er is geen bepaalde datum of periode van uitvoering voorzien. De uitvoering wordt pas later gepland. Een geldigheid van een bon van een jaar is niet hetzelfde als een bepaalde periode van uitvoering. Bepaald is vaststaand; zo kan ik ook gaan stellen dat je deze bon voor overlijden moet gebruiken - dat zou dan een bepaalde periode zijn, dus geen recht op herroeping?

Ik kan mij niet voorstellen dat dat argument voor een rechter stand houdt. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietervs
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

maomanna schreef op maandag 27 juli 2015 @ 12:55:
Zullen vast ook wel wat dommige vragen bij zitten, maar goed gaat om het resultaat.

Antwoord:
Volgende uit artikel 16 aanhef en onder l van richtlijn 2011/83/EU is het herroepingsrecht echter uitgesloten voor diensten met betrekking tot vrijetijdsbesteding, indien in de overeenkomst een bepaalde datum of periode van uitvoering is voorzien. Dit maakt dat voor de arrangementen op VakantieVeilingen.nl het herroepingsrecht niet geldt.
[...]
volgens mij liegt die jurist hier dat hij barst. Of ze hebben een maas gevonden in de wet. Maar het is juridisch *niet* mogelijk om een contract op te stellen waarin je bepaald dat de wet niet van toepassing is.

Het feit dat er een bepaalde termijn of periode van uitvoering in is voorzien is bij Vakantieveilingen naar mijn mening niet van toepassing: de meeste (alle?) bonnen die ze verkopen hebben een "houdbaarheidsdatum" van een jaar. Daarmee is er geen beperking meer waarom iemand niet binnen 14 dagen af zou kunnen zien van de aankoop. Natuurlijk is dat anders bij bonnen die slechts een week geldig zijn: dan is een termijn van 14 dagen natuurlijk onzin. :)

Edit:
even zitten lezen in het genoemde artikel (richtlijn 2011/83/EU). Artikel 49 lijkt het meest van toepassing. Maar ook daar staat alleen maar: " Het toekennen van een herroepingsrecht aan de consument kan ook niet passend zijn in het geval van bepaalde diensten waarbij de sluiting van de overeenkomst impliceert dat er capaciteit wordt gereserveerd, waarvoor de handelaar bij de uitoefening van een herroepingsrecht mogelijk geen bestemming meer kan vinden". Gezien het feit dat de meeste bonnen bij VV een jaar geldig zijn, niet specifiek toegekend aan 1 persoon of er een reservering plaats vindt (dat gebeurt pas op het moment dat iemand zijn bon wil verzilveren), denk ik dat VV zich hier met een hoop bluf vanaf probeert te maken!

[ Voor 23% gewijzigd door Pietervs op 27-07-2015 14:26 . Reden: aanvulling mbt Richtlijn ]

Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19:34
Eens met Floppus. De spelregels moeten vooraf voor de consument helder zijn. De regels zoals die nu gesteld worden hebben een addertje onder het gras. Wellicht kun je beroepen op dwaling?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rikoos
  • Laatst online: 06-05 14:44
Je komt hier nog redelijk weg denk ik. Ik heb het nog extremer meegemaakt met VV. Ik had een dubbele overnachting bij Fletcher hotels gekocht. Deze was alleen te reserveren via hun eigen module. Helaas kon je voordat je de vouchers kocht NIET kijken wat er vrij was en wanneer. Er stond alleen vrij te boeken bij alle Fletcher hotels in Nederland. Ik heb toen zo'n voucher gekocht met in gedachte om een leuk weekend weg te gaan.

Nadat ik ze gekocht had wilde ik GELIJK een datum reserveren en wat bleek er was niets meer te boeken bij een hotel in de buurt. Deze stonden 100% vol en dat was dus ongeveer 12 uur nadat de actie live ging (en nog 2 weken online bleef).

ja ik kon op een doordeweekse dag ergens in Friesland 2 nachten boeken. Toen ik VV hierover belde kwam het er kort gezegd op neer dat ik pech had. Toen ik een restitutie vroeg begonnen ze nog net niet te lachen. Er stond toch echt vrije keuze hotel en vrije in te plannen datums, dit bleek dus een leugen maar dat verkopen ze als uitverkocht.

Vakantie veilingen is een bedrijf wat klantvriendelijkheid nog moet uitvinden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacorgaZ
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 06-05 21:20
Je hebt wel geluk gehad ja, in het hoogseizoen/bouwvak op maandag proberen voor vrijdag iets te boeken is dan al een risico bij populaire dingen (wat hier denk ik nog zal meevallen).
Vooral bij zo'n Vakantieveilingen/Groupon/etc-actie is dat echt een risico dat je niet moet nemen.

Bambu Lab P1S Combo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henri86
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 21:59
St@m schreef op maandag 27 juli 2015 @ 10:17:
[...]

Je eigen schuld aangezien de supermarkt dan dicht is.. Dat ezelpark is gewoon open, en er is beschikbaarheid zat. Zo ook vrijdag a.s. En waarschijnlijk ook wel maandag 14-09 om 11:00 uur ;)
Als volgt: Hij heeft een (kortings)bon voor een bepaald product. Tijd lang laten liggen en niet gebruikt. Op het moment dat ie 'm wil inleveren is het product niet (meer) leverbaar.
IMO is dat een gevalletje, jammer maar helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

henri86 schreef op maandag 27 juli 2015 @ 14:23:
[...]

Als volgt: Hij heeft een (kortings)bon voor een bepaald product. Tijd lang laten liggen en niet gebruikt. Op het moment dat ie 'm wil inleveren is het product niet (meer) leverbaar.
IMO is dat een gevalletje, jammer maar helaas.
Je kan overwegen eerst de rest van de draad te lezen voor je op een oude post reageert... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pacificocean
rikoos schreef op maandag 27 juli 2015 @ 14:13:
Je komt hier nog redelijk weg denk ik. Ik heb het nog extremer meegemaakt met VV. Ik had een dubbele overnachting bij Fletcher hotels gekocht. Deze was alleen te reserveren via hun eigen module. Helaas kon je voordat je de vouchers kocht NIET kijken wat er vrij was en wanneer. Er stond alleen vrij te boeken bij alle Fletcher hotels in Nederland. Ik heb toen zo'n voucher gekocht met in gedachte om een leuk weekend weg te gaan.

Nadat ik ze gekocht had wilde ik GELIJK een datum reserveren en wat bleek er was niets meer te boeken bij een hotel in de buurt. Deze stonden 100% vol en dat was dus ongeveer 12 uur nadat de actie live ging (en nog 2 weken online bleef).

ja ik kon op een doordeweekse dag ergens in Friesland 2 nachten boeken. Toen ik VV hierover belde kwam het er kort gezegd op neer dat ik pech had. Toen ik een restitutie vroeg begonnen ze nog net niet te lachen. Er stond toch echt vrije keuze hotel en vrije in te plannen datums, dit bleek dus een leugen maar dat verkopen ze als uitverkocht.

Vakantie veilingen is een bedrijf wat klantvriendelijkheid nog moet uitvinden!
Wij noemen dat thuis gewoon oplichting. En oplichters hebben meestal de neiging om niet klant vriendelijk te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rikoos
pacificocean schreef op maandag 27 juli 2015 @ 14:38:
[...]

Wij noemen dat thuis gewoon oplichting. En oplichters hebben meestal de neiging om niet klant vriendelijk te zijn.
Zag mag je het idd voor mijn gevoel ook noemen. De herinneringen (boosheid) kwamen gelijk weer boven toen ik het probleem van TS las!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 00:33

paQ

kan natuurlijk nooit stand houden zo'n argument.

Dan kun je net zo goed veilen: "een hotel, misschien, maar geen garantie dat we je een dienst gaan leveren"

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• euchromatic
  • Laatst online: 12-05 15:39
Ik heb zoiets gehad met Groupon. Ik had een voucher voor zelf een 8 persoons sloep varen door de amsterdamse grachten (7 dagen per week geldig gedurende de hele dag). Ik wilde dit met vrienden doen, een keer 's het weekeinde. Maar toen ik belde om in een weekend te reserveren ben ik door de medewerker hard uitgelachen (letterlijk): het enige moment waarop de nog bechikbaarheid hadden was een dinsdag ochtend ergens - probeer dan je vrienden maar eens bij elkaar te krijgen!

Na wat mailen en bellen begreep ik dat ze maar enkele slots per dag voor die actie hadden gereserveerd, maar ze hebben wel honderden bonnen verkocht. Ik kon overigens wel voor het gewone tarief een sloep huren op de dag dat ik wilde...

Ik heb uiteindelijk mijn geld van Groupon terug gehad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 00:33

paQ

Ik begrijp ook wel dat ie geen 'duur' moment gaat besteden aan een groupon actie, maar het hele systeem slaat natuurlijk nergens op.
Het is geen vliegmaatschappij.

Stel dus ofwel VOORAF duidelijk vast voor welke dagen / tijdstippen zo'n tarief zou kunnen gelden, OF bied het niet aan als sloepenmeneer.

Nou doet groupon gelukkig niet moeilijk is mijn ervaring.
Zelf ook al eens ietsje te gretig 4 plekken bij een Italiaan gekocht. 3 gangen menu van 72 euro voor 20 oid pp.
Bij reserveren nog eens eerst die kaart goed doorgebladerd, de meest dure combinatie die mogelijk was, kwam op 38 euro uit, en dat was dan ook nog eens afwijkend van de actie. (die zou dus nog goedkoper uitvallen)
Soms zitten er echt wel goeie deals tussen, maar dit soort liegerij grenst toch wel aan flessentrekkerij wat mij betreft.
Gebeld met Groupon, de volgende dag mijn geld al terug.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St@m

St@m

@ Your Service

Topicstarter
Ik heb even alle reacties doorgelezen, dank voor de antwoorden :) Mocht het om een of andere reden toch niet door kunnen gaan via de boerderij zelf dan ga ik proberen te ontbinden. Wel een goede les voor een eventuele volgende keer.
De verhalen van hotels die niet te boeken zijn heb ik ook aan den lijve ondervonden, volgens mij waren dat Fletcher hotels via een actie Kruitvat.. toen een donderdag en vrijdag in de middle of nowhere in Friesland gezeten omdat er verder niets meer beschikbaar was :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ByteMe_
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online
Ook wij hadden gezanik met de beschikbaarheid, het was altijd vol die Koperen Ezel. Wij konden echter wel gewoon later terecht (buiten dat 'jaar limiet'), en als je ze niet telefonisch kunt bereiken, probeer Facebook dan eens.

Mocht het goedkomen, ik hoop dat je onze ezel niet krijgt :+

Mijn laatste reviews: Xiaomi Mi 9T | Mpow H12

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haribold
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Bij Vakantieveilingen doe je een koop op afstand en hiervoor geldt het ontbindingsrecht. De uitzondering voor veilingen geldt niet, omdat het hier niet om een dergelijke in de wet bedoelde veiling gaat. De uitzondering voor vakanties / accomodaties geldt ook niet, omdat je een voucher koopt en geen reservering voor een vaste datum / periode. Omdat Vakantieveilingen je niet informeert over je ontbindingsrecht, kun je hier 12 maanden een beroep op doen.

Maar ach, Vakantieveilingen... Ze rekenen verborgen kosten en wie gelooft nou het stompzinnige verloop van die veilingen. Er zitten gebruikers tussen die tijdens zo'n veiling wel tien keer hun eigen bod verhogen met telkens 50 euro. Dat kan toch niet waar zijn....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oohh
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 23:21
haribold schreef op maandag 27 juli 2015 @ 17:32:
Bij Vakantieveilingen doe je een koop op afstand en hiervoor geldt het ontbindingsrecht. De uitzondering voor veilingen geldt niet, omdat het hier niet om een dergelijke in de wet bedoelde veiling gaat. De uitzondering voor vakanties / accomodaties geldt ook niet, omdat je een voucher koopt en geen reservering voor een vaste datum / periode. Omdat Vakantieveilingen je niet informeert over je ontbindingsrecht, kun je hier 12 maanden een beroep op doen.

Maar ach, Vakantieveilingen... Ze rekenen verborgen kosten en wie gelooft nou het stompzinnige verloop van die veilingen. Er zitten gebruikers ezels tussen die tijdens zo'n veiling wel tien keer hun eigen bod verhogen met telkens 50 euro. Dat kan toch niet waar zijn....
FTFY :P

Over die koop op afstand; lees even de mailwisseling (hierboven) tussen maomanna en VakantieVeilingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alfatrion
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 05-05 00:13
St@m schreef op maandag 27 juli 2015 @ 09:51:
Tja, dat kan.. jammer.. maar dan krijg ik wel mijn geld terug natuurlijk?
Een gemiddeld consument zou de tekst "Geldig tot 1 jaar na het sluiten van de veiling" opvatten als "ik kan 12 maanden lang boeken". Kun je niet op een andere datum boeken?

Als dit niet kan dan is m.i. sprake van een misleidende handelspraktijk, omdat de tekst de consument kan misleiden en hij daardoor zou kunnen besluiten om nog even te wachten met boeken. Immers, de bon is nog een aantal maanden geldig. Je hebt dan recht op een schadevergoeding (art. 6:193j BW).

http://wetten.overheid.nl...ldigheidsdatum_27-07-2015
quote: Jurist en veiling adviseur VakantieVeilingen.nl
Het feit dat voor de vrije-tijdsarrangementen geen herroepingsrecht geldt volgt uit de wet, waaronder Richtlijn 2011/83/EU. Dit is inderdaad een vrij strenge regel. Wanneer hiermee echter problemen ontstaan die niet aan de consument zijn toe te rekenen of die onredelijk bezwarend zijn voor de consument, dan zullen wij hier altijd redelijk en billijk mee om gaan.
De uitzondering is opgenomen in art. 6:230p BW. De uitzondering heeft betrekking op "een overeenkomst tot het verrichten van diensten die strekt tot de terbeschikkingstelling van accommodatie anders dan voor woondoeleinden, van goederenvervoer, van autoverhuurdiensten, van catering en van diensten met betrekking tot vrijetijdsbesteding, indien in de overeenkomst een bepaald tijdstip of een bepaalde periode van nakoming is voorzien".

Er moet dus enerzijds vrijetijdsaccommodatie worden aangeboden en anderzijds moet de nakoming daarvan binnen binnen een bepaalde periode. De jurist van VV legt deze tekst heel letterlijk uit. Maar het was de wetgever er om te doen om situaties waarbij de handelaar voor het gehuurde geen bestemming meer kon vinden. Ik zou "bepaald tijdstip of een bepaalde periode" daarom zo uitleggen dat deze gaat over wanneer je echt een accommodatie huurt.
quote: Overweging 49 Richtlijn 2011/83/EU
Bepaalde uitzonderingen op het herroepingsrecht moeten mogelijk zijn, zowel voor op afstand als voor buiten verkoopruimten gesloten overeenkomsten. Het is mogelijk dat een herroepingsrecht, bijvoorbeeld gezien de aard van de betrokken goederen of diensten, niet op zijn plaats is. Dat is bijvoorbeeld het geval voor overeenkomsten van speculatieve aard betreffende wijn die pas langere tijd na sluiting van een overeenkomst wordt geleverd, en waarbij de waarde afhangt van schommelingen van de markt („vin en primeur”). Het herroepingsrecht mag ook niet gelden voor volgens specificaties van de consument vervaardigde goederen of die duidelijk voor een specifieke persoon bestemd zijn, zoals op maat gemaakte gordijnen, noch voor de levering van bijvoorbeeld brandstof die, door zijn aard zelf, een goed is dat na levering niet meer te scheiden is van de andere goederen. Het toekennen van een herroepingsrecht aan de consument kan ook niet passend zijn in het geval van bepaalde diensten waarbij de sluiting van de overeenkomst impliceert dat er capaciteit wordt gereserveerd, waarvoor de handelaar bij de uitoefening van een herroepingsrecht mogelijk geen bestemming meer kan vinden. Dat is bijvoorbeeld het geval wanneer hotelkamers, vakantiewoningen of plaatsen voor culturele of sportieve evenementen worden gereserveerd.
Nu Vakantieveiling informatie over het herroepingsrecht niet juist uitlegt, het modelformulier niet geeft en ook nog eens verstopt in de algemene voorwaarden wordt deze verlengt naar 12 maanden.

"Nee, in de AV informeer je niet adequaat over het herroepingsrecht." ~ Arnoud Engelfriet.

http://blog.iusmentis.com...nt-page-1/#comment-177094

"De informatie ‘verstoppen’ in de algemene voorwaarden is niet toegestaan, het moet, zoals ik net al zei duidelijke en begrijpelijke wijze beschikbaar gesteld worden en snel en gemakkelijk vindbaar zijn op de website." ~ Maaike Lassche

https://webwinkelrecht.nl...gsrecht-en-de-nieuwe-wet/

Overigens is hierover ook het een en ander aan jurisprudentie te vinden.

3.4 De kantonrechter merkt op dat in de brief ter bevestiging van de aanmelding van [gedaagde] met geen woord wordt gerept over de afkoelingsperiode, hoewel dat naar het oordeel van de kantonrechter toch de aangewezen plaats is voor een dergelijke mededeling, gelet op de verplichting die op NEM rust op grond van artikel 7:46c aanhef en onder a BW. NEM verwijst in de brief weliswaar naar haar productvoorwaarden op de achterzijde van de brief, maar de kantonrechter overweegt dat nu NEM zo’n groot pakket aan papier heeft meegestuurd met de betreffende brief, het niet van [gedaagde] mocht worden verwacht dat zij kennis zou nemen van alle meegestuurde documenten. De kantonrechter oordeelt dan ook dat NEM met de verwijzing in de brief ter bevestiging van de aanmelding naar haar productvoorwaarden, waarin de afkoelingsperiode onder artikel 2 is opgenomen, niet heeft voldaan aan haar verplichting zoals hiervoor weergegeven.

Rb Rotterdam, 14 november 2011, ECLI:NL:RBROT:2011:BU6285

3.4. (...) Nu Fiberworld de bepaling waarop zij zich beroept heeft opgenomen in veelomvattende algemene voorwaarden, die bovendien niet zelf vermeld zijn op de sites waarlangs de aanvraag plaats vindt, moet worden vastgesteld, in aanmerking nemende ook de rangschikking van die bepaling, dat er van een duidelijke verstrekking van gegevens als bedoeld in de wet geen sprake is. Evenzeer moet worden vastgesteld dat de bepaling geen begrijpelijk weergave van het wettelijk recht van [gedaagde] bevat nu een termijn van vijf werkdagen is genoemd waar de wet een termijn van zeven werkdagen voorschrijft. Fiberworld heeft derhalve niet voldaan aan haar verplichting [gedaagde] op begrijpelijke en duidelijke wijze op zijn ontbindingsbevoegdheid te wijzen.

Rb 's-Hertogenbosch, 30 november 2006, ECLI:NL:RBSHE:2006:AZ4616

4.2. Al aangenomen dat R. - die dat weliswaar betwist - de door Q. gestelde welkomstbrief heeft ontvangen, stelt de kantonrechter vast dat de identiteit en het adres van Q. niet in die brief zijn vermeld, noch het bezoekadres van de vestiging van Q. Met betrekking tot de vraag of Q. op enig moment heeft meegedeeld dat R. gedurende zeven werkdagen na 18 mei 2010 het recht heeft de overeenkomst zonder opgaaf van redenen te ontbinden, heeft Q. gesteld dat in de algemene voorwaarden, die samen met de welkomstbrief aan hem zijn toegezonden, de bedenktijd van zeven dagen is vermeld. De kantonrechter is evenwel van oordeel dat met de enkele vermelding van de ontbindingsmogelijkheid in de algemene voorwaarden, waarnaar in de welkomstbrief niet wordt verwezen, niet is voldaan aan een duidelijke mededeling als bedoeld in artikel 46c lid 2 BW. Nu niet is voldaan aan alle in artikel 7:46c lid 2 BW gestelde eisen, bedraagt de bedenktijd drie maanden.

Rb Groningen, 20 april 2011, ECLI:NL:RBGRO:2011:BQ5238

Zie ook:
Hof 's-Hertogenbosch, 18 juni 2013, ECLI:NL:GHSHE:2013:2637, r.o. 4.3.7
Rb Arnhem, 9 november 2011, ECLI:NL:RBARN:2011:BU4362, r.o. 3.3.
Rb Amsterdam, 02-05-2011, ECLI:NL:RBAMS:2011:BU1596, r.o. 10.

[ Voor 32% gewijzigd door alfatrion op 28-07-2015 08:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rikoos
Ik verbaas me altijd over het juridische taalgebruik ;-) Is het wel Nederlands hahaha

Na enkele keren lezen is het dus duidelijk, het is een grijs gebied waar VV/Groupon/etc op het randje zitten wat voor de NORMALE consument dus bijna in het nadeel is omdat ze de regels dus niet goed kennen en de organisaties dus misbruik van maken door een groot grijs gordijn optrekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 20:23

Sebazzz

3dp

Nee, dat het nep is ;)

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-05 15:34

MrN

Tsja ik zou geen zaken doen met deze partij het klinkt leuk maar in de praktijk valt het vies tegen.
Ik heb in het verleden een veiling gewonnen maar niet gekregen wat ik zou moeten krijgen dus heb ik netjes via Paypal een geschil geopend. Let op hierbij heb ik alle informatie volledig eerlijk ingevuld en mijn geld teruggevorderd gekregen. Uiteindelijk blijft Vakantieveilingen bij het feit dat ik moet betalen en heb ik nu vele maanden later een incassobureau op mijn dak gekregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!
  • Laatst online: 00:25

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

MrN schreef op vrijdag 07 augustus 2015 @ 14:25:
Tsja ik zou geen zaken doen met deze partij het klinkt leuk maar in de praktijk valt het vies tegen.
Ik heb in het verleden een veiling gewonnen maar niet gekregen wat ik zou moeten krijgen dus heb ik netjes via Paypal een geschil geopend. Let op hierbij heb ik alle informatie volledig eerlijk ingevuld en mijn geld teruggevorderd gekregen. Uiteindelijk blijft Vakantieveilingen bij het feit dat ik moet betalen en heb ik nu vele maanden later een incassobureau op mijn dak gekregen.
Heb je een rechtsbijstandsverzekering :? En zoek eens informatie op over het incassobureau. Mogelijk is het er één dat gevoelig is voor goede argumenten, anders zul je waarschijnlijk moeten procederen. Vergeet niet om aangifte te doen tegen Vakantieveilingen wegens oplichting als je het proces wint, dat helpt mogelijk anderen weer in hun geschillen.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrN

MrN

Ik ga het er sowieso niet bij laten zitten en heb naast Paypal de Consumentenbond ook al ingeschakeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

MrN schreef op vrijdag 07 augustus 2015 @ 15:23:
Ik ga het er sowieso niet bij laten zitten en heb naast Paypal de Consumentenbond ook al ingeschakeld.
Ook een leuke _/-\o_

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrN

MrN

Paypal stelt mij volledig in het gelijk evenals de consumentenbond en geven aan dat ik niet meer moet reageren en niets moet betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01:22
Freee!! schreef op vrijdag 07 augustus 2015 @ 15:09:
[...]

Heb je een rechtsbijstandsverzekering :? En zoek eens informatie op over het incassobureau. Mogelijk is het er één dat gevoelig is voor goede argumenten, anders zul je waarschijnlijk moeten procederen. Vergeet niet om aangifte te doen tegen Vakantieveilingen wegens oplichting als je het proces wint, dat helpt mogelijk anderen weer in hun geschillen.
Hoezo moet je procederen? Je kunt gewoon de vordering betwisten en als uiteindelijk de boel wel voor de rechter komt hebben ze geen poot op te staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

_JGC_ schreef op vrijdag 07 augustus 2015 @ 21:10:
[...]
Hoezo moet je procederen? Je kunt gewoon de vordering betwisten en als uiteindelijk de boel wel voor de rechter komt hebben ze geen poot op te staan.
Als de boel voor de rechter komt (zoals je zelf ook al aangeeft).
MrN schreef op vrijdag 07 augustus 2015 @ 17:33:
Paypal stelt mij volledig in het gelijk evenals de consumentenbond en geven aan dat ik niet meer moet reageren en niets moet betalen.
Ik mag hopen dat je dat van beide organisaties zwart op wit hebt. Wat betreft niet meer reageren, dat zou een rechter als niet-constructief op kunnen vatten, dus dat vind ik een moeilijke. Niet betalen is inderdaad evident.

[ Voor 41% gewijzigd door Freee!! op 10-08-2015 08:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39993

Gezond wantrouwen is op zijn plaats als je gaat bieden bij veilingsites zoals vakantieveilingen.nl en hotelkamerveiling.nl. Ik hou voor mezelf altijd aan:

- Direct boeken na het winnen van een veiling. Dus niet vouchers gaan kopen, omdat "hij toch een jaar geldig is en het misschien wel leuk is voor over X maanden". Nee: veiling winnen, direct betalen, direct boeken.
- Geen beschikbaarheid online te bekijken tijdens de veiling: NO GO. Te riskant.
- Kijk uit met vouchers voor ketens als Fletcher. Het zijn al niet de beste hotels en, ondanks dat het om een hele keten met hotels gaat, is het bijna altijd gedoe met de beschikbaarheid. De hotels op de leuke plekken zijn altijd "vol" en je mag als "winnaar" overnachten bij 1 van de afdankertjes. Nee, dank u! Dan ga ik wel voor een veiling van een wat luxer/mooier hotel en betaal 10 euro extra.
- Ben extra terughoudend als je een uitje wil plannen in drukkere periodes. Je moet dan echt bovenop de beschikbaarheid zitten. Lijkt de beschikbaarheid in de boekingsmodule heel beperkt? Laat dan maar zitten. Je zult net zien dat iemand je 5 minuten voor is en "jouw" plekje inpikt.

Conclusie: zorg ervoor dat je je beseft dat je aan een veiling meedoet en niet op de normale manier een vakantie of uitstapje boekt en laat je niet gekmaken bij het bieden. Ik denk altijd maar: "voor jouw hotel 10 andere".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suet53
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 05-01-2019
Een topic kick als deze is niet nodig. Dit topic krijgt van mij een slotje.

[ Voor 91% gewijzigd door Perkouw op 17-07-2018 17:16 ]

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.