Red Book vs. Blue, oftewel "to Twin DAC or not to Twin DAC"?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Topicstarter
Misschien een (erg) vreemde titel om een nieuw topic mee te openen maar feitelijk dekt deze titel, als vlag zijnde, in dit geval wel de volledige lading.

Om de vraag vooraf wat duidelijker te maken/stellen eerst wat achtergrond info: Ik ben van de generatie dat ik de opkomst van de (consumentenbranche) CD speler(s) volledig mee gemaakt heb en dus ook alle andere, huidige, digitale geluidsdragers van A-Z op de markt heb zien komen. M'n eerste CD speler, welke ik in 1985 als bijna 14 jarig jochie destijds, nieuw aangeschaft heb was de Philips CD104 (tezamen met het album "Brothers in Arms") welke toen nog aangesloten moest worden op de Midi set van Pa & Ma vanwege de simpele rede dat ik zelf nog geen versterker en/of speakers had.

Uiteraard is m'n audio set daarna langzaam maar zeker verder uitgebreid met allerlei analoge en digitale apparaten waaronder een Nakamichi Dragon, Harman Kardon voorversterker + eindtrap (kreng van ~35Kg.), Technics SL1200 MK2 (2 stuks), DCC, DAT, MD. Philips CD960 en DAC960 .... Maar ook nog wat ander spul waaronder een Philips CD620 met een interne Twin DAC van het type TDA1541. Al met al (dus) een leuke collectie aan vintage audioapparatuur welke absoluut niet in de weg staat, 't spul staat alleen letterlijk stof te happen op zolder terwijl er technisch absoluut niks mis mee is.

Tijden veranderen en "More = Less / Less = More" lijkt ook op audioapparatuur vlak zo te zijn dus tegenwoordig staat er hier in de huiskamer al sinds jaar en dag een reciever (Yamaha RXA 2030 op dit moment) welke al het geluid én beeldmateriaal mag afhandelen middels HDMi aangeboden signalen en het geluid, al naar gelang mijn wens én tevens tot volle tevredenheid, in (Pure Direct) stereo óf DTS naar de speakers stuurt.

Momenteel op de betreffende reciever, allemaal middels HDMi, aangesloten apparaten: Xbox 360, Xbox One, Apple-TV 3, Yamaha BD-A 1010 Blu-Ray speler én uiteraard een passende TV om bijbehorend beeldmateriaal op weer te kunnen geven. Betreffende reciever heeft in mijn geval dus nog genoeg (lees: alle) analoge ingangen vrij, net zoals alle optische en SPDIF aansluitingen nog vrij zijn.

De feitelijke vraag (en dus: Red Book, óf....?):

Heeft het (nog) zin om een CD speler met een (goede) interne DAC te gebruiken en deze analoog aan te sluiten op een reciever óf kan ik net zo goed de al eerder genoemde CD van de Dire Straits in m'n Xbox (DVD) speler(s) óf Yamaha BR speler steken welke middels HDMi aan de reciever verbonden zijn?

CD speler(s) middels optical/spdif aansluiten kan ook maar ook dan wordt de DAC van de reciever gebruikt

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grandisimo
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 11-02 22:06
Pak een tulpkabel en sluit aan dat ding.
Uit je verhaal spat de nostalgie van de cd speler.
Ik heb dan toevallig ook alles van yamaha en heb toch een losse cd speler gehaald omdat ik het niet via mn bluray wou afspelen.
Ik weet het ook nog precies hoor mijn eerste cd in mn eerste speler.
Prachtig...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 00:47

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Hoewel de huidige digitale standaarden de technieken van 20-30 jaar terug compleet doen verbleken, treden effecten als Jitter nog steeds op. Bizar genoeg hadden juist die oude apparaten, zeker de betere Philipsen en afgeleiden, daar weinig last van. Samen met de pure opbouw van de DAC's in die apparaten, waren ze eigenlijk extreem goed.

Ik heb om die reden nog steeds twee vintage Cambridge Audio cd-spelers staan om te reviseren (loopwerken zijn kapot), die zijn onovertroffen in de DAC's en voorversterkers.

Puntje waar je tegenwoordig wel tegen aanloopt, is dat de voorversterkers voor de analoge ingangen in moderne versterkers niet je-van-het meer zijn. De ontwerpen zijn echt wel goed, maar tussen al het digitale geweld van de digitale ingangen, zit een receiver redelijk vol met storingsbronnen. Dat is de reden dat er nog steeds 100% analoge stereo-versterkers op de markt worden gezet met prijzen die gelijk zijn aan die van multi-channel receivers.

Zijn multi-channel receivers per definitie dan slecht? Absoluut niet. Ik gebruik er zelf ook één (wel van een oudere generatie). Maar de ontwerp-filosofie is anders. Multi-channel receivers werken als een spin in het web om alle bronnen en weergave apparaten aan elkaar te knopen, beeld naar de tv te sturen en geluid zelf te verwerken, en daarbij te zorgen voor een goede sync tussen beiden. En dat met een kwaliteit die voor veruit de meeste mensen ruimschoots voldoet. Maar wil je echt genieten van een vintage cd-speler en het maximale eruit halen, dan ontkom je er niet aan om de speler op een goede stereo-versterker te hangen.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Topicstarter
@deepbass909: Dank voor het antwoord!

Ik vrees (nú) met grote vrezen dat ik tijdens m'n verlof in september weer genoeg te doen ga hebben doordat ik m'n zolder opnieuw kan gaan inrichten vanwege de akoestiek. Het zal er wel op uit gaan draaien dat ik daar de "oude"' H/K stereo spullen (Citation Twentyfive & Citation Sixteen) netjes op ga tuigen en in de huiskamer gewoon het "moderne" spul d'r dingen laat bijven doen.

Feitelijk dat wat Grandisimo al zei, maar dan anders.

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sirius
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21-07-2019
Jij bent de enige die bepaalt of het zin heeft ja/nee. Gaat het nou om de nostalgie of een evt vermindering(?) in geluidskwaliteit als de dac van de versterker wordt gebruikt? Gezien de lange inleiding is dat antwoord m.i. vrij duidelijk :)

[ Voor 63% gewijzigd door Sirius op 28-07-2015 21:57 ]

Prepare to worship again: http://luzifer.bandcamp.com/releases

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:03

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Als je al iets ouds beneden aan wilt sluiten zijn er maar twee redenen om dat te doen:
- verschillen testen
- omdat je veel van een bepalde media hebt (bijv Lp's) en daar actief mee wilt gaan draaien.

Persoonlijk zou ik beneden alleen een platenspeler aansluiten. Das echt een stukje nostalige. De rest is toch al digitaal. Heck, als je twee platenspelers hebt kun je ze mooi verdelen over boven en beneden.

Persoonlijke noot: ik zou dat eigenlijk ook eens vaker moeten doen. Staat hier beneden een goede Denon/Klipsch installatie en afgezien van de Thorens TD160 is alles digitaal aangesloten. Echter heb ik op zolder ook nog een Pioneer PD7700 staan met een verdomd goed loopwerk en dito DAC. Ben serieus benieuwd hoe die zich tegen mijn Denon DCD520 gaat verhouden. Met die hoorntweeters van de Klipsch moet je dat echt wel kunnen horen lijkt me :)

[ Voor 35% gewijzigd door The Eagle op 28-07-2015 22:22 ]

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Pagina: 1