Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrobaert
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 07-10-2015
Hoi Tweakers! :)

Ik heb sinds kort een nieuwe grafische kaart geïnstalleerd. Ik probeerde vandaag Assassin's Creed Unity te spelen, maar zelfs op de laagste grafische kwaliteit, schommelde m'n cpu-gebruik constant tussen de 90 en 100 %. Ik heb al even het internet afgezocht naar mogelijke oorzaken en ik vind vooral malware en dergelijke terug. Een nieuwe cpu en mobo kopen kan natuurlijk ook een oplossing zijn maar ik dacht toch van het eerst even aan jullie te vragen wat ik kan doen aangezien ik er net al een investering heb opzitten met die grafische kaart...

Alvast bedankt!
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 2500K Boxed€ 0,-€ 0,-
1Gainward GeForce GTX 970 4GB Phantom€ 349,-€ 349,-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10-09 22:48

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Merkte je iets van lagere performance of onwerkbare traagheid? Voor zover ik weet hebben spellen bijna altijd 100% CPU gebruik gehad. Vroegâh speelde ik Diablo II en of het nou op een Pentium 3 800 MHz was, of een AMD 3500+ of FX-60 dual core, er werd altijd 100% CPU gebruikt. Merkte geen enkel verschil in performance tussen de systemen, behalve dan dat het op de P3 uiteraard wat minder FPS had (maar nog prima speelbaar), welke eerder te verwijten was aan de videokaart dan de CPU.

Dus kom eerst maar eens met je performance benchmark in het spel voordat je gaat twijfelen of de CPU niet te traag zou zijn. Want dat issie echt niet.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 10-09 00:09

M2M

medicijnman

100% CPU gebruik kan wel, maar lijkt me sterk met een quad core. Bijna geen enkel spel weet de load zo goed te balanceren dat je 100% cpu gebruik hebt. Check eens welk proces er tijdens het spelen tegen 100% aan hikt en houdt met CPU-Z je kloksnelheid in de gaten en met hwinfo of realtemp (of een ander temperatuur monitoring programma) de temperatuur van je processor. Dat zou in ieder geval wat meer inzichten moeten geven.

Bovendien is Unity niet de beste benchmark... aangezien het nogal een brak uitgevoerde consoleport is (link). Check de performance van je systeem met 3dmark.

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrobaert
Ben 3dmark aan het downloaden. Als ik AC Unity speel, is het ACU.exe dat tegen de 100 % aanloopt en m'n cpu blijft opwarmen tot wel 70 °C (en verder) maximum volgens HW monitor... :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
Is je cpu toevallig throttled omdat hij te heet is?
Oftewel, daait hij netjes 3.3GHz?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrobaert
Volgens CPU-Z draait ie netjes 3.3 GHz tijdens het spelen :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puddi Puddin
  • Registratie: December 2014
  • Nu online
Heb je lagg/stuttering. Mijn i5 draait ook op 100% in bepaalde games en ik lagg niet. Spellen reseveren vaak resources die niet nodig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrobaert
Niet echt, vooral het heet worden van m'n CPU is het probleem :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Maak de boel eens goed stofvrij, ook met de boxed koeler zou je 2500K niet boven de +/- 65°C uit mogen komen.

🖥️ | 🚗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 14:02
70 is toch niet zo super erg dat hij gaat trottelen. en zover ik mij herinner deed AC mijn i5 3570 mijn cpu niet naar 100% brengen. draaien eens msi afterburner mee tijdens gamen. kijk eens hoeveel load er op elke core komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrobaert
Heb heel m'n pc es stofvrij gemaakt vooraleer'k m'n nieuwe GPU installeerde :-) Welja idd, die hoge temperaturen zien er mij niet zo handig uit :/ maar m'n cpu is dus volgens jullie niet perse te oud om nog mee te kunnen met deze game?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrobaert
Heb net wat langer gespeeld en heb toch wat last van lag na een tijdje :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
Wat zegt CoreTemp als je distance to TjMax aanzet?
Die "echte" temperaturen worden vaak fout gecorrigeerd door de software.
De CPU zelf geeft de temperatuur in graden tot throttling, dus met deze optie weet je hoe het ervoor staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puddi Puddin
  • Nu online
NProbeer is een van deze onderstaande tutorials. Als je windows een puinhoop is door virussen/malware en verkeerd downloaden (softonic etc).
- https://youtu.be/0W317tZWI9w
- https://youtu.be/nI9p339dNdw

Kun je eens een screentje maken met je cpu/gpu/ram gebruik en de temperatuur als je AC unity open hebt? Je i5 hoord geen bottleneck te zijn. Miss een schone windows installatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
100% CPU-usage is juist fijn, je wil juist de CPU volledig benutten. Temps van 70 graden onder load zijn aan de hoge kant, maar niets extreems, die CPU kan wel wat hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
mrobaert schreef op zondag 26 juli 2015 @ 23:17:
Ik heb sinds kort een nieuwe grafische kaart geïnstalleerd. Ik probeerde vandaag Assassin's Creed Unity te spelen, maar zelfs op de laagste grafische kwaliteit, schommelde m'n cpu-gebruik constant tussen de 90 en 100 %.
Dat is juist normaal. Hoe lager je de instellingen zet hoe lichter dit is voor de videokaart, hoe hoger de fps wordt en hoe meer fps de CPU moet verwerken en hoe hoger de belasting dus.

[ Voor 6% gewijzigd door -The_Mask- op 27-07-2015 13:13 ]

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cens
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 25-08 10:25
Download Realtemp, start het op en ga gewoon een half uurtje spelen. Daarna kijk je in Realtemp hoe heet je processor maximaal is geweest.

Tussen de 70c en 75c is geen probleem. Tussen de 75c en 85c is te warm, maar hij zou nog steeds niet moeten gaan throttelen. Alles boven de 85c is niet goed en de kans is groot dat je cpu zich dan inderdaad omlaag throttelt om af te koelen. Als dat gebeurt merk je het in je fps in het spel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 14:14

Dark

who tweaked the light?

Als ik die grafische kaart bekijk heeft de koeler daarvan een design dat veel warmte in de kast afvoert, itt. meer lawaaige koelers die in ieder geval deels naar buiten afvoeren. wellicht verklaart dat die iets verhoogde temperaturen?
Misschien -als dat mogelijk is- casefans harder laten lopen, of strategies 1 bijplaatsen.

Overigens, tjMax is 98C voor deze CPU dus coretemps van 70C is niet direct zorgwekkend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjettepetJR.
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 25-07 22:57
ligt dit niet gewoon aan de schijt optimalisatie van Unity?
wat krijg je in andere games?

deze CPU hoort nog prima te kunnen presteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrobaert
Met realtemp krijg ik na een half uurtje spelen max 72c (op high graphics quality) dus dat is dan nog cva zeker? :) Ligt wss idd ook wat aan Unity, bij andere spellen heb ik geen problemen maar daar had ik met m'n vorige GPU ook geen problemen mee (behalve mss met Watch Dogs al een beetje). Zolang'k The Witcher 3 en later ook Battlefront en Tomb Raider 2 kan spelen zit'k nog snor voor even :-). Bedankt voor al jullie reacties!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puddi Puddin
  • Nu online
sjettepetJR. schreef op maandag 27 juli 2015 @ 22:26:
ligt dit niet gewoon aan de schijt optimalisatie van Unity?
wat krijg je in andere games?

deze CPU hoort nog prima te kunnen presteren.
Denk het haast wel ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cens
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 25-08 10:25
mrobaert schreef op maandag 27 juli 2015 @ 23:19:
Met realtemp krijg ik na een half uurtje spelen max 72c (op high graphics quality) dus dat is dan nog cva zeker? :)
72 graden met een stock cooler is normaal. Hoef je niets aan te doen. Game ze! ;)
Pagina: 1